וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: פולקסווגן חיפושית דור 3

שי ארז, פורטוגל

20.3.2012 / 11:03

רבותי, (האם) ההיסטריה חוזרת? פולקסווגן משיקה את החיפושית החדשה - הצלחה ההיסטרית או כישלון קולוסאלי? נהגנו בה בפורטוגל

"החיפושית החדשה חשובה מאוד לקונצרן" אמר כריסטיאן בוהלמן, מנהל התקשורת של פולקסווגן העולמית בפתיחת מסיבת העיתונאים - רגע לפני שיצאנו לנסיעות המבחן בגבעות הירוקות והמפותלות שבין ליסבון לקאשקאיש. מודעים היטב לניסיון הכושל של החיפושית האחרונה, שינסו בפולקסווגן העולמית מותניים כדי שהחיפושית הנוכחית תזכיר יותר את האייקון המפורסם המוכר גם בתואר "המכונית הנמכרת ביותר בעולם" (כדגם בודד ולא כשם מלווה למכוניות שונות - לפני שמישהו קופץ ואומר "קורולה", קורולה").

ההצלחה המסחררת של החיפושית המיתולוגית שנמכרה ב-21.5 מיליון עותקים, לא הצליחה להקרין על דגם הרטרו (שזכה לכינוי "החיפושית החדשה") מ-1998 שמכר בקושי 700 אלף עותקים, בעיקר בארה"ב. הביקורות קטלו את דגם זה שהתבסס על הגולף, היה פחות שימושית ויקר מאוד. אחרי 14 שנה, נראה שמישהו בפולקסווגן קרא את הביקורות, עבר על המספרים, הסיק מסקנות והחליט לעשות ניסיון נוסף. אלא שהפעם נדמה כי חוץ ממעטפת רטרו, כל השאר כבר סיפור אחר לגמרי.

פולקסווגן החיפושית החדשה דור 3. שי ארז, ספק 500
פולקסווגן החיפושית החדשה דור 3/ספק 500, שי ארז

סטיב אוסטין, חיפושית, ומה שביניהם

לא אתפלא אם לנגד עיניהם של מתכנני החיפושית עלתה דמותו ההוליוודית של סטיב אוסטין - "האיש השווה מיליונים". לטובת הצעירים שלא זכו לחוות את שנות השבעים כשעוד נמכרו חיפושיות "אמיתיות", סטיב אוסטין היה טייס ניסוי של נאס"א שהתרסק במהלך אחת הטיסות ונפצע אנושות. כשהוא מיטלטל בין חיים למוות החליטו מהנדסי סוכנת החלל לבנות את האדם הביוני הראשון משרידי גופתו המרוסקת של סטיב ידידנו.

אז נחקקה בזיכרונו של אותו דור אחת הפסקאות המפורסמות ביותר ומעוררות ההשראה שהקיצ' ההוליוודי הצליח לייצר -"Steve Austin, astronaut, a man barely alive. Gentlemen, we can rebuild him, we have the technology. We have the capability to make the world's first Bionic man. Steve Austin will be that man. Better than he was before. Better. Stronger. Faster."

השקה פולקסווגן החיפושית החדשה דור 3. אתר יצרן
השקה פולקסווגן החיפושית החדשה דור 3/אתר יצרן

באג 2000

סביר להניח שאת ההשראה לחיפושית החדשה, לא שאבו אנשי פולקסווגן מהוליווד, אבל הנסיבות (התרסקות כואבת) ובניה מחדש באמצעות הטכנולוגיות והיכולות הגבוהות שיש כיום לקונצרן, מזכירות מאוד את סיפורו של הטייס האומלל ובעיקר את התוצאה בסיום התהליך - החיפושית החדשה היא טובה יותר מקודמותיה - טובה יותר, חזקה יותר ומהירה יתר, בדיוק כמו במשפט "ההוא".

החיפושית הקודמת הייתה חלק מגל של עיצובי רטרו שהחל לשטוף את עולם הרכב והתבססה על הנחה מוטעית שהמראה בלבד יעשה את העבודה ויצית את הלבבות ברגשות נוסטלגיה. בפועל, מה שקרה הא שבמקום שצעירים יקפצו על טרנד הרטרו וינהגו באותה מכונית שהוריהם נהגו בה, דווקא המבוגרים אימצו אותה יותר אל ליבם, ואם לדייק - המבוגרות. החיפושית הקודמת נתפסה כמכונית יקרה הפונה לנשים אמידות בגלל המראה והביצועים החלשים. כשניגשו בפולקסווגן לתכנן ולבנות את החיפושית החדשה, הם לא חזרו על אותה טעות - הפרויקט להצלת הכבוד האבוד, התמקד הפעם בטיפול עמוק ויסודי של שלושת ה"באגים" שפגעו בסיכויי ההצלחה של הדגם הקודם: תדמית, יכולת ומחיר.

השקה פולקסווגן החיפושית החדשה דור 3. אתר יצרן
השקה פולקסווגן החיפושית החדשה דור 3/אתר יצרן

לא רק לנשים מבוגרות

החיפושית החדשה מזכירה מאוד במראה את זו הקודמת, אבל כאן מתחיל ונגמר הדמיון בין שתי המכוניות. אמרנו מזכירה ולא זהה כי החיפושית החדשה זכתה לחיטובים במקומות הנכונים שהעניקו לה מראה אגרסיבי וכוחני יותר שעשוי לקסום לקהל הגברי. המראה עדיין מזכיר את החיפושית המיתולוגית - בעיקר מלפנים, אולם נגיעות הרטרו כמו המדרכים החיצוניים, הספויילר מאחור, תא הכפפות הכפול או אפילו ידיות האחיזה שמפגינות גמישות בדיוק כמו במקור, לא אמורים הפעם לשמש כגימיקים עיצוביים, אלא כאבזרים שימושיים.

לוח המחוונים אימץ את צורת העיגול הגדול - בדיוק כמו במקור, אבל עכשיו נוספו לו עוד שני מחוונים עגולים ומסך שעליו מוצגת אינפורמציה דיגיטלית כמו נתוני מחשב הדרך. שאר תא הנוסעים מאוד "גולפי" או "פולקסווגני", ונאמני המותג ייהנו מהרגשה ביתית חמימה ומוכרת בעוד שלקוחות חדשים יזכו לערוך היכרות נעימה עם תא נוסעים איכותי ומוקפד העשוי חומרים מצוינים, מציג רמת גימור גבוהה ואבזור בשלוש גרסאות - "באג", "דיזיין" ו"ספורט". המושבים טובים, נוחים ותומכים והודות למושב אחורי רחב מבעבר (8.4 ס"מ יותר מהדגם היוצא), ניתן להושיב מאחור בנוחות שני מבוגרים בגובה ממוצע (הגג המשתפל יפריע לאלו שגובהם עולה על 185 ס"מ). חזקה יותר, מהירה יותר ועם עיצוב אגרסיבי יותר, החיפושית החדשה כבר לא פונה (רק) לנשים.

השקה פולקסווגן החיפושית החדשה דור 3. אתר יצרן
השקה פולקסווגן החיפושית החדשה דור 3/אתר יצרן

יכולות דינמיות

נתחיל ונאמר כי החיפושית היא כבר לא גרסה רופסת של הגולף, אלא קומפקטית זריזה עם (שומו שמיים!) קורטוב ספורטיביות. היא ארוכה ורחבה יותר מבעבר, נמוכה ב-12 מ"מ מקודמתה וניחנה במראה מחודד לצד התנהגות כביש מפתיעה. גם כאן הפלטפורמה היא של הגולף כמובן (דור 6 במקרה דנן) כאשר יחידות הכוח המוכרות של הקונצרן נמצאות מתחת למכסה המנוע. מנועי TSI למאמינים בבנזין - עם הספקים שבין 105 ל-200 כ"ס, מנועי TDI לטובת חובבי הסולר - עם טווח מצומצם יותר. המנועים ישודכו לתיבות 6 הילוכים ידניות או לתיבות רובוטיות כפולות מצמדים מסדרת ה-DSG.

להשקה הגיעו (לצערנו) רק הדגמים הידניים כשהם חמושים (לשמחתנו) בצמיגי קונטיננטל ספורטיביים במידות 16 215/60. התחלנו בדגם החלש יותר (105 כ"ס) בנסיעה להרים ולכבישים המפותלים. כבר בכביש המהיר הבנו שלא צריך לאמץ יותר מדי את המנוע ובחירת הילוכים נכונה מוציאה ממנו את המרב והמיטב. לחיפושית לא חסר כוח והיא צוברת אותו בקלות כשנדרש ומאיצה מאפס למאה תוך 10.9 שניות ומגיעה למהירות סופית של 180 קמ"ש בקלות ובמהירות.

סוף סוף, אחרי נהיגה במרבית המדינות המערביות של אירופה, נמצאה אחת שחולקת עם ישראל את הקרב על האיכות הירודה של האספלט. ברגע שעזבנו את הכביש המהיר ופנינו לעבר הכפרים וההרים, נתקלנו בכבישים מחורצים, מבוקעים חסרי שוליים כמעט לחלוטין ולא אחת מאותגרים בפניות בזוויות חסרות הגיון. מעניין איך אומרים מע"צ בפורטוגזית.

ההיגוי מתגלה כמדויק וטוב והודות למצב הכבישים, קיבלנו הדגמה מצוינת ליכולות הגיהוץ של המכונית. כיול נכון של המתלים מספק נסיעה נוחה ומעבר מוצלח מאוד של המהמורות מבלי להתרסק לתוכן. כשעברנו למנוע החזק יותר והתחלנו לסחוט את כל 160 הסוסים שדחסו לקרבו, גילינו מכונית מהירה שמאיצה בקלות בכל מצב ומפגינה יכולת אחיזה גבוהה מאוד. דיוק ההיגוי והתחושה שמייצר ההגה אינם שוברים שיאים, אולם אין ספק - הפעם, גם, ובעיקר, גברים ייהנו לנהוג בחיפושית.

השקה פולקסווגן החיפושית החדשה דור 3. אתר יצרן
השקה פולקסווגן החיפושית החדשה דור 3/אתר יצרן

עולה פחות מגולף

מחירה ההתחלתי של החיפושית באירופה הוא 16,950 יורו לדגם ה-105 כ"ס. כמה זה בהשוואה לגולף המקבילה? ובכן, הפתעה: מדובר במחיר נמוך בכ-2,000 יורו! גם כאן הצליחה פולקסווגן לדלג מעל מכשול המחיר שהיה בעוכריה של החיפושית היוצאת. מה יהיה מחירה של המכונית בארץ? עדיין מוקדם לומר אם היא תהיה זולה יותר מהגולף הבסיסית - עניין שתלוי לא מעט במיצוב אותו יבחר היבואן להציג את המכונית. בכל מקרה, החיפושית החדשה תגיע רק לקראת סוף 2012 או תחילת 2013, כך שיש עוד זמן.

כך או כך, הרוכשים העתידיים ייהנו ממכונית מעוצבת וייחודית, חסכונית בדלק (1:17 יצרן), מביצועים טובים ומתא נוסעים מאובזר, הכולל בין היתר, מסך מולטימדיה, בקרת אקלים מפוצלת, שליטה מההגה, בלם יד אלקטרוני ועוד. אגב, הבונוס האמיתי באבזור של החיפושית החדשה הוא מערכת שמע נפלאה מתוצרת "פנדר". המערכת שנולדה משיתוף פעולה בין פנסוניק לחברת "פנדר" הידועה בגיטרות שלה, כוללת תשעה רמקולים המפגיזים את חלל תא הנוסעים בצלילים ובאיכות יוצאי דופן.

השקה פולקסווגן החיפושית החדשה דור 3. אתר יצרן
השקה פולקסווגן החיפושית החדשה דור 3/אתר יצרן

ובחזרה לסטיב

הניתוח הצליח, והחולה חי נושם ובועט. סטיב אוסטין חזר לטוס והחיפושית החדשה מצליחה לעשות את זה על הכביש. קטע הרטרו הוא כבר לא יותר מגימיק, בעוד שבסיכומו של דבר מדובר במכונית בעלת יכולות גבוהות וביצועים נאים בהחלט. קשה לראות במצב השוק וההיצע כיום את החיפושית החדשה מוכרת עשרות מיליוני עותקים כמו סבתה המיתולוגית, אבל בטוח שהיא תצליח הרבה יותר מאשר קודמתה.

המסקנה הברורה היא שהחיפושית הנוכחית היא מכונית טובה שבה שני המינים ימצאו את מבוקשם (יפה בשבילה, מהירה בשבילו) במחיר הגיוני. היא מכונית קלאסית לזוגות לפני או אחרי הילדים, לצעירים המחפשים משהו קצת אחר, וכן - גם למבוגרים יותר שירצו להתרפק על זיכרונות העבר. עם תא המטען שגדל ל-310 ליטר (910 כשהמושב האחורי מקופל) היא אפילו שימושית מספיק למרבית המשימות היום-יומיות ולתוכניות של סוף השבוע.

אנשי התכנון והביצוע של פולקסווגן עשו עבודה מצוינת על החיפושית החדשה. עכשיו הכדור עובר לידיהם של אנשי השיווק, לראות איך והאם הם יצליחו למצב ולמתג אותה בהתאם. אלינו בישראל היא תגיע רק בתחילת 2013 ומחירה טרם נקבע.

פולקסווגן חיפושית, זו כל ההיסטוריה

כאן תמצאו את הרכב הבא שלכם

אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל כבר הצטרפתם?

השקה פולקסווגן החיפושית החדשה דור 3. אתר יצרן
השקה פולקסווגן החיפושית החדשה דור 3/אתר יצרן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully