וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה: הממשלות הפקירו את הנהגים בכבישים

3.8.2016 / 12:56

על פי דוח מסכם נמצא כי משנת 2012 חלה עליה הדרגתית במספר ההרוגים בכבישים. יו"ר הועדה איתן כבל: "הדוח הזה לא הולך להיות מילה מתה". הדוח מציין גם את חשיבותן של מערכות ההתרעה בפני תאונות דרכים, אך הנושא לא נידון בוועדה

המשאית המעורבת בתאונת הדרכים הקטלנית בכביש 4 בפורדיס. חטיבת דובר המשטרה
המשאית המעורבת בתאונת הדרכים הקטלנית בכביש 4 בפורדיס/חטיבת דובר המשטרה

במסגרת דיון של ועדת הכלכלה שהתקיים היום (רביעי), התכנסו חברי הועדה לדון בדו"ח המסכם של תאונות הדרכים בישראל: "בלימת הקטל בדרכים". על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עולה כי מתחילת שנת 2016 נהרגו בכבישים 213 בני אדם, לעומת 211 בשנה הקודמת. התחושה הכללית של חברי הועדה, היא שהמדינה אינה מטפלת במוקדי הסיכון הבולטים, וכי ישנם ליקויים רבים שעולים מהדו"ח שמצביעים על הפקרות מתמשכת מצד הגורמים הרלוונטים.

נחמן שי: "רק אתמול התפטר ראש אגף התנועה ירון בארי מהארגון שבראשו עומד. האיש הממונה על כך מטעם מהמדינה, אמר שהוא לא רוצה את התפקיד הזה יותר".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין הוסיפה: "יש חשיבות לשיפור התשתיות ואופן חלוקת התקציב, אבל עלינו להתמקד גם בגורם האנושי, המוביל להתנהגויות מסוכנות הן בקרב נהגים והן בקרב הולכי רגל. עלינו להשכיל לפתח מערך שמטרתו לצמצם את התאונות הנגרמות כתוצאה מהגורם האנושי. תשתיות ראויות, ללא חינוך להתנהגות נכונה בדרכים לא תגרום למיגור התופעה".

יו"ר עמותת אור ירוק, שמואל אבואב: "זה המחדל הגדול של תאונות הדרכים. הדוח אומר – 10 שנים המדינה הצליחה שנה אחר שנה להוריד את ההרוגים עד 2012. ומאז – שנה אחר שנה זו השנה הרביעית עם מחדל מתמשך של עלייה דרמטית במספר ההרוגים. אי אפשר להבין את זה. ומה קרה פה? הולכים לדוח רואים שחור על גבי לבן – ירידה של 63% בניידות, ירידה של 30% בשוטרי התנועה. ירידה בתקציב. ירידה בתקציב הרשות. זה ברור שהדוח נותן את התשובה".

מחר בבוקר, אומר אבואב "צריך לרכוש 200 ניידות. להוסיף מיד 300 שוטרי תנועה. להוסיף מייד 100 מצלמות לאותם כבישים אדומים. הסתכלנו איפה ההרוגים של השנה הזו. התשובה היא ש-80 הרוגים מתוך ה-214 מרוכזים בשלוש זירות.רק התאונה של אתמול, אתה מסתכל על הצומת – צומת אדום. לא רק שהדוח מביא תמונה קשה. הדוח של מדינות העולם חמור עוד יותר: ישראל היא במקום הלפני אחרון, ולפנינו קפריסין בירידת מספר ההרוגים בכבישים".

ח"כ מירב מיכאלי מתחה ביקורת על חוסר הטיפול בכבישים הקטלניים בישראל: "איך זה שכביש דמים כמו כביש 66 לא נכנס בכלל לתכנית החומש. אני לא מצליחה להבין את זה".

כתב חדשות ערוץ 2, יואב לימור שאל את יו"ר הועדה: "האם צריך לרדת לרזולוציות של כבישים בודדים?" איתן כבל: "ככל שעסקנו בנושא הזה, ראינו עד כמה משרדי הממשלה לא עוסקים ברזולוציות. ועדת הכלכלה פעם ראשונה עושה את זה. ועדה זו עוסקת בצורה מאוד מאוד אינטנסיבית בנושא. הבאנו לכאן את כל הגורמים. כולם התייצבו כאן. מבחינתי, מהרגע שאני כיו"ר הועדה הודעתי על הנחת הדו"ח ולא נעשה מעשה - אנחנו אחראים בידיוק כמו אלו שלא עשו כלום".

תאונת דרכים סמוך למצפה אביב, גוש שגב. יוני 2016. איחוד הצלה
תאונת דרכים סמוך למצפה אביב, גוש שגב. יוני 2016/איחוד הצלה
"אנחנו מחויבים למלחמה הזו"

עוד מוסיף ח"כ כבל, כי הדוח לא יצא כדוח להצביע על כשלים – אלא לשקף את המצב. "הכותרת היא: אני מאשים. זו הכותרת שאני נתתי לדוח. אני מאשים את ממשלות ישראל בחדלון המתמשך שגורם למותם של מאות אנשים מידי שנה בכבישים, הרס משפחות ונזק כלכלי של למעלה מ-15 מליארד שקל מידי שנה. ומעגל ההדף, של משפחות שלא תתאוששנה. אנחנו מחויבים למלחמה הזו מול הקטל בדרכים. הדוח הזה לא הולך להיות מילה מתה. זה לא קואליציה או אופוזיציה, לא ימין ולא שמאל זה החיים שלנו, של הילדים ושל כולם. אנחנו נשים לזה סוף".

הדוח מתייחס בין היתר גם להמצאותן של מערכות בטיחות ברכב המתריעות בפני תאונות דרכים. על פי סעיף 8 בדוח, מדינת ישראל אמצה את התקנות האירופיות בנושא בטיחות בכלי רכב. זוהי החלטת ממשלה המחייבת את התקנתן בכלי רכב שנמצאים כיום על הכביש משנת 2000. אולם מאחר והאוצר אינו מצליח להקצות משאבים להחלטה זו, היא איננה מיושמת כיום. משרד התחבורה פועל למתן תמריץ להתקנתן, ובמקביל מקיים דיונים עם חברות הביטוח כדי להוזיל את הפוליסות לאחר התקנת המערכת במכוניות.

ברשות המיסים הוסיפו, כי לתמרוץ כלכלי של התקנת מערכות בטיחות באמצעות הקלות במסי הקנייה על רכישת כלי רכב חדשים, יש השפעה מובהקת על הרוכשים, וצעד זה תורם לשימוש בכלי רכב בטיחותיים יותר; לא רק רוכשים פרטיים התקינו אביזרי בטיחות אלא גם חברות ליסינג. כן נכתב, כי נראה כי למשתנה בטיחות כלי הרכב השפעה ניכרת על היקף התאונות ומספר ההרוגים בהן.

עוד בוואלה! רכב:
כמה מכוניות חדשות קניתם ביולי האחרון?
רשת חדשה למוצרי מכוניות בישראל
טורבו ותיבה מצוינת: פיג'ו 2008 המחודש במבחן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully