וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרו התקנות להגברת התחרותיות במשק

30.4.2012 / 11:36

בין ההמלצות, ביטול בעלויות צולבות של יבואנים והקטנת כוחם, חיזוק היבוא האישי, יציאת מחירון משומשות ממשלתי ועוד

שר התחבורה ישראל כץ ממשיך ביישום המלצות הועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב בישראל. אמש (29 באפריל) הגיש מנכ"ל משרד התחבורה ויו"ר הצוות הבינמשרדי ליישום המלצות הועדה הציבורית להגברת התחרותיות בענף הרכב, עוזי יצחקי לשר התחבורה את תוכנית העבודה המפורטת ליישום ההמלצות שאושרו וזה הורה ליישמן באופן מידי.

במשרד התחבורה מסבירים כי יישום ההמלצות נועד להסיר חסמים קיימים בכל תחומי הרכב בישראל ולעודד כניסה של גורמים חדשים לתחום הרכב כדי להיטיב עם צרכני הרכב בישראל. במסגרת זו, חלק מההמלצות כבר יושמו ובניהן: אישור יבוא רכב בתקינה אמריקאית, הקלות בגובה ההון העצמי הנדרש מיבואני הרכב, מתן אפשרות לייבא ביבוא מקביל גם כלי רכב מסחריים וביטול נוהל חלקי מרכב לרכב שהיוו חסם לכניסת חלקי חילוף ותחליפים שאינם מוגדרים כבטיחותיים.

המלצות חדשות יאושרו בקרוב: חלפים ושירות

משרד התחבורה נמצא כיום בתהליכים לאישור תקנות רבות נוספות שעיקרן, הקלות משמעותיות בייבוא חלקי חילוף וביטול תקנים ישראליים ייחודיים, הקמת מאגרי מכירות של כלי רכב ומצאי חלקי חילוף וקביעת קוד דגם אחיד לכלי רכב.

בתחום שווק החלפים ותיקון במוסכים, אישר המשרד והשר הממונה המלצות שיאפשרו למוסכים המורשים לטפל בכלל כלי הרכב הנעים בישראל. בפני הלקוח תעמוד הבחירה בין שלושה סוגים של מוסכים: מוסך מורשה משרד התחבורה, מוסך שירות של יבואן רכב ומוסך ביניים אשר יעמוד בכל הדרישות של משרד התחבורה, אך לא בכל הדרישות של יבואן הרכב. הדבר יאפשר לבעלי רכב לבחור במוסכי שירות חלופיים לאלה הרשמיים של היבואן, מבלי לאבד את האחריות על כלי הרכב.

גם יבואני החלפים יזכו לחופש פעולה חדש. אלה ייהנו מביטול דרישות ותקנים ייחודיים לישראל, כאשר הדרישות ליבוא חלקי רכב חליפיים תתואמנה לתקינה הבין לאומית, תוך התמקדות במערכות רכב וחלפים בטיחותיים. כיום קיימים נהלים ודרישות, המתייחסים לכלל המערכות, גם כאשר לא מדובר בחלפים בטיחותיים.

מן העבר השני, הלקוח ייהנה משקיפות מלאה בכל הנוגע לשירות ברכבו. מוסך השירות יחויב להודיע ללקוח אודות מגוון החלקים המתאימים לרכבו ולהודיע ללקוח בדיוק אודות פעולות השירות שיבוצעו ברכב. כמו כן יבואני חלקי חילוף יחויבו לפרסם את מלאי חלקי החילוף ומחירם באתרי האינטרנט.

גם אתם תוכלו להיות יבואנים זעירים

חיזוק היבוא האישי נמצא בראש מעיני משר התחבורה, על אפם וחמתם של יבואני הרכב הרשמיים. אולם, גם את הבלגאן השורר בתחום זה מנסים במשרד התחבורה לתקן על ידי הסדרת בחוק את העיסוק בייבוא אישי, מה שיאפשר כניסה של גורמים מקצועיים ומוסמכים לענף. כיום פועלים בתחום גורמים בלתי מוסמכים, חלקם גם מפוקפקים המייבאים כלי רכב עבור כל מי שמעוניין לייבא רכב לישראל, ללא כל פיקוח. הסדרת העיסוק ואישור העוסקים על ידי משרד התחבורה יבטיח למבקשים לייבא רכב, ביבוא אישי, סיוע אמין ובטוח מגורמים אמינים, ללא חשש מהונאות אפשריות, כפי שקיים היום, לטענת המשרד.

בנוסף, תאושר תקנה שתרחיב את סעיף היבוא האישי מה גבלות הדרקוניות של היום. הצוות המליץ להגדיר "יבואן זעיר" ולהתיר לו לייבא עד 20 כלי רכב שנרשמו בחו"ל וייחשבו כרכב חדש בישראל (גם כלי רכב עד גיל שנה).יבואן זעיר זה לא יהיה מחויב בהסכם עם יצרן הרכב או סוכן מורשה ותוטל עליו ערבות מוגבלת. ולמרות זאת, האחריות על כלי רכב המיובאים על ידיו תוטל על היבואן הסדיר.

חזית מול יבואני הרכב הרשמיים

הגברת התחרות בשוק הרכב בישראל תגרור כצפוי מאבק ישיר גם כנגד יבואני הרכב הרשמיים. החלשת והגבלת כוחם, פיזור יכולותיהם והצרת צעדיהם, תוביל ככל הנראה לדעת משרד התחבורה, לשיפור התנאים עבור הלקוח הסופי בישראל. ברוח דברים אלה, מתכנן כץ שורה של הגבלות ליבואנים הרשמיים, שאלה עיקריהן:

ראשית, כדי למנוע מיבואני הרכב משחק כפול של הן כמוכרי רכב רשמיים וכשל מעניקי שירותי ליסינג, תאסר בעלות צולבת בשני בענפים - כך למשל יאסר על יבואני הרכב להחזיק במניות של חברות ליסינג והשכרה.

שנית, הוחלט לאמץ המלצה של הועדה האוסרת להחזיק בזיכיון רכב ממותג או יצרן מסוים מבלי לייבאו במשך תקופה של 12 חודשים. תקנה זו תמנע מיבואני הרכב הרשמיים להחזיק מותג רכב ברשותם במצב קפוא, ללא יבוא סדרתי ומכירה של כלי רכב ממותג זה במשך שנה אחת. תקנה זו תאפשר גם ליבואן מקביל לייבא כלי רכב מתוצר חדש גם אם אינו מיובא כיום לישראל.

שלישית, משרד התחבורה מאיים לסתום גם את אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של יבואני הרכב הרשמיים לישראל - המוסכים. באם תאושר התקנה החדשה, לא יותר ליבואן להחזיק יותר ממוסך אחד בבעלותו. לדברי משרד התחבורה, מהלך זה נועד להפחית את השליטה של יבואני הרכב במוסכים ולאפשר להם להרחיב את מגוון חלקי החילוף; מקורי, חליפי ומשומש, בהם משתמשים לתיקן כלי רכב.

רביעית, לאחר דחיקת ידיהם של היבואנים מהמוסכים, שואף משרד התחבורה לבטל את אחריות היבואן הרשמי על כלי הרכב הנמכר. ביטול זה, כך מסבירים במשרד, ימנע את כבילת הלקוח אל מוסכי החברה הרשמיים. במקום אחריות היבואן, היבואן יחויב לספק אחריות הניתנת על ידי יצרן הרכב בלבד וזו לא תפחת משנתיים ימים.

חמישית, לאחר ניתוק חברות הליסינג מיבואני הרכב הרשמיים, גם אלה תוכל להיכנס לתחרות במכירת כלי רכב חדשים. עד כה, מכירת רכב לחברת ליסינג חויבה בהעברת בעלות, אך אם תאושר התקנה, יוכלו חברות הליסינג למכור רכב חדש גם עם 0 בעלויות קודמות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

המדינה תקבע את מחיר הרכב המשומש

אחד מהמונופולים הגדולים ביותר בשוק הרכב בישראל, הוא זה שנמצא בידי קובעי המחירונים. אלה מתיימרים לקבוע את שווי כלי הרכב המשומשים בעסקאות מכירה, אך לעתים, לדברי משרד התחבורה, ללא קשר למציאות. כדי לפוצץ את בועה זו, במידה ותאושר התקנה החדשה, יוקם מאגר רשמי של מדינת ישראל שבו יצטבר מידע אודות עסקאות רכב משומש. את הנתונים תאסוף חברת "דואר ישראל" בעת העברת בעלות ואלה יכללו בין השאר את מספר הקילומטרים של הרכב ומחיר העסקה.

משרד התחבורה יאסור בחוק שימוש בקודי רכב שאינם קודי משרד התחבורה ואלה ישמשו אל כל העוסקים בענף - מיבואני הרכב, דרך חברות הביטוח וכלה ברשויות המס. משרד התחבורה, כך נמסר, כבר הורה לכל הגופים העוסקים בנושא להיערך להנחיות החדשות.

עוד חדשות בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully