וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורקינטים ואופניים זורעים פחד ברחובות תל-אביב

רכב

30.11.2013 / 8:38

תל-אביב הפכה קרקע בשלה להתפתחותם של קורקינטים ואופניים חשמליים, ובהיעדר מסלולים מוסדרים ובשל הסיכון בכבישים, הרוכבים פוקדים המדרכות וגורמים לתאונות, פציעות קשות ונזקי רכוש. המשטרה? חסרת אונים

לאור התייקרות הדלק והמודעות הסביבתית, רבים מאיתנו בוחרים להשתמש באופניים ובחלופות תחבורתיות אחרות, בהן קורקינטים. היתרון בכל אופן ברור: חיסכון כספי ניכר והפחתה משמעותית של פליטת המזהמים. אולם לצד זאת, המציאות מלמדת כי בשנים האחרונות חלה עליה דרמטית במספר תאונות הדרכים בהם מעורבים כלים אלו - ובמקרים רבים, מתברר כי התאונה נגרמה ברשלנות הרוכב.

אלפי רוכבי אופנים וקורקינטים נוסעים רק בכבישי תל אביב, ותושבים רבים מתלוננים על אופן נהיגתם הפזיזה והמסוכנת. כך למשל, מספרת דורית, אימא לתינוקת מתל אביב לוואלה ! רכב: "המצב הפך להיות בלתי נסבל, על גבול הטירוף. אני דוחפת את העגלה על המדרכה תוך שאני מתמרנת בין רוכבי אופנים, אופניים חשמליים, קורקינטים והשד יודע מה עוד. רק לפני שבוע התנגש בעגלה רוכב אופנים בעת שעמדתי על המדרכה. במזל, בן הזוג שלי החזיק את הילדה שלא היתה בעגלה. העגלה עפה למרחק של מטר. לו הילדה היתה בעגלה, אין לי ספק שזה היה נגמר אחרת בפציעה חמורה. והנהג החצוף? צועק עליי: גברת תגידי איפה העיניים שלך, ככה את משאירה את העגלה בלי השגחה? ממש אימא למופת. נותרתי פעורת פה".

הפן המשפטי: מה ניתן לעשות?

לדברי עו"ד וד"ר אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, "החוק קובע כי רוכב אופניים הוא למעשה עובר דרך. על כן, עליו להתנהג כפי שהיה מצופה ממנו אם נהג בכלי רכב כלשהוא, לרבות חובת הזהירות, אי גרימת נזק, ציות לחוקי התנועה וכדומה. משפגע רוכב האופניים בהולך הרגל – קמה אחריותו".

אורן , נהג רכב, מספר לוואלה! רכב: "אין לי מילה אחרת לתאר את המצב בתל אביב מלבד הפקרות. חד משמעי הפקרות. רבים מרוכבי האופניים, כולל הממונעים ורוכבי הקורקינטים, כלל לא מתחשבים בחוקי התנועה; עושים מה שבא להם. עוברים באדום, חותכים בפראות, עולים על המדרכות, כאילו השטח הציבורי עבר אליהם בירושה.

לפני כשבוע, עמד לידי ברמזור שוטר שצפה ברוכב אופנים עובר באדום מלא. השוטר אפילו לא מצמצץ. כלום. לא מבין את משטרת ישראל. מחד נותנים דוחות על מהירות בכבישים מהירים שהסיכון לתאונה נמוך מאוד ומאידך, מתעלמים מעבירות קשות שמבוצעות על הכביש על ידי אותם רוכבים".

אפשר לתבוע בכלל?

לא אחת, המפגש בין רוכב הקורקינט או האופנים מסתיים בפציעה של הצדדים. כך למשל, מספרת אורנה לוואלה! רכב, שלפני כשנה היא נפצעה בתאונת דרכים שנגרמה בשל רוכב אופנים שפגע בה בעת שהלכה על המדרכה. "צעדתי עם חברה ברחוב אבן גבירול. פתאום בהבזק של שנייה אני מוצאת את עצמי שרועה על המדרכה עם שפשופים מאוד רציניים בברך ובבטן. הרוכב שנתקע בי עף למרחק של לפחות שני מטרים. המשקפים שלי נשברו והמחשב שהיה לי בתיק הושבת טוטאלית. אני בימים אלו שוקדת על הכנת תביעה. ישבתי בבית במשך חודש לצורך התאוששות, מלבד הנזקים לרכוש שנגרמו לי, אין סיבה שהוא לא ישלם לי פיצוי.

עו"ד ורשה, מסביר כי במקרים רבים קיים סיכון גבוה כי אף אם יפסוק בית המשפט פיצוי לנפגע, לא בהכרח יוכל הפוגע לעמוד בחובת התשלום. אי לכך, עלול הניזוק למצוא עצמו נדרש לפנות להוצאה לפועל על מנת לאכוף את פסק הדין.

סעיפים שלא ידעתם עליהם

לא רבים יודעים, וחברות הביטוח לכאורה לא נוטות להסגיר זאת, כי פוליסת הדירה בפרק האחריות כלפי צד ג' שרובנו מחזיקים, מכסה את המבוטח בגין נזק גוף או רכוש שיגרום לצד ג'. זאת במידה והתרשלנו.

הפוליסה קובעת, לכאורה, כי במקרה פגיעה תכנס חברת הביטוח לנעלינו ותפצה את הנפגע על כל סכום שיחויב, או יהיה חייב על פי כל דין לשלם לצד שלישי כפיצויים. זאת כאמור, בגין תאונה שבעקבותיה נגרם מוות או נזק גופני, או נזק לרכושו של הצד השלישי שייגרמו בכל מקום בשטח מדינת ישראל והשטחים, תוך תקופת הביטוח.

מדובר ביתרון משמעותי מאוד, גם למבוטח שאינו צריך לממן את הפיצוי מכיסו וכמובן גם לנפגע שיכול לסמוך על כך שיהיה מי שישלם את הפיצוי. בכל מקרה יש לבדוק את פוליסת הדירה שיתכן ומכסה את אחריות הרוכב על אופניים, חשמליים או קורקינט.

לדברי עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה, עולה כי עפ"י התקנות לא ירכב אדם על אופניים, על מדרכה או על חלק מהדרך המיועד להולכי רגל בלבד: "מותר להולך רגל להסיע אופניים על המדרכה אם אין בכך הפרעה להולכי רגל. אם הוקצה בדרך שביל מיוחד לאופניים וסומן בתמרור מתאים לא ירכב רוכב אופניים בכל חלק אחר של הדרך, אלא באותו שביל. כמו כן חל איסור על כלי רכב מנועיים לנוע על מדרכה - חד וחלק. בין אם מדובר על קורקינט חשמלי ובין אם על אופנים, החוק מאוד ברור - חל איסור".

האמנם כך? לדברי אלכס, רוכב קורקינט ממונע, "כשאין לי ברירה ויש פקקים או מסיבות רבות, נח לי הרבה יותר לרכב על המדרכה. היד על הצפצפה והכל בסדר, מעולם לא קיבלתי דו"ח על כך".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

אין דין ואין דיין

ובינתיים, מספר דניאל לוואלה רכב!, כי הברדק חוגג: פניתי לעיריית תל אביב בבקשה כי תאכוף ברחוב בו אני מתגורר את החוק, ותאסור על רוכבי אופנים וקורקינטים לנסוע על המדרכה. אולם, הנציגה שלהם אמרה לי כי האכיפה צריכה להתבצע על ידי משטרת ישראל.

במשטרת ישראל, אמרו לי כי אני צריך להגיש תלונה. אולם כנגד מי אני אגיש תלונה? כנגד עיריית תל אביב שלא אוכפת את החוק? כנגד ציבור הרוכבים? מה אני אמור בדיוק לעשות? אולי אני אסב את הסלון שלי לחדר חקירות? לעצור רוכבים ל-48 שעות? הכל טוב ויפה, והעובדה שעיריית תל אביב מעודדת השימוש באופנים הוא מבורך. אולם מה עם ציבור הולכי הרגל? לא מגיע לנו ללכת בבטחה בלי לחשוש? שלא יגידו שאין מימון. אני משלם אלפי שקלים ארנונה. זו העירייה הכי עשירה בישראל".

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully