וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקודה קודיאק 1.4 ליטר "אמבישן" – מבחן דרכים

15.6.2017 / 7:41

באלסקה קודיאק הוא דוב שזולל עשרות סלמונים ביום, בישראל הוא כביש-שטח גדול שמאיים לזלול את המתחרים שלו בעזרת גודל, שבעה מושבים ואבזור בטיחותי. יצאנו לנסיעה באחת המכונית המסקרנות בשוק המקומי

סקודה קודיאק 1.4 ליטר מבחן דרכים. קינן כהן, מערכת וואלה! NEWS
יצלח גם נסיעת שבילים מתונה/מערכת וואלה! NEWS, קינן כהן

רגע לפני שנגיע לקודיאק, אני רוצה לדבר על מכונית אחרת של סקודה – הסופרב. בתחילה היה הדור הראשון שהיה דומה מדי לפאסאט ולמרות שהיה תמורה טובה תמיד נדמה היה שמי שקנה אותו רצה את הדבר האמיתי – אבל לא יכל להרשות לעצמו. הדור השני כבר תפס כיוון משלו מבחינת המראה והמיצוב, בקטע של המיצוב זה כבר התחיל לעבוד, בעניין המראה... נו, שויין. אחר כך הגיע הדור השלישי – הנוכחי. ויהי אור – המכונית נראית נהדר, איכותית, נוסעת נפלא ובאמת מהר מאוד הפכה למובילת הקבוצה של המשפחתיות הגדולות בהיבט של תמורה למחיר.

ההקדמה הזו חשובה כדי להבין את ההקשר שיש לסקודה קודיאק, לא רק כדגם, אלא כדגם של סקודה. כי הרכב שאתם מביטים בו הוא כרטיס הביקור הבכיר ביותר שיש לחברה הזו להציע לצד הסופרב. אל תוך הרכב הזה מוזגת החברה הצ'כית את המיטב שיש לה להציע הן בהיבט ה-DNA של החברה והן בהיבט של בניה וייצור רכב בכלל.

סקודה קודיאק 1.4 ליטר מבחן דרכים. קינן כהן, מערכת וואלה! NEWS
הרבה מהרושם מגיע מבסיס הגלגלים הגדול והדחיקה של הגלגלים לפינות המרכב/מערכת וואלה! NEWS, קינן כהן

הקוביזם הצ'כי

כן, מסתבר שבעשור השני של המאה ה-20, היה קטע ממש חזק עם הקוביזם בצ'כיה. חשבתי על אותו סגנון אומנות שבו מפורק מושא הציור מהצורה הטבעית שלו ומצויר בשלל צורות גאומטריות וזוויות חדות כשראיתי את הקודיאק. הוא מרשים מאוד, הרבה מזה מגיע מהגודל שלו, 470 הס"מ לאורך, 188 לרוחב ו-167 לגובה הם אולי לא חריגים מאוד לכביש שטח גדול – הרושם הזה מגיע מבסיס הגלגלים שמרוחקים זה מזה 279 ס"מ, המיקום של הגלגלים קרוב יחסית לפינות המרכב מייצר לו יציבה מאוד מרשימה. זה לגבי הרושם, לגבי העיצוב – זה כל אחד יחליט לעצמו. לכאלו הוא יראה נאה ומפוסל ולאחרים פשוט מדי, אני עם האחרונים, אומר זאת כך – נראה שהאורות לא דלקו עד שעות מאוחרות בסטודיו העיצוב. אבל זה גם חלק מהקטע של סקודה – הפונקציונליות מתחילה מהמראה.

והקטע הזה של פונקציונליות קופץ עליך כבר מהרגע שאתה פותח את הדלת וכשאני אומר "קופץ" אני מתכוון לזה. עם פתיחת הדלתות נשלפת פיסת גומי המתלבשת על דופן הדלת כדי להגן ממכות כתוצאה מפתיחה על עמודי חניה או מכוניות שכנות. הקטע של פונקציונליות ממשיך עם צמד המטריות בדלתות הקדמיות (אל דאגה, יש ניקוז למים שנוזלים מהן – פונקציונליות אומרים לכם!).

גם בתוך תא הנוסעים העסק מהונדס לעילא, תושיבו פה כל בן אדם והוא ישתלט על העסק בדקות. תפעול מערכת המולטימדיה נעשה על גבי מסך מגע בגודל 8 אינץ' עם תאימות לאפל ואנדרואיד. שקעי USB, 12V וגם 230V מלפנים ומאחור. הכל בנוי היטב, איכותי ובגימור מצוין. הברקות קטנות ממשיכות לצוץ כמו נקודות הסיליקון בתחתית מחזיקי הכוסות שמאפשרים הנחת בקבוק פתיחה שלו ביד אחת. כמו מיקרופון שמעביר את קול הדיבור של היושבים במושבים הקדמיים לרמקולים של המושבים מאחור, גם מוציא את כל הכיף בלצעוק על הילדים וגם אי אפשר להתלחש בשקט בלי שהם ישמעו אתכם – ראו הוזהרתם.

אבל כמו בעיצוב החיצוני, תא הנוסעים ברמת הגימור "אמבישן" בה נהגתי, שהינה הבסיסית בהיצע מגיע בגוונים כהים שדי מוציאים את העניין ממנו והופכים את העיצוב הפונקציונלי למעט אנמי.

תנוחת הישיבה טובה מאוד והמרווח מצוין. ניתן לשלוט מעמדת הפיקוד בכל פינות הרכב בקלות ולתמרון אותו, אבל העובדה שאין מצלמת רוורס אלא רק חיישנים בגרסה זו קצת מאכזבת. לוח המחוונים גדול, ברור, קריא ובמרכזו מסך עם תצוגת מידע מתחלפת.

הכניסה לשורת המושבים השנייה נוחה להפליא בזכות דלתות ענקיות. יש שם יציאות מיזוג נפרדות (ברמות הגימור האחרות גם עם בקרת אקלים נפרדת). המרווח טוב מאוד, גם לשלושה מבוגרים, אבל זה האמצעי יתפשר על מושב פחות נוח. על מרווח לרגליים אף אחד מהם לא יתלונן וגם אם כן, משיכה בידית מתחת למושב מסיעה אותם אחורה ליצירת מרווח רגליים עצום. הזזת המושבים אחורה באה על חשבון שני המושבים בשורה השלישית. שם יש שני כיסאות המתאימים לילדים קטנים בלבד, כמו לשבת על הכיסאות של "גן צבעוני" במסיבת סוף שנה.

כאשר שלוש שורות המושבים בשימוש, תא המטען מספק 233 ליטרים, זה לא נשמע הרבה, אבל הוא רחב ורבוע, כך שהשימושיות עדיין קיימת. בכל מקרה זה יותר מ-128 ו-135 ליטרים בשניים מהמתחרים שלו מיצובישי אאוטלנדר וניסאן אקס טרייל שמספקים לתיק עזרה ראשונה ופנקס חיסונים. מצד שני, קיה סורנטו עם 320 ליטרים מביט על שלושתם מלמעלה. בקיפול השורה השלישית (בקלות) מזנק הנפח ל-593 ליטרים.

סקודה קודיאק 1.4 ליטר מבחן דרכים. קינן כהן, מערכת וואלה! NEWS
בנוי היטב, קל להתמצאות ושימושי. ברמת הגימור הבסיסית הגוונים הכהים מפחיתים מהמראה של סביבת הנהג/מערכת וואלה! NEWS, קינן כהן

אל הדרך

הנעה בלחיצת כפתור של מנוע ה-1.4 ליטר טורבו ולו 150 כ"ס ו-25.4 קג"מ גרמה לי לחשוש מהאופן בו הנפח וההספק יתמודדו עם קצת יותר מ-1.5 טונות של הקודיאק. בהמשך הדרך החשש די התפוגג, בכל תנועה מנהלתית וגם מעט מעליה, הקצב טוב ומספק. בדרך לצפון בעליות הארוכות היו רגעים שבהם ייחלתי לעוד 20-30 סוסים כדי לסדר לו קצב טוב של ממש. בשיוט על 100 קמ"ש תיבת ה-DSG כפולת המצמד עם שישה הילוכים מניחה את מחט הסל"ד על 2,000 סיבובים. מערכת ה-ACT שלו יודעת לכבות שני צילינדרים בזמן שיוט נינוח כדי לחסוך בדלק, זה קורה, לא הרבה, אבל קורה. המנוע שקט באופן כללי אבל ממהירות של 110 קמ"ש וצפונה רעשי רוח מתחילים לחדור פנימה לתא.

נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה מאוד, בתוך העיר הוא קצת נוקשה, הוא מסתדר עם שברים פה ושם אבל במעבר על שיבושים רצופים משחררים הבולמים איזה רעד שעובר למרכב ולתא הנוסעים. בתוך העיר גם תיבת ההילוכים מדי פעם מתברברת עם ההילוכים, למרות שהיא כבר טובה בהרבה מבעבר. נקודה אחרונה שנתקלתי בה בעיקר בזינוקים בעיר קשורה למערכת דימום המנוע בעמידה, כאשר מאיצים והוא מניע ומיד משלב להילוך תחילת התנועה קדימה מאוד לא נעימה. כאילו הדוב קודיאק מתעורר בבהלה משנת חורף עמוקה.

למרות שהוא מציע מצב "ספורט" (לצד "חיסכון" ו"נוחות") הוא לא באמת אוהב נהיגה חזקה. העברות המשקל נשלטות והאחיזה טובה מאוד, אבל ההגה קל מדי כדי באמת לנסות להוציא כיף מזה. הוא יצא בסדר גם מגיחת שבילים קצרה ומתונה ככל שמאפשר מרווח הגחון של 19 ס"מ וההנעה הקדמית. כל עוד הקצב מתון הוא מתמודד יפה עם שבילים כבושים. רק צריך לשים לב לזוויות הבטן והכל בסדר.

בסיום ימי המבחן שנטו לנהיגה מאוד נינוחה, עמדה צריכת הדלק המשולבת על 11.5 ק"מ לליטר.

סקודה קודיאק 1.4 ליטר מבחן דרכים. קינן כהן, מערכת וואלה!
ההצהרה על פונקציונליות מתחילה בעיצוב החיצוני/מערכת וואלה!, קינן כהן

דובי מחמד?

הרכב שאתם מביטים בו הוא כרטיס הביקור הבכיר ביותר שיש לחברה הזו להציע לצד הסופרב

מחירו של סקודה קודיאק הנבחן, קרי – גרסת שבעה מושבים ברמת הגימור אמבישן שהיא רמת הכניסה הוא 180 אלף שקלים. ויתור על שני מושבים מוריד את המחיר ב-5,000 שקלים, כך פה וכך גם בשאר גרסאות המנועים ורמות הגימור עליהן תוכלו לקרוא בידיעה על תחילת שיווקו.

אבל למי שלא זקוק לשבעה מושבים ויכול להסתפק ברכב קטן יותר פיזית יש אלטרנטיבות טובות וזולות אחרות, אפילו מבית קונצרן פולקסווגן (טיגואן וסיאט אטקה באותו הספק זולים בעשרת אלפים שקלים ו-25 אלף שקלים בהתאמה).

אגב שבעה מושבים ומחיר, יש גם כלי רכב אחרים עם שבעה מושבים בסגמנט שלו וגם הם זולים ממנו, כמו מיצובישי אאוטלנדר וניסאן אקס טרייל (העומד בפני מתיחת פנים) לדוגמה – שמבחן השוואתי מולם בוא יבוא אבל כבר עכשיו ברור שהוא עשוי ועושה דברים בכמה רמות מעליהם. מן הצד השני, קיה סורנטו הקרוב אליו במימדים ובמרווח מתחיל ב-199 אלף שקלים לגרסת הבסיס.

שורה תחתונה סקודה קודיאק לא בהכרח מגיע לשחק על הקלף של המחיר הנמוך – כנראה כהחלטה ותפיסה שלו כמוצר איכותי על ידי היבואן (למרות זאת, אחריות היצרן נותרה בת שנתיים בלבד). אבל עזבו את זה - הוא פשוט שילוב מצוין של מימדים, מרווח, נוחות ואבזור. כן, הוא יקר יותר מהאחרים – אבל במקרה שלו לצ'ק שהוא דורש מהלקוחות לרשום עבורו יש כיסוי.

*הבהרה –
לא קשה להבחין כי במבחן לא ניתנה התייחסות למערכות בטיחות ברכב. זאת בשל העובדה כי על פי פרסומי היבואן, סקודה קודיאק מגיע ברמת הגימור הזו עם שורת מערכות בטיחות מתקדמות דוגמת בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור מרחק מהרכב מלפנים ובלימת חירום עצמאית, התראה ותיקון סטייה מנתיב ועוד. אולם, ברכב המבחן כמו בכמה מאות מכוניות מהמשלוח הראשון מערכות אלו לא יהיו בנמצא. למרות ההנחה שמציע היבואן כנגד היעדרן, המלצתנו החד משמעית – לא לוותר עליהן.

על הצד הטכני – סקודה קודיאק 1.4 ליטר
מנוע, הנעה – בנזין, טורבו, 4 צילינדרים
נפח – 1,395 סמ"ק
הספק/סל"ד – 5,000/150
מומנט/סל"ד – 1,500/25.4
תיבת הילוכים – כפולת מצמד, 6 הילוכים

ביצועים (יצרן)
תאוצה 0-100 (שניות) – 9.7
מהירות מירבית (קמ"ש) - 197

מידות
אורך (ס"מ) – 470
רוחב (ס"מ) – 188
גובה (ס"מ) – 167
בסיס גלגלים (ס"מ) – 279
תא מטען (ליטרים) – 233, 593 בקיפול שורה שלישית
משקל (ק"ג) – 1,589

מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' – מק'פרסון/רב חיבורי
בלמים קד'/אח' – דיסק/דיסק
צמיגים – 215/65 17R

עוד באותו נושא

סקודה קודיאק החדש במבחן דרכים. משפחה פול סייז

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully