וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היכרות מאוחרת: מערכת ה-ABS

רז כהן

29.9.2011 / 16:35

האם אתם יודעים להשתמש במערכת ה-ABS שמותקנת במכונית שלכם? אם השאלה הזו נראית לכם מטופשת זו בדיוק כתבה בשבילכם

נהיגה בגשם ראשון מחייבת תשומת לב ראויה; המגע הראשוני של המים עם שכבות הלכלוך והאבק שהצטברו על האספלט בחודשי הקיץ, יוצר משטח חלקלק במיוחד שגורם לצמיגי המכונית לאבד אחיזה בקלות רבה. בלימה חזקה, האצה אגרסיבית או כניסה לסיבוב במהירות גבוהה יגרמו לגלגלי המכונית להחליק עד כדי מצב של איבוד שליטה.

אחד הסימנים המוקדמים לאחיזת כביש נמוכה הוא כניסה לפעולה של מערכת ה-ABS, אותה מערכת שמונעת נעילה של גלגלי המכונית בזמן בלימה ומותקנת כמעט בכל המכוניות אשר נעות היום על הכבישים. "תקתוקים" מהירים מכיוון דוושת הבלמים, רעידות ובמקרים מסוימים אפילו תחושה שמשהו בדוושה "נשבר", יעידו על כניסתה של המערכת לפעולה.

איך בעצם "משתמשים" ב-ABS?

היתרון הגדול שמעניקה מערכת ה-ABS הוא כמובן מניעה של נעילת הגלגלים בזמן בלימה, אלא שתוצאת פעולה זו היא למעשה יכולת לשלוט בכיוון הנסיעה של הרכב גם תוך כדי בלימה חזקה. הסבר קצר: צמיגים שננעלים בשעת בלימה, מחליקים בכיוון הנסיעה של הרכב. כל ניסיון להפנות את ההגה לא ישנה את כיוון ההחלקה של הרכב כל עוד הגלגלים לא בתנועה. זהו חוק פיזיקלי פשוט שמערכת ה-ABS נועדה לפתור. המערכת אשר מונעת את נעילת הגלגלים, משמרת למעשה את יכולת ההיגוי ומאפשרת להפנות את הרכב לכיוון מסוים גם תוך כדי בלימה חזקה.

הנה דוגמה: יום גשם. אתם נוהגים במכונית וילד מתפרץ אל הכביש במרחק קצר מדי מכדי שתספיקו לעצור. מה תעשו? סביר להניח כי מרביתכם תלחצו בחוזקה על דוושת הבלם ותמתינו לעצירה מוחלטת של הרכב. אלא שאם המרחק קצר מדי, אתם תפגעו בילד. כאן יכולה מערכת ה-ABS לבוא לעזרתכם כאשר בזמן הבלימה תוכלו לעבור לנתיב הפנוי, לעקוף את הילד ולהימנע מפגיעה בו.

חייבים לתרגל...

בדוגמה זה אולי נשמע פשוט, אבל באופן מעשי מעבר נתיב תוך כדי בלימה היא לא פעולה אינסטינקטיבית שתוכלו לבצע באופן אוטומטי במקרה חירום. זוהי פעולה שיש לתרגל באזור סטרילי עם מדריך נהיגה מוסמך על מנת להבין את סדר הפעולות, ללמוד את מגבלות הרכב במעבר מהיר בין נתיבים ולקבל אומדן מוחשי לגבי מרחקי העצירה של רכבכם.

יש לא מעט בתי ספר לנהיגה מתקדמת אשר מקדישים שיעורים ללימוד בלימה נכונה. מומלץ לגשת אל אחד מהם ולערוך תרגול קצר של כמה שעות - תרגול שיכול להציל את החיים שלכם ושל אחרים.

מתי בפעם האחרונה בדקתם את ה-ABS?

באופן כללי, מערכות ה-ABS המודרניות אמינות מאוד ופועלות ללא דופי לאורך שנים רבות, אולם בכל זאת נוצרות לעתים תקלות במערכת אשר משפיעות על יכולות הבלימה של המכונית. הדרך הפשוטה ביותר לגלות תקלה במערכת ה-ABS היא באמצעות נורית "ABS" כתומה שנדלקת בלוח המחוונים. הידלקות הנורית באופן קבוע במהלך הנסיעה תעיד על תקלה אשר מחייבת כניסה למוסך.

אבל לא תמיד נדלקת נורית ההתראה במקרה של תקלה; חיישן מהירות לא תקין באחד הגלגלים או תקלה מכאנית במערכת לא בהכרח מקבלים ביטוי בנורית האזהרה ולכן מומלץ לבדוק מדי פעם שהמערכת פועלת כראוי. הבדיקה מתבצעת בנסיעה עם שני גלגלים על השוליים ושני גלגלים על הכביש. לחיצה החלטית וחזקה על דוושת הבלמים במהירות של 40-50 קמ"ש אמורה להכניס את המערכת לפעולה. רעש תקתוקים, רעידות בדוושת הבלם ועצירת הרכב בקו ישר מבלי שאף גלגל ננעל, מעידים כי המערכת תקינה. אם חשים שהמכונית סוטה מהנתיב או שאחד הגלגלים ננעל, מומלץ להכניס את המכונית למוסך בהקדם. אגב, גם תקתוקים מגלגל מסוים בבלימה לא חזקה על משטח יבש עלולים להעיד על תקלה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

ABS במכונית שלך

קשה להפריז בחשיבותה של מערכת ה-ABS שכבר הורגלנו למצוא בכל מכונית. אין ספק שמדובר באחת ממערכות הבטיחות היעילות והחשובות שמותקנות ברכב שלכם, אולם בכל זאת חשוב להבין את אופי פעולתה ולדעת כיצד להשתמש בה. הכרת יתרונות המערכת ותרגול נכון של בלימה וחמיקה ממכשול תהפוך אתכם לנהגים טובים יותר ותמנע את התאונה הבאה. רגע לפני שמתחילים הגשמים, זה בדיוק הזמן לוודא שמערכת ה-ABS ברכב שלכם תקינה ולגשת לתרגל בלימה נכונה. סעו בזהירות.

ליאת עושה קורס נהיגה מתקדמת. קובי ליאני
הכרת יתרונות המערכת ותרגול נכון של בלימה וחמיקה ממכשול תהפוך אתכם לנהגים טובים יותר ותמנע את התאונה הבאה/קובי ליאני
  • עוד באותו נושא:
  • abs

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully