וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: קיה ספורטאז' 1.6 טורבו GT הנעת 4X4

13.3.2016 / 11:15

לאחר השקת גרסאות 1.6 ו-2.0 ליטר האטמוספריות, קיה מציגה ספורטאז' 1.6 טורבו 4X4 במחיר 184,900 שקלים. האם כדאי להשקיע בדגם המשופר?

קיה ספורטאז' טורבו במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
הצל שלי ואני, בתמונת פרידה נוסטלגית. הבובה לא שרדה את סדרת הניסויים, אבל הוכיחה שמערכות הבטיחות האקטיביות מצמצמות מאוד את סיכויי התאונה/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

הרמתי את מבטי מצג הטלפון הנייד, ודמי קפא בעורקיי; מטרים ספורים מולי ניצב לו איש מוזר, נועץ בי מבט קפוא שהיה מוכר לי מאיזה מקום. לרגע חששתי שהמצב אבוד אבל אז נשמעה צפירה עזה ולפני שהספקתי להבין מה קורה, נבלמה המכונית בעוצמה גדולה. הצמיגים חרקו ומערכת ה-ABS נאנקה, החרטום שקע אבל הספורטאז' בלם את עצמו, כמטר וחצי לפני האיש המוזר.

הוא המשיך לנעוץ בי את מבטו האטום, ולפתע נזכרתי מאיפה אני מכיר אותו; אני רואה אותו כל בוקר, במראה שבחדר האמבטיה שלי. הבחירה בדמותי האישית עשויה להיראות כבדיחה סרת טעם, אבל ניסוי הבלימה היה מעניין ביותר; מזה חודשים אנו טוחנים לכם (ולעצמנו) את המוח על מערכות בטיחות מצילות חיים במכוניות יוקרה כמו וולוו XC90 ואחרות. והנה לאחרונה הופיעו המערכות גם אצל קיה ספורטאז' שה?נגישה את הטכנולוגיה למר ישראלי ואשתו, שאין להם חצי מיליון שקל להשקיע ברכב. כל כך הרבה דיברנו, עד שהחלטתי לבדוק את המערכת.

קיה ספורטאז' טורבו במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
ה-AEB בולם את הספורטאז' לפני המפגש עם הדמות, בלא מגע רגל אדם. הצלם שפיספס את רגע הריסוק נשלח למחנה אימונים בגולאג סובייטי.../מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

להתחיל עם החדשות הטובות, או הרעות?

ה-Dummy שלי לא היה מתוחכם כמו הבובות של Euro-Ncap למשל, אבל במחיר של כמה עשרות שקלים ושעת 'עשה זאת בעצמך', הוא עשה את העבודה. שש פעמים זיהתה אותו מערכת AEB והדגימה את פעולתה המוצלחת, בולמת בהחלטיות את הספורטאז'. בפעם השביעית השתנה (כנראה) משהו בתנאי התאורה, המחשב לא ראה סיבה לבלום וה-Dummy התרסק לאלפי כדוריות קל-קר, שהתעופפו באוויר. 6:7 לטובת ה-Dummy שנאסף אל אבותיו, בטקס צבאי מלא. החדשות הטובות הן כי הניסוי השיג שיעור הצלחה של 86% אבל החדשות הרעות הן, שיש לבובה הסתברות של 14% להתרסק בתאונת דרכים. באסה.

האמת היא שזה לא כל כך באסה; מערכת ה-AEB אמורה לזהות את האובייקט בו היא עומדת לפגוע, ולא לעצור לפני כל מה שמזדמן בדרכה. האם יכול להיות שהמערכת זיהתה שבובת הקל-קר אינה אדם בשר-ודם, ולא ראוי לבזבז עליה את הברקסים? במקרה כזה היא עשתה את המצווה עליה אבל האמת היא, שאיני רואה סיבה מדוע לא תעצור המערכת לקראת כל מכשול בגודל מאיים - גם כאשר אני הולך להתרסק על קיר בטון או גזע עץ, לא רק מול הולך רגל או מכונית בגודל מלא. ההגינות מחייבת לומר שגם יבואני מכוניות יוקרה הזהירו אותי שהמערכת אינה בולמת אוטונומית לקראת מכשולים שאינם מזוהים בבירור כהולכי רגל או רכב מתכתי.

למרות זאת, אני מאוד שמח על שביצעתי את הניסוי הפשטני; עד 30 קמ"ש היו הבלימות נחרצות וחזקות, עד עצירה מוחלטת בטווח בטוח מהבובה. במהירות גבוהה יותר בלמה המכונית חלקית והיה עלי להשלים את הבלימה, כפי שנאמר בחוברת ההפעלה של הרכב. המערכת מזהה את מצב התנועה בעזרת מצלמה המותקנת בחלון הקדמי, וגלאי רדאר הנמצא בתחתית הפגוש הקדמי. אנו חייבים לזכור כי מערכות הבטיחות האקטיביות אינן אמורות לשחרר אותנו מחובת הנהיגה; העתיד של 'גוגל' עוד לא כאן, והנהג נשאר האחראי האולטימטיבי לכל מה שמתרחש על הסיפון. אבל טוב לדעת שהמערכת אכן אפקטיבית, וחוויית הבלימה האוטונומית מרשימה מאוד וביכולתה באמת למנוע תאונה ולהציל חיים.

חוברת ההוראות נוסחה כנראה על ידי פרקליטים זהירים, והיא מונה עשרות סיבות אפשריות לשיבוש פעולת המערכת: הבזקי אור ושינויי תאורה, הנחת נייר או חפץ בהיר על לוח המחוונים, הדבקת סטיקרים על החלון, גשם, שמש, ערפל, לכלוך על הסנסורים. לא ציפיתי למכונית אוטונומית, אבל היה מרתק לחוש את תפקוד המערכת. זה היה מדליק, מבט אל העתיד.

קיה ספורטאז' טורבו במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
קיה ספורטאז' טורבו במבחן/ניר בן טובים, רמי גלבוע

לאחוז בהגאי הספינה

גם מערכת השמירה על נתיב (LKAS) פועלת היטב, אבל זה לא אומר שניתן לעבור למושב האחורי ולקרוא עיתון. LKAS מזהה את נתיבי הכביש ומתפעלת את גלגל ההגה בעדינות, שומרת את הספורטאז' במרכז הנתיב. זה מרשים מאוד אבל גם כאן יש סעיפי הסרת אחריות רבים כחול על שפת הים - רק מעל 60 קמ"ש ומתחת ל-180, רוחב הנתיב צריך להיות בין 2.8 ל-4.5 מטרים, ללא הצטלבויות או פיצול נתיבים, לא בעקומה חדה, לא כאשר ה-ESP מנוטרלת, לא יותר מ-30 שניות ללא מגע אדם בגלגל ההגה, לא בכל תנאי תאורה.

המכונית האוטונומית עוד לא כאן אבל הספורטאז' באמת מעביר תחושה אמיתית של רצון להישאר במרכז הנתיב, אם הסטיה אינה מתוכננת (הפעלת המאותתים) בסופו של דבר, אם אחת המערכות תציל אותי מרגעי חרדה שלא לדבר על תאונה אמיתית, הרי שהיא ברוכה ונחשקת. אנו נמשיך לעודד כל יבואן שיכלול מערכות אלה, בעיקר במכוניות שאינן פרימיום יוקרתי ויקר להחריד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מצא את ההבדלים

לאחרונה כתבנו הרבה על קיה ספורטאז' (1.6 ו-2.0 ליטר אטמוספריים) ולכן, לא נחזור על הדברים שגרמו לנו להעניק לו את הניצחון במבחן ההשוואתי האחרון. היום אנו בודקים את הספורטאז' המתקדם ביותר, 1.6-טורבו-פרימיום-GT-4X4;

רק כדי לסחוב את השם הזה צריך משאית וגם המחיר מרקיע שחקים, 185,000 שקלים. במחיר זה פוגש הספורטאז' קרוסאוברים נחשבים כמו CX5, פורסטר, ראב4, מיני קאונטרימן, X טרייל ואחרים; בקרוב נערוך מבחן השוואתי עם חלק מדגמים אלה אבל בינתיים אנו בודקים אם שווה להשקיע בספורטאז' 1.6 טורבו, 8,000 שקלים יותר מאשר ב-2.0 ליטר אטמוספרי?

עוד באותו נושא

השוואתי קרוסאוברים 2.0 ליטר: קיה ספורטאז' נגד יונדאי טוסון ומיצובישי אאוטלנדר

לכתבה המלאה
קיה ספורטאז' טורבו במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
דיון מסעיר יכול להתמקד בשאלה האם אלו קוביות קרח, או קוביות שוקולד? ההבדלים הויזואליים בין הטורבו לבין הספורטאז'ים האטמוספריים, מינוריים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

ההבדלים הויזואליים בין גרסת 1.6-טורבו לבין האטמוספריות, אינם גדולים; יש שינוי בעיצוב צינורות המפלט ותאורת LED אחורית, פנסי הערפל הקדמיים מפוצלים לארבע 'קוביות קרח', שמבדלים אותו מעט מהדגמים ה"עממיים". כך מבחוץ אבל מבפנים ומבחינה מכאנית, מקבלים הרבה עבור תוספת המחיר.

בתוך תא הנוסעים המרווח שלו, גם מלפנים וגם מאחור, הטורבו מגיע עם מושבי עור מחושמלים ומחוממים, מפתח חכם ומנופי החלפת הילוכים על ההגה. בגרסת ה"על" הזו, החומרים נשארים כמובן רכים ונעימים למגע, עם תחושת יוקרה ואיכות שמקובלת במכוניות יקרות בהרבה. מסביב לנוסעים יש שפע תאים ומקומות אחסון וגם כאן מצאנו קבינה שנעים לבלות בה שעות וקילומטרים.

הבדל משמעותי יותר בין הגרסה היקרה לזולות יותר נמצא מתחת לרצפה בדמות הנעת 4X4 קבועה, תיבת 7-הילוכים רובוטית ומנוע 1.6 טורבו המספק 177 כ"ס ו-27 קג"מ (מול 132 כ"ס / 16.4 קג"מ ב-1.6 האטמוספרי, 155 כ"ס / 19.6 קג"מ ב-2.0 ליטר). שיא המומנט של הטורבו מגיע כבר ב-1500 סל"ד, ולכן טבעי לצפות לביצועים מרשימים מאוד.

קיה ספורטאז' טורבו במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
קיה ספורטאז' טורבו במבחן/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

ספורטאז' ספורטיבי?

עם 9.1 שניות מאפס ל-100 הספורטאז' טורבו אינו ארנבת רמזורים היסטרית, אבל הוא מהיר יותר מרוב הקרוסאוברים העולים עד 200,000 שקלים; הוא זריז בשתי שניות מספורטאז' 2.0 ליטר, ב-3 שניות מה-1.6 אטמוספרי. הזריזות קיימת גם על הכביש, אם כי אתה לא מרגיש בכלי ספורטיבי מחודד. נחרץ, מהיר, זריז, כן. טיל, לא. ביצועי המנוע נתמכים על ידי תיבת 7-הילוכים כפולת מצמדים, הראשונה בה אנו נוהגים ברכבי קיה. התיבה מתפקדת מצוין, ההחלפות רכות ונקיות והיא סופגת בשתיקה משחקי גז. במצב "ספורט" התיבה מושכת הילוכים גבוה יותר, אך לא בהבדל דרמטי.

התיבה הרובוטית אינה מהמהירות שבנמצא; היא מסוגלת להוריד 3-2 הילוכים בלחיצה עזה על דוושת הגז, אבל התגובה אינה מהירה ומידית - גם הפעלה ידנית באמצעות מנופי ההגה, יכלה להיות חדה יותר. צריך להיות מאוד ערני במהירויות הדמדומים של פקקים עירוניים, כדי לחוש בתפקוד הרובוטי של המצמדים. זו תיבה חלקה ומצוינת המסייעת ל-1.6 טורבו להשיג גם תצרוכת דלק טובה, למרות עודף הכוח והנעת ה-4X4; הטורבו חסכוני בכ-10% מה-2.0 ליטר אטמוספרי, כמעט כמו ה-1.6 אטמוספרי הנחות ממנו בביצועיו.

עם מתלים מוקשחים וצמיגי קונטיננטל 245/45R19, ה-1.6 טורבו נוקשה ומעט קופצני. על כביש איכותי הוא בסדר גמור, אבל הוא לא מחבב גדודיות ושברי אספלט. ההיגוי מדויק אם כי לא מאוד אינפורמטיבי, ובכביש הררי תדע להעריך את הנעת ה-4X4 המשתלבת כאשר הגלגלים הקדמיים מאבדים אחיזה. זה קורה בפניות חדות הנלקחות בשמחת נהיגה מוגזמת, אבל אז משתלבות ההנעה הכפולה ומערכת בקרת המשיכה, ומעניקות אחיזה מצוינת. הספורטאז' הפתיע לטובה בכביש הנהיגה האהוב עלי, משנע אותי במהירות ובדיוק, מפניה לפניה. עם מרכבו המוגבה הוא לא יכול להיחשב למכונית ספורטיבית טהורה, אבל אפשר בהחלט ליהנות על סיפונו.

הטורבו מגיע עם הנעת 4X4, אבל אל לכם לפתח ציפיות ליכולת שטח ראויה; הוא עדיין נמוך יחסית, וזווית הגישה תגביל אתכם בשבילים טכניים. המתלים הקשיחים אינם מעודדים נהיגת שבילים מהירה, זה בהחלט לא ג'יפון שטח אמיתי.

קיה ספורטאז' טורבו במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
תא הנוסעים איכותי, מתהדר במושבים חשמליים, צג מידע נוסף, והגה קטום/ניר בן טובים, רמי גלבוע

סיכום

במחיר של 184,900 שקלים, ספורטאז' PREMIUM GT 1.6 ליטר T-GDI פוגש ג'יפונים איכותיים ומבוקשים ביותר, שיכלו למרר את חייו באולמות התצוגה. אבל אף אחד מהמתחרים אינו מציע את האבזור הבטיחותי המתקדם כל כך, קלף רב חשיבות בהחלטת הקנייה. ביחס לספורטאז' 2.0 ליטר, הטורבו מציע כמה יתרונות חשובים – יותר ביצועי מנוע וחיסכון, הנעת 4X4 ותיבה רובוטית זריזה, מושבים חשמליים, מפתח חכם ועוד זוטות קטנות; ערכן המצטבר בוודאי שווה את הפרש המחיר של 8,000 שקלים.

עבור לקוחות רבים לא צריכה להיות התלבטות, כדאי להשקיע את ה-8,000 שקלים ולקבל את שפע יתרונות הטורבו. במחירו הגבוה לא יהפוך הטורבו ללהיט מכירות המוני, אבל הוא בוודאי יימכר היטב למי שחושק בשילוב של תדמית וביצועים ספורטיביים, עם מערכות הבטיחות המתקדמות של הספורטאז'. הניסוי שלי המחיש לי את איכות הפעולה של המערכות, אפילו עם דוגמן קל-קר מטופש למראה. נקווה שהבובה שלי תהיה הדבר היחיד בו תתנגשו על הכביש.

עוד הרבה על קיה בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתבקרו כאן קודם

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • קיה
  • טלקאר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully