וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פילוג בקרב הרבנים - האם לאשה מותר לנהוג?

26.1.2017 / 7:59

לפני מספר ימים התבטא הרב יצחק זילברשטיין, מהרבנים הבולטים במגזר החרדי ואמר כי הסיבה לתאונות דרכים היא נהיגת נשים. "לבי אומר לי שזוהי אחת הסיבות לאסונות הגדולים בדרכים" . רבה הראשי של צפת: "כואב לי שהרב זילברשטיין נפל לתהום המניפולציה"

נהגת כועסת במכונית. ShutterStock
נהגת כועסת במכונית/ShutterStock

האמירה יצרה סערה והעלתה פעם נוספת את הסוגיה הטעונה באשר לזכותה של אישה יהודייה לנהוג ברכב. שורה של רבנים בכירים יצאה כנגד אמירתו של הרב, אולם ישנם כאלו שמצדדים בעמדתו ואומרים באופן ברור: "זו עמדתם המנומקת של כל גדולי הפוסקים".

זילברשטיין בן ה-83, שמשתייך לזרם הליטאי ומכהן גם כחבר מועצת גדולי התורה של סיעת דגל התורה, נשאל האם ראוי לאישה לנהוג ברכב והשיב כי "הנהיגה ברכב היא הגרועה ביותר מכל שאר האפשרויות עבור נשים. "מדובר בניגוד גמור לכללי הצניעות, שכן האישה צריכה להתעסק עם גברים ומכשולים נוספים". הרב המשיך והסביר כי "האישה חושפת עצמה בשוקים ורחובות לעין כל, נכשלת ומכשלת את האחרים, ואין דרכה של אשה במרכב, כמבואר בפסחים, אף על פי שהמציאות של רכיבה ע"ג בהמה אינו דומה לגמרי להא דידן, מכל מקום בעצם אין דרכה בכך דומה בכמה דברים שקשה לפרש בכתב".

הרב מרדכי בלוי, יו"ר משמרת הקודש והחינוך,שהוביל כמה ממלחמות הממסד החרדי נגד תופעות תרבותיות וחברתיות, לו השפעה רבה על מהלכים במגזר החרדי יוצא להגנת הרב זילברשטיין: "ללא סיבה והיתר מרב אין רשות לאשה לנהוג. הנוהג בציבור החרדי השמרן שאשה אינה נוהגת ברכב וכך סברו כל גדולי הפוסקים כמו פוסק הדור הרב ואזנר כפי שהובא בתשובה ההלכתית המנומקת של הרב". בלוי מסביר כי הרב התכוון בדבריו "שלפעמים יש לאישה אילוצים מיוחדים שהיא חייבת לנהוג ברכב, כגון שיש לה ילד בעל מום ואין מי שיכול להסיעו רק אמו, ובמקרים מיוחדים אלו, יש לעשות שאלת חכם".

עוד בנושא:
גרם לתאונה ברכב היוקרתי וטען כי הוא "משוכפל"

מניפולציות

אישה צעירה נוהגת במכונית. ShutterStock
אישה צעירה נוהגת במכונית/ShutterStock
כואב לי שהוא מנצל את תאונות הדרכים כדי לקדם דבר מה שהוא חושב, כאילו הקב"ה "עובד" אצלו

הרב זילברשטיין אף טען כי הנשים בישראל הן האחריות לשכיחות הקטלנית של תאונות הדרכים: "לבי אומר לי שהוא אחד הסיבות של האסונות הגדולים שנעשים בדרכים בארץ ישראל המפילים על כך חללים והרגו כבר טובים וצדיקים. אחד הגורמים לזה היא נהיגת הנשים".

מנגד, רבנים בכירים בישראל גינו את אמירתו של הרב זילברשטיין. הראשון לצאת חוצץ נגד אמירתו היה הרב יובל שרלו מבכירי הרבנים בציונות הדתית: "כואב לי שהרב זילברשטיין הי"ו (השם יחייהו ויזכהו) נפל לתהום המניפולציה על הקב"ה. כואב לי שהוא מנצל את תאונות הדרכים כדי לקדם דבר מה שהוא חושב, כאילו הקב"ה "עובד" אצלו ומאמת את מה שהוא חשב כבר קודם לכן. כואב לי שהוא פוסק פסקים שאין להם שחר, אין להם כל בסיס הלכתי, והם גם מנוגדים להרבה דברים אחרים, כולל הצניעות. חבל".

הרב שמואל אליהו רבה הראשי של צפת: "אשתי נוהגת וכך גם שתי בנותיי. וכך כל הציבור הדתי לאומי, אין לדבריו של הרב זילברשטיין השפעה על מישהו מהציונות הדתית. אינני חושב שמישהי מהנשים בציבור החרדי תמנע לנהוג בגללו. באופן עקרוני צריך לחזק את הקשר בין הציבור החרדי לציבור הדתי לאומי. כי בסופו של דבר הם השותפים שלנו גם במאבק על ארץ ישראל וגם במאבק על אופי המדינה. רק על דברים עקרוניים ממש לעשות מאבק".

עוד באותו נושא

רכיבה על אופניים ביום כיפור: "מעשה שטן"

לכתבה המלאה

נשים מסוכנות יותר, האמנם?

נשים נוהגות טוב יותר במבחן שכיחות מעורבותן בתאונות דרכים

הרב אריה שטרן רבה של ירושלים: "חבל שבמקום להתעסק בדבר האמיתי - מניעת תאונות דרכים והקפדה על הציווי ונשמרתם לנפשותיכם, מתעסקים בדברים הרבה פחות חשובים. למנוע שפיכות דמים בכבישים נראה לי נושא הרבה יותר רציני מאשר להתעסק בשאלה האם להתיר לאישה לנהוג בכביש. בכל יום יש תאונות והרוגים וזה הנושא הבוער ומשותף לנשים וגברים שלא נזהרים בחיי אדם. זה הדבר העיקרי שעליו צריך לדבר ולהתריע ולהשפיע. בעניין הזה אין חלוקה של גברים נשים".

ומה באשר לטענתו של הרב בנוגע למעורבות של נשים בתאונות הדרכים, ביקשנו לבחון את הסוגיה, באמצעות ועדת נזקי רכוש ושיבוב בלשכת עורכי הדין. יו"ר הועדה – עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין מסביר, כי מחקרים שנעשו בשנים האחרונות בישראל מוכיחים באופן חד משמעי – נשים נוהגות טוב יותר במבחן שכיחות מעורבותן בתאונות דרכים. הנתונים מלמדים כי למעלה מ 70% מהנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים – הם גברים, כאשר שיעור הנשים שנוהגות מתוך סך הנהגים בישראל עומד על למעלה מ 40%. הנחת היסוד הסטראוטיפית כי גברים נהגים מוצלחים יותר מתנפצת פעם אחר פעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully