וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: להעביר את הטסט ממכוני הרישוי למוסכים המורשים?

בדיקת כוח הבלימה הרגעי במכונים במהלך בדיקת הרישוי התקופתית אינה מועילה ולמעשה, מסכנת את כולנו

התאונה הנוראית של משפחת אטיאס בירידה לטבריה מצומת גולני, גרמה לנו לתהות - האם מכוני הרישוי ממלאים כראוי את מטרתם? האם הם כלל מסוגלים לאתר כשלים מסוכנים בכלי הרכב? התאונה, אשר לפי ממצאי ועדת החקירה נגרמה ככל הנראה בשל כשל במערכת הבלימה, "אמורה" הייתה לכאורה לא להתרחש כלל, מכיוון שהרכב שבו נסעה המשפחה, עבר בהצלחה טסט שלושה חודשים לפני קרות התאונה. אז מה גרם לכשל מערכת הבלימה וכיצד ניתן היה למנוע זאת?

הבלאי העיקרי במערכת הבלימה נוצר ברפידות הבלימה, אך למרבה ההפתעה ובניגוד למה שניתן לחשוב, רפידות בלימה לקראת סוף חייהן מספקות כוח עצירה גדול יותר לעומת רפידות חדשות. ההבדל הוא רק בכך שרפידות שחוקות מחממות יותר את מערכת הבלימה ובמצב הקיצוני שבו הרפידות נשחקות לחלוטין, יגרמו אלה לאובדן מוחלט של יכולת הבלימה. אובדן מוחלט של יכולת הבלימה מתרחש כאשר החומר שממנו עשוי משטח המגע שבין הרפידה לצלחת הבלימה נשחק לחלוטין ואז נוצר מגע בין החלק המתכתי של הרפידה לבין צלחת הבלימה. במצב זה טמפרטורת המערכת תעלה מיידית לכזו, שתגרום לכשל מוחלט ביכולת מערכת הבלימה.

במכוני הרישוי, במהלך בדיקת הרישוי התקופתית בודקים רק את כוח הבלימה של המערכת לפרק זמן קצר ולא את מצב השחיקה בפועל של הרפידות, שלעיתים נמצאות במקומות המצריכים את פרוק הגלגלים מהרכב. באופנועים ובקטנועים המצב חמור עוד יותר, מכיוון שאין במכוני הרישוי מערכת המסוגלת לבדוק את כוח העצירה של מערכות הבלימה בכלים אלו. הבוחן נוסע עם הכלי מטרים ספורים, בולם בחוזקה ובודק האם הגלגל האחורי ננעל בזמן הבלימה.

צריך לזכור, שבכלים דו גלגליים הבלם העיקרי הוא דווקא הקדמי, שאותו הבוחן לא יכול לנעול אחרת הוא יגדיל משמעותית את סיכוייו ליפול במהלך הבדיקה, לפגוע בעצמו ובאופנוע. כידוע מערכת בלימה איכותית (עם הערכת ABS) לא מביאה את הגלגלים למצב של נעילה ולכן בדיקה זו לא משקפת את תפקודה של מערכת הבלימה, אלא יותר את רמת האחיזה של הצמיגים עם האספלט וזה תלוי בגורמים כמו מצב השחיקה של הצמיגים, חול, אבק או רטיבות על מסלול ה"בדיקה".

להעביר את הבדיקה למוסכים

במוסכים המורשים לעומת זאת, במסגרת הטיפול השנתי, בודקים את מצב השחיקה של הרפידות ולפי טבלאות טיפולים של היצרנים השונים, מחליפים נוזל בלמים וחלקי גומי שונים במערכת הבלימה. חלקים אלו מתבלים עם הזמן ולא ניתן כמעט לזהותם בבדיקה בראייה, או בבדיקת כוח העצירה. בנוסף לכך, במוסכים המורשים מכירים את הרכב ויודעים את היסטורית הטיפולים שלו ואת אותן "מחלות" של הרכב שמאפיינות דגמים שונים.

לכן, אין ספק לטעמנו שטיפול במוסך מתבצע בתנאים נוחים יותר למכונאי המאפשרים לו להקדיש הרבה יותר תשומת לב למצב הרכב ובזכות כך לגלות תקלות בטיחותיות כמו זו שגרמה למותם של בני משפחת אטיאס. מכאן שאם בדיקות עצמת הבלימה לפחות יוצאו ממכוני הרישוי ויועברו לגופים המקצועיים יותר - מוסכים מורשים, יצליח משרד התחבורה להשיג רמת בטיחות גבוהה יותר על הכבישים.


שחזור התאונה של משפחת אטיאס

עוד חדשות בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully