וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: יונדאי טוסון החדש (IX35)

להיט המכירות הישראלי בעבר, ומי שהתחיל את מהפיכת הקרוסאוברים בארץ התחדש בדור. יצאנו לבדוק האם הוא יכול לחזור ולהוביל את הטבלה

יונדאי טוסון 2015, השקה. יואל שוורץ,
יונדאי טוסון החדש/יואל שוורץ

סטילס: יואל שוורץ, יצרן

חובבי הטריוויה שבינכם בוודאי זוכרים שיונדאי טוסון הוא זה שחולל את מהפכת הקרוסאוברים בשוק הישראלי כאשר הגיע לכאן ב-2004. עד אז היצע הדגמים בקטגוריית רכבי הפנאי הרכים היתה דלה למדי, יקרה יחסית ולא אטרקטיבית. טוסון שינה את התמונה בעיקר בזכות חבילה קוסמת: מראה של רכב פנאי במחיר מעט נמוך יותר ממשפחתית גדולה. ההנעה הכפולה, מנוע ה-V6 היו בונוס (וגם קנס בתחנת הדלק).

מאז הוחלף הדגם ב-ix35 (בשנת 2009) ונוספו מתחרים חדשים רבים. ix35 היה טוב בהרבה מקודמו אבל למרות זאת הוא לא היה יכול לשמור על מקומו בפסגה והפסיד אותו תחילה לספורטאז' ובהמשך גם לאאוטלנדר ו-CX-5.

עם הדור השלישי של רכב הפנאי הקומפקטי חוזרת יונדאי לשם המקורי, טוסון, על שם העיר השניה בגודלה באריזונה שבארה"ב, כשהמטרה היא להפוך אותו לדגם גלובאלי הרבה יותר. יצאנו לבדוק אם הדגם החדש יוכל שוב לכבוש את הפסגה.

יונדאי טוסון 2015, השקה. יואל שוורץ,
יונדאי טוסון 2015, השקה/יואל שוורץ

גדול במעט מרווח בהרבה

טוסון החדש ממשיך בקו "הפיסול הזורם" (Fluidic sculpture) שמשרת את יונדאי בשנים האחרונות. הוא נראה כמו המשך טבעי של הדור הקודם מחד ומאוד מזכיר את הסנטה-פה מאידך. התוצאה נאה מאוד, אבל כחלק מהמאמץ הגלובליות, הדגם איבד מעט מייחודו.

יונדאי טוסון 2015. אתר יצרן
יונדאי טוסון 2015/אתר יצרן

זה המצב גם בתא הנוסעים. עיצוב נעים, חלק זורם, פחות צעקני ומוחצן. מפטר שרייר, המעצב שחתום על חלק מהיצירות היפות ביותר (כמו הדור הראשון של אודי TT), ניתן לצפות ליותר. איכות החומרים בתא הנוסעים טובה משמעותית מבעבר, אבל לא בהכרח בסטנדרט של חלק מהמתחרות המודרניות יותר. חסרים החומרים הרכים והמחניפים לאגו. מבחינת איכות ההרכבה או הנדסת האנוש אין הערות מיוחדות, הכל נראה מהודק, מוצג וממוקם במקום הגיוני וקל לתפעול.

יחד עם השם, יונדאי גם החליפה את הפלטפורמה והמכונית החדשה מבוססת על פלטפורמה חדשה שתהיה משותפת עם הספורטאז' הבא שיוצג רשמית בתערוכת פרנקפורט הקרובה. המידות גדולות מעט יותר: תוספת של 6.5 ס"מ לאורך הכללי לכדי 447.5 ס"מ, תוספת של 3 ס"מ לרוחב ל-185 ס"מ ותוספת של 3 ס"מ לבסיס הגלגלים שנמתחים על פני 267 ס"מ. ממד הגובה התכווץ בס"מ אחד ועומד על 164.5 ס"מ וגם נפח תא המטען הצטמצם ביחס לדור הקודם וכעת מכיל 513 ליטר - פחות 78 ליטר.

התוצאה היא תא נוסעים מאוד מרווח - נקודה שהפכה, כך נראה, אסטרטגית עבור יונדאי ולראיה שני הדגמים האחרונים שהציגה i10 ו-i20 בעלי תאי הנוסעים מהגדולים ביחס למתחרות. עיקר התוספת בממדים מורגש מאחור שם נמצא מרחבי ברכיים ורגליים מרשימים ורצפה כמעט שטוחה. המושב עצמו גבוה מספיק כדי לשמור על יחס נכון בין זווית הברכיים למרחב הראש שיש בשפע גם בגרסת הגג הנפתח. בנוסף לרשות הנוסעים פתחי מיזוג מאחור - אבזר הכרח בקיץ הישראלי. הערה יחידה מבחינה זו נוגעת לעיצוב החיצוני שמכתיב קו חלונות גבוה יחסית אשר מצמצם את הראות החוצה עבור ילדים.

גם מלפנים נמצא שפע של מקום ומושבים נוחים לאורך זמן, אם כי הבסיס מעט צר וחסרה בו תמיכה לירכיים ובמשענת חסרה תמיכה למותניים.

יונדאי טוסון 2015, השקה. יואל שוורץ,
יונדאי טוסון 2015, השקה/יואל שוורץ

מנוע ישן וחדש

תוכנית ההשקה אפשרה לי להתרשם רק מאחת מתוך שתי יחידות ההנעה הרלוונטיות לישראל. זהו המנוע המוכר מהדור הקודם שגם צפוי להיות חשוב יותר בהיצע הישראלי: בנזין 2.0 ליטר (155 כ"ס) בשילוב לתיבה אוטומטית בעלת שישה הילוכים. המנוע לא חזק במיוחד ולתיבה הילוכים ארוכים שנועדו לשמור על צריכת דלק שפויה. הוסיפו לכך את העובדה שהמכונית שוקלת כ-200 ק"ג יותר מהדור היוצא ולפניכם מתכון ברור להתנהלות כבדה. נהג שיסע בגפו בכביש הררי עוד יזכה להתניידות סבירה, אבל טיול משפחתי בתפוסה מלאה + ציוד, יפגע משמעותית בביצועים. מעבר למצב 'ספורט', שומר על הילוך אחד נמוך יותר ומשפר במעט את המצב, אבל לא יותר מכך.

למעשה המנוע הוותיק צפוי לשרת את יונדאי במספר מאוד מצומצם של מדינות כשבאירופה וברוב העולם הוא הוחלף על-ידי מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר שמפיק 177 כ"ס ומומנט של 19.6 קג"מ. זהו נתון מומנט דומה לזה שמשיג מנוע ה-2.0 ליטר האטמוספרי כשההבדל הוא היכן מושג שיא הכוח. במנוע הטורבו המומנט המרבי מושג בקביעות בטווח שבין 1,500 ל-4,500 סל"ד, באטמוספרי שיאו מושג ב-4,700 סל"ד. מנוע זה גם משולב לתיבה חדשה: אוטומטית רובוטית בעלת מצמד כפול שלראשונה ביונדאי מוצעת עם שבעה הילוכים.

מנוע זה גם רלוונטי אלינו אלא שכאמור מבנה ההשקה מנע ממני באמת לבחון אותו. מהמעט שיצא לי להתנסות אפשר לומר שהוא אכן מרגיש בשרני יותר בטווח הראשון של הסל"ד ומזיז את המכונית הרבה יותר מהר. אבל הוא אינו מרגיש חזק כמו שצפוי להרגיש מנוע עם 177 כ"ס ושעל אף ריבוי היחסים מורגשים חורים בין ההילוכים.

יונדאי טוסון 2015, השקה. יואל שוורץ,
יונדאי טוסון 2015, השקה/יואל שוורץ

הפתעה דינמית

בתקופה האחרונה יונדאי מפתיעה לטובה בפן הדינמי והפעם הזו אינה שונה. מהנדסי יונדאי הצליחו להוריד משמעותית את זויות הגלגול של הדגם כך שהדגם שומר על מצב שטוח ומדרבן בנהג ללחוץ יותר. הודות לצמיגים שמנמנים (245 מ"מ) גם האחיזה גבוהה מאוד ונוסחת ביטחון. ההגה מדויק וחד והיחידים שמעכירים מעט את האווירה הם הבלמים שלאחר פעולה ממושכת הורגשה דעיכה בתפקוד. גם מבנה מעט גדול של קורה A עלול להפריע בצמתים.

עם חישוקי 19 אינץ' ודופן צמיג ביחס של 45, התקשה הטוסון לעמוד בפני מכשולים עירוניים. לא פעם בהתנהלות עירונית איטית הוא חבט בנוסעים במיוחד במעבר על גבעות אספלט. חורים הוא הצליח לסנן טוב יותר אבל לא בהרבה. כשעלתה המהירות נוחות הנסיעה השתפרה משמעותית ובמהירות שיוט הוא אפילו הרגיש נוח. יש לשער שלישראל, לפחות הדגם הבסיסי, יגיע עם חישוקים צנועים יותר, כך שנוחות הנסיעה צפויה להשתפר.

בכל הנוגע לרעשים טוסון מצליח לשמור על אווירה שקטה כשרעשי רוח ודרך נבלמים לגמרי ורק רעשי מנוע ה-2.0 ליטר מצליחים לחדור את המעטפת בתדר מעט מציק.

מבחינת בטיחות אקטיבית, טוסון מצויד בכל טוב כמו חניה אוטומטית, התראה על עצמים בשטחים המתים כולל תנועת צולבת ביציאה מחניה, בקרת התנגשות עירונית וכו'. אולם בשלב זה לא ברור מה ממכל זה יגיע אלינו.

יונדאי טוסון 2015, השקה. יואל שוורץ,
יונדאי טוסון 2015, השקה/יואל שוורץ

סוף דבר

יונדאי מנסה להשיל מעליה את תדמיתה הישנה, ולעטוף את עצמה בחדשה. פעם אחר פעם בתקופה האחרונה שמענו את קברניטי יונדאי אומרים שהדגש כעת הוא פחות על מכירות ויותר על יצירת כמיהה למוצר: "אנחנו רוצים שיונדאי תהפוך למותג נחשק" נאמר שוב ושוב. כחלק מאסטרטגיה זו יונדאי החליפה מטרה, ואם בעבר אמת המידה של היצרנית הייתה טויוטה, כעת מטרה זו נמחקה מהלוח, ועיגול סומן סביב שמה של פולקסווגן.

עבור יונדאי מדובר בשינוי מרחיק לכת אותו היא מתכננת להשיג בזכות מראה בולט, ממדים גדולים, נוחות נסיעה גבוהה, התנהגות כביש נאותה ועידון כללי. חלק מהפרמטרים האלה היא הצליחה להשיג. אחרים כמו עידון, נוחות או ניחוח של משהו מעל הסטנדרט, מעט פחות.

אבל רצון היצרנית אינו משנה את סיפור הדגם, שעל אף שהוא לא חף מחסרונות, טוסון החדש טוב משמעותית מקודמו בכל ממד. אפילו בגרסה עם מנוע ה-2.0 ליטר המוכר והוותיק. מבחינת אבזור יבואנית יונדאי מתכננת להציע את הדגם במספר רמות גימור שישתנו בעיקר בהתאם למנוע ולסוג ההנעה (קדמית בלבד או גם כפולה) כאשר כבר בבסיס נמצא את המערכת "המקושרת" המוכרת מ-ix35 אותה פיתחה היבואנית, שלה ניווט 'וויז', ואפשרות גלישה אינטרנטית.

השאלה הגדולה היא המחיר. אם נתעלם לרגע מקיה ספורטאז' עם מנוע 1.6 ליטר - להיט המכירות הנוכחי שגוזל מכירות בעיקר מקטגוריית המשפחתית - אז הקטגוריה מתחילה ב-155,000 שקלים עם אאוטלנדר המחודש כשיתר המתחרות נמכרות במחיר גבוה יותר ובאזור ה-165,000 שקלים.

הכתב היה אורח חברת כלמוביל

עוד הרבה על יונדאי בוואלה! רכב

  • עוד באותו נושא:
  • יונדאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully