וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקודה סופרב 1.8 ל' Exclusive במבחן דרכים

8.11.2015 / 7:35

סקודה סופרב החדשה מצליחה להתעלות על קודמתה בכל היבט אפשרי. זו כבר לא פולקסווגן פאסאט בתחפושת, אלא מכונית רהוטה, מלוטשת ואיכותית בפני עצמה

סקודה סופרב 1.8 ל' TSI אקסקלוסיב במבחן דרכים. ניר בן טובים
סקודה סופרב החדשה. יוקרה במשפחתית גדולה/ניר בן טובים

אחרי 15 שנים ארוכות, אפשר להכריז שהמהפך הושלם; סקודה סופרב, שהתחילה את חייה כמושא לחוכא על ידי המבקרים ("יוקרה ממזרח אירופה"), ניצבת היום בפסגת קבוצת מכוניות המנהלים וגם שודדת קליינטים מקבוצת הסלון. השינוי שעבר על פניה משנת 2001 ועד ימינו ניכר בדור השלישי שמקרין עיצוב מפותח, ספורטיבי וכמעט מקורי, שמיטיב עמה ועם שוחרי המותג. זו הפעם הראשונה בתולדותיה של סקודה סופרב, שהיא מסווה בהצלחה את שדות הדונמים במושב האחורי בעטיפה אלגנטית לאנשים שיעריכו יוקרה שקטה ואיכותית. אכן, תמו ימי הסבונייה.

שורשיה של שושלת סופרב נעוצים ב-1934, אבל רובנו התוודענו למעלותיה בעיקר בזכות הדור האחרון של 2009 שכיכב בציים כרכב שרד. הדור שקדם לו, ב-2001, נחשב בעיני רבים לסוג של הכלאה וולגרית בין לימוזינה מגושמת לאוקטביה. למרות זאת, רבים בסקודה תמכו במיזם מתוך השאיפה להעפיל לליגה של הגדולים, אבל בקבוצה שנשענת בכבדות על היכולת הדינמית ונימוסי הכביש, סופרב נשארה הרחק מאחור והובסה. תוסיפו לכך מותג שעדיין היה שרוי תחת שיקום טכנולוגי ותדמיתי באחזקות פולקסווגן - ומחיר בלתי עממי בעליל, והקושי על כתפיה רק התעצם.

סקודה סופרב החדשה, מצוידת באותה רצפה מוארכת של פאסאט על פלטפורמה מודולארית MQB, אך לשם שינוי היא אינה בראש סדר העדיפויות ואינה מתנוססת לבדה על הצהרות החברה החגיגיות. בסקודה רוצים לגרוף נקודות עבור המאפיינים הנוספים, משמע מנוע, ביצועים, אבזור ובטיחות אקטיבית. מבחינתם, המכונית היא התגלית האמתית הפעם, המושב האחורי - בונוס.

כמו שסופרב צריכה להראות

סקודה סופרב 1.8 ל' TSI אקסקלוסיב במבחן דרכים. ניר בן טובים
סקודה סופרב 1.8 ל' TSI אקסקלוסיב במבחן דרכים/ניר בן טובים

לקח להם הרבה זמן שם בסקודה לגלף מהחימר סופרב שתצליח להעיר את הנהגים מתרדמת. אם תסתכלו על כל אחת ממתחרותיה, בהן פיג'ו 508, שברולט מאליבו, מאזדה 6 וכו', תמצאו כי לכל אחת מהן אמירה אופנתית כזו או אחרת, אולם הסופרב הושתקה עם מראה פושר וסולידי.

אי לכך, הפתעה גדולה הייתה לפגוש את הסופרב 2015 בלבוש נאה ובגזרה אגרסיבית. זה התחיל עם קונספטים דמויי קופה 4 דלתות כמו 'ויזן' החתיכית שנחשפה אשתקד, והתחבר למוצר הסדרתי שאתם רואים בתמונות. רכב המבחן הישראלי, שהגיע בגוון אפרפר ("ביזנס גריי", אם איננו טועים) מדגיש בהצלחה את הקימורים שיושמו בדלתות ובמכסה המנוע, ויחד עם יחידות תאורה מלבניות בשתי קצותיה שמותחים קו ישיר לאוקטביה ופאביה, מתקבלת מכונית שקיבלה טיפול קוסמטי שראוי למעמדה.

כשמביטים עוד קצת לעומק, מגלים את הפרטים הקטנים שאינם קופצים ישר לעין: המראות החתוכות, קו המותניים הנמוך, החישוקים, והפגושים המלבניים שמכילים את תאורת הדרך וקו התקרה שבאמת נגזר מאותה דמוית קופה שאוזכרה. מעניין שרק מעטים הנהגים שהצליחו לזהות אותה בכביש, אבל האשמה היא ככל הנראה על ענני האבק והאובך ("שרקייה") שהגיעו מערב הסעודית ביום המבחן וטינפו את המדינה.

לאן תרצה לנסוע, אדוני

סקודה סופרב 1.8 ל' TSI אקסקלוסיב במבחן דרכים. ניר בן טובים
המרחק בין שני הנוסעים מלפנים גדול. בלם היד חשמלי, משענת היד מתכווננת ונוחה. הנעת המכונית נעשית על ידי מתג. המפתח החכם תמיד בכיס/ניר בן טובים

איכשהו, ולמרות הקיטון בפרופורציות והקימורים בעיצוב, הסופרב צמחה במידותיה, ולא מדובר כאן בתוספות שוליות; בסיס הגלגלים שלה הוגדל בשמונה סנטימטרים שלמים ל-2.84 מ,', והאורך זכה לתוספת של 4 סנטימטרים ומסתכם ב-4.86 מ'. היא אמנם קצרה ממאזדה 6 לה 4.87 מ' לאורך, אבל היא רחבה ממנה, גבוהה יותר ויש לה את תא המטען הגדול ביותר בקבוצה: 584 ל (תוספת של 80 ל' ביחס לדור היוצא), עם דלת ליפט-בק קלאסית. זו אגב אינה דו-שלבית כפי שהיה בדגם הקודם, אלא נפתחת בצורה קונבנציונלית ונוחה, כולל פתיחה עם הושטת רגל תחת הפגוש (במפרט אקסקלוסיב) וסגירה חשמלית.

במפרט זה, המכונית מגיעה עם מושבים עטויים אלקנטרה נעימה למגע ואחיזה. הם מספקים תמיכה מצוינת לגוף וכבר עם ההשתחלות למושב הנהג מוצאים כי כל המתגים והפקדים פרושים לפניכם בצורה פשוטה וקריאה. מולכם שלושה צגים בלוח מחוונים עם תפריטים מתחלפים בשליטה מגלגל ההגה, ובמרכז בקרת המולטימדיה המקורית של סקודה עם חיישני קרבה שמפעילים תת-תפריטים בתחתית המסך. ברשימת התוספות שקעי USB, AUX, BT מקורי ועוד. דווקא מאיכות מערכת השמע לא כל-כך התרשמנו לטובה.

ציון גבוה מקבלת הסופרב על איכות החומרים; אין כמעט מקום ברכב אליו תושיטו יד ולא תרגישו מרקם רך, גמיש, או עשוי תרכובת נוקשה שלא מביישת גם את המתנשאות שבמכוניות הסלון. סקודה מקפידה על כך, שמה דגש שלא לפשל בפינות והמאמץ משתלם לה כמעט בכל קטגוריה.

הסופרב מציעה אווירה יוקרתית וניחוח גרמני שנעדר מהדור השני, ונגיעות כמו תאורת LED קרחונית בדלתות ובקו הקונסולה, והנדסת אנוש בלתי מתחכמת אך מאוד אנושית וישירה, הופכים את הנהיגה בה והשהייה במרחבי המחייה לנעימים ושלווים. רק חבל, שהיא קצת רגישה לפריצות רוח מבתי הגלגלים.

המושב האחורי של הסופרב זכה לאינספור מחמאות לאורך השנים, והוא באמת הפך לחזית הכול עבורה. זהו ספסל רחב שבו המרחק בין השורה הראשונה לשנייה חריג, ומאפשר גם לנפילים שגובהם מגרד 2 מטר למתוח רגל קדימה. יתרה מכך, סופרב הוסיפה שליטה על טמפרטורת המיזוג כך שעבור משפחות הדבר שווה ערך להסכם שלום. לחובתה, אפשר להעיר על התעלה הגבוהה שקצת מפריעה לרגליים וזה עשוי להציק לנוסע השלישי.

סקודה סופרב 1.8 ל' TSI אקסקלוסיב במבחן דרכים. ניר בן טובים
584 ל' לאחסון. באמת צריך יותר מזה?/ניר בן טובים

כוח רצון

סקודה ממשיכה לרתום את יחידות הטורבו המתחדשות של הקונצרן לכל דגמי הסופרב. זה מתחיל בישראל עם מנוע 1.4 ל (150 כ"ס), עבור ל-1.8 ל' (180 כ"ס) וכלה במנוע 2.0 ל' טורבו עם 220 או 280 כ"ס והנעה כפולה (מצמד הלדקס). דגם הדיזל היחיד בהיצע הוא ה-2.0 ל' TDI עם הספק של 190 כ"ס.

מכונית המבחן שנמסרה לנו, מצוידת במנוע ה-1.8 ל' טורבו TSI, שסביר שתמצא את דרכה ללקוחות פרטיים. השידוך במקרה זה הוא לתיבת הילוכים דו מצמדית מסוג DSG7 עם 7 מהירויות, ובהחלט נוכל לדווח שהמיזוג ביניהם עובד בצורה טובה מאוד ברוב מקטעי הניהוג. הגמישות המובנית של מנועי הטורבו על רצועת הכוח, מאפשרת לזנק מהמקום במהירות כבר מרצפת הסל"ד, אי שם ב-1,250 טורים. המומנט - 25.5 קג"מ, לא שובר צווארים או מכופף את האספלט, אך התאוצה עומדת בקנה אחד עם החזקות שבקהילה, כאשר ל-100 קמ"ש היא נזקקת רק ל- 8.6 ש' (8.1 ש' יצרן) ועד מהירות מרבית של 232 קמ"ש.

בנהיגה על הכביש המהיר, המנוע מתפקד כהלכה ובחרישיות, ותיבת ההילוכים מדפדפת בין יחסי העברה במהירות האופיינית לתיבות ה-DSG. זה אומר, שאם הרגל קלה על דוושת המצערת, צריכת הדלק תהיה יחסית נמוכה - בסביבות ה-14 ק"מ לליטר. מנגד, ה-TSI יכול לעקוץ אתכם אם הפעלתם לחץ אגרסיבי על יחידת ההינע ולצלול גם ל-9 ק"מ לליטר. המשולבת הניבה כ-12 ק"מ לליטר.

סקודה סופרב 1.8 ל' TSI אקסקלוסיב במבחן דרכים. ניר בן טובים
העיצוב ללא ספק "סקודאי" אך מרשים וקרבי. כמעט כמו דמוית קופה/ניר בן טובים

יכולת גבוהה, אך אינה מלהיבה

נהגה של הסופרב מקבל תמיכה ממוחשבת ממערכת מתלים אדפטיבית שמאפשרת לבחור בין 3 מצבי שיכוך: נוחות, ספורט ורגיל, ויש גם ברירת מחדל למצב ECO שתפקידה לחסוך לכם כמה אגורות בתחנת הדלק. ההבדל בין מצב אחד לאחר מתגלה בהתאם למורכבות האספלט, אך אפשר לקבוע שגם נהגים דלי ניסיון יצליחו "למשש" את השוני תחת הגלגלים.

בכבישי הצפון, הסופרב מאוד מזכירה באופייה את האוקטביה, ומגיבה לשינויי גובה ועומק באחיזה גבוהה וזנב צייתן. בחרנו במצב "ספורט" כדי לקבל מושג מה ארגנו לנו המהנדסים, אולם גם התגרות פרובוקטיבית בשלדה לא באמת תצליח להוציא אותה משלוותה המופתית, ומהר מאוד יתחוור לכם כמה ערנית בקרת היציבות, שפשוט לא מאפשרת לסופרב להשתובב יתר על המידה. המשמעות היא, שהנהיגה בה בכבישים מפותלים, גם כאשר המחשב דרוך במצב S, הידיים על מנופי גלגל ההגה, הטורים משתוללים והנהמה הקטנה ניכרת מגרונה, סופרב אינה מלהיבה את החושים אלא בעיקר בטוחה ומבודדת. כאן, היא נשארת נאמנה לקווי היסוד שלה ולא תצליח כנראה לאתגר את יריבותיה.

במצב 'קומפורט', הסופרב הופכת את פניה ופתאום שברי האספלט נבלעים כלא היו והתנועה הופכת להרבה יותר מאלחשת. מעמדת הנהג, מבחינים בעבודת הריסון על פי גובה מהלך המתלה שעולה ויורד בסגנון מטחנות הדלק האמריקניות של שנות ה-80. היא משתנה בין רגע למכונית הרבה יותר מעודנת, שקטה ומבוגרת וממשיכה לגמוא מרחקים אדירים באפס מאמץ ובריחוף של דאון.

הכניסה לשטח העירוני מסגירה מעט נקודות תורפה במנוע ובתיבה; ראשית, ה-DSG מגיבה באיחור אם מנסים לצאת קדימה בזריזות ולהקדים את כולם. התיבה הרובוטית נוטה לעתים לסחרר את הגלגלים, והתוצאה היא מערכת מגמגמת קלות עד התייצבות. יש נהגים, למודי הקונצרן שטוענים שצריך להתרגל לכך, אבל הדבר עלול שלא למצוא חן בעיני מי שקופץ מתיבה אוטומטית רגילה לתיבה דו מצמדית.

בתוך כך, הסופרב היא בסך הכול מכונית קלה לשליטה בסביבה הפקוקה. מערכות ההגנה שלה, בהן פיקוח על שטחים מתים, התראה על תנועה מאחור וחיישני קרבה, לא יגבילו את הנהג גם אם זה מנסה לדחוק אותה למקומות צרים ובמידת מה, "מכווצים" את אורכה למכונית בגודל משפחתי ממוצע.

עוד באותו נושא

נהיגה ראשונה: סקודה אוקטביה RS230

לכתבה המלאה

סופרב זה מותג פרמיום?

סקודה סופרב 1.8 ל' TSI אקסקלוסיב במבחן דרכים. ניר בן טובים
סקודה סופרב 1.8 ל' TSI אקסקלוסיב במבחן דרכים/ניר בן טובים

במשך שני הדורות האחרונים שלה, סקודה סופרב קנתה לעצמה שם בענף בזכות המרחבים האדירים במושב האחורי. בתרגום לוקאלי, היא נתנה לנהג הישראלי בדיוק את מה שהוא אוהב לראות בחניה: הרבה מטר פח ביחס לשקל. אולם, שוק המנהלים נחלש, המבחר מצומק ומתכווץ, ועובדה זו גרמה לסקודה להתמקד גם בהיבטים אחרים של המכונית. התוצאה, היא מכונית הרבה יותר מלוכדת, בטיחותית וחכמה, עם שפע של מנועים ויכולת דינמית מהודקת.

בקונצרן VW צריכים להיות מעט מודאגים מהחטיבה הצ'כית, שכן מהרבה בחינות הסופרב טובה מפולקסווגן פאסאט עליה היא מבוססת. הבעיה היא, שהיא גם נושאת כעת מחיר שגובה מהלקוח הפרטי 210 אלף שקלים ברמת המפרט לעיל, וזה לא ב-ד-י-ו-ק הולם את ערכיו של מותג עממי. מעבר לכך, צריך לשים לב שהמתחרות בימינו לא מקריבות את היושבים בשורה שתיים ואינן נופלות ממנה בתחום הנוחות; רוב הדגמים מתהדרים בבסיסי גלגלים מרווחים ובתאי מטען שעושים את העבודה היטב.

בסיכום הדברים, הסופרב נותרה מכונית מנהלים מצוינת, כפי שנדרש ממנה. היא השתפרה בשורה של סעיפים, בפרט בתחום הניהוג והבטיחות והיא תמשיך להוות את חוד החנית של סקודה בישראל. לזכותה יאמר, שהיא כבר לא צריכה להתרברב רק במה שיש לה בישבן, וזו כבר התקדמות חשובה למכונית בעלת השם המחייב SUPERB.

מחירי סופרב בישראל:

160,000 שקל למנוע 1.4 ברמת אבזור אמבישן

172,990 שקל למנוע 1.8 ברמת אבזור אמבישן

184,990 שקל למנוע 1.4 ברמת אבזור סטייל

194,990 שקל למנוע 1.8 ברמת אבזור סטייל

209,990 שקל למנוע 1.8 ברמת אבזור אקסלוסיב

214,990 שקל למנוע ה-2.0 עם 220 כ"ס ברמת אבזור סטייל

234,990 שקל למנוע ה-2.0 220 כ"ס ברמת אבזור לורן קלמנט

259,990 שקל למנוע ה-2.0 280 כ"ס והנעה לכל הגלגלים ברמת אבזור לורן קלמנט.

עוד הרבה על סקודה בוואלה! רכב
כל מבחני הדרכים החדשים בישראל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully