וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: סידו ספארק החדש. כיף בקלילות

יצרנית אופנועי הים סידו הבינה שהתמקדה במירוץ החימוש לסוסים זמן רב מדי. עכשיו עם הספארק החדש אפשר ליהנות מבלי לשלם הרבה

בשנים האחרונות נראה שמרוץ החימוש בגזרה הימית גרוע מהחתירה האיראנית להשגת יכולת גרעינית. שלוש יצרניות אופנועי הים הגדולות עסקו בעיקר בדבר אחד - הפיכת כלי השייט הקטנים האלה לטילים ימיים עם מאות סוסים. כן, מאות. 215, 265 ו-300 כ"ס היו לנתונים שגורים ונפוצים ממנועי שלושה וארבעה צילינדרים בנפחים שמוכרים יותר מעולם המכוניות ואם כל זה לא הספיק, אז גם נוסף להם מגדש שמפוצץ את העניינים.

כל הכוח הזה כמובן תורגם לביצועים מבהילים שמאיימים לעקור את בריחי הכתפיים ממקומם ונראה שהתחרות היחידה על המים בין הכלים השונים, היא מי מהם יעייף את הרוכב מהר יותר. אבל ההשקעה הזו בסוסים גרמה לתופעת לוואי אחרת - למחיר גבוה מאוד, גם בקניה וגם בתחזוקה. עם תגי מחיר שחוצים בקלות את המאה אלף שקלים, עם היכולת לשאוב מכל דלק בפחות משעה וגם בהוספת עלויות הטיפולים והתחזוקה השוטפת, הפכו אופנועי הים לצעצועים לעשירים בלבד.

סידו שבעצמם תרמו רבות לסערת הסוסים, הבינו שהם שכחו להסתכל לאחור, לשנות התשעים ולכלים ההם של פעם, ששקלו 160 קילוגרמים, שנועדו לספק רגעים של כיף על המים, למגוון משתמשים ובמחיר שפוי. אז הם עצרו והסתכלו לאחור, ואז ללפנים, ושוב לאחור... ככה במשך חמש שנים עד שנולד הספארק. אופנוע ים חדש וחדשני, על בסיס הרעיונות של פעם.

השקה אופנוע ים סידו ספארק. קובי ליאני
חמישה צבעים וגם מדבקות אישיות/קובי ליאני

הסוד הוא במשקל

החוף של אנטליה היה סוער מאוד. הרוח חזקה והגלים בגובה בינוני נשברים מכל עבר. בשעות הבוקר המוקדמות גם הטמפרטורות לא נספרו בצד החמים וכשמשלבים את כל זה עם מה שאמור להיות אופנוע ים בסיסי - גרסת הכניסה לעולם המים עם 60 כ"ס בגרסה החלשה או 90 בלבד בחזקה, את ההתלהבות השארנו בחדר המלון. בפעם האחרונה שעלינו על אופנוע ים, זה היה ב-35 מעלות בכינרת השטוחה וגם היו לו 400 סוסים, אז אפשר להבין אותנו.

אבל שלוש שניות אחרי שמפתח ההתנעה החדש של סידו עטף את הג'ולה, הספארק זינק בחדות לפנים מיד עם הנגיעה הראשונה במצערת. לרגע התגובה הזו הפתיעה - איך מנוע חלש כל כך גורם לתאוצה שכזו? התשובה היא משקל. משקל הוא הרעה החולה של כל מה שיש לו מנוע והוא רוצה לנוע קדימה. הוא מכביד על התזוזה, מקשה על הפניה ומפריע להאטה ובדיוק אותו תקפו סידו ראשון.

הגוף של הספארק קטן משמעותית מדגם ה-GTS למשל, אופנוע הים הבסיסי, עד להופעת הספארק - 279 ס"מ בלבד לאורך בגרסת ה-2 מושבים ו-305 ס"מ בגרסת השלושה מושבים (325 ס"מ בדגם ה-GTS). גם המשקל הצטמצם מאוד עם 185 קילוגרמים בלבד לגרסת השני מושבים של הספארק ו-191 קילוגרמים לגרסת ה-3 מושבים - כמעט חצי! מה-GTS.

השקה אופנוע ים סידו ספארק. אתר יצרן
השקה אופנוע ים סידו ספארק/אתר יצרן

מאיץ, פונה ומזנק

המשקל הקל הופך את הספארק, גם בגרסתו החלשה, לשובב מאוד על המים. הוא זריז מאוד לא רק בהאצה, אלא גם בתגובות שלו להיגוי. אמנם המושב צר ולא מציע תמיכות חריגות לרגליים, אבל קל מאוד לחבוק אותו ולגרום לו לפנות בחדות תחת כוח מלא. אפילו בגרסת ה-90 כ"ס עם שני המושבים, כשהסנפירים מאחור מורמים למצבם הגבוה, הספארק לא מאיים להשליך את הרוכב מעל גבו בעת ביצוע פניה מהירה, אלא פשוט מחליק הצידה בדריפט נשלט ומהנה. אבל גם כשרוצים לעשות עמו סלאלום, הוא יודע לעשות את זה הדוק מאוד אפילו בין מרווחי הגלים.

סידו מציעה את הספארק בשתי קונפיגורציות של כוח - 60 או 90 כ"ס, כאשר זו השניה כבר מרגישה חזקה למדי. במבחני ההאצות שעכנו במקום, היא הצליחה להקדים באופן משמעותי את דגם ה-GTS שלו 130 כ"ס. בשל הקלילות, האצה חזקה מעמידה גורמת לאף להזדקר, אבל כשהספארק מייצר לעצמו אחיזה במים, הוא זז מהר. 85 קמ"ש מרביים (ע"פ ה-GPS) ולטעמנו זה מספיק, בטח כשהקטע שלו הוא ההתנהגות ולא המהירות הסופית. גרסת ה-90 כ"ס מציעה גם בחירה בין שני מצבי רכיבה, טורינג וספורט כאשר הראשונה מחלישה את תפוקת המנוע ל-60 כ"ס שפויים ומצב הספורט מספק את כל 90 הסוסים ומחדד מאוד את תגובת המנוע. ההספק הנמוך יחסית ועצם העובדה שהמנוע אינו מוגדש, גורמים לכך שהוא גם חסכוני מאוד בצריכת הדלק, בשיעור של עד כדי שליש מהמנועים הגדולים יותר של החברה.

הספארק מגיע גם עם מערכת ה-O.T.A.S שדואגת לייצר היגוי גם במצב בו המצערת סגורה (על ידי יצירת אוטומטית של דחף מהמנוע בעת הפניית הכידון) וניתן להזמין אותו גם עם מערכת ה-IBR (מוצעת כאופציה). מערכת זו מתפקדת למעשה כבלם וכהילוך אחורי בתמרונים קלים. אולם במידה ומערכת זו לא הותקנה במקור, ניתן להוסיף בשלב מאוחר יותר מערכת רוורס מקורית.

השקה אופנוע ים סידו ספארק. אתר יצרן
השקה אופנוע ים סידו ספארק/אתר יצרן

שלושה חידושים שעושים את כל ההבדל

סידו הקפידו לשמור את הספארק בצד הפשוט של המשוואה ואין הכוונה בכך לשלילה. לא תמצאו בו למשל כיוון חשמלי ל'טרים' (זווית זרם המים מאחור), או כוונון לכך בכלל. לא תמצאו תאי אחסון חריגים, מתלים לשיכוך או אפילו כיוון לזווית הכידון. הכל נועד להיות 'פלאג-אנד-פליי' שקל לתפעל וקל לתחזק. ואם כבר הזכרנו את התחזוקה, מנוע השלושה צילינדרים האטמוספרי (אינו מוגדש) של רוטקס בנפח 900 הסמ"ק זקוק להחלפת שמנים אחת לשנה או 100 שעות עבודה (פי 2 מאופנוע ים מקביל של סידו, GTS למשל) והמבנה הכללי מאפשר פירוק מהיר של החלק העליון במלואו מהשוקע, כדי לאפשר גישה מלאה וקלה לכל רכיביו המכאניים - גן עדן למכונאים. אל זה יש כמובן להוסיף את מערכת הקירור הסגורה שמעלימה את הרגישות לעבודה עם מי ים מלוחים.

אחרי המשקל הקל והתחזוקה הקלה, החידוש השלישי מגיע מצד החומרים. הספארק החדש בנוי מחומר שאותו המציאו סידו במיוחד עבורו - שילוב בין פוליפרופילן לסיבי זכוכית, או כפי שהם מכנים אותו - פוליטק. החומר הזה יודע להיות קל מאוד, אבל גם עמיד לפגיעות ושריטות בגלל הגמישות שלו. מאחר והצבע (יש חמישה כאלה - וורוד, לבן, צהוב, כתום, אפור) מוזרק לתוך החומר, שריטות כמעט ואינן נראות וגם פגיעות קלות נספגות באלסטיות ללא נזקים. סידו מספרים כי במקרים של פגיעות קשות יותר, ניתן לתקן בקלות את חומר זה באמצעות חום או להחליף את החלק הפגוע בחדש בעלות נמוכה יחסית.

השקה אופנוע ים סידו ספארק. אתר יצרן
השקה אופנוע ים סידו ספארק/אתר יצרן

חצי מהמשקל, חצי מהמחיר

אז המים היו קרים? אחרי שלוש דקות, לא הרוח ולא המים הקרים הפריעו. הם כאילו לא היו שם והמארחים מסידו היו צריכים ממש לשלוף אותנו בכוח מהים. כאמור, לא ציפינו ליהנות כל כך מ-90 כ"ס בלבד שמגיעים מאופנוע ים בסיסי כל כך. בסיסי, אבל חכם מאוד.

הספארק החדש של סידו יגיע לישראל בתחילת שנת 2014 כהכנה לקיץ. בתחילה שערנו שבזכות הספק מנועו הצנוע ומחירו הנמוך, הוא יתאים לרוכבים חדשים או פחות מנוסים בעולם המים, אבל לא לגמרי צדקנו. שכן בזכות המשקל הקל והזריזות שבו, הוא יפתיע בכושר ההתנהגות שלו וביכולת שלו לייצר כיף גם רוכבים שעד כה הצליפו במאות סוסים ממנועים מוגדשים.

מחיר רשמי טרם נקבע, אבל ההערכות מדברות על בין 55 ל-65 אלף שקלים, בהתאם לגרסה (2 או 3 מושבים, 60 או 90 כ"ס) וגם עלויות האחזקה צפויות להיות זולות מאוד. השיפור העצום הזה עשוי להביא לתחום גם חובבים שעד כה הרכיבה הימים לא הייתה נגישה עבורם ולא רק הם - גם רוכבים משפחתיים שמחפשים כלי קל ומהנה שיכול גם לגרור גולש סקי מאחור (בגרסת ה-3 מושבים) מבלי לקרוע את הכיס או להזדקק לרכב בעל כושר גרירה המתאים לעגלות כבדות.

עוד על סידו בוואלה! רכב

עוד פעילות פנאי בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

השקה אופנוע ים סידו ספארק. קובי ליאני
השקה אופנוע ים סידו ספארק/קובי ליאני
0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully