וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: מאזדה 3 החדשה. בחזרה לעתיד

8.10.2013 / 8:00

מאזדה 3 החדשה קשרה קצוות פרומים וניסתה להשתפר בכל היבט. היא הגדילה את תא הנוסעים, הוסיפה אבזור והתחזקה בפן הבטיחותי. חוזרת לפסגה?

אם להאמין לרחש שנוצר סביב הגעתה של המאזדה 3 החדשה לישראל, אלפים או עשרות אלפים כוססים ציפורניים בציפייה כבר כמעט שנה. כל מבזק חדשות, כל שביב מידע אודותיה וכל תמונה חדשה שמועלית לרשת, גוררת התעניינות ציבורית אדירה. ובצדק גמור כי המספרים לא משקרים - מאזדה 3 שהספיקה להגיע לכל כך הרבה בתי אב בישראל ולצבור מעריצים רבים, חוזרת לישראל כדי להתמודד על ההובלה ורשות טבלת המכירות בישראל והיא גם מסוגלת לכך.

רק לפני ימים אחדים הושק הדור השלישי החדש של זו בישראל וכבר הספקנו לנהוג בה, לבחון אותה לעומק ולרדת לשורשיה ונימיה כדי לראות עד כמה השתנתה הטוענת לכתר בשוק הישראלי. התשובה הראשונה שלנו תהיה, שהיא השתנתה לטובה בתחומים רבים.

מבחן מאזדה 3 החדשה. קובי ליאני
מבחן מאזדה 3 החדשה/קובי ליאני

משפחתית בליסינג: השוק האפור

כמו ה-6 החדשה, גם המאזדה3 החדשה נמסרה לנו למבחן הראשון בצבע אפור כהה, מה שרק מחזק את הדמיון העיצובי הרב בין השתיים. אולם למרות הקודרות של צבע זה, אפשר עדיין לומר שהוא מחמיא לקימורים החדשים של גופה. יתכן שבעוד זמן לא רב בו היא תימכר באלפי עותקים נתרגל לעיצוב החדש, אבל בשלב זה היא נראית מספיק רעננה ומובחנת כדי שכל לקוח ליסינג שעקפנו בכביש הבחין בה, הצביע, צילם (שיהיה מה להראות לחבר'ה במשרד) וכשאפשר, גם שאלו - איך היא, האם נוחה לנסיעה, האם המנוע לא קטן עליה וכמה דלק צורכת.

כשפותחים את הדלתות מגלים תא נוסעים שנצבע רובו ככולו בשחור, אבל גם עליה מורגשת באיכות החומרים וההרכבה. במספר לא מועט של מקומות עדיין מגלים חומרים פלסטיים קשיחים, אבל חלקו העליון של הדשבורד רך וגם על ההגה מצופה העור נעים להניח את הידיים. אולם מבחינת העיצוב, תא הנוסעים של ה-3 החדשה לא נראה כמו אבולוציה של הקודם, אלא דווקא כגלגול מודרני של הארכיטקטורה המוכרת מה-323 הקובייתית הישנה. לוח המחוונים נראה שונה לפחות, אם לא נאה, אבל אותו פס רוחבי נמצא באמצע הדשבורד הרזה וגם ישנה חזרה לפתחי מיזוג קונבנציונליים.

מבחינת המרחב בתא הנוסעים, הצמיחה לבסיס גלגלים גדול של 270 ס"מ גרמה לנו לצפות למרחב שופע יותר במושב האחורי - נקודת החולשה העיקרית של ה-3 הישנה, אך לא כך המצב. יש שיפור קל במרחב הברכיים, אבל המושב עצמו צר, קצר ונמוך ומבוגר שיושב שם לא ייהנה מתמיכה ראויה לירכיים. יש לציין שהנוחות שהציע המושב הקדמי טובה מאוד, כך שגם נהיגה של 350 קילומטרים רצופים בפרק זמן קצר, הסתיימה ללא שום תלונה. מה שכן גדל מאוד הוא תא המטען בדגם ה-4 דלתות שצמח לכדי 414 ליטרים ונעשה לשימושי יותר מזה של ה-3 הישנה.

רשימת האבזור של ה-3 ברמת הקומפורט (רכב המבחן) ארוכה למדי וכוללת בקרת אקלים מפוצלת, כיבוי מנוע בעמידה, בלימה אוטומטית במהירות עירונית (במקרה חירום), תפעול מההגה להילוכים, למערכת השמע ובקרת השיוט (לא פחות מ-11 מתגים), ממרכז שליטה מתקדם עם חוגה על כל מערכות הרכב בדמות ה-I-drive של ב.מ.וו (עם סרבול דומה בהפעלה) ואפילו תצוגה עילית למהירות הנסיעה.

אבל זה האחרון אינו יעיל כפי שניתן היה לצפות: התצוגה שלו זעירה, אינה מתכווננת לגובה ובשמש ישירה (עם משקפי שמש וגם ללא) קשה להבחין בתצוגה. זהו אינו הפספוס היחידי, שכן גם מי שטרח לתרגם את תפעול מערכות הרכב לעברית, עשה זאת בטכניות יתרה. אך לפי היבואן, המערכת תעבור עדכון ותרגום נוסף בקרוב שתפתור את הבעיות הבתוליות.

מבחן מאזדה 3 החדשה. קובי ליאני
מבחן מאזדה 3 החדשה/קובי ליאני

יש או אין כוח?

גם מנוע המאזדה3 החדשה הספיק לעשות כותרות עוד לפני שהגיע לישראל. נפחו 1.5 ליטר ברמת הבסיס, מה שכבר גרם לאוזני רבים להימתח באכזבה, רק משום שזהו לא מנוע 1.6 ליטר. את עניין הנפח אפשר כבר מזמן לנקות מהשולחן, בטח כשכבר ישנם לא מעט מנועי 1.2 ליטר ואף פחות מכך בעלי יותר און מרוב מנועי ה-1.6 ליטר וגם משום שה-3 החדשה מנפקת 120 כ"ס, 15 יותר מבעבר למרות ההפחתה של 100 סמ"ק.

מנוע ה'סקיי-אקטיב' של מאזדה 3 אינו נעזר במגדש טורבו כדי לשפר יעילות, אלא כמו קודמיו, בחר להפחית משקל ולמקסם את יעילות תחנת הכוח האטמוספרית. אולם כוח זו לא התכונה החזקה של מנוע זה. פעולתו אמנם חלקה ושקטה עד 5,000 סל"ד, אבל כדי להפיק ממנו יכולת, יש להמריצו מעל לשיא המומנט (15.29 קג"מ ב-4,000 סל"ד), אך כבר לאחר סימן ה-6,000 סל"ד (שיא ההספק) מורגשת נפילת כוח משמעותית עד למפגש עם המנתק בכ-6,500 סל"ד. זה אומר רצועת כוח צרה למדי של כ-2,000 סל"ד, מה שלא מסתדר כל כך עם תיבת הילוכים עם יחסים ארוכים מאוד - יש בה אמנם שישה כאלה, אבל אלה כבר מההילוך הרביעי (וכמובן גם החמישי והשישי) הנם הילוכי יתר ארוכים.

בשפה פחות מקצועית, השילוב מנוע-גיר הזה מפיק ביצועים פושרים למדי. היצרן מדבר על 11.7 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, שזה קרוב למדידות שלנו שלא הצליחו לרדת מ-12 שניות לאותה משימה. אנחנו גם מדדנו 9.6 שניות בהאצה מ-80 ל-120 קמ"ש כהדמיה לעקיפה. זה אומר, שה-3 החדשה לא תרגש אתכם בביצועים ולא תזדרז לעקוף, אלא תעדיף במופגן נהיגה רגועה שבה מלטפים את המצערת בעדינות. ומה לגבי החיסכון? היצרן מספר על צריכה של 14.7 ק"מ לליטר בעיר, 20.8 בשיוט ו-18.18 בנסיעה משולבת. אנחנו לעומת זאת השגנו רק 11 קילומטרים לליטר בתנאי המבחן. ניתן להאמין כי בנהיגה רגועה וממושכת יותר צריכת הדלק תשתפר בהדרגה.

מבחן מאזדה 3 החדשה. קובי ליאני
מבחן מאזדה 3 החדשה/קובי ליאני

שינוי באופי הנהיגה

המאזדה 3 היוצאת לא פעם זכתה לשלל מחמאות על היותה ה'משפחתית לנהג' בזכות יכולת הכביש המפתיעה שלה שגרמה גם לנו חובבי הנהיגה, לאהוב את הזמן מאחורי ההגה שלה. אולם הדור החדש משנה את עורו לחלוטין ובמקרה זה, מאבד את ייחודיות זו. ממכונית כיפית לנהיגה, הפכה ה-3 החדשה למכונית שמיישרת קו עם שאר חברותיה לקבוצה - היא חדה פחות בהגה, תגובתית פחות להיגוי והרבה הרבה יותר רגועה ונעימה לנסיעה.

אם זו התכונה אותה מחפשים לקוחותיה הליסינגומטיים, הם ימצאו הרבה ממנה. הגה חשמלי קליל, מתלים רכים שסופגים מהמורות, אחיזה טובה מהצמיגים ובטיחות גבוהה, אבל גם תת היגוי בולט יותר בפניות, ובלמים ספוגיים יותר בתחושתם.

בכל הקשור לנוחות הנסיעה, ה-3 השתפרה מאוד וכעת בדורה החדש היא מטפלת באופן ראוי יותר בשיבושים, קטנים וגדולים ולכן גם הופכת את הנסיעה לנעימה יותר בכל קטע דרך באשר הוא, וזאת למרות חישוקים גדולים וצמיגים בעלי דופן צרה מאוד בגרסת הקומפורט שקיבלנו למבחן.

אולם למרות העלייה המשמעותית באיכות אותה הזכרנו קודם, תא הנוסעים שלה אינו מבודד מספיק לרעשים חיצוניים. רעש הצמיגים מוחשי למדי ומשתנה בהתאם לאיכות האספלט עליו נוסעים (ככל שהאיכות יורדת הרעש עולה) ושריקות רוח נשמעות ממסגרות החלונות, גם כשאלה סגורים לגמרי.

מבחן מאזדה 3 החדשה. קובי ליאני
מבחן מאזדה 3 החדשה/קובי ליאני

מחיר שווה לכל כיס, עמוק

בין אם בגלל שינויי המיסוי הירוק או שערי המטבעות, כמעט בלי שנשים לב, תראו לאן קפצו מחירי המכוניות המשפחתיות. אם אלה נעו עד לפני שנים אחדות סביב ה-114 אלף שקלים ומשם דלגו לכיוון ה-122 אלף שקלים, המאזדה3 החדשה כמו כמה ממתחרותיה (ע"ע טויוטה קורולה) כבר נושקת ל-130 אלף שקלים, או אף חוצה את רף זה (132,000 שקל) ברכב המבחן שהגיע ברמת אבזור קומפורט.

אפשר להתנחם בכך שהתייקרות זו הנה צרה של מרבית המשפחתיות בקבוצה, וכשנוהגים ב-3 החדשה גם מבינים לאן הלך הכסף (האיכות הכללית עלתה מאוד) אבל לטעמנו, מדובר בסכום גבוה לשלם על כל משפחתית בסדר גודל הזה, ביחס לתמורה.

מאזדה 3 החדשה מצליחה להראות שיפור משמעותי לעומת הדור היוצא, היא נאה יותר, שימושית יותר, איכותית וחסכונית, ונעימה יותר לנסיעות ארוכות. כעת כל שנותר להמתין ולראות, הוא כיצד היא תצליח להתמודד מול התחרות בשוק הפרטי והמוסדי כאחד.

עוד על מאזדה בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתבקרו כאן

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

מבחן מאזדה 3 החדשה. קובי ליאני
מבחן מאזדה 3 החדשה/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully