וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגרת רישוי רכב בישראל - תעריף מופרע ביחס לעולם

8.11.2016 / 12:45

על פי סקירה משווה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה כי האגרה בישראל לרשיון הרכב גבוהה בכל אחת מחמש הקטגוריות בהשוואה לעולם. ח"כ איתן כבל: "המדינה לא יכולה להפוך את סוגיית הטסטים לפרה חולבת בעבור הכנסות המדינה"

אילוסטרציה – מכון רישוי (טסט). קובי ליאני
אילוסטרציה – מכון רישוי (טסט)/קובי ליאני

בהתאם לבקשתו של יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל וניסן סלומינקי, פרסמה המחלקה לפיקוח תקציבי בכנסת דוח הסוקר את תעריפי אגרת הרישוי בישראל בכל אחת מן הקטגוריות בהשוואה לעולם. באופן לא מפתיע, הממצאים מגלים שהממשלה בישראל גובה מהנהגים סכומים דמיוניים בתמורה לשימוש בכלי הרכב בארץ.

על פי הדוח, אגרות כשירות התנועה ("טסט") בישראל גבוהות בכל אחת מחמש הקטגוריות - אוטובוס, דו גלגלי, רכב פרטי, מונית ומשאית משא. בישראל, האגרה הממוצעת לכלי רכב פרטי (מכל סוג) גבוהה בשיעור של 310%, דו גלגלי משלמים תעריף גבוה ב-84%, מוניות משלמות 234% יותר משאר העולם, והאגרה לאוטובוסים גבוהה יותר בשיעור של 119%. האגרה הממוצעת לכלי רכב פרטי היא 984 שקלים, במונחי שוויון כוח קנייה.

עוד עולה בין היתר מהנתונים, כי גובה האגרה הממוצע בישראל לכלי רכב פרטי גבוה פי 20 מהאגרה הנמוכה ביותר שנגבית למשל בניו יורק או בטקסס (כ-55 שקלים בלבד).

עיוות נוסף שנמצא בדו"ח מתייחס לתדירות בדיקת הכשירות במכון הרישוי. בישראל נדרשים הנהגים לבצע טסט לרכב שלוש שנים לאחר עלייתו לכביש (רכב חדש), אולם ביוון למשל עושים זאת ארבע שנים לאחר העליה לכביש ולאחר מכן כל שנתיים בניגוד לפעם בשנה בישראל. בנוסף, בכל המדינות שנבדקו, גובה האגרה אינו תלוי בשנת הייצור של הרכב או במחירו. אולם בישראל, שיעור האגרה נקבע על פי שנת הייצור ועלותו; דהיינו, כלל שהרכב חדש יותר ויקר יותר, האגרה שתושלם תהיה גבוהה יותר, למרות שמבחינה מכאנית רכב חדש אמור להיות כשיר יותר ובדיקתו אורכת פחות זמן.

במבט מקיף על הכנסות המדינה, נמצא כי מתוך 2.97 מיליון כלי רכב שנעים על כבישי ישראל, כ-83% מהם פרטיים. סך ההכנסות ממיסוי עקיף על כלי רכב בישראל הסתכם ב-2014 ב-35 מיליארד שקלים. הדוח מציין, כי בשנת 2014 עמדו הכנסותיו של משרד התחבורה מאגרות (באופן ישיר) על 4.1 מיליארד שקלים, כאשר 98% מקורן מאגרות רישוי שנתיות.

איתן כבל: "אין הגדרה אחרת מלבד העובדה שמדובר בסיפור שערורייתי ואני לא מתכוון להפסיק את מאבקי בנושא. במושב החורף הקרוב תתכנס ועדת הכלכלה לעסוק בנתוני המחקר ולגבש המלצות – חייבים לעצור זאת. המדינה לא יכולה להפוך את סוגיית הטסטים לפרה חולבת בעבור הכנסות המדינה".

עוד בוואלה! רכב:
איזה רכב הכי חסכוני - בנזין, דיזל או היברידי?
לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully