וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרמיום עממי: מאזדה 3 המחודשת משחיזה ציפורניים

2.3.2017 / 11:28

בעקבות מתיחת פנים, אבזור מועשר וכיול דינמי מתייצבת מאזדה 3 עם מנוע ה-2.0 ל' לנהיגה ראשונה. יצאנו לבדוק, איך התלבש מקצה השיפורים על הכוכבת המשפחתית בדימוס

מאזדה 3 מתיחת פנים 2017, מנוע 2.0 ל' פרמיום במבחן דרכים. ניר בן טובים
מאזדה 3 המחודשת. משפחתית עם רוח ספורטיבית/ניר בן טובים

הרומן הישראלי עם המשפחתית הקונבציונלית רחוק ממיצוי. אבל מול גלי הצונמי של רכבי הפנאי הנערצים, נאלצת הסדאן/הצ'בק המסורתית להפגין הצטיינות ולהפגיז בססמאות אטרקטיביות: מחיר שיווק מפתה, אבזור נדיב, מוניטין ללא רבב, אחריות מורחבת, ואם הרפטואר מצניע ערך מוסף מומלץ להדגיש אותו בשלטי החוצות והבאנרים ברשתות החברתיות. משהו, שמצדיק גיוסם של 135 אלף שקלים תמורת רכב שעלול לגלח את הגחון בטיפוס על המדרכה.

הרגלי הצריכה כפו על 'דלק מוטורס' לגבש מהלכים אסטרטגיים שינערו את מכוניות הלחם והחמאה. הנימוק לכך הוא שבשנים האחרונות חוו ביבואנית קיטון במסירות על רקע גסיסתה של הפוקוס הקודמת שהתחילה בדהירה וסיימה בקול ענות חלושה; במידת מה, הייתה לכך השפעה שלילית שהשליכה (בזעיר אנפין) על מאזדה 3, אם כי זו עדיין נחשבת על פי כל המודלים של הענף המקומי ל"מניה בטוחה".

השלב הראשון בתהליך ההבראה התמקד בטיהור הביקורת כלפי מנוע ה-1500 סמ"ק, שזכה לקבלת פנים שנויה במחלוקת מיומו הראשון. אי לכך, הוכרז כי מנוע ה-2.0 ל' יהפוך לדגם ה"מרכזי" המשרת את הציים ובשלב השני, הרחיבו את מעטפת האבזור ושמרו על יחסי עלות-תמורה.

איפור עדין, נוכחות אתלטית

מאזדה 3 מתיחת פנים 2017, מנוע 2.0 ל' פרמיום במבחן דרכים. ניר בן טובים
מאזדה 3 מתיחת פנים 2017, מנוע 2.0 ל' פרמיום במבחן דרכים/ניר בן טובים
מונחי "יוקרה" במכוניות עממיות הם קצת מעורפלים

למרות שזה לא נראה כך מבחוץ, מתיחת הפנים של מאזדה 3 היא הראשונה שמתוארת כרפורמה "שורשית" מאז 2013. קדמו לה מאזדה CX-5 ומאזדה 6 שאפילו זכתה לרענון כפול בתוך פרק זמן של שנתיים.

מאזדה 3 אימצה לפני כמה חודשים עדכונים החולקים דמיון רב למסכת השיפורים שיושמו במאזדה 6 FL, עליה נהגנו ממש לפני כמה שבועות. כאמרת הקלישאה החבוטה, נזקקנו לשירות המיקרוסקופים כדי לבדל בינה לבין קודמתה. ואולם, אם תעמידו אותן אחת ליד האחרת סבירות גבוהה כי תבחינו בשינויים הצורניים בפגוש הקדמי, השבכה ותאורת הדרך האינטגרלית מסוג LED שמעטרת את הסינר התחתון. ישנם גם חישוקי 18 אינטש חדשים, למי שבאמת בקי בפרטים הקטנים של הקטלוגים.

בארץ תוצע ה-3 במספר מפרטים; הבכיר שבהם - "פרמיום" משודך לרכב המבחן. מונחי "יוקרה" במכוניות עממיות הם קצת מעורפלים ולפעמים גם משטים בקליינטים. התחושה בחלל הפנימי היא של מוצר בסיסי שמנסים בכוח להפשיטו מהג'ינס והטי שרט ולהמיר אותם בטוקסידו של ארמאני; גם עם מושבים מהודרים מסוג "פיור וויט" ותפרים תואמים קשה להסוות את האווירה התמציתית במאזדה 3. מצד שני, החומרים שמרכיבים את הדקורציה מרשימים, החל מהמפלס העליון ועד לקו הרגליים, עם שילוב טקסטורות רכות וגלגל הגה עב קוטר שעושה חשק לנהוג.

חרף גילה המתקדם, העיצוב הפנימי עדיין מרענן, ומופנה חלקית כלפי הנהג עם תנוחת ישיבה מצוינת. המושבים תומכים טוב בגוף, וקל לכוונם עם תפעול חשמלי. צג המגע הראשי בגודל 7 אינטש, הוא אחד מנקודות החוזק בתפעול הממשק של ה-3, שכן בשילוב עם בקרת החוגה והפקדים לשליטה על מערכות המידע והבידור, חווית המשתמש היא מהטובות ביותר בסגמנט.

מרחב הפנים ממוצע בגודלו ונשען על בסיס גלגלים של 2.70 מ', אורך של 4.47 מ' (הצ'בק) ותא מטען לא רע בנפח 414 ל' במכונית המבחן. שני אנשים ירגישו שיש להם די והותר מקום מלפנים עם שטח תנועה נדיב (ואפילו תאי אחסון בדלתות שתפחו בנפחם). מאחור, מוטב להסתפק בצמד נוסעים ולפסוח על שלישיה בוגרת עקב מרווח ברכיים מצומצם ותחושת צפיפות.

מאזדה 3 מתיחת פנים 2017, מנוע 2.0 ל' פרמיום במבחן דרכים. ניר בן טובים
מאזדה 3 מתיחת פנים 2017, מנוע 2.0 ל' פרמיום במבחן דרכים/ניר בן טובים

סקיי אקטיב וכוח זמין

בהיעדרו של מנוע טורבו אפשר לטעון שנקודת המוצא של מאזדה 3 אינה אידאלית. ואולם, מצאנו כי מנוע הסקיי-אקטיב 2.0 ל' האטמוספרי הוא חלופה כשרה למי שחפץ במנת ביצועים הגונה וצריכת דלק נורמלית של 12 ק"מ לליטר; יחידה זו, המפיקה 165 כ"ס ב-6,000 סל"ד מתרגמת את הכוח ב-4 הבוכנות בצורה נמרצת לכביש עם תגובת מצערת קולחת ובאמצעות תיבת 6 מהירויות פלנטרית שנתפרה היטב למידותיה.

התיבה האוטומטית יוצרת חלוקה ממוחשבת בין נינוחות לדריכות; הסטת המתג למצב "ספורט" והעברת הבורר לתפעול ידני, מכיילים את המכונית לביצועים תוקפניים. התפעול של הפקדים מגלגל ההגה הופך את חווית הנהיגה למעט יותר דרמטית, והמנוע סוחט את כל עשרים ואחד הקג"מים שבו כדי לשמור על זמינות כוח. בכביש הנכון, ובקומבינציה הזו המיזוג בין המנוע לגיר משחיז את אופיה אם מקפידים לנצח עליה בטווח הנציל (מעל 3,500 סל"ד).

בשלב מדידת ההאצות ממש התחככנו בנתוני היצרן, שמדבר על 0-100 קמ"ש ב-9 שניות לעומת ה-9.8 שניות במבחן על האספלט המקומי. כאן גם המקום לציין, כי ברמיסת הדוושה מעמידה חושפת התיבה נקודת תורפה ברצפת הסל"ד, הבאה לידי ביטוי בהיסוס שעשוי לתפוס אתכם מפהקים ברמזור אם לא התגלגלתם מעט קדימה. להבדיל מכך, בעקיפות אוטוסטרדה שבין 80 ל-120 קמ"ש, התיבה צייתנית ועם טיפל'ה נחישות תסיימו אותה ב-6 שניות בלבד.

מאזדה 3 מתיחת פנים 2017, מנוע 2.0 ל' פרמיום במבחן דרכים. ניר בן טובים
המרחב בספסל האחורי של מאזדה 3 מצומצם/ניר בן טובים

כוח G, אבל למי?

בין מושבים אלגנטיים, פנסי LED ותצוגה עלית עם רזולוציה מלוטשת, מאזדה 3 מצוידת גם במשהו שנקרא G Vectoring Control, נגזרת מתוך צי טכנולוגיות של מאזדה תחת הכותר SKYACTIV DYNAMICS שתפקידם ליצור חיבור שוטף בין הנהג למכונית על ידי וויסות כוח שמסייע ליישב את כוחות הכבידה בשלל מצבי נהיגה. מאזדה מפתחת את המערכת הזו לא מאתמול, ויש לנו השערה שהיא מיועדת למכוניות מורכבות יותר ממאזדה 3 (אולי לדגם ה-RX העתידי).

פנינו לאתגר אותה קודם כל בכביש המפותל תחת עומסים והעברות משקל. גילינו, שוב כי השלדה של מאזדה 3 היא מהחריפות בסגמנט ותנועת הזנב הרבה יותר משוחררת מכפי שזכרנו (גם תחת השגחת ה-ESP). ככל שמגבירים את הקצב, מצליחים לקלף עוד שכבה ועוד אחת עד שמגיעים לנקודת השיפור הנסתרת שמאזדה משבחת אותה; אי שם, בין הפנית ההגה לעקלתון לבין האצה אגרסיבית חבוי ה"פטנט" הטכנולוגי שאכן משדרג, גם אם באופן זניח את חדוות הנהיגה בלי הרבה רעש וצלצולים, ומייצר העברת כוח הרמונית יותר לגלגלים ויציבות כיוונית מהודקת.

גם בלעדיה, מאזדה 3 היא מכונית מוכשרת מהממוצע; המשוב מהכביש ברור, האחיזה גבוהה, הבלמים לא מאכזבים והשילוב מנוע-גיר אנרגטי. צדדיה האתלטיים לא תמיד זוכים לביטוי, משום שרוב הנהגים לעולם לא ימתחו את גבולותיה מעבר לחומות פקקי איילון. ספורטיביות גובה לעתים מחיר מנוחות הנסיעה, אבל העובדה שהיא מכונית מהנה אינה גורסת שכיול המתלים מעניש את היושבים; חתך 215/45/18 מייצר אמנם קצת רעש מדי פעם בחלל הנוסעים, אבל השיכוך יעיל והדרגתי והבולמים עושים עבודה טובה בסינון המפגעים בתשתיות.

כמו כן, סביר כי תרגישו קצת יותר בטוחים השנה בקבינה, משום שמערכת ה- Smart City Brake Support בולמת אוטומטית כעת גם ב-80 קמ"ש (לעומת 30 קמ"ש בדגם שלפני מתיחת הפנים). זאת ועוד, היא מתוגברת בתיקון היגוי אקטיבי במקרה של סטיה מנתיב, 6 כריות אוויר, חיישני לחץ אוויר, סייעני בלימה וכל בקרות היציבות המוכרות.

עוד באותו נושא

מבחן דרכים: מאזדה 6 פרימיום פלוס. ביצועים ופאר

לכתבה המלאה

הכול טוב, אבל כדאי לקחת חבילה מוזלת

מאזדה 3 מתיחת פנים 2017, מנוע 2.0 ל' פרמיום במבחן דרכים. ניר בן טובים
מאזדה 3 מתיחת פנים 2017, מנוע 2.0 ל' פרמיום במבחן דרכים/ניר בן טובים

בן קולינס, ה"סטיג" לשעבר מ"טופ-גיר" מככב בפרסומת מושקעת שרצה לאחרונה על מסכי הטלוויזיה ומנסה לשכנע אותנו שמכוניות מאזדה הן בוגרות מחלקת הפעלולים של הוליווד. זו תזכורת נוספת לכך, שלמרות עשרות אלפי המאזדות שנעות על כבישי ישראל, זו עדיין חברה נישתית בכור פעילותה; יצרנית שהתמקצעה במכוניות עממיות שהוכשרו לספק (גם) פרקי הנאה, בתנאי שלוקחים אותן לכשכש בזנב. לא הכול הוא רומז, מסתכם בבלוטות', צג מגע, גג-שמש וריפודי עור.

מקצה העדכונים שבוצע על מאזדה 3 מחייב היכרות יסודית עם הדגם היוצא. וזה נכון לגבי עיצובה בכלל ומדויק לגבי מערכת ה-G בפרט, שדורשת סף רגישות גבוה בישבן וידיים מיומנות כדי לפענח את המוח היפני. עבור מי שזו טעימה ראשונה עבורו בעולם של מאזדה 3, מחכה לו מפגש עם מכונית קומפקטית איכותית; היא זריזה, מאוזנת, נוחה ואם לשפוט לפי הסביבה היא מושכת הרבה תשומת לב.

מחיר רכב המבחן עומד על 143 אלף שקלים. גילוח מספר רכיבים כמו מושבי עור, גג-שמש, תיקון אקטיבי להיגוי, כניסה ונעילה ללא מפתח וכיוון חשמלי למושבים מכוון אתכם אל גרסת 'קומפורט' במחיר של 135 אלף שקלים. קשה להמר, כמה יעזו להשכיב את הסכום המרבי תמורת הגרסה הבכירה של מאזדה 3 כשמולה מזדקרים רכבי הפנאי באריזות בסיס פלוס.

כך או אחרת, המוטיב המרכזי טמון ביכולת שלה בכביש ולא בקישוטים; שם, תמצאו את הייחוד שמפריד אותה מהמתחרות ואת המסר שעולה מהמבחן - אפשר להסתפק במהדורות פחות מצועצעות ולזכור שמתחת לכל הפינוקים והחישוקים, פשוט מסתתרת מכונית נהיגה טובה מאוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully