וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספורט מוטורי: הצוותים הישראלים מפליגים אל הגהינום הירוק, 'קרואטיה טרופי'

11.4.2014 / 9:13

מה מביא עשרים אנשים בוגרים-לכאורה, לצאת לשבוע של בוץ יזע ודמעות, במעבה היער הקרואטי? בוודאי לא כסף ותהילה אלא תאוות הספורט המוטורי, באקסטרים קיצוני

ראלי קרואטיה טרופי. רמי גלבוע,
היערות העבותים של קרואטיה יפים ופסטוראליים אבל מאחורי הירוק המרגיע, מסתתר ג'ונגל אמיתי/רמי גלבוע

המעבורת שהפליגה מחיפה ל-קופר (סלובניה) קטעה באבחת גרזן את הכנותיהם הקדחתניות של צוותי 'גבע' וצוות דיסקברי של עובד ארזי; מזה חודשים עמלו הצוותים על בניית רכבי העבירות, יומם ולילה, גשם וחמסין, במעמקי הסדנא ובמסלול הניסויים. זר לא יבין כמה זמן ומשאבים הושקעו ברכבי המרוץ הכבירים אבל ברור לעין, שבפרויקט לא היה מעורב מעצב רכב... מכונות העבירות מגולפות בגרזן גס והן נטולות יומרות עיצוביות, יופיין המכאני טמון בכיעורן הפונקציונאלי.

ראלי קרואטיה טרופי. רמי גלבוע,
חודשי הכנות ארוכים מסתיימים במסלול הניסויים הפרטי של קיבוץ גבע. עוד יומיים יפליגו המפלצות אל קרואטיה הצוננת/רמי גלבוע

בוץ, יזע ודמעות, בניחוח אירופאי

כעשרים ישראלים יבלו את תחילת מאי ביערות קרואטיה, אבל לא נהיה שם לבד; קרואטיה טרופי הוא אחד מאירועי העבירות התובעניים ביותר בעולם. התחרות נמשכת שמונה ימים ובמהלכה נדרשים המתחרים לצלוח אגני בוץ טובעניים, לצלול לשלוליות בעומק מטר וחצי, ולטפס במעלות חלקלקים להחריד. בקרואטיה משתתפים אנשים מברזל וכננות מפלסמה, האירוע תובעני לאדם ולמכונה – הנווטים טובלים במים עד הכתפיים, מנועים שואבים מים ומתפוצצים, כמעט ואין מתחרה שלא מתהפך במהלך המרוץ.

האירוע מנוהל ביד ברזל, עם תקנון קפדני השומר על הסביבה ובטיחות המשתתפים; בכל רכב מותקן כלוב התהפכות, מתחרה ש?י?כרו?ך כבל כננת על עץ ללא רצועת הגנה, ייפסל לאלתר. הישראלים ייפגשו בקרואטיה כשמונים צוותים נוספים; גרמנים, צרפתים, בריטיים, רוסים, צ'כים ועוד. ברשימת הדגמים שולטים דיפנדרים משופרים ללא היכר, מרצדס G, ג'יפ רנגלר, אפילו וואז 3151 או סמוראי. יש מעט טויוטות ופטרולים, מכיוון שהמסלול נותן עדיפות גדולה לרכבי שטח קטנים, המסוגלים להשתחל בין העצים העבותים. ב-2014 ישתכשכו במים גם כעשרה טרקטורונים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

אלי שחר, 'האיש שלנו בקרואטיה' (צוות ניר אלי שחר, בפייסבוק)

אפשר לומר שנציג קרואטיה טרופי בישראל הוא אלי שחר, מעמודי התווך של הספורט המוטורי. אלי פעיל מזה שנים באירועי עבירות בישראל, ובשנים האחרונות השקיע זמן רב ביישום חוק הספורט המוטורי הישראלי. שחר גילה את קרואטיה ב-2002, נדבק בחיידק והחליט שזו התחרות המתאימה לו ביותר - מכיוון שהיא מדליקה, קרובה ונגישה, ומחיר ההשתתפות נמוך יחסית.

את ה-280G מודל 1988 קנה אלי ב-2009. ה-G פורק לגורמים והורכב מחדש, הוגבה ב-8 סנטימטרים על בולמי 'קוני', נועל צמיגי סילברסטון 35/R10.5. מנוע הבנזין סטנדרטי וכמוהו גם תיבות ההילוכים וההעברה, ושלוש הנעילות המקוריות. ב-G הותקנו שלוש כננות – וורן ו'גיגלפין' מרכזיות 21,000 ליברות, המופעלות קדימה ולמעלה; מאחור מותקנת וורן 9500 נוספת.

ראלי קרואטיה טרופי. רמי גלבוע,
ה-280G אינו מוגזם במידותיו, הוא בנוי היטב להתמודד בסבך היערות בקרואטיה/רמי גלבוע

אלי כבר התחרה בקרואטיה שש פעמים וגם השנה יבוסס בבוץ, בקטגוריית 'טרופי' הבכירה. הוא יתפקד כנהג משנה, את ההגה יפקיד בידיו של בני פרץ. השניים ישתתפו בתחרות כ'צוות ניר' המנציח את זכרו של ניר שחר שנפטר בגיל צעיר, לאחר שהספיק לנווט את אלי בתחרויות שטח בישראל.

צוות גבע, 'הקיבוצניקים מהעמק' (Landrovergeva Kibutz Geva בפייסבוק)

יורמי ידין הוא מנהל מוסך לנד רובר בקיבוץ גבע, אחד המשתתפים הוותיקים בתחרויות עבירות בישראל. מזה שנים מתפלש צוות גבע בבוץ הישראלי, והשנה ינסה את מזלו ביערות קרואטיה. את רכב העבירות ינהג עירא אבני ולידו נגב אנגל, אחראי על ניווט, הכוונה, ומשיכת כננות. איתם ייצא לקרואטיה צוות סיוע הכולל את רועי אלוני, שחר דורון ואיתמר גלאס.

ראלי קרואטיה טרופי. רמי גלבוע,
עירא מאחורי ההגה, יורמי במדרון אחורי. צוות גבע ינסה להעלות את המפלצת הכתומה אל הפודיום/רמי גלבוע

רכב 'גבע' מתחרה בקטגוריית 'טרופי', כנגד מיטב אריות אירופה. מתחת לקליפה מתחבאים שרידי דיסקאברי קשיש אבל למעט השלדה, לא נשאר בו שום דבר מקורי. לאחר אינספור גלגולים חמוש היום הרכב במנוע 2LS של סבאורבן, המספק 320 כ"ס. יש תיבת הילוכים מקצועית 400TH, וצמיגי טרקטור במידה 36.5 אינץ' (בפועל, בקוטר 39").

ראלי קרואטיה טרופי. רמי גלבוע,
ראלי קרואטיה טרופי/רמי גלבוע

בחירת הצמיגים הייתה ההחלטה הקריטית ביותר בתכנון הרכב; תקנון קרואטיה מאפשר שימוש בצמיגים כאלה רק על סרנים פורטליים ולכן הותקנו סרני יונימוג, שהגיע לישראל מלבנון ב-1982. סרנים אלה מעניקים לרכב מרווח גחון קיצוני, זה מצוין לעבירות. מצד שני הם כבדים מאוד, ומכתיבים מרכז כובד גבוה מהמקובל. שאלת השאלות היא, עד כמה זו תצורה מנצחת? התשובה בתחילת מאי, ביערות קרואטיה...

ראלי קרואטיה טרופי. רמי גלבוע,
הסרנים הפורטליים יכולים להעניק לצוות יתרון גדול בביצות, עם צמיגי טרקטור אגרסיביים/רמי גלבוע

מפלצת העבירות חמושה בשלוש כננות וורן משופרות, יושבת על מתלים 4-חיבוריים עם בולמי פוקס ובילשטיין. מערכת החשמל אמפיבית לחלוטין. בניית הרכב והיציאה לקרואטיה עולה סכומי עתק, והקיבוצניקים קיבלו סיוע נדיב מספונסורים התומכים בספורט המוטורי בישראל - מוסך לנד רובר בקיבוץ 'גבע', הנפלד (יבואני כננות WARN, נעילות ARB, בולמי Old Man EMU), מוסך פרוג'יפ בחיפה וחברת ICL משלחי מטען בינלאומי. לשאלתי מהן ציפיות הקבוצה, ענה יורם בחיוך צנוע: שאיפתנו היא לנצח בתחרות, אבל נשמח להגיע ליום האחרון.

ראלי קרואטיה טרופי. רמי גלבוע,
מרווח גחון לא יחסר, לחברים מקיבוץ גבע/רמי גלבוע

עובד ארזי, צות דיסקאברי (צוות דיסקברי 4X4 בפייסבוק)

כאשר רכש עובד ארזי דיסקאברי דיזל לטיולי מדבר, הוא לא חשב על הכלי המושט בימים אלה לסלובניה. עובד השתתף וניצח בתחרויות רבות בישראל, ובנה לעצמו רכב עבירות משופר ומחוזק עד הגג. עובד כבר השתתף בקרואטיה ב-2006 לצדו של אלי שחר, השנה ינסה להתחרות כנהג מוביל בקטגוריית 'אדוונצ'ר'. מרכבו של הדיסקאברי הצהוב-שחור מנוסר מכל הכיוונים, אבל התצורה המכאנית מוכרת ואמינה ביותר; מנוע בנזין מקורי 180 כ"ס, תיבת הילוכים וטרנספר מקורי של לנד רובר. הדיסקו נועל צמיגי סופר-סוואמפר במידה 35R11.5, הסרנים החיים הורחקו לקצוות השלדה עם מוטות רדיוס מחוזקים. יש בולמי פוקס וקפיצי אייבך, כלוב התהפכות בתקן FIA, ציריות מקסי דרייב, נעילת 'דטרויט' אחורית ו-ARB קדמית.

ראלי קרואטיה טרופי. רמי גלבוע,
מתא הנוסעים של הדיסקו הישן לא נשאר זכר, עובד בנה רכב עבירות מקצועי ומתוקתק/רמי גלבוע

הרכב חמוש בכננת גיגלפין המותקנת מאחורי מושב הנווט, עם כבל פלסמה המנותב לקדמת הרכב. מאחור מותקנת כננת וורן 8274, עם הפנייה למעלה למקרה שפ"צ. הספונסורים של עובד הם מוסך Car Color ראשל"צ, צמיגי General Tire ובעיקר, המון חברים התורמים זמן, עבודה וציוד לבניית הרכב. יוסי אלמוגי יהיה נהג המשנה של עובד, הוא האיש המתרוצץ סביב הרכב במעברי המכשולים הגדולים.

ראלי קרואטיה טרופי. רמי גלבוע,
הדיסקו הצהוב אינו מלכת היופי, אבל הוא מוכן לכל מכשול, רטוב או יבש/רמי גלבוע

חבורה שכזאת

ראלי קרואטיה טרופי. רמי גלבוע,
לאחר חודשי הכנות מפרכים, הקיבוצניקים נהנים לראות את המכוניות נבלעות במשאית הסיוע, בדרך למעבורת/רמי גלבוע

הצוותים הישראלים ישתתפו בתחרות באופן עצמאי, אבל הם חולקים אמצעי לוגיסטיקה ויעניקו גיבוי הדדי. אנשי הסיוע יטפלו בשלושת הכלים, ואת רוב ההכנות בארץ עשו בתהליך משותף. לקראת השטת הכלים של עובד ושל מוסך גבע, הצטרפתי אליהם לניסויי דרך אחרונים; לא עלה על דעתי לנהוג ברכב מרוץ שכזה, לפני צאתו לתחרות באירופה – רק זה חסר לי עכשיו, להפוך להם את האוטו... ממושב הנווט אוכל לספר לכם שהדיסקברי קצוץ-הקנה של עובד מתפקד נפלא; המנוע בשרני ונוחר היטב, המתלים נוחים, התחושה היא של רכב היכול לשעוט בשבילים ולטפס על סלעים.

רכב 'גבע' הוא חיה שונה לחלוטין; זוהי מכונת מלחמה ייעודית ומגו?רז?נ?ת, כלי גבוה ונוקשה המיועד למטרה אחת, להצליח בקרואטיה טרופי. עירא אבני שולט בו היטב, ואנו מקווים שמכלולי המכאניקה יעשו את שלהם. אהיה שם איתם, כדי לספר לכם על עלילות גיבורינו בקרואטיה. שיהיה בהצלחה.

ראלי קרואטיה טרופי. רמי גלבוע,
ראלי קרואטיה טרופי/רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully