וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכונית שחורה צורכת יותר דלק

ירון אדרי

3.11.2011 / 12:24

מחקר שנערך בקליפורניה מצא כי מכוניות כהות צורכות יותר דלק מאשר מכוניות בהירות בשל היותן "סופגות חום". המזגן אשם בכל

רוצים לחסוך בדלק? תמכרו את המכונית השחורה. מחקר חדש שקיימו חוקרי חטיבת האנרגיה הסביבתית במעבדות ברקלי של אוניברסיטת קליפורניה, מצאו כי רכב שצבעו כהה צורך יותר דלק מרכב בהיר ולא בגלל שהצבע שלו כבד יותר (הוא לא). כידוע, צבע שחור לגווניו נחשב ל"קולט חום", ומשמעותו בתחום הרכב כי תא הנוסעים מתחמם יותר, מה שמקשה על מערכת המיזוג לצנן היטב אחרי עמידה ממושכת תחת קרני השמש.

לעובדה שהפכה לקונצנזוס בעיקר במדינה חמה כמו שלנו יש סיבות. חוקרי החטיבה מצאו כי צבע שחור מעלה את הטמפרטורה בתא הנוסעים, אבל את זה כבר ידענו. הסיבה לכך היא כי רק חמישה אחוזים מקרני השמש הפוגעות במכונית מוחזרות לאטמוספירה ושאר 95 אחוזי האנרגיה הלוהטת "נספגת" בתא הנוסעים. רכב כסוף לשם השוואה, סופג רק 40 אחוזים ו-60 אחוזים מוחזרים לסביבה.

על פי שיטת המחקר, הועמדו שתי מכוניות זהות (הונדה סיוויק סדאן) זו לצד זו במגרש חניה, אחת שחורה ואחת כסופה, תחת השמש הקייצית של קליפורניה. החוקרים ערכו חמישה מחזורים בני שעה וחצי ובהם שעה של עמידה עם מזגן כבוי וחצי שעה בה המזגן מקרר על מקסימום. בכל שלב, נמדדו טמפרטורות במספר אזורים בתוך ומחוץ לתא הנוסעים.

המדידה המקסימלית שנמדדה מצאה כי טמפרטורת גג המכונית הכסופה היתה נמוכה ב-25 מעלות מגג המכונית השחורה. כתוצאה מכך, הטמפרטורה בתא הנוסעים ירדה בחמש עד שש מעלות. כדי להגיע לטמפרטורה זהה של 25 מעלות בתא הנוסעים בתוך 30 דקות, נדרשת עצמת מזגן נמוכה ב-13 אחוזים במכונית הכסופה. ומה ההשפעה על צריכת דלק? זו יכולה להשתפר בכ-2 אחוזים וכך גם פליטת הגזים הרעילים.

אם נזכר במבחן צריכת דלק שערכנו בנסיעה לאילת למכוניות מבחני הארוך טווח, ונתייחס לשתיים ספציפיות, על פי המחקר הנוכחי מתקבל המידע התיאורטי הבא. סיאט איביזה FLOW יכולה הייתה להציג צריכת דלק של 18.7 ק"מ לליטר (במקום 18.3) לו הייתה בהירה ורנו מגאן קופה הייתה צורכת 15.9 ק"מ לליטר (במקום 16.2) לו הייתה כהה. המשמעות היא כי איביזה הייתה גוזלת כעשרה שקלים פחות מהארנק על פני 307 ק"מ ואילו מגאן הייתה מצריכה תשלום יקר בכ-18 שקלים.

כאמור, סיבת המחקר לא באה לספר לנו משהו שלמדנו על בשרנו. לדברי מוביל המחקר רונן לווינסון, התוצאות יכולות לגרום ליצרניות הרכב להתקין יחידות מיזוג קטנות יותר בהתאם לצבע המרכב, כאלה שתגזולנה פחות כוח מהמנוע. אז מה עדיף? כסוף, לבן או כל צבע בהיר אחר שיהפוך את תא הנוסעים לפחות לוהט בזמן נתון. אבל את זה בסופו של יום יחליט הלקוח לפי חיבתו לצבע או לעובי הארנק.


עוד מחקרים בוואלה! רכב

יש לכם מה לומר? דף הפייסבוק של וואלה! רכב ממתין לתגובותיכם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully