וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: שברולט קרוז החדשה

24.11.2016 / 7:27

בשברולט מאמינים שקרוז החדשה כוללת את כל מה שנדרש כדי להתבסס בצמרת סגמנט המשפחתיות הקומפקטיות. בחנו את המכונית על אדמת ארה"ב כדי לבדוק אם שאיפות היצרנית הגיעו לביטוי במכונית

השקת שברולט קרוז ונהיגה בלוס אנגל'ס 2016. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
שברולט קרוז החדשה. אתחול הכרחי/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

מכירים את שברולט קרוז הקודמת? אז תשכחו את מה שאתם זוכרים. קרוז החדשה היא משהו אחר לגמרי. קרוז הקודמת סבלה מעט אחרי תחילת דרכה בישראל, מבעיות אמינות של תיבת ההילוכים שפגעו קשות בתדמית הדגם. זה שהתיבה שודרגה וגם מנוע ה-1.6 ליטר החלש למדי הוחלף ב-1.4 ליטר מוגדש טורבו וזריז הרבה יותר, לא עזרו למכירות שנפגעו משמעותית. קרוז הקודמת היתה אמורה לסמל עבור היבואנית את הקו החדש של מוצרים "תוצרת אמריקה". מוצרים טובים יותר ממה שהכרנו לפני כן. בדיעבד ניתן לומר שציפיות היבואנית עפו דרך החלון ואילצו אותה לחזור כמה משבצות לאחור ולעמול על שיקום מחודש של המותג כולו שאיבד מתהילתו.

בעולם לעומת זאת, קרוז היא סיפור הצלחה עבור GM, בין היתר בגלל שגרסת ה-1.6 ליטר "הישראלית" לא נמכרה בכל מקום. קרוז מיוצרת ב-10 מפעלים ברחבי העולם ומאז הושקה ב-2008 נמכרו למעלה מ-3.6 מיליון יחידות ב-115 מדינות אשר הפכו אותה למשפחתית הנמכרת ביותר של מותג שברולט. את הצלחת הדגם הקודם שברולט מינפה לדגם חדש באותו שם, כשהמטרה היא להצעיד את שברולט שלב נוסף. המכונית החדשה הוצגה בתערוכת דטרויט בינואר 2016 כששיווקה בארה"ב החל לפני כחצי שנה ושאר השווקים החלו מקבלים אותה לאחרונה.

אז מה חדש?

השקת שברולט קרוז ונהיגה בלוס אנגל'ס 2016. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
השקת שברולט קרוז ונהיגה בלוס אנגל'ס 2016/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ
הנדסת האנוש טובה ברובה, עם שפע מקומות אחסון ואפילו כזה שנתפר במיוחד ללפיתת הסלולר

ובכן כמעט הכל. היא מבוססת על רצפת קודמתה אבל מציגה מידות מעט גדולות יותר. המרכב התארך ב-6.8 ס"מ ל-475 ס"מ, הרוחב גדל ב-0.5 ס"מ (180 ס"מ) ובסיס הגלגלים צמח ב-1.5 ס"מ (ל-270 ס"מ). הגובה לעומת זאת התכווץ ב-2.5 ס"מ. כל אלה מקנים למכונית פרופורציות מעט מחודדות יותר, ומראה נאה לכשעצמו גם אם לא מיוחד או חדשני. נראה שמטרת העיצוב יותר מכל היתה יעילות אווירודינמית וקרוז החדשה מציעה מקדם גרר של 0.29cd - מהטובה בקטגורית המשפחתיות.

הממדים החיצוניים הגדולים יותר בהחלט מורגשים בתא הנוסעים שמציע חלל אירוח מרווח משמעותית מבעבר גם אם לא ענק וממוצע לקטגוריה. מאחור נמצא ריצפה כמעט שטוחה ומקום הולם בכל ממד, פרט למרווח ראש שמוגבל לגבוהים. בנוסף קורות הגג הנמוכות יחסית, עלולות להפריע בעת כניסה ויציאה למושב האחורי. המושב האחורי נוח, מעט קצר, כשהנוסע החמישי יאלץ להתפשר מעט על מושב מעט קשיח. מלפנים נמצא מרווח טוב ומושב עם תמיכה סבירה לגב ולירכיים ונוח מאוד לאורך זמן. המושב וההגה גם מציעים טווח פעולה גדול וקל להשיג תנוחת נהיגה טובה.

תא המטען קטן מבעבר (393 ליטר, לעומת 469 בדור הקודם), כשדלת תא המטען עדיין נתמכת על ידי זרועות שחודרות אל תוך נפח התא ומעט מגבילות את השימושיות. גרסת ה-5 דלתות מציעה נפח של 380 ליטר (413 בדור הקודם), וחבל שהיא כמו אחותה הסדאנית, מחסירה עיגונים וכניסת 12V.

בפנים קרוז מציגה מראה שונה לגמרי. נעים ורגוע הרבה יותר ביחס למכונית המוחלפת מלאת הזוויות. איכות ההרכבה מרגישה טובה, ואילו איכות החומרים מעורבת: מצד אחד דשבורד פלסטקי עם חלקים רבים קשיחים למגע שאינם אופייני למתחרות בסגמנט. מצד שני יש בו מספר פרטים שמשדרים איכות ויוקרה כמו חיפוי עור רך ומחניף בתפירה אלגנטית לרוחב הדשבורד, פלסטיק שחור פסנתר באזור הקונסולה המרכזית והטבעות כרום במספר מקומות כמו סביב מסגרות פתחי האיוורור. גם תאורת הלילה נאה.

מול עיני הנהג נמצא לוח מחוונים ברור עם צג מחשב גדול ואינפורמטיבי (בחו"ל יש אופציה למחשב צבעוני ומפורט יותר, כמו גם מד מהירות אנלוגי מוקרן). במרכז הקוסולה נמצא את מערך MyLink של שברולט עם מסך מידע-בידור בגודל 7 אינץ' (בחו"ל יש אופציה ל-8 אינץ' נוח יותר לתפעול בגלל סוג ומיקום הכפתורים) אשר מציע חיבור מלא וייעודי למכשירי סלולר. קרוז היא מהדגמים הראשונים להשתמש בממשק Apple CarPlay ו- Android Auto. מדובר במערכת המקשרת את הסמארטפון לרכב ומאפשרת תפעול של כל מערכות הרכב ואפליקציות סלולר באופן נוח ובעיקר בטוח יותר. במכשירי אנדרוייד צג הסלולר כבה לגמרי כך שגם אם רוצים, לא ניתן לסמס. מצוין.

הנדסת האנוש טובה ברובה, עם שפע מקומות אחסון ואפילו כזה שנתפר במיוחד ללפיתת הסלולר. גלגל ההגה מציע ערב רב של כפתורים גם בקדמת הגלגל וגם מאחור. צריך מעט להתרגל לתפעולם, אך ברגע שזה נעשה, קל מאוד להשאיר את הידיים רק על ההגה.

עוד באותו נושא

נהיגה ראשונה: יונדאי איוניק

לכתבה המלאה

מנוע

השקת שברולט קרוז ונהיגה בלוס אנגל'ס 2016. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
השקת שברולט קרוז ונהיגה בלוס אנגל'ס 2016/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

בשברולט מדברים על הוספת מנועי דיזל ובנזין להיצע. כרגע קיים מנוע אחד שצפוי להימכר במרבית מדינות העולם ויגיע גם אלינו. זהו מנוע חדש בנפח 1.4 ליטר שמחליף מנוע בנפח דומה. המנוע החדש מייצר 153 כ"ס ב-5,600 סל"ד (140 כ"ס ב-4,900 סל"ד בקודם) ו-24.5 קג"מ ב-2,000-4,000 סל"ד (לעומת 20.4 קג"מ ב-1,850 סל"ד). גם תיבת ההילוכים חדשה, למעשה דור 3 של התיבה הקודמת שהיתה בקרוז טורבו, ולה עדיין 6 מהירויות. השילוב הזה מוכר מאסטרה, ועובד כאן טוב יותר. על הנייר קרוז מציגה דיאטת משקל של כ-100 ק"ג לעומת קרוז הקודמת, וביצועים מהטובים בקטגוריה. הזינוק למשל הוא הזריז ביותר בקרב המשפחתיות: מעמידה ל-60 מייל (97 קמ"ש) ב-7.7 שניות (שהם 2.7 שניות פחות מבדור הקודם). בפועל הביצועים טובים, אך פחות זריזים ממה שרומז נתון התאוצה היומרני.

סה"כ המנוע מתפקד מצוין עם יכולת נשימה טובה כשנראה שתיבת ההילוכים מעט ממתנת את תפקודו. לתיבה אגב יש אפשרות לתפעול ידני באמצעות מתג על ראש ידית ההילוכים. פחות נוח מאשר האפשרות הנפוצה יותר של הסטת ידית ההילוכים. בנוסף המצב הידני עובד אך ורק כאשר התיבה נמצאת במצב 'L'. יש לה גם מצב ספורט שאין באסטרה למשל, אבל בשביל להגיע אליו צריך קודם לתפעל את המצב באופן ידני. מעט מסורבל.

כמקובל גם קרוז תוצע עם מערכת עצור-התנע, אולם את המערכת כאן לא ניתן לנטרל כלל באופן ידני. לטענת GM הוספת כפתור היתה מונעת מהם לקבל דירוג נמוך במדידת צריכת הדלק בארה"ב. עם זאת לטענתם המערכת מחשבת מספר פרמטרים בנוסחה מסובכת כדי למנוע מהמערכת כיבוי שלא לצורך. למשל היא מתחשבת גם בדרישות הנהג מבקרת האקלים וגם בטמפרטורה החיצונית.

נוחות התנהגות

השקת שברולט קרוז ונהיגה בלוס אנגל'ס 2016. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
השקת שברולט קרוז ונהיגה בלוס אנגל'ס 2016/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

מחצית מהפחתת המשקל בוצעה כתוצאה מהחלפת יחידת הכוח בחדשה (מנוע ותיבה). יחד עם מתלים חדשים ומפסק סרנים רחב יותר מלפנים ומאחור מציעה קרוז החדשה יציבה שונה על הכביש. גם עם חישוקי 18 אינץ' קרוז מציעה נוחות נסיעה טובה מאוד ברוב תנאי הדרך. עיקר התלונה היא לשיבושים עירוניים במהירות נמוכה. אנחנו בכל מקרה נקבל חישוקי 17 אינץ' אשר משפרים את המצב, וחישוקי 16 אינץ' שלא ננעלו על מכוניות המבחן). רמת השקט בתא הנוסעים משלימה את חווית הנחות עם בידוד מנוע מצוין, כשרק רעשי רוח וצמיגים חודרים לתא הנוסעים במהירויות גבוהות. לפחות במקרה של רעשי הצמיגים ייתכן שחישוקי 16 ו-17 בהן תשווק המכונית בישראל יפחיתו את הרעש.

התנהגות הכביש טובה גם כן עם זוויות גלגל מתונות, תגובות נכונות להרפיה מהדוושה וגלגל הגה מדויק, מהיר גם אם מעט קל מידי לטעמי. יחד עם אחיזה גבוהה ובלמים נשכניים, יש כאן חבילה דינמית טובה ובטוחה גם אם לא ממש מהנה לנהיגה.

מכוניות המבחן צוידו ב-10 כריות אוויר, ועוד מערכות בטיחות אקטיביות כמו התרעות סטייה מנתיב, התנגשות מלפנים, עצמים ב"שטח מת" ותנועה חוצה מאחור. לעת עתה קרוז לא מוצעת כלל עם בלימה אוטונומית ואלינו היא תגיע עם 10 כריות אוויר והתקנה מקומית של מערכת מובילאיי. מנגד קרוז תוצע עם מערכת ייחודית ל-GM שנקראת Teen Driver כשהרעיון הוא דיווח להורים על אופן הנהיגה של הילד: המהירות הגבוהה ביותר בנסיעה, בכמה פעמים חרגו מהמהירות המרבית והאם הופעלה מערכת בקרת היציבות. בנוסף ניתן להגביל את עוצמת מערכת השמע.

סיכום

השקת שברולט קרוז ונהיגה בלוס אנגל'ס 2016. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
השקת שברולט קרוז ונהיגה בלוס אנגל'ס 2016/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

אם ניתן היה להעניק פרס למכונית שביצעה את השיפור הגדול ביותר במעבר בין דורות, אין ספק ששברולט קרוז החדשה היתה מתברגת בשלישיה הראשונה. המכונית החדשה, מעוצבת יותר, מרווחת יותר, חזקה יותר, נוחה יותר, מתנהגת טוב יותר ומתוחכמת יותר. היא לא מושלמת, אבל היצרנית מאמינה שקרוז החדשה כוללת את כל מה שנדרש כדי להתבסס בצמרת סגמנט המשפחתיות הקומפקטיות, השאלה אם יש לה את כל מה שצריך גם לעשות זאת בארץ?

שברולט קרוז תוצע בישראל בשתי רמות אבזור מאובזרות למדי שכוללות כמה פרטים נחמדים כמו אפשרויות צימוד סמארטפון ומערכת Teen Driver. בנוסף הגרסה המאובזרת מציעה אבזור ייחודי בסגמנט כמו מושבי עור, תפעול חשמלי למושב הנהג והתנעה מרחוק. המחיר מתחיל ב-125,000 שקלים לתצורת ה-5 דלתות שתוצע רק ברמת האבזור הנמוכה יותר, ו-130 ו-134 אלף שקלים לתצורת הסדאן בשתי רמות אבזור.

יבואנית שברולט מאמינה שיש למכונית כל מה שצריך כדי לגבור על התדמית הקלוקלת של הדגם הקודם (שאינו מוצדק בגרסת הטורבו), וגם להצליח במכירות. אין ספק שבכוחה של קרוז החדשה לשנות את התדמית, אבל ברמות מחיר אלה היא גם צריכה לגבור לא רק על משפחתיות טובות אחרות, אלא גם על רכבי פנאי קומפקטיים וזו כבר משימה מאתגרת למדי.

עוד בוואלה! רכב:
שברולט ספארק החדשה במבחן דרכים
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully