וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולקסוואגן T5 במבחן: המוביל העולמי

5.8.2014 / 9:00

בגיל 65, הטרנספורטר עדיין מדליק וייחודי – כרכב עבודה ובעיקר, כפלטפורמה וורסטילית למסעות וחלומות. מודל 2014 חמוש במנוע 140 כ"ס ותיבת 7-הילוכים, המעניקים לו ביצועים ונוחות משופרים. יצאנו לבחון רכב שאינו כמו האחרים

צילום: רמי גלבוע, יצרן, Danbury Motorcaravans

פולקסווגן טרנספורטר מיוחד בגרסת T5. רמי גלבוע,
המרכב הקלאסי נמצא איתנו מ-2003, לאחר מתיחת פנים ב-2009. ב-2015 יגיע דגם חדש, T6/רמי גלבוע

ב-21 ליולי 1970 סיימתי את שירותי הסדיר ושבוע לאחר מכן כבר עמדתי בפתח נמל התעופה 'לוד', כך קראו אז לנתב"ג. היו אלה ימי תום ללא סמארטפונים ו-GPS'ים, ימים בהם "שיחה לחוץ לארץ" עלתה הון תועפות, ואף אחד לא טס לחו"ל לפני השחרור מהצבא. הישר מכבש המטוס נסענו לכיכר Dam Square באמסטרדם, שם חנו מיניבוסים של פולקסוואגן, משומשים וחבוטים להחריד. שילמנו 800 דולר עבור זה שנראה לנו הכי פחות גרוע, ויצאנו לטיול הבתולין באירופה – שלושה חודשים מפינלנד ועד איטליה, שני חברים ישנים בתוך המיניבוס (על קרשים מהם אלתרנו מיטה), השניים האחרים מתגוללים בדשא, באוהל סיירים צבאי.

אהבות ישנות

התאהבנו בפרצופו החייכני של הטרנספורטר T1, אייקון תרבותי וסמל דור הפרחים, הולך טוב עם צביעה פסיכדלית, שיער פרוע וחבילות גראס בתא הכפפות. בנורבגיה גילינו שהמיניבוס רקוב עד כדי כך שהמנוע נשען על קרש שתמך בשלדת הרכב, צינורות הבלמים עטופים ב'איזוליר-באנד', אבל אתם יודעים מה? הטרנספורטר הקשיש הוביל אותנו למסע הראשון של חיינו, טיול שהתווה את הדרך למסעות ארוכים ומעשירים ברחבי הפלנטה. מאז טיילתי בעולם באופנועים, ג'יפים ומוטורהומים, התפנקתי כלורד אנגלי והתבזיתי כאחרון המוצ'ילרים, אבל את המיניבוס הלבן לא אשכח לעולם – היה לו חלק מכונן בגיבוש זהותי כטייל מוטורי ולכן, לא ייפלא שכאשר נקרה על דרכי פולקסוואגן 'קומבי' למבחן, שמחתי להזדמנות לחד?ש את החוויה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
פולקסווגן טרנספורטר מיוחד בגרסת T5. רמי גלבוע,
פולקסווגן טרנספורטר מיוחד בגרסת T5/רמי גלבוע

פולקסוואגן Kombinationskraftwagen T5 הוצג ב-2003, והוא הדור החמישי של 'רכב הקומבינציה' העולמי. מנוע הבנזין מקורר המים עבר מהירכתיים לחרטום, והיום הוא מתבסס על יחידת 2.0 ליטר דיזל המספקת 140 או 180 כ"ס. תיבת 4 ההילוכים הידנית הפכה ל-DSG כפולת מצמדים, בעלת 7 הילוכים. ב-2015 אמור להיות מוצג דגם חדש, T6 בעל חרטום ולוח מחוונים משופר. תצורת המרכב הבסיסית לא תשתנה בהרבה.

הקובייה הגרמנית

השם 'קומבי' נגזר מריבוי הקומבינציות בהן תוכל להזמין את הטרנספורטר; יש שני בסיסי גלגלים ושלושה גבהי גג, יש מרכב מסחרי עם או בלי חלונות, טנדר פתוח עם קבינה כפולה או בודדת... רק תבחר. רכב המבחן הגיע עם דלת אחורית ענקית הנפתחת כלפי מעלה, יש גם דלתות הנפתחות הצידה. דלת ההזזה הצדדית מאפשרת להעמיס משטח סטנדרטי; למרכב ה'קצר' נכנסים שני משטחים, למרכב הארוך נכנסים שלושה. לארץ מגיעים מנועי דיזל בהספק 140 או 180 כוח סוס, המשודכים לתיבת 5-הילוכים ידנית או DSG 7-הילוכים; ניתן אפילו לקבל אותו בהנעת 4-Motion המאפשרת טיולי שטח קסומים. רכב המבחן הגיע בגרסת 'קומבי' סטנדרטית עם מנוע 140 כ"ס, 8 מושבים + נהג.

מבחוץ זוהי קובייה מוארכת, עם חרטום פחוס למדי; יש שאינם מוצאים בה יופי, אבל אני מוצא בטרנספורטר משהו אחר לגמרי – עבורי זה לא רק רכב להובלת מזגנים או פועלים, אני רואה בו פלטפורמה מקסימה למסעות, יציאות משפחתיות והרפתקאות גדולות. המרכב הקובייתי הוא רק מעטפת לחוויות קסומות המחכות לי על הסיפון המרווח. וכשאני מתיישב במושב הנהג אני לא חושב על נסיעה מיוזעת לעפולה או מונית שרות ברחוב אלנבי; אני רואה לילות לבנים בטונדרה של אלסקה, מסע הרפתקני למזרח אירופה, או טיול שטח בנמיביה עם גרסת 4-Motion.

יכול להיות שדווקא ציפיותיי הרומנטיות מכשירות את הקרקע לאכזבה שנחלתי מעיצוב הפנים של ה-T5. לא ציפיתי למצוא לימוזינה אבל בעבור ה-337,000 שה-T5 עולה, הייתי שמח למצוא תא נוסעים קצת יותר מתוחכם. אתם יודעים מה? אני מוכן לקבל את 8 מושבי הנוסעים הנראים טוב, אבל אינם ממש נוחים; זו התקנה מקומית, ויכול בעל הרכב לבחור אילו מושבים הוא רוצה. אפשר להתקין כורסאות מפנקות יותר ואולי, גם לבחור במזגן אחורי שהתקנתו (המקומית) מוקפדת יותר מאשר זו שמצאנו ברכב המבחן... אבל לוח המחוונים של ה-T5 מגיע מגרמניה והוא בסיסי ופשטני למראה ולמגע. החומרים, העיצוב, זה באמת 2002, לא עומד בתחרות אפילו עם טנדרים מודרניים!

אז בואו נשתעשע במחשבה שלא לקחתי למבחן את גרסת 'קומבי' הפשוטה; בואו נפנטז שהשקעתי עוד 40,000 וקניתי את גרסת קראוול המפוארת בעלת הספק 180 כ"ס, מושבים מקוריים מפנקים, חישוקי מגנזיום וצמיגים רחבים. הקראוול עולה 380,000 שקלים אבל הוא משדרג פלאות את חוויית הנסיעה.

פולקסווגן טרנספורטר מיוחד בגרסת T5. רמי גלבוע,
תא הנוסעים של ה'קומבי' נוח, שימושי ועמיד, עם הרבה מרחבי אחסון. לוח המחוונים יוחלף בקרוב/רמי גלבוע

הקטר האירופאי

מעמדת הנהג אינך מבחין בפרטי הגימור הקטנים שמאחור; אתה מתרווח במושב נוח וארגונומי עם המון מקום לברכיים ולמרפקים, בתנוחת נהיגה גבוהה ושלטת. בטרנספורטרים הישנים היה המנוע מותקן מאחור, והנהג ישב מעל הגלגלים הקדמיים; זה יצר ישיבה מוגבהת מעל גלגל הגה כמעט אופקי, מעין אוטובוס זעיר (ואמנם, בזמנו קראו לרכב 'מיניבוס'). היום מציע ה-T5 תנוחת נהיגה מצוינת ושלטת, עם תצפית מצוינת מעל גגות המכוניות שמסביב.

מנוע הטורבו דיזל מספק 140 כ"ס ב-3500 סל"ד, ו-34 קג"מ ב-1750 סל"ד; אספקת הכוח יציבה וחזקה, מתוגברת על ידי תיבת 7-הילוכים DSG כפולת מצמדים. גם עם שמונה נוסעים על הסיפון, ה'קומבי 140' מהיר וזריז, באופן מפתיע למדי – 12.2 שניות מאפס ל-100 ומהירות מרבית של 167 קמ"ש, אלו נתונים מרשימים עבור קובייה מגודלת שכזו. אם תשקיע במנוע כפול המגדשים תקבל 180 כ"ס ו-40 קג"מ, 9.9 שניות ו-191 קמ"ש.

אחד המרכיבים בזריזות הטרנספורטר היא תיבת ההילוכים כפולת המצמדים. התיבה מתפקדת מעולה, נטולת רעידות, זריזה ונכונה תמיד לקרב. ההילוך הראשון קצר יחסית, מתאים למי שמוביל 1.4 טון בסמטאות התלולות של צפת. בהילוך שביעי הומה המנוע ב-2000 סל"ד רגועים וחסכוניים; בנסיעה בינעירונית עשה הטרנספורטר כ-11.5 ק"מ לליטר כאשר רוב הנסיעה מתבצע במהירויות 110-130 קמ"ש, חלק מהזמן עם שמונה נוסעים על הסיפון. זה נתון מצוין, הממחיש את הטכנולוגיה המתקדמת שדחסה פולקסוואגן אל החרטום הקטום.

נימוסים אירופאיים

אבל החיים אינם 0-100 וה'וואנים' האמריקנים, למשל, עושים את המאוץ הרבה יותר מהר, 9.0 שניות ואף פחות. מה שמייחד את ה-T5 הם מנהגי הכביש המעולים שלו; עם מתלים עצמאיים וכיול אירופאי, אפשר להתענג מאוד על נהיגת ה-T5. ההיגוי לא חד אבל הוא מוצק ואינפורמטיבי, מאפשר לדחוק את הקובייה הלבנה בכבישים הרריים, בקצב משכנע מאוד. עם גרסת ה-140 כ"ס 2X4 נהניתי לגלוש בכבישים המתפתלים לירושלים, אני משער שההנאה יכלה להיות מושלמת עם גרסת 180 כ"ס כפולת הנעה.

אני לא חושב שהלקוח הקלאסי ייצא להשחיז צמיגים בכבישים הרריים, אבל טוב לדעת שאתה נוהג ברכב שלא מחכה להזדמנות להשליך אותך מהדרך, אלא יוביל אותך בדרך הישר. בקרת המשיכה נוכחת רק כאשר נדרש, והבלמים נושכים היטב – אם כי לא בדקתי אותם בעומס גדול. הנהיגה מאוד רגועה, זה רכב היודע לבלוע מרחקים בנינוחות רבה.

כרכב מסחרי השוקל 1800 קילוגרם ובעל מרכב רבוע וגבוה, ה-T5 מפתיע לטובה במנהגי הכביש שלו. המתלים הקדמיים מתפקדים למופת גם עם נהג בודד על הסיפון, הזנב נוקשה במידה 'גרמנית' אבל אף פעם לא בועט. עם שמונה נוסעים על הסיפון הוא היה נוח ומבוקר מאוד, מצוין. למרות העידון האירופאי ובוודאי בגרסת 'קומבי' מעוטת הדיפונים, ה-T5 לא שקט מאוד, אינו נותן לשכוח שאתה נוסע ברכב מסחרי. שומעים את רחשי המנוע ואת המיית הצמיגים, זו לא בעיה חמורה.

מיניבוס ושמו תשוקה

אני יכול לפנטז עד מחר על רכב הרפתקאות, אבל רוב הלקוחות ייצאו עם ה-T5 לעמל יומם. הם ימצאו בטרנספורטר סוס עבודה אמין ומסור, חסכוני מאוד בדלק, ובעל מנהגי כביש משובחים. הם יוכלו להעמיס 1.4 טון או להוביל שמונה נוסעים (שניים + נהג במושב הקדמי), אבל לא כל המעבידים ישקיעו 334,000 שקלים ברכב עבודה עבור הפועלים. בוודאי לאור הידיעה שהם יכולים לחסוך עשרות אלפי שקלים ואף יותר, עם חלופות זולות מאירופה (רנו, פורד, פיאט), יפן (טויוטה, ניסן), קוריאה (יונדאי 800) או ארה"ב (GMC או שברולט).

אבל אני מציע לכל מי שיודע להעריך איכויות מוטוריות, לא לוותר על נסיעת הדגמה ב-T5. ה-T5 אינו מכונית משפחתית אבל הוא הדבר הקרוב ביותר אליה, מצד זה של העולם המסחרי. הוא גם מעניק כושר הובלה גדול פי כמה מזה של מיניוואנים אופנתיים – גם עם תשעה נוסעים על הסיפון, נשאר מאחור תא מטען ענקי.

פולקסוואגן 'קומבי' T5 מציע איכויות נסיעה נדירות בסגמנט מסוקס זה, והוא מאפשר התאמה מושלמת של הרכב לשאיפות הנהג – עם רשימת תוספות בלתי נגמרת אך אללי, במחירים אירופאיים לחלוטין. דגמי קראוול הם פתיח מצוין, עם מנוע 180 כ"ס והנעת4-Motion היכולים לקחת אותך לעולם קסום של הרפתקאות ובילויים, ברחבי העולם ובחיק המשפחה המורחבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully