וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצלמות המהירות יצילו חיים או ישמשו לגביית מסים?

שי ארז

5.2.2012 / 7:20

מצלמות המהירות החדשות החלו לפעול הבוקר ולתעד נהגים הנוסעים במהירות גבוהה מהמותר ובצמתים. האם באמת הן יכולות למנוע תאונות?

קובי ליאני

צילום: קובי ליאני
ערוכה: רן צימט

החל מהיום (ראשון, 5 בפברואר 2012) ניכנס כולנו אל עידן חדש בכבישים והמצלמות הדיגיטליות החדשות שתחלנה לשלוח דו"חות בקצב מסחרר תהפכנה לאימת הנהגים. האם הצבת המצלמות הללו באמת מסוגלת לצמצם את מספר ההרוגים בתאונות דרכים או שמא מדובר כאן במנגנון משוכלל לגביית מסים?

היום תשתנה מפת הנהיגה בישראל מקצה אל קצה עקב (לא "הודות" ולא "בגלל". עקב) תחילת הפעלתו של פרויקט המצלמות החדש. עשרות מצלמות חדשות שיוצבו עד סוף השנה לאורך צירי תנועה ראשיים ברחבי המדינה, ימדדו ויתעדו את כל הממהרים והממהרות למיניהם. חייכו - אכלנו אותה. עם זאת, כפי שכבר סיפרנו לכם, המשרד לבטחון פנים יעניק לכם חודש חסד בכל הקשור לקבלת העונש על הנהיגה המהירה ובמהלך חודש פברואר יונפקו דוחות אזהרה בלבד. ב-1 במארס לעומת זאת, כבר תצטרכו לשלם על הדוחות וגם לצבור את נקודות החובה בגינן.

למה זה טוב?

במשך שנים רבות מנסים לשכנע אותנו שמהירות הורגת, ואם אכן כך הדבר, הרי שאכיפת המהירות בצורה כל כך מאסיבית ואגרסיבית אמורה להיות טובה. נהגים שרגילים לשייט במהירויות של 130 קמ"ש וצפונה יאלצו לשנות הרגלים, ו"טייסי הקרב" שבינינו יחשבו פעמים אם לאתגר את מד המהירות אל אזור הדמדומים. קצב הנסיעה בכבישים אמור אם כך לרדת, והנהגים יחזרו אל שנות השבעים והשמונים בהן שייטה התנועה במהירות של 80-90 קמ"ש. מספר התאונות ירד כמובן, וכך גם מספר ההרוגים והפצועים - או כך לפחות טוענים אלו שתומכים בשיטה. ואם אכן כך יקרה, הרי שרובנו נברך על כך - גם במחיר של חריקת שיניים במקום חריקת צמיגים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

למה זה לא טוב?

כי הוכח כבר שמהירות לא הורגת ונהג מהיר הוא לא בהכרח נהג מסוכן. אין כמעט הבדל בין תוצאות הפגיעה במהירות 90 קמ"ש לבין זו של 120. טוטאל לוס בדרך כלל, לגוף ולמכונה - ועל כך יסכימו גם המומחים. עם יד על הלב, מי מאיתנו מסוגל לנהוג 50 קמ"ש בעיר או 80 בדרך בינעירונית?! אף אחד - כולל הזהירים שבנהגים. המכוניות של היום לא מתוכננות למהירויות כאלו ונהיגה במהירויות נמוכות היא כמו לחסום שור בדישו. במקום להתרכז בנהיגה ובנעשה על הכביש, עיקר תשומת הלב של הנהג המאט מופנית לכיוון מחוג המהירות שמא יעבור את המהירות המותרת. הדו"ח ינצל, אבל הנהג העצבני שיצפור מאחור וייצא לעקיפה מסוכנת - קצת פחות.

מצלמות המהירות החדשות בפרוייקט א'3. המשרד לביטחון פנים, ספק 500
מיקומי מצלמות המהירות בצפון הארץ/ספק 500, המשרד לביטחון פנים

אבל...

יש הגיון רב בהצבת מצלמות במקומות שבהם הוכח כי התנהגות עבריינית של נהגים גורמת לתאונות. הצבת מצלמות מהירות בכבישים בינעירוניים מהירים אינה תורמת במאום להפחתת מספר ההרוגים בדרכים ותרומתן של המצלמות הללו מסתכמת בעיקר בהכנסה קבועה לקופת האוצר. מצלמות שימוקמו במעברי מסילות ברזל או בצמתים ראשיים, יצליחו ללא ספק לצמצם את מספר ההרוגים בתאונות. כל אותם "גנבי אור אדום" צפויים לחיים קשיים מאלה שהורגלו אליהם עד היום. גם השיטה הפסולה והנפסדת שגורמת לנהגים הרואים את הצהוב להאיץ במקום לבלום, תזכה לטיפול הולם על ידי מצלמות רמזור שימדדו את מהירות הנסיעה. מצלמות הרמזור ימנעו תאונות חזית-צד שמלוות לרוב בתוצאות קשות. כך גם מצלמות במעברי המסילות שיצמצמו את תופעת פריצת המחסומים הנפוצה בישראל (כ-400 מקרים בשנת 2011!) ותציל עשרות נוסעי רכבת מהטרגדיה הבאה.

מצלמות המהירות החדשות בפרוייקט א'3. המשרד לביטחון פנים, ספק 500
מיקומי מצלמות המהירות במרכז הארץ/ספק 500, המשרד לביטחון פנים

אז למי זה טוב?

זה טוב למדינה. אין ספק שהצבת המצלמות הדיגיטליות החדשות טובה למדינה, אבל אם אתם מאלה שדוגלים במנטרת "המדינה זה אני" - תשכחו מזה, כי אתם אולי מרגישים שאתם המדינה אבל "המדינה" והאנשים הממונים עליה, לא רואים את הדברים עין בעין כמוכם. ההיגיון אומר כי מאות מיליוני השקלים שיכניסו המצלמות החדשות יועברו ישירות אל המאבק בתאונות הדרכים ושיפור התשתיות, אבל בפועל אותן הכנסות עתק יזרמו ישירות אל קופת האוצר ושם כבר יחליטו מה לעשות בהן, כשעל פי ניסיון העבר וההווה, המלחמה בתאונות הדרכים היא לא יעד מועדף. בעולם הנאור מקובל כי כבישי אגרה מתוחזקים מההכנסות של משתמשי הדרך - וכך גם נראים ומרגישים הכבישים הללו. בארץ כאמור, המצב הוא שונה.

מצלמות המהירות החדשות בפרוייקט א'3. המשרד לביטחון פנים, ספק 500
מיקומי מצלמות המהירות בדרום הארץ/ספק 500, המשרד לביטחון פנים

ולמי זה לא טוב?

פרויקט המצלמות הדיגיטליות שמתחיל עם כמה עשרות מצלמות בלבד יתרחב בהדרגה לכ-300 מצלמות בסוף התהליך. המצלמות החדשות מסוגלות להנפיק אינספור דו"חות ולשלוח אותם אל הנהגים תוך 96 שעות. גם אם אתם הנהגים הזהירים ביותר שיש, סביר שלא תצליחו להימלט מהאימה הדיגיטלית ובאחת הפעמים שלא תשימו לב ותחרגו מעט מהמהירות המותרת - תקבלו בתוך כמה ימים דו"ח מהירות מיותר.

המסקנה

התשובה החד-משמעית לשאלה האם המצלמות הדיגיטליות החדשות אכן מסוגלות לצמצם את מספר ההרוגים בכבישים היא - כן... ולא. כן מסוגלות להציל חיים כשהן מוצבות בצמתים, במעברי פסי רכבת, בדרכים עירוניות ובסביבת בתי ספר, ולא כשהן מוצבות בכבישים ראשיים ומהירים כמו כביש גהה וכביש החוף. אם מישהו במשטרת ישראל יבין את חשיבות קביעת המיקום של מצלמות המהירות החדשות - כולנו נרוויח מכך.

עוד על מצלמות המהירות בוואלה! רכב

ממשיכים לדבר על מצלמות המהירות בפייסבוק של וואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully