וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: הורדת מס לדו-גלגלי? מעט מדי, והמוקש בדרך

20.7.2016 / 8:01

חכו עם צהלות השמחה על הורדת המיסוי לכלי דו-גלגלי. רק כלים עד נפח של 125 סמ"ק ייהנו ממנה, כלומר לא כלים חולצי פקקים בינעירוניים. וגם, נסללה הדרך להעלאה משמעותית במיסוי הכולל לדו-גלגלי

מבחן אופנוע דוקאטי X דיאבל S 1300. מרץ 2016. ערן גילווארג
מבחן אופנוע דוקאטי X דיאבל S 1300. מרץ 2016/ערן גילווארג
רשות המסים הצליחה לכופף את כולם ולהביא לפשרה שרק כלי דו-גלגליים בנפח מנוע של 125 סמ"ק יזכו בהקלה במס

זהו בהחלט תקדים מבחינת מדינת ישראל – שר האוצר ושאר חברי כנסת וראשי וועדות, לחצו על רשות המסים להפחית את המיסוי על כלי דו-גלגלי בישראל. זאת כדי להביא לעידוד השימוש בהם וכדי ליהנות מיכולתם להקל בגודש התנועה בערים. עומסי התנועה עולים למשק לפי נתוני משרד התחבורה כ-52 מיליארד שקל בשנה ולכן, הגיוני היה לעודד מעבר לכלי תחבורה אישיים שאינם תלויים בעומסי התנועה או סובלים מקשיי חניה.

זו בהחלט יכלה להיחשב להתחלה טובה מאוד עבור התייחסות המדינה ורשות המסים, עם הכרה היסטורית בנחיצות של כלי רכב דו-גלגליים במארג התחבורתי הדחוק בישראל, עוד לפני הקשיים שנובעים מעבודות להקמת תשתית הרכבת הקלה בגוש דן. אולם, תסלחו לנו, אבל את הקונפטי והכיבוד נשמור במגרה לעת עתה. מדוע? שכן במקום ללכת רחוק ונכון, רשות המסים הצליחה לכופף את כולם ולהביא לפשרה שרק כלי דו-גלגליים בנפח מנוע של 125 סמ"ק יזכו בהקלה במס. זו כביכול "עולה" למשק באבדן של 7 מיליון שקלים, אבל תועלתם הכלכלית בהיבט המקרו, גדולה בהרבה.

אולם זהו רק צעד ראשון ויחיד מבין רבים נחוצים - לטעמי, ההקלה במס הייתה אמורה לכלול לפחות את קבוצת הדו-גלגלי שתחומה בעד 47 כ"ס. אל קבוצה זו משתייכים מרבית כלי הדו-גלגלי בישראל ואלו הם הכלים שבאמת חולצים את פקקי המדינה. אלו הקטנועים והאופנועים שמדלגים מעל לפקקים הבינעירוניים שזורמים לתוך גוש דן מדרום, מצפון וממזרח. זאת בעוד שמרבית כלי ה-125 סמ"ק מבלים ממילא בתוך העיר בלבד. רשות המסים תקפה ואמרה שהדבר יוביל לאבדן הכנסות בשיעור של כ-20 מיליון שקל ואנחנו שואלים, אובדן הכנסות? מדוע הפקידים לא סופרים את התועלת הכלכלית שאלו יביאו בקיזוז אותם 52 מיליארד השקלים שנגזלים מהציבור בשל כלל העומסים ונזקיהם? ה"הפסד" אולי נקודתי, אבל בטווח הארוך, כולנו יכולנו להרוויח. יכולנו. אבל לא נרוויח.

מחאת הרוכבים בנתיבי איילון. קובי ליאני
מחאת הרוכבים בנתיבי איילון/קובי ליאני
ככל הנראה תיבנה נוסחה (בדומה לנוסחת המיסוי הירוק) שתחשב את נתוני הבטיחות וזיהום האוויר של כלי דו-גלגלי לצורכי מס

אולם את ההפתעה שמרה רשות המסים לסוף הודעתם, שימו לב: "בסיום הוראת השעה, יבחנו במשרד את ההשלכות על ענף הדו גלגלי, וכן אם יש לבצע תיקון לפיו שיטת המיסוי תורכב לפי הקריטריונים של ענף הרכב, כלומר על פי מאפיינים של זיהום ובטיחות".

רשות המסים סוללת את הדרך למעשה לייקור משמעותי בחישוב המס של כלל פלח הדו-גלגלי, שכן ככל הנראה תיבנה נוסחה (בדומה לנוסחת המיסוי הירוק) שתחשב את נתוני הבטיחות וזיהום האוויר של כלי דו-גלגלי לצורכי מס. שני סעיפים שבהם כלי תחבורה זה חלש בהם או יסבול מחישוב לא נכון.

כל בר דעת ידע שבהיבט הבטיחותי היבש והסטטיסטי, כלי דו-גלגלי בטוח פחות ממכונית. כבר סיבה לייקור. ושנית, בחישוב נתוני הפליטה לפי קילומטר, מכונית מזהמת פחות מאופנוע, אולם חישוב זה אינו לוקח בחשבון את מרכיב הזמן שבו כלי הרכב פולט את הזיהום, שכן אם מכונית על הניר פולטת כמות מסויימת של מזהמים לכל קילומטר (בניסוי מעבדה, בנסיעה רצופה), איש לא חישב כמה זיהום תפלוט המכונית במשך השעה שבה היא תקועה בפקק.

מנגד, את אותו הפקק יעבור האופנוע בדקות ספורות ולכן גם יזהם הרבה פחות מאותה מכונית. והנה סיבה שניה ומוטעית לייקור אפשרי.

חוגגים את ההוזלה? חכו, הייקור תיכף מגיע.

עוד בוואלה! רכב:
מס הקניה על קטנועים הופחת ל-25%
מותג אופנועי שטח חדש בעולם ובישראל

  • עוד באותו נושא:
  • אופנועים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully