וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: סוזוקי ויטרה החדשה

1.3.2015 / 10:19

לאחר כ-15 שנות היעדרות מהשוק העולמי מציגה סוזוקי את הויטרה החדשה, שתסתער על פלח השוק המבעבע של מיני-קרוסאוברים עירוניים. ויטרה 2015 היא כמעט-תאומה של סוזוקי קרוסאובר ויריבה ישירה של ג'וק, טראקס ואחרים. יצאנו לפורטוגל כדי להבין מה מתרחש במדינת הג'יפונים

פורטוגל,
סטילס: יצרן, רמי גלבוע

ויטארה, השקה 2015. רמי גלבוע, אתר יצרן
ויטרה החדשה כובשת את יערות העד של פורטוגל. קרוסאובר מודרני ואטרקטיבי, הנדרש להמשיך מסורת ארוכת שנים/אתר יצרן, רמי גלבוע

את כניסתי לעולם הג'יפאות המודרנית עשיתי לפני שנים רבות, על סיפונה הזערורי של ויטרה 3-דלתות מודל 1993; עם 3.63 מטרים מפגוש לפגוש היא לקחה אותי לסיני עם שלושת הילדים, יחד טיפסנו ל-נ.ג. 186, עשינו שטויות מקסימות. הויטרה ההיא זכורה אצלי לטוב, ממחישה את יכולותיה הייחודיות של סוזוקי לייצר רכבי שטח זעירים ורבי יכולת – סמוראי, ויטרה, ו-ג'ימני שחזר אלינו לאחרונה.

סוזוקי הקדימה בעשרות שנים את טרנד הקרוסאוברים האקטואלי, ועכשיו היא מחזקת את נוכחותה בסגמנט עם ויטרה כל-חדשה, שאינה מזכירה במאום את הסבתא משנות התשעים. במקביל להצגת ויטרה החדשה, מפסיקה סוזוקי לייצר את גרנד-ויטרה אותה אהבנו לאהוב; מכירות ה'גרנד' הלכו והצטמצמו ולצערנו, המסך עומד לרדת על הקרוסאובר האחרון המצויד בהילוך 'כוח' אמיתי. זה משאיר את סוזוקי עם שתי גרסאות כמעט זהות של מיני-קרוסאובר, נלחמות על אותו פלח שוק תחרותי.

ויטארה, השקה 2015. רמי גלבוע, אתר יצרן
עיצובה האגרסיבי של הויטרה ומוניטין האמינות והסחירות בישראל, מעניקים לה עמדת זינוק מצוינת לשוק הקרוסאוברים העירוניים. זה הכל עניין של מחיר/אתר יצרן, רמי גלבוע

ויטרה 2015, משוכללת ועירונית

סבתא-ויטרה העניקה חוויית שטח מסוקסת ומיניאטורית אבל התנהגות הכביש שלה, רמת העידון והזיהום לא היו עומדות בשום מבחן עדכני. משוחררת מיומרות השטח, ויטרה החדשה מתמקדת במה שהשוק מבקש – ממדים קומפקטיים ומחיר נגיש, עיצוב ייחודי ורמת עידון אקטואלית. מהנדסי סוזוקי לא היו צריכים ללכת רחוק כדי לקבל השראה, על המדף נח להם 'קרוסאובר' שמידותיו כמעט זהות לאלו של הויטרה החדשה. הויטרה קצרה ב-12.5 סנטימטרים מהקרוסאובר אבל היא גבוהה ורחבה יותר, וחשוב מזאת – עיצובה אגרסיבי ובוטה בהרבה מזה של 'קרוסאובר' הבורגני יותר, על סף פיהוק.

ויטרה 2015 מציגה צללית מודרנית וכוחנית בעלת חרטום מתנשא ורבוע, קצת מזכיר ריינג' רובר איווק. עדיין במחלקה הבריטית, קורות הגג השחורות הנותנות אפקט של 'גג צף'. באזור הדלתות האחוריות ניתן לזהות DNA מהויטרה המקורית, והלקוחות יוכלו לבחור לעצמם צירופי צבעים אישיים, בסגנון המוכר מה-מיני, קפצ'ר ופיאט X500; הגג יגיע בלבן או שחור. הגריל הקדמי כוחני, פחות התלהבתי מהכאילו-מגן גחון הקדמי המוגזם בגודלו. הישבן אנונימי למדי, כאילו נגמרו משאבי העיצוב לאחר שסיימו המעצבים עם החרטום ודפנות הצד.

היה אפשר לחשוש שצירוף האלמנטים ייצור אישיות עיצובית מפוזרת, אך לא – ויטרה החדשה מרשימה ויפה מאוד, משדרת מזיגה נכונה של קשיחות ואלגנטיות. היא יותר בוטה מ-קרוסאובר האנמי למראה, בלי להיות צעקנית כמו הג'וק (שעבר לאחרונה מתיחת פנים). מרווח גחון של 18.5 סנטימטרים מעניק לה נוכחות של רכב שטח אמיתי; זה לא מספיק לעבודת שטח ראויה, אבל יוצר אפקט וויזואלי הנדרש בסגמנט הקרוסאובר העירוני.

העיצוב השובב חודר לתא הנוסעים, עם פס קישוט לרוחב לוח המחוונים; בגוונים החמים הוא משובב עין, בגימור הכאילו-חומרים-מרוכבים הוא מוזר. אהבתי את פתחי המזגן המרכזיים, ביניהם משובץ שעון זמן דיגיטלי; הוא מקסים במיוחד עם אותיות קאנג'י יפניות! צג המגע בגודל 7 אינץ' צבעוני ומפורט, אך תפעולו אינו מהטובים שפגשנו. יש קישוריות מלאה אך חסרו לי כמה מתגים קלאסיים, למשל, כפתור מכאני להגברת עוצמת הצליל. חומרי הדיפון הכל-שחורים בסיסיים למראה ולמגע. מצד שני, נראה שאיכות ההרכבה וטיב החומרים יישרדו גם שואה גרעינית, מה שמבטיח לויטרה פוטנציאל הישרדות מצוין. הויטרה מיוצרת במפעלי מאגייר בהונגריה, איכות ההרכבה מצוינת.

תנוחת הנהיגה טובה, קורות הגג אינן חוסמות את שדה הראיה, ההגה (המגודל) מתכוונן היטב ויושב טוב בין הידיים. המושבים מגיעים בגימור נאה לעין, נוחים למדי. הם 'נוחים', אך אינם מספקים תמיכה ארגונומית טובה, ממש לא מאחור, ואפילו לא מלפנים. בעיה? לא ממש, זה די מייצג את המקובל בסגמנט. אל תתעקשו לתחוב מאחור שלושה מבוגרים, זה אפשרי אך צפוף לנסיעה ארוכה. עם נפח של 375 ליטר תא המטען אינו ענקי, אבל הוא מרובע ושימושי למשפחות צעירות הצריכות להוביל עגלות ולולים מתקפלים. כפוף למפרט, בחלק מהויטרות מותקן גג שמש פנורמי נרחב.

תנועת הפרברים

ויטארה, השקה 2015. רמי גלבוע, אתר יצרן
קטן שנראה כמו גדול/אתר יצרן, רמי גלבוע

מנוע הבנזין 1.6 ליטר מעביר 120 כ"ס לגלגלים בעזרת תיבת 6-הילוכים 'אמיתית' (לא רציפה כמו בקרוסאובר) ומספק דחף רציני למדי; התיבה מגיבה במהירות ונחרצות, עם מנופי החלפת הילוכים מגלגל ההגה. זהו 1.6 אטמוספרי קלאסי, הדורש סל"ד גבוה כדי לספק את הסוסים; כדי להגיע מאפס ל-100 ב-12.5 שניות יש למעוך את הדוושה, ואז מתגבר קול המנוע לטונים לא נעימים. היצרן טוען לתצרוכת דלק משולבת של כ-18 ק"מ לליטר בגרסת ה-2X4, אבל תשכחו מזה; בקטעים הרגועים של נהיגת המבחן עברנו 12 ק"מ לליטר וניתן לשער שבהתנהלות יומיומית, הויטרה תיתן 14-15 ק"מ לליטר ריאלי. מספיק טוב.

כמו כל קרוסאובר מוגבה, גם ויטרה אינה חורכת אספלט מקצועית. אבל אחיזת צמיגי ה-215/55R17 מצוינת, גם על האספלט שטוף המים שמצפון לליסבון. אין מה לחפש נהיגה ספורטיבית מושחזת אבל קל מאוד לשרשר פניות מהירות מאוד, ולהתענג על הנהיגה. לטובת הנהג מתייצבות מערכות בטיחות מתקדמות, כולל 'בלימה מסתייעת ברדאר' המתריעה על התקרבות לאובייקט על הכביש, ואף בולמת את המכונית. יש בקרת מהירות אקטיבית, וגרסת ה-4X4 מצוידת במערכת AllGrip המאפשרת בחירה בין ארבעה מצבי 4X4 – ספורט, שלג, 'נעילה' לשטח טכני, אוטומטי. על הכביש הרטוב אהבנו את הנעת ה-4X4, גם גרסאות ה-2X4 הפגינו אחיזה מצוינת.

לישראל תגיע הויטרה עם גלגל חלופי מוקטן, לא אידיאלי. לקחנו לסיבוב גם את גרסת הדיזל 1.6; הדיזל מספק את אותם 120 כ"ס, אבל מומנט כפול מזה של מנוע הבנזין. הדיזל לא יגיע לארץ, מכיוון שאינו משודך לתיבת הילוכים אוטומטית, כמה חבל! הבידוד האקוסטי טוב, למעט רעשי רוח המגיעים במהירות גבוהה.

שטח פורטוגזי

רוב מוחץ של הלקוחות בישראל יבחרו בגרסת 2X4 הזולה והחסכונית, ופרק השטח ממש לא מעניין אותם. בהיעדר הילוך כוח, גם לנו לא היו לנו ציפיות גבוהות, מרווח גחון של 18.5 סנטימטרים לא חיזק אותן. המארגנים זימנו לנו מסלול שטח מגוחך, נטול כריזמה ואתגר – ניתן היה לחשוב שהיפנים ממש לא מאמינים בהצהרותיהם הבומבסטיות בדבר מורשת השטח של הויטרה המקורית! באין ברירה נאלצנו לחפש לעצמנו אתגרי שטח, ומצאנו כמה לאורך מסלול ההשקה.

שבילי יערות מעורפלים, דרכי עפר משובשות המובילות לאתרי הגלישה המיתולוגיים של פורטוגל, אפילו פיסת דיונה רצינית – הויטרה הפגינה נימוסי שטח בסיסיים אבל באמת, זה לא אמור להיות רכב שטח. עם כל הכבוד למתג בקרת המשיכה המסוגנן ולמערכת 'בקרת נסיעה במדרון', לא נמליץ לכם לפתח ציפיות שטח מוגזמות; בוודאי לא עם בקרת הירידה המאפשרת לויטרה לדהור במהירות מופרזת של כ-10 קמ"ש. בקיצור, שטח זה לא השטח שלה.

עוד באותו נושא

מבחן דרכים: סוזוקי גרנד ויטרה

לכתבה המלאה

העתיד טמון במחיר

בזמן העלאת הכתבה עוד לא ידועים מחירי הויטרה בישראל, וגם לא ברור באיזה מפרט יגיעו אלינו המכוניות. הכלים הראשונים ינחתו כאן לקראת הקיץ וייאלצו להתחרות בג'וק המחודש, מאזדה CX-3 וכמובן, ב'קרוסאובר' לבית סוזוקי. ב-2014 נמכרו בישראל למעלה מ-6000 קרוסאוברים, נפח רציני ביותר; הויטרה תצטרך למצוא לעצמה לקוחות חדשים, בלי ליצור קניבליזציה של מכירות הקרוסאובר, אתגר שיווקי לא פשוט. מיתוגו הבורגני של קרוסאובר משאיר לויטרה את הנישה הצעירה והדינמית, מיצוב המקבל גיבוי מעיצובה הרענן והמוחצן של ויטרה החדשה.

בשבועות הקרובים יתכתש היבואן לישראל עם סוזוקי יפן, במטרה להשיג מחיר ואבזור שיאפשרו לו לשחזר את הצלחתו המסחרית של הקרוסאובר ב-2014. בהיעדר מידע נוכל לשער שמחירי הויטרה ינועו בין 105 ל-110 אלף שקלים ל-2X4 בסיסי, עד 135-140 אלף ל-4X4. זאת, כפוף לרמת האבזור ובעיקר, מהלכי המתחרים; שוק הקרוסאובר האורבני הפך לאחרונה לתחרותי ביותר עם ספורטאז' ב-135,000 שקלים, XV ו-דאסטר המספקים אופציית 4X4 בפחות מ-130,000 שקלים.

הכל עוד יכול להשתנות עד שיגיעו לישראל הויטרות הראשונות, אבל ברור שזה מתחרה אטרקטיבי וראוי מאוד, בסגמנט הקרוסאובר העירוני. לטובתו מתייצבת גם תדמית של אמינות מוחלטת, ושמירת מחיר מצוינת בשוק המשומשות. אנחנו יכולים לחייך אל מול הצהרות השטח של סוזוקי אבל אין ספק שבמחיר הנכון, הויטרה החדשה תעשה חייל בישראל.

הכתב היה אורח חברת "מכשירי תנועה".

ויטארה, השקה 2015. רמי גלבוע, אתר יצרן
ויטארה, השקה 2015/אתר יצרן, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully