וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: שברולט קרוז האצ'בק

ירון אדרי, אנגליה

21.7.2011 / 12:13

שנתיים אחרי השקת קרוז סדאן מביאה שברולט לאירופה את מה שהם הכי אוהבים, גרסת חמש דלתות למכונית משפחתית. מה זה אומר עלינו?

יש לנו נטיה להאמין שישראל היא חלק מאירופה. אלא שאם נפרק מספר נקודות מדגמיות לגורמים, נמצא שאנחנו עדיין מדברים בדולרים ולא ביורו, בקיץ חם פה כמו גיהנום ושלג הוא דבר מאוד נדיר ועדיף שקבוצות הכדורגל שלנו יוותרו על ליגת האלופות.

גם בכל הקשור לעולם הרכב, טעמנו דומה למדינות שממזרח ומדרום יותר מאשר היבשת אליה אנחנו כל כך רוצים להשתייך. מכוניות האצ'בק קומפקטיות מבוקשות פחות פה, על מנועי דיזל אין טעם להרחיב את הדיבור (בעיקר בשל המיסוי הכפוי) ולמרות הקאמבק, תיבת הילוכים ידנית עדיין עושה בחילות לרוב הצרכנים. עכשיו קחו את שלושת הנתונים הנ"ל, המרכיבים כשלושה רבעים ממכירות הסגמנט המשפחתי-קומפקטי במדינות האיחוד, ותקבלו עוד סיבה מדוע אנחנו ואירופה זה ממש לא. אז למה בכל זאת רוצה UMI להביא אלינו את גרסת החמש דלתות החדשה של שברולט קרוז?

ובכל מקרה, במהלך ביקורנו כאורחי שברולט במירוץ אליפות העולם של סבב ה-WTCC בו היא משתתפת ודי בהצלחה, הזדמן לנו לטעום מהקרוז האצ'בק החדשה ולהלן התרשמותנו.

שברולט קרוז WTCC. ירון אדרי
שברולט קרוז WTCC/ירון אדרי

כל המוסיף גורע?

מה יש להם לאירופים עם מכוניות האצ'בק? מצד אחד הן קצרות יותר וקיצוץ הזנב גם לא תמיד משפר את הופעתן החיצונית (בדומה לרוב המכוניות שהתחילו את חייהן כסדאן - ע"ע מקרה מיצובישי לאנסר החדשה). אולם מצד שני, הן נוחות יותר להטענת הבגאז' ומבחינת המרווח בתא הנוסעים לרוב אין הבדל מול גרסאות הסדאן. אז מה האירופים יודעים שאנחנו לא?

הדימיון בין שתי גרסאות המרכב של הקרוז נמשך כמעט עד קורה C (קורת הגג האחורית), שם מקבלת השמשה האחורית זווית חדה יותר כלפי מטה על עבר הישבן הפחוס שמקצץ חופן סנטימטרים מאורכה הכללי. ההיגיון אומר כי בשל כך יפגע מרווח הראש של היושבים מאחור, אולם במקרה זה נרשם דווקא יתרון קל והמרווח מצויין גם לגבוהים. גם הכניסה והיציאה מהרכב טובה מאוד. בסיס הגלגלים נותר זהה (2.68 מ'), משמע מרווח נדיב יש גם לרגלי הנוסעים.

מפתיע למצוא כי גם תא המטען לא ממש סובל מהסרת הישבן. נפחו 413 ליטרים (883 עם קיפול המושבים), אך לזכותו פתח הטענה גדול ורחב שהופך אותו לשימושי ועדיף על זה של גרסת הסדאן למרות חסרונם של כ-40 ליטרים.

תא הנוסעים של ההאצ'בק דומה לזה של גרסת הסדאן ולא רק במידות. העיצוב נותר זהה שזה טוב בכל הקשור למראה והנדסת אנוש, לא טוב בכל הקשור לאיכות הכללית שנותרה סבירה.

מבחן דרכים שברולט קרוז האצ'בק. ירון אדרי
מבחן דרכים שברולט קרוז האצ'בק/ירון אדרי

אותו המנוע, תיבה ידנית

הבחירה באיזו גרסה לנהוג לא הייתה גדולה, ופתאום מצאנו את עצמנו נוהגים בכבישי אנגליה במכונית האצ'בק עם הגה שמאלי (כמו בישראל), אך עדיין בצדו ההפוך של הכביש (משמאל). את המכונית מניעה יחידת ה-1.8 ל' המפיקה 140 כ"ס ב-6,200 סל"ד ו-18 קג"מ ב-3,800 סל"ד וזו משודכת במקרה זה לתיבה ידנית עם חמישה הילוכים.

במבחנים מוקדמים שערכנו לקרוז בישראל, נקודת החולשה הבולטת שלה נרשמה כנגד תיבת ההילוכים. עניין ששברולט פתרה חלקית עם הצגת גרסה משופרת שלה (כולל שיפור מנוע ה-1.6 ל' לכדי 124 כ"ס). התיבה הידנית אף היא אינה מושלמת מבחינה זו, אולם מעניקה התאמה טובה יותר למנוע מאשר מקבילתה האוטומטית. יחסי ההעברה הארוכים מאפשרים נסיעה נינוחה גם בעיר וגם בכביש המהיר (עם מספיק סבלנות, הילוך שלישי יביא אתכם עד ל-150 קמ"ש) ונקודת התורפה מתגלה רק כאשר רוצים להאיץ בחוזקה - זמן ביצוע העקיפה ארוך. צריכת הדלק עליה מצהירה שברולט אף היא טובה בכעשרה אחוזים בגרסה הידנית עם 15.2 ק"מ לליטר בממוצע.

גרסת מנוע זו (1.8 ל', 140 כ"ס) תגיע אלינו, בשילוב תיבת ההילוכים האוטומטית לה שישה יחסי העברה יחד עם גרסת ה-1.6 ל' (122 כ"ס) האוטומטית. מנוע ה-1.4 ל' טורבו שנמצא בארסנל של שברולט לא יגיע בגרסת החמש דלתות בשלב זה. עוד נציין כי באירופה משווקת ההאצ'בק עם מנוע הטורבו דיזל בנפח 2.0 ל' (160 כ"ס).

בלונדון הכבישים יותר איכותיים

בכל פעם בה אנו נוהגים במכונית בחו"ל, קשה לנו להחליט על טיבן ונוחותן של מערכות המתלים פשוט כי הכבישים שם לרוב טובים יותר משלנו. אולם בזכות היכרות מוקדמת ושיבושים מזדמנים שמצאנו ניתן לומר שמתלי הקרוז עדיין רכים יחסית ומעניקים איכות נסיעה טובה וגם האחיזה בכביש גבוהה למדי. בסיבובים המרכב מפגין מעט זוויות גלגול, אך ממילא לא מדובר כאן במכונה בעלת יומרות ספורטיביות. מכונית המבחן נעלה צמיגים במידה 215/50/17 שגם תרמו לאחיזה, אולם פגמו במעט בנוחות הנסיעה במעבר על שיבושים.

מערכת תגבור ההיגוי אף היא לא מרגישה שונה בהרבה מהמוכר לנו. ההגה עדיין מרגיש מעורפל ולא מספק מידע מהגלגלים מלפנים, אבל הוא קל ונעים לשימוש יומיומי בכרך הצפוף.

שברולט קרוז האצ'בק. אתר יצרן
שברולט קרוז האצ'בק/אתר יצרן

אז למה בכל זאת האצ'בק?

שיווק גרסת ההאצ'בק של שברולט קרוז אצלנו מתחיל עם חיסרון וזה קשור למבנה החמש דלתות ולא הארבע המסורתי, למרות יתרונותיה שמנינו כאן. מול מתחרותיה מדרום קוריאה - יונדאי i30 וקיה סיד, קרוז האצ'בק מתגלה כמרווחת יותר, נאה למראה מבחוץ ובפנים וצעירה בהרבה.

קרוז האצ'בק תגיע אלינו ברבעון האחרון של השנה עם מנועי הבנזין כשהראשון להגיע יהיה ה-1.6 ל'. המחיר טרם נקבע, אך היבואנית לישראל UMI מבטיחה כי רמת האבזור תהיה גבוהה עם קריצה ללקוח שמחפש רכב משפחתי שאינו בנוסחה השכיחה, ומוכן לשלם קצת יותר כדי שיורידו לו את הבגאז'. אבל UMI לא בונה על ההאצ'בק שתגרום להזדקפות גרף המכירות. יעניין אותה יותר דגם נוסף שיגיע אלינו לקראת חגי תשרי - קרוז סדאן עם מנוע ה-1.4 ל' טורבו.

מבחן דרכים שברולט קרוז האצ'בק. ירון אדרי
מבחן דרכים שברולט קרוז האצ'בק/ירון אדרי

  • עוד באותו נושא:
  • שברולט
  • umi

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully