וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיון עם האחראי על פרויקט LC בלקסוס: טעם חדש על המדף

2.1.2017 / 7:49

כיצד צריכה להיראות מכונית של לקסוס אם לא היו כלל גבולות? שיחה עם המהנדס הראשי בלקסוס שאחראי על פרויקט LC, על אמות המידה למכונית, שאיפות וכיוון עתידי. שם לדבריו לא תהיה ללקסוס מכונית אוטונומית

Koji sato, מהנדס על בלקסוס. אתר יצרן
קוג'י סאטו והלקסוס LC500/אתר יצרן

"לקסוס רוצה להפוך ליצרנית יוקרה ולייף סטייל," אומר קוג'י סאטו (Koji Sato) המהנדס הראשי בלקסוס והאחראי על פרויקט LC. "זה אומר מכונית אמוציונאלית, אגרסיבית למראה שמתנהגת בהתאם. ומבחינתנו המכונית שמסמלת זאת בצורה הטובה ביותר זו מכונית בתצורת קופה."

סאטו מדבר בשקט, באופן מאוד שליו ורגוע, נעזר במתורגמן רק כשצריך כדי לנסות ולהעביר את ההתרגשות והלהט סביב LC החדשה. "הביטוי LC משמעו 'לקשרי קופה' והמכונית בהחלט כזו. חשבנו עמוקות על כיצד צריכה להיראות מכונית של לקסוס אם לא היו בכלל גבולות ואת הקונספט הצגנו בתערוכת דטרויט ב-2012. המכונית נראתה נועזת והתגובות סביבה היו מעולות. אנשים קיוו שזה יהיה הכיוון שלנו וכשהצגנו את גרסת הייצור עם מינימום שינויים ביחס לקונספט, ידענו שהצלחנו."

אז עיצוב קופה היה הנשק הסודי שלכם?

"עיצוב זה פן אחד, שלב ראשון בהתפתחות המותג. רצינו להעביר מסר דינמי ושונה ממה שהיה לנו בעבר, אבל המכונית היא הרבה יותר מכך, היא מהווה חלון ללקסוס של המחר. יש לנו גם נשק סודי, הוא נקרא אקיו טויודה (Akio Toyoda)." כדי להבין למה סאטו מתכוון צריך לקחת צעד לאחור, ולהסתכל על מציאות רחבה יותר.

אקיו טויודה הוא נכדו של מייסד טויוטה ומשנת 2009 מכהן כנשיא קונצרן טויוטה שהיא גם בעלת הבית של לקסוס. כשנה לאחר מינויו הבטיח טויודה לנער את התדמית האפרורית של טויוטה ולקסוס. לדבריו אז, כבר שנים ארוכות שהיצע דגמי הקונצרן נעדר מכונית שפונה לחובבי נהיגה, שחסר מעוף בקרב דגמי הקבוצה, ועל כן לדעתו החברה בדעיכה. הצהרה זו הגיעה בצל קריסת ענקיות הרכב האמריקניות, פרשת "קריאת התיקון" של טויוטה ולקסוס לעיגון השטיח בצד הנהג (אז קריאת התיקון הגדולה בעולם) והמשבר הכלכלי העולמי שפגע קשות במכירות כל יצרניות הרכב.

טויודה כצאצא לאומה היפנית התנצל והחל לנווט את הקונצרן למקום אחר. מאז שנכנס לתפקידו, לקסוס הדהימה עם LFA (מכונית-העל הראשונה של המותג), השיקה את סדרה F הספורטיבית שמשירה מבט לגרסאות ספורט של יצרניות הפרימיום מגרמניה, ובקרוב תחל בייצור LC - מכונית קופה יוקרתית עם 4 מושבים שתתחרה במרצדס S קלאס קופה. טויוטה מצידה הלהיבה עם GT86 (מכונית ספורט שחרתה על דגלה הנאה מנהיגה לפני נתוני ביצועים בקו ישר), חזרה לאחרונה לאליפות הראלי העולמית (WRC) וגם את הציגה את C-HR קרוסאובר עם יומרות דינמיות.

הכיוון החדש של הקונצרן מתאים לטויודה (כיום בן 60) שהינו לא רק חובב נלהב של מכוניות ספורט ומרוצים, אלא פעיל כנהג במרוצים שונים. בין היתר השתתף וזכה במקום הרביעי במרוצי 24 השעות שארגון ADAC עורך במסלול נורבורגרינג שבגרמניה.

מי היו אמות המידה שלכם?

סאטו מאוד ישיר ומדבר בגילוי לב. "עבור פיתוח המכונית הסתכלנו בראייה רחבה על כלל השוק במטרה ללקט את הטוב מכל העולמות. הסתכלנו על פורשה 911 כדי ללמוד על תקשורת ההיגוי, בחנו את יגואר F טייפ בשביל ללמוד על תחושת ההתנהגות, ממזראטי GT שאבנו השראה לסאונד הנכון מהמנוע וממערכת הפליטה, ממרצדס SL בחנו את תחושת האיכות ומב.מ.וו סדרה 6, שהיוותה מבחינתנו דוגמה למכונית מאוזנת, בדקנו את תחושת הבלימה ואת היכולות הדינמיות בכלל. בחנו, בדקנו, למדנו ובסוף ייצרנו משהו משלנו. המטרה היתה ליצור טעם חדש שנקרא לקסוס."

עוד באותו נושא

נהיגה ראשונה: לקסוס LC500. כשהטירוף משתלט

לכתבה המלאה
לקסוס LC500. אתר יצרן
לקסוס LC500/אתר יצרן

מה כולל טעם לקסוס החדש?

ב-V8 חלוקת ההילוכים אחידה וקיצבית יותר מאשר ב-RC-F. ההילוך הראשון זהה בשתיהן, אבל משם הכל שונה

"יש 4 אלמנטים שמסמלים את הדגם והטעם החדש של לקסוס: עיצוב, ביצועים, טכנולוגיה וטאקומי (Takumi אמנות עבודת יד). את סגנון העיצוב החדש רואים כאן ונפתיע עוד בהמשך. הביצועים כאן מדברים בעד עצמם עם אפשרות בחירה בין מנוע V6 אטמוספרי היברידי ל-V8 אטמוספרי קלאסי. אלה 2 טעמים נפרדים. ה-V6 דומה לזה שנמצא ב-RX אבל כאן הוא יכול להגיע לסל"ד גבוה יותר ולכן הוא חזק יותר. המנוע החשמלי עושה שימוש בסוללות ליתיום-יון (לראשונה בלקסוס י.ש) כך שגם מבחינה זו יש יותר כוח. מנוע ה-V8 בנפח 5.0 ליטר משרת בין היתר את RC-F, אבל כאן יש מערכת ניהול מנוע שונה. לשני המנועים יש תיבות הילוכים שונות אחת מהשניה וייחודיות לדגם, וכך אנו מגיעים לאלמנט השלישי של הטכנולוגיה. ל-V6 יש 2 תיבות הילוכים שמחוברות אחת אחרי השניה ומציעות 10 מהירויות."

בלקסוס חיברו על חלקה האחורי של תיבת ההילוכים הרציפה עוד תיבה פלנטרית עם 4 הילוכים. לטענתם כך ניתן להתגבר על הרגשת האלסטית שיש לתיבת הילוכים רציפה שבה סיבובי המנוע אינם תואמים את המהירות ומצב המצערת. למנוע ה-V8 תיבה אוטומטית אחרת. גם לה 10 הילוכים, אולם כאן מדובר בתיבה פלנטרית בלבד שפותחה יחד עם חברת אייסין היפנית. בלקסוס טוענים שממדי התיבה ומשקלה זהים לתיבת 8 ההילוכים שיש ב-RC-F ושזמני החלפת ההילוכים קצרים מאלה שבתיבה אוטומטית-רובוטית כפולת מצמד.

"ב-V8 חלוקת ההילוכים אחידה וקיצבית יותר מאשר ב-RC-F. ההילוך הראשון זהה בשתיהן, אבל משם הכל שונה כדי שהמנוע כאילו ינגן בקצב עליית הילוכים קבועה. האלמנט האחרון הוא טאקומי (Takumi) - אמנות עבודת יד. כדי לעמוד בסטנדרטים שלנו גייסנו כמה אומני טאקומי שמרכיבים את המכונית כמעט באופן ידני."

אין מנוס מלהשוות את המכונית ל-LFA. מה דעתך על כך?

לקסוס LFA. אתר יצרן
לקסוס LFA/אתר יצרן

"ברור, אבל LC היא מכונית אחרת לגמרי. LFA תוכננה כמכונית-על וכוונה לאזור של פרארי. השתמשנו אז בטכנולוגיות הטובות ביותר, אבל אין מה להשוות לטכנולוגיות כיום. LC מבוססת על פלטפורמה חדשה ומודולרית שנקראת GA-L (ר"ת: Global Architecture Luxury). פלטפורמה באופן כללי, היא רכיב מאוד מגביל בייצור רכב, ולכן עבדנו תקופה ארוכה על הפלטפורמה החדשה בניסיון ליצור מוצר גמיש ככל הניתן.

צריך להבין שפלטפורמה באופן כללי, היא זו שמספקת את הניחוח למכונית. כאן היא למשל קשיחה יותר משלדת סיבי פחמן של LFA למרות היותה מורכבת ממתכת. היא מציעה חלוקת משקל מאוזנת מאוד עם ובלי הוספת סוללות למערכת ההיברידית, ובעלת מרכז כובד נמוך. מרכז הכובד אגב נמצא כעת 510 מ"מ מהכביש וזה הטוב ביותר בסגמנט. בנוסף המרחק בין מותן הנהג למרכז הכובד עומד על 50 מ"מ, ואילו בעבר הוא עמד על 140 מ"מ. המשמעות היא שכעת הנהג 'מרגיש' יותר את המכונית דרך הישבן."

אילו עוד דגמים יתבססו על פלטפורמה זו?

"בראשם LS החדשה. היא תוצג בקרוב ותבצע קפיצה. סה"כ הפלטפורמה הזו תשרת את רוב ליין המותגים שלנו, מ-IS הבאה ומעלה. אם היא מסתדרת עם הכוח שיש כאן אז ניתן לבסס עליה כל דגם." אומר סאטו בחצי קריצה. "עבור דגמים מתחת ל-IS יש את פלטפורמת TNGA של טויוטה (ר"ת: Toyota New Global Architecture, הארכיטקטורה הגלובלית החדשה של טויוטה)." בטויוטה אגב היא תהיה הבסיס בכל דגמי ההנעה הקדמית מקטגוריה B (סופרמיני) ועד ל-D, כולל קאמרי וגם לכלי פנאי כפולי ההנעה כמו גם לגרסאות כלאיים.

לקסוס LS. אתר יצרן
לקסוס LS/אתר יצרן

עד כמה חשוב לכם השוק האירופאי?

אירופה היא שוק מאוד חשוב עבורנו. היעד השנה היה 70,000 מכוניות וכמעט השגנו אותו כבר בנובמבר. כך שהמכירות שלנו בפועל טובות יותר ממה ששערנו. המכונית הנמכרת ביותר באירופה היא NX החדשה שמתאימה לאירופה בהרבה מובנים, אבל גם שאר הדגמים חשובים. כיום לקסוס היא יצרנית היוקרה הרביעית בגודלה. הצלחנו להתבסס בתודעת הציבור כמותג שיכול לספק אלטרנטיבה לשלישיה הגרמנית. ואנו עושים זאת עם ליין דגמים מצומצם בהרבה. השנה נמכור מעל 650,000 מכונית. נכון ש-LC הזו היא מכונית נישה, אבל היא מייצגת את כל מה שחשוב לנו. היא תימכר בכל העולם כאשר באירופה, יפן והמזרח בכלל, סביר שייקחו את הגרסה ההיברידית ואילו ה-V8 תימכר חזק בשוק האמריקני. בגלל גודלו וחוזקו של השוק האמריקני אני מעריך ש-80% מהמכירות יהיו מגרסת ה-V8."

כיצד אתה רואה את לקסוס בעתיד?

"אנשים חושבים היום גם על לייף סטייל. זה יכול להיות אפילו טיול, יציאה למסעדה או כל דבר אחר. המכונית היא חלק בלתי נפרד מכך ועל כן אנו רוצים ליצור חוויה. כזו שתתחיל בהכנות ליציאה מהבית, תמשיך במכונית ותסתיים ביעד. אני חושב שאנחנו בכיוון הנכון מבחינת המסר שהמותג מעביר והתחושה שהמכוניות שלנו יעבירו גם בעתיד.

לא הזכרת בהתייחסות הזו נהיגה אוטונומית

נכון. אין ספק שיהיו דגמים אוטונומיים. אבל אני לא בטוח שתהיה לקסוס אוטונומית. כן יהיו מערכות בטיחות מתקדמות, יש את זה גם כאן ובדגמים נוספים שלנו. ככל שהטכנולוגיה תתקדם, יבוצעו עדכונים ושיפורים בהיבט הזה. אבל התשוקה של אדם היא לשלוט. ולא בטוח שלקוח לקסוס יוותר על אפשרות זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully