וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יונדאי: כך כבשנו את העולם

כיצד הפכה יונדאי מיצרנית של 8,000 מכוניות בשנה ליצרנית הרביעית בגודלה בעולם, והאם תאהבו בקרוב את היונדאי שלכם?

אחרי שהגשימה את הצהרתה להפוך תוך פחות מעשור, ליצרנית הרכב החמישית בגודלה בעולם (לפעמים גם רביעית), בביקור שערכנו במרכז העצבים והשליטה של יונדאי בקוריאה, ההצהרות מקבלות גוון אחר. כעת על הפרק עומדות מבחינת הענקית מקוריאה שאיפות חדשות לגמרי - כבר לא מדברים רק על מספרים או על המקום הראשון בטבלת המכירות העולמית (אך הם צועדים לשם), אלא על רגשות - על חיזוק הקשר הרגשי בין הצרכן ליונדאי שלו.

הם כמובן כן מדברים על מספרים והרבה כמו על ייצור של 4 מיליון יחידות (בשנת 2011), על נתח שוק של כ-46 אחוזים משוק הרכב בקוריאה עם 685 אלף כלי רכב (80 אחוז יחד עם קיה, חברת הבת), על נתחי שוק אדירים בארה"ב, סין והודו, על הכנסות של 78 מיליארד דולר בשנה ועוד.

אז כיצד הפכה יונדאי מחברה שייצרה 8,000 מכוניות בשנה לפני שלושה עשורים למפלצת תחבורה שחולשת גם על ענפים רבים אחרים בשוק? כדי להבין איך חברה ללא עבר משמעותי כמעט בונה את העתיד, הרחקנו עד לצדו השני של העולם אל המדינה שמדומה אלינו, חיה תחת איום מכל שכנותיה, אל קוריאה הדרומית. צריך לראות כדי להאמין.

יונדאי בכל מקום

עם מעט יותר מ-100 אלף קילומטרים רבועים, קוריאה הדרומית גדולה מישראל ביחס של פי חמישה לערך. בשטח גדול זה מוצאים מחד, ערים אולטרה מודרניות שמצליחות להאפיל בקדמתן על הגדולות והעשירות שבערי המערב ומנגד, מחוץ לשטחי המגה מטרופולינים נמצאים כפרים מזרחיים שעוסקים בתעשיה קלה וכבדה ואף בגידולי אורז וחקלאות מסורתיים. ובתוך כל הניגודיות הזו, נמצאת יונדאי.

כמעט לכל מקום אליו מפנים את הראש, יונדאי נמצאת שם. לא רק בכמות העצומה של מכוניות החברה שממלאות ויוצרות פקקי תנועה אדירים שמגמדים את האיילון שלנו, אלא הנוכחות של החברה במגוון תחומי החיים - תחנות דלק, ספנות, בניה, תעשיה קלה וכבדה, אלקטרוניקה ועוד.

בחזרה לעולם הרכב, מתוך שוק של כמיליון וחצי כלי רכב בשנה, יונדאי מחדירה לכבישים כ-700 אלף מכוניות מכל גרסאותיהן. ממכוניותיה העירוניות (i10) וכלה במכוניות סלון ששמות את הכוונת על הקרם של התעשיה הגרמנית. אולם לא רק בקוריאה יונדאי מפגינה שרירים, אלא גם במרבית העולם. החברה מחזיקה בשמונה מפעלי ייצור במקומות אסטרטגיים כמו טורקיה (המפעל העולמי הראשון של החברה עם כושר ייצור של 100 אלף יחידות בשנה), רוסיה (200 אלף יחידות בשנה), צ'כיה (300,000 יחידות בשנה), ארה"ב (אלבמה עם 300 אלף יחידות בשנה), סין (ביג'ין עם 600 אלף יחידות בשנה), הודו (600 אלף יחידות בשנה) והשנה תסתיים מלאכת הקמת המפעל בברזיל שיוסיף למאזנים 150 אלף כלי רכב בשנה. כל אלה מצטרפים למפעל הגדול והמרכזי של החברה בקוריאה שמייצר כ-1.9 מיליון כלי רכב בשנה. ביונדאי מספרים כי מרבית מקווי ייצור אלה עוברים בימים אלה שדרוגים כדי להגדיל עוד יותר את יכולות הייצור שלהם.

חוקרים ומפתחים

כניסה אל מרכז המחקר והפיתוח של כל יצרנית רכב, אינה משימה פשוטה כמובן, על אחת כמה וכמה לאלה של יונדאי בנאמייאנג (375 אלף מטרים רבועים). כבר בכניסה נלקחו מאיתנו המצלמות והטלפונים הסלולאריים כוסו במדבקה החוסמת את המצלמות המובנות בהם. וזה לא הכל, שכן אל רכב העיתונאים התלוו שני אנשי ביטחון שמוודאים שאיש לא שולף עדשה נסתרת ולפנינו נוסע רכב ביטחון. כל מקום אליו הגענו נסרק בקפידה כדי שלא נראה סודות מקצועיים שלא היינו אמורים לראות.

עוד בדרכנו אל אגף הבטיחות ומבחני הריסוק, יכולנו להבחין בשלל רכבי יונדאי הנמצאים בשלבי פיתוח, רובם מכוסים בבדי הסוואה עבים. אולם למרות זאת, על פי החשד, הצלחנו להבחין בניסויים שנערכים כבר לדגמי מתיחת הפנים של היונדאי i30 החדשה ששיווקה עוד טרם החל בישראל, לדגמי האלנטרה (i35) ואחרים, אך יותר מכל, במגרשי החניה העצומים שמכילים, את מרבית כלי הרכב של המתחרים.

"מדי שנה אנחנו מוציאים למעלה ממיליון דולר ברכישת רכבי המתחרים כדי ללמוד איך הם עובדים" מספר לנו אחד מנציגי מרכז הפיתוח של יונדאי ואכן, במגרשי חניה אלו נמצא מדגם של מגוון ענק של כלי רכב. לא רק דגמים מקבילים לרכבי החברה כמו מאזדה 3, טויוטה קורולה, פולקסווגן גולף וג'טה (ועוד רבים אחרים), אלא גם מכוניות כמו פורשה פנמרה, מרצדס S קלאס, סדרה 7 של ב.מ.וו ואפילו את ה-GTR של ניסאן ראינו שם. כולן ועוד רבות אחרות עוברות סדרה של מבחנים ובדיקות ובעיקר הנדסה הפוכה כדי ללמוד את שיטות העבודה של המתחרים.

ביקור במפעלי יונדאי בקוריאה. קובי ליאני
ביקור במפעלי יונדאי בקוריאה/קובי ליאני

העתיד נמצא (שוב) במימן

לאחר המפגש עם בובות מבחני הריסוק של יונדאי, עברנו אל מסלול הניסויים של החברה כדי לקבל טעימה קלה (מדי) משלוש מכוניות חשובות שנראה מהחברה בקרוב - יונדאי i10 חשמלית (100-0 קמ"ש ב-10 שניות, טווח של 140 ק"מ וטעינה מהירה של 25 דקות בלבד), ביונדאי i40 היברידית (100-0 ב-10 שניות, 80-120 קמ"ש ב-9.4 שניות) ובדגם הניסוי של ה-IX35 המונע בטכנולוגיית תא דלק (מימן).

לפי מנהל מרכז המחקר והפיתוח של יונדאי, בשנת 2020 יגיע שוק הרכב העולמי לשלב הקריטי של ניצול מקורות ההנעה מבוססי נפט. בשנים אלה יגיע השימוש בדלק המאובנים למקסימום האפשרי ומשם תחל הנסיגה המשמעותית ממנו שכן מהר מהצפוי אנו עלולים למצוא את עצמנו עם מאגרים מתרוקנים ומחירים אף גבוהים בהרבה מהיום. כמו כן, גם יונדאי מחויבת לאמנה הקובעת שעד השנה 2050 יופחתו רמות המזהמים ב-80 אחוזים בכל כלי הרכב. לכן, המירוץ אל פיתוח מערכות הנעה חלופיות נמצא בשיאו.

השלבים הראשוניים של ההנעה הירוקה נממצאים בשימוש בגרסאות היברידיות וחשמליות, שם נמצאת יונדאי באיחור לא אופנתי לעומת יצרניות הרכב המתחרות, כשבקצה נמצא היעד להגיע להנעת מימן זמינה ונגישה כלכלית. באמצעות חשמל שיופר ממקורות מתחדשים (רוח, גלים, שמש וכו') ניתן להפיק מימן שיהפוך את התחבורה לנקייה ביותר.

ברגעים אלה ממש, יונדאי נמצאים בשלבים מתקדמים לפיתוח הנעת 'תא דלק' שאמורה לפעול 12 שנים (5,000 שעות עבודה) בכלי הרכב שלה. מאז החלו עבודות המחקר ב-2005, הוזלו עלויות הייצור ב-70 אחוזים עד שנת 2010, ב-40 אחוזים עד שנת 2012 ויוזלו ב-30 אחוזים נוספים עד השנה 2025, כשמחיר היעד לכלי רכב אלו ינוע בין 40 ל-50 אלף דולרים. אולם עד אז, יונדאי שמריצה כעת 100 כלי רכב כאלו בניסויים שונים בקוריאה, מתכננת להגדיל את צי רכב זה ל-1,000 יחידות עד השנה 2015.

57 שניות למכונית

כיצד מצליחים להגיע למספרי ייצור גבוהים כל כך של 1.8 מיליון כלי רכב בשנה? פולטים מקו הייצור מכונית חדשה כל 57 שניות. מפעל ההרכבה הראשי של יונדאי שנמצא בדרום מזרח המדינה, אחראי לייצור הגדול ביותר של החברה מסביב לעולם. 4,000 זוגות ידיים עובדים בו, אך רובו המכריע של תהליך הייצור נעשה על ידי מכונות ורובוטים אשר מיוצרים גם כן על ידי יונדאי.

יונדאי גאים מאוד במפעל ההרכבה שלהם ובעיקר בעובדה שמרבית הרכיבים מיוצרים על ידי החברה ולא נרכשים מספקים חיצוניים. בסיור שנערך לנו לאורכו של פס ההרכבה, יכולנו להתרשם שמדובר בפס מודרני ויעיל מאוד בדומה למקובל בקרב היצרניות הגדולות באירופה. במפעל זה, מיוצרים ארבעה דגמים זה לצד זה ואלו מתחילים את חייהם בתור גלילי מתכת המגיעים ממפעל הברזל של יונדאי .יונדאי היא יצרנית הרכב היחידה בעולם שיש בבעלותה גם מפעל ברזל. לזה כושר ייצור כיום של 8 מיליון טון ברזל ועד שנת 2013 תעלה התפוקה לכדי 12 מיליון טון.

לאורכו של פס ההרכבה ניתן לראות כיצד המכוניות החדשות קורמות עור וגידים, עם מעורבות אנושית מינימאלית, עד לרגע בו אלה מוסעות לראשונה מפס הייצור אל מגרשי הבחינה וההובלה.

היסטוריה קצרה

במושגי הזמן של עולם הרכב, יונדאי היא חברה צעירה מאוד. היא נוסדה בשנת 1967 ובמפעל ההרכבה הראשון שלה, נבנו תחת רישיון רכבי פורד קורטינה לשוק המקומי. בשנת 1974 התרחב הייצור למכונית העונה לשם 'פוני' שסמלה דמה באופן מחשיד לזה של פורד מוסטאנג ובחזיתה הותקן מנוע מתוצרת מיצובישי. בשנת 1976 יונדאי החלה לייצא לראשונה את מכוניותיה מחוץ לגבולות קוריאה

בשנת 1981 חתמה יונדאי על הסכם שיתוף פעולה עם מיצובישי ובשנת 1983 הקימה יונדאי את הסוכנות הראשונה שלה מחוץ לקוריאה, בקנדה. בשנת 1985, הבינו ביונדאי שהשוק החשוב ביותר למכוניותיהם נמצא בארה"ב ולכם הקימו גם שם יחידת מכירות והפצה. בשנת 86 הושקה בארה"ב ה'אקסל' ובאותה שנה יוצרה גם הגרנדור הראשונה. שנה מאוחר יותר, הצטרף להיצע גם הדור הראשון של הסונטה.

בשנת 1991 יונדאי הציגה את המנוע הראשון מתוצרתה, מנוע אלפא (האות הראשונה בלטינית) שלו 4 צילינדרים ומונע בנזין. בשנת 1996 מוקם מרכז הפיתוח של יונדאי בנאמייאנג ובשנת 1997 הוקם מפעל הייצור הראשון של יונדאי מחוץ לגבולות המדינה - בטורקיה ובשנת 98 הוקם מפעל הייצור של החברה בהודו.

שנת 2000 נחשבת לשנה בה ביצעה החברה קפיצה למודרניזציה. על רקע המשבר הכלכלי שתקף את המזרח ב-99 וקריסת 20 אחוזים מהקונגלומרטים שם, רכשה יונדאי את קיה (בשנת 98) וחתמה עם הסכם שת"פ עם דימלר-קרייזלר. באותה שנה גם יונדאי חולקה לשלוש חטיבות (רכב, ברזל ובניה) אף ייצרה את מנוע הדיזל הראשון שלה.

בעקבות התפישה שאומרת שאם יצרנית רכב מצליחה באירופה היא תצליח בכל מקום בעולם, יונדאי מקימה בשנת 2001 את החטיבה האירופית שלה וב-2003 את מרכז המחקר והפיתוח ברוסלסהיים בגרמניה. בשנת 2002 הוקם המפעל בביג'ין ושם נמכרו בשנה הראשונה 2,000 כלי רכב בלבד מתוצרת יונדאי (800,000 בשנת 2011). בשנת 2005 הוקם המפעל הראשון באלבאמה ארה"ב וב-2008 הוקם המפעל השני בהודו, המפעל בצ'כיה, ב-2010 המפעל ברוסיה וכן המפעל השלישי בסין שיביא את כושר הייצור למיליון יחידות בשנה. בשנת 2011 החלו העבודות להקמת המפעל בברזיל (סיום ב-2013).

מתכוננים לתחרות מול הסינים

סיפור הצמיחה המטאורית של יונדאי הוא חסר תקדים כמעט בעולם הרכב. בתוך זמן קצר כל כך החברה העצימה את כוחה פי עשרות מונים והביאה את עצמה אל החמישיה המובילה של יצרניות הרכב מסביב לעולם. אבל האם הקוריאנים מרוצים? כן ולא. כן משום שמהלכיהם נשאו פירות גדולים ולא משום שלדעתם המלאכה עוד רחוקה מלהסתיים, אם בכלל.

אחרי שהגיעו למספרי מכירות עצומים, פועלים כעת ביונדאי להעלות באופן מקביל גם את רמת האיכות ולשפר את 'גאוות הבעלות' על רכב יונדאי. המשימה אינה פשוטה, בוודאי כאשר לפי תוצאות המחקרים שלהם, יונדאי עדיין מביטה הרחק מלמטה על טויוטה ופולקסווגן - שתי החברות היעילות שמשמשות למנהלי החברה דוגמה ומופת להתנהלות.

אולם, גם ביונדאי לא מפסיקים להביט אל המעצמה השכנה - סין. כושר הייצור המבהיל של המדינה האדירה יחד עם הרעב לטכנולוגיה שם מבהיר לכולם שאמנם כעת הם עדיין לא מהווים איום של ממש, אך בעוד עשור התמונה עלולה להשתנות לגמרי. לכן, הקוריאנים עמלים ומזיעים כדי להגיע ליום הזה מוכנים, עם חיבור חזק ללקוחות, עם רמת טכנולוגיה גבוהה ועם מערך מוצרים רחב ככל הניתן במחיר לכל כיס שיקשה חדירה של כל מתחרה.

מבחן: יונדאי וולוסטר טורבו

עוד הרבה על יונדאי בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully