וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאצ'יה דאסטר 1.5 דיזל אוטומטי – מבחן דרכים

יואב פולס

18.6.2017 / 9:24

כבר שנתיים שדאצ'יה דאסטר מבסס את המעמד שלו כהצעה ללקוח מוטה המחיר, שמוכן להתפשר בשביל לשלם הרבה פחות על המכונית שלו. מעכשיו הוא צריך להתפשר קצת פחות, כאשר גרסת הדיזל 2X4 מתחילה להימכר עם תיבת הילוכים אוטומטית

דאצי'ה דאסטר אוטומטי – מבחן דרכים. יואב פולס, מערכת וואלה! NEWS
סובב ראשים גם ברמת השרון/מערכת וואלה! NEWS, יואב פולס

הדאסטר של דאצ'יה איתנו כבר למעלה משנתיים, ונראה שהתרגלנו לנוכחותו כאלטרנטיבה חתרנית משהו למכוניות אחרות. עד לאחרונה שווק הדאסטר עם תיבת הילוכים ידנית בלבד, ולמחפשי התיבה האוטומטית או מאותגרי רגל שמאל לא באמת הייתה סיבה טובה להיכנס לאולם התצוגה של דאצ'יה לחפש לעצמם דאסטר.

כל זה השתנה בסוף השנה שעברה כשדאצ'יה שילבה את מנוע הדיזל המוכר והאמין של הקונצרן עם תיבת הילוכים רובוטית המוכרת ממכוניות אחרות של הקונצרן. בדרך השיל דאסטר את ההנעה הכפולה, ונשאר עם הנעה קדמית בלבד.

אז למשפחת הדאסטר נולד אח נוסף – דיזל אוטומטי. זו כבר סיבה מספיק טובה לקחת אותו למבחן מסקרן במהלכו יעלו המון שאלות, על חלקן גם יש תשובות.

דאצי'ה דאסטר אוטומטי – מבחן דרכים. יואב פולס, מערכת וואלה! NEWS
יש חן מסוים במרכב הרבוע והתכליתי/מערכת וואלה! NEWS, יואב פולס

מה שנשאר

המבט הראשון לחזית הדאסטר יפגוש בגריל גדול ובמרכזו סמל דאצ'יה, פנסים קדמיים גדולים עם חלוקה פנימית לארבע יחידות תאורה. תפיחות בריאות בכנפיים הקדמיות (והאחוריות) משאירות מקום לצמיגי 215/65 על חישוקי 16 אינץ'. זוג קורות כסופות על הגג עם כיתוב DUSTER שלא ניתן לפספס תורמות למראה התכליתי. התוצאה השלמה נאה בהחלט, והרכב משך מבטים בוחנים גם ברמת השרון. נכון שהוא לא משדר 'יוקרה' אבל התכליתיות שלו בהחלט חיננית.

בפנים זהו אותו דאסטר מוכר שנמצא איתנו כבר זמן מה. מול הנהג לוח מחוונים פשוט ויעיל. מד סל"ד גדול משמאל, מד מהירות גדול עוד יותר באמצע, ומימין צג LCD עם תצוגה מתחלפת בהתאם לבחירת הנהג. ארבעה פתחי אוורור גדולים וקלים לכיוון (אחד משמאל, שניים באמצע, אחד בימין) אבל לא משרים תחושה של עמידות או איכות.

במרכז הקונסולה מתחת לפתחי האוורור מסך מולטימדיה בגודל 7 אינץ', שגם לו יש את המוזרויות שלו עם תפעול שאינו אינטואיטיבי כל הזמן. מצאתי את עצמי 'מתעסק' עם המסך הרבה יותר זמן ממה שהייתי רוצה, עד כדי עצירה בצד להתאמות כאלה ואחרות. מתחת למסך שלוש חוגות שליטה על מערכת המיזוג. התחושה בהחלט תכליתית, יש לכאורה כמעט הכל (אין כיוון הגה לעומק, רק למעלה / למטה), אבל מתקבל הרושם שהמתגים השונים פוזרו על ידי המחסנאי שהתבקש להרכיב מספר רכיבים מהמחסן של רנו. רוצים לכבות את ה start & stop – תתכופפו למתג בתחתית הקונסולה המרכזית, בנקודה שהיא כמעט הכי רחוקה מהנהג. רוצים ללחוץ על מצב eco - מזל טוב, מצאתם את הכפתור הכי רחוק. מקרים נוספים של מיקומים לא אידיאליים מזכירים לך שהדאסטר לא אמור להוות תחליף לקיה ספורטאז' או יונדאי טוסון שיקרים ממנו בכמעט 40,000.

המוזרויות נמשכות גם במושב הנהג, בעיקר במנוף שמגביה את המושב. הוא מתרומם באמצעות קפיץ רק אם לא מופעל עליו משקל. זה אומר שבנהיגה אין מה לחשוב על התאמות קטנות של גובה המושב. ת'כלס עצרו את הרכב בבטחה, צאו מהרכב, הגביהו את המושב, התאימו תנוחת נהיגה, ותחזרו לדרך.

המושבים עצמם סבירים, לא מעבר לכך. אל תחפשו מושבים מעוצבים או ארגונומיים שיעטפו אתכם ויספקו תמיכה לאורך מאות ק"מ. בסיס המושב שטוח כמעט לחלוטין ותמיכה צידית לרגליים או לכתפיים לא תמצאו כאן. המושב האחורי מרווח דיו לשלושה ילדים. אם שלושה מבוגרים ישהו בו לאורך זמן אל תצפו מהם לצאת מהרכב מחייכים אחרי כמה נסיעה ארוכה.

עוד באותו נושא

דאצ'יה דאסטר החדש בישראל עם תיבת הילוכים דו-מצמדית

לכתבה המלאה
דאצי'ה דאסטר אוטומטי – מבחן דרכים. יואב פולס, מערכת וואלה! NEWS
תא הנוסעים משקף את המחיר הזול, באיכות ובהנדסת האנוש שלו/מערכת וואלה! NEWS, יואב פולס

מה השתנה?

התנעת הרכב מזכירה לכם שני דברים; גם שיש מנוע דיזל וגם שחלק מהחיסכון בעלויות נובע מחיסכון בחומרי בידוד רעשים. מבחוץ או עם חלונות פתוחים לא ניתן לטעות בסוג הדלק שהדאסטר הזה יונק. זה דיזל.

בפן הטכני נמצא כאמור את מנוע הדיזל 1.5 ליטר DCI המוכר של הקונצרן המספק 109 כ"ס ב-4,000 סל"ד, והסוכרייה בדמות שיא מומנט של 25.5 קג"מ שמגיעים כבר ב-1,750 סל"ד. כל זה על 1,349 ק"ג ששוקל הדאסטר.

המשמעות בפועל היא שהמנוע צריך לעבור את ה-1,500 סל"ד על מנת להתחיל לספק את הסחורה ולהאיץ את הרכב בנחישות. עד כאן הכל מוכר וידוע, החידוש הגדול בדאסטר שלנו הוא השימוש בתיבת ההילוכים הרובוטית – כפולת מצמד EDC בעלת שישה הילוכים. מרבית הנהגים לא יבחין בהבדל בפעולה בין תיבת ההילוכים הרובוטית לבין תיבת הילוכים פלנטרית (אוטומטית רגילה), מציבים את התיבה על D ויוצאים לדרך. חובבי הנהיגה יזהו את המקור הרובוטי של התיבה על ידי העברות הילוכים לא מעודנות. כבר נתקלנו בתיבות רובוטיות מעודנות משמעותית.

תחילת התנועה מהוססת מעט, עד שהמנוע מגיע לאזור ה-1500 סל"ד ומתחיל לספק את הצוף של מנועי דיזל – מומנט גבוה בסל"ד נמוך. משם הוא מאיץ בנחישות, לא נחישות של רכב ספורט, אבל לא יבייש אתכם מול שום משפחתית. עם זאת, הנסיעה כולה מלווה בתחושה שהרכב אינו מעודן מספיק.

השילוב של אותו מנוע עם אותה תיבת הילוכים, נראה שעובד
הרבה יותר טוב מדגמים אחרים של קונצרן רנו-ניסן מאשר בדאסטר. אין דרך קלה לומר את זה אבל הרכב מרגיש מעט גס ומחוספס.

הפעלת המזגן מלווה ברעש לא מבוטל מהמפוח הפנימי, עד כדי כך שכדי לדבר בטלפון יש להוריד את עוצמת האוורור לרמות הנמוכות.

מבחינת נוחות ועבודת מתלים, למרות השינויים בסרן האחורי לעומת גרסת ההנעה הכפולה, הדאסטר נשאר מופת להעלמת פסי האטה, בורות בכביש, וסתם תחלואי סלילה. פסי האטה שמרסקים מכוניות גדולות ויקרות משמעותית מהרומני הקשוח, נבלעים בקלילות נעימה. הצד השלילי של מהלכי המתלה והרכות המוגזמת משהו של הרכב, היא בנהיגה בכבישים מאתגרים. הדאסטר משדר לכם במהרה, הן באמצעות המתלים הרכים (רכים מדי עכשיו) והן באמצעות הגה שלא מצטרף לחוויה שאל לכם לטעות ולחשוב שמדובר באיזו GTI קטנה או אפילו פיקנטו. לא זה הרכב לקחת למסלול החדש בפצאל.

לדאסטר האוטומטי אין שום בעיה לשייט במהירויות שמזכות אותך באייטם באדיבות משטרת התנועה. לא כותרת גדולה, אבל מבזקון בהחלט כן. תבחרו כל מהירות בין 100 ל-160 קמ"ש והג'יפון יכול לשהות שם כשהוא מספק תחושת בטחון ושליטה מלאה ברכב. עד שמגיעים לסיבובים כאמור, שם המתלים הרכים וארוכי המהלך, יחד עם הצמיגים בחתך 65, יגרמו לכם לחזור במהרה לטווח המהירויות החוקי.

דאצי'ה דאסטר אוטומטי – מבחן דרכים. יואב פולס, מערכת וואלה! NEWS
מרווח הגחון, והמתלים ארוכי המהלך מאפשרים גם לגרסת ההנעה הקדמית להסתדר בשבילים/מערכת וואלה! NEWS, יואב פולס

למה כן, למה לא

עמישראל מראה שכאשר מולו מחיר אטרקטיבי וחבילה מעניינת, שמח להשאיר לעצמו כמה עשרות אלפי שקלים בכיס בהשוואה לג'יפונים בגודל שלו

אם צלחתם את הקריאה עד כאן ואתם שואלים את עצמכם 'אז למה הוא טוב?' אז יש לזה כמה תשובות.

ראשית, צריכת דלק. בברושור היפה שקיבלתי מסוכנות דאצ'יה רשום כי צריכת הדלק הבינעירונית עומדת על 22.5 ק"מ לליטר. בפועל, בניסוי נהיגה שבוצע מאוחר בלילה, בכבישים ריקים, עם שני אנשים ברכב ומזגן, לאורך עשרות ק"מ, במהירות קבועה של 90 קמ"ש, צריכת הדלק ע"פ מחשב הרכב עמדה על 25 ק"מ לליטר. זה הזמן להזכיר שמדובר בג'יפון בגודל מלא. לא מיני ג'יפון כמו ניסאן ג'וק ודומיו, אלא רכב בגודל של ספורטאז' / טוסון שמשיג 25 ק"מ לליטר בתנאי אמת.

בנסיעה משולבת, עם פקקי תנועה, ונסיעה עירונית למטרות פיזור ילדים בחוגים, איסוף, קניות וכד' – הציג הדאסטר צריכת דלק של כ-16 ק"מ לליטר. כבסיס להשוואה, רכב 1.6 ליטר אוטומטי משפחתי 'רגיל' ובוודאי ג'יפון 1.6 סמ"ק, שננהגו במתווה דומה הוציאו בין 8-10 ק"מ לליטר. שנית, מחיר. החל מ-100 אלף שקלים, יש לכם ג'יפון משפחתי מרווח, עם מנוע דיזל חסכוני ותיבת הילוכים אוטומטית. מכוניות סופר מיני מודרניות אוטומטיות יעלו אלפי שקלים יותר.

שלישית, אמינות. כן. אמינות. אם עברתם את גיל 40 השם דאצ'יה אולי מעורר אצלכם זיכרונות ישנים. תשכחו מהם. רכבי דאצ'יה של היום נמכרים בארץ כבר למעלה משנתיים ובאירופה נמכרים הרבה יותר שנים ללא תקלות או בלאי חריג. הרכיבים של הדאסטר באו ממחסן החלפים של רנו-ניסאן, ומגלים אמינות גבוהה עד כה.

בעניין הבטיחות; הדאסטר מקבל בארץ הקודש ציון של '0' לאבזור בטיחות. בתור התחלה, הוא מגיע עם ארבע כריות אוויר בלבד, אם הוא היה מצויד בשש כריות אוויר ובמערכת מובילאיי בהתקנה מקומית, הציון שלו היה מזנק משמעותית ב-4 נקודות. תוספת של מצלמת רוורס הייתה מעלה בעוד חצי נקודה, התרעה על חגורות בטיחות – תוספת של עוד חצי נקודה.

האם הוא פחות בטוח? האם הוא מסוכן – לשם כך יש לבחון את העובדות. הדאסטר נבחן על ידי ה EURONCAP בשנת 2011 וקיבל ציון של שלושה כוכבי בטיחות, כאשר את מרבית הנקודות הוא מאבד בהגנה על הולכי רגל, ובמערכות עזר. מ-2011 ועד היום הקריטריונים לפיהם נבחנות מכוניות במבחני הריסוק עלו משמעותית, ומערכות העזר כמו בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב וכד' משפרות ציונים של כלי הרכב השונים, ובהתאמה ציונים אלו דוחקים את המכוניות הישנות יותר לתחתית הדירוג. בשורה התחתונה, גם כאן, תוספת של 40,000 שקלים יקנו לכם רכב כמו ספורטאז' המצויד כמעט בכל מה שיש לתעשיית הרכב להציע בתחום.

במהלך כל המבחן תהיתי מי הרוכשים של הדאסטר האוטומטי. בשבועיים מאז שהושק (ועד למועד המבחן) מסתבר שנמכרו מאות דאסטרים אוטומטיים. לשאלה מי הרוכשים הסתבר שאלו הם... כל עמישראל שמראה שכאשר מולו מחיר אטרקטיבי וחבילה מעניינת, שמח להשאיר לעצמו כמה עשרות אלפי שקלים בכיס בהשוואה לג'יפונים בגודל שלו, מוותר על מעט עידון, תדמית ומיצוב, ורוכש את הדאסטר האוטומטי.

דאצי'ה דאסטר אוטומטי – מבחן דרכים. יואב פולס, מערכת וואלה! NEWS
דאצי'ה דאסטר אוטומטי – מבחן דרכים/מערכת וואלה! NEWS, יואב פולס

סיכום

דאצ'יה דאסטר האוטומטי רחוק מלהוות סמל לרמת עידון או הנדסת אנוש. הוא לא מעניק תחושה מודרנית בשום היבט, הנדסת האנוש לוקה בחסר והמושבים הם הבסיסיים ביותר בהם נתקלנו ברכב כלשהו מזה הרבה שנים. עם זאת, במחירו הנמוך משמעותית ולמי שנוסע הרבה ומוכן להתפשר בסעיפים האמורים תמורת צריכת דלק מצוינת ומחיר קניה זול, אי אפשר לפסול אותו.

אם נבחן את האלטרנטיבות האחרות, אזי בתוספת מחיר תוכלו לקנות יונדאי i20 או סיטרואן C3 שמולן יציג הדאסטר יתרונות רבים של שימושיות, מימדים, ואפילו צריכת דלק. עם זאת הוא יזכיר את מחיר הקניה הנמוך בכל נסיעה ברכב.

השוואה מול מלכות הקטגוריה דוגמת הספורטאז' והטוסון היקרות בכ-40 אלף שקלים, לא תהיה הוגנת. הן מעודנות משמעותית ומאובזרות היטב, אבל כאמור בתמורה לתוספת של 40 אחוזים מהמחיר ההתחלתי של הדאסטר האוטומטי.

תחרות מעניינת מאוד לדאסטר האוטומטי, יהיה מצד הקקטוס האוטומטי ששיווקו החל בימים אלו. דו קרב ישיר בין הרומניה לצרפתיה בהחלט מתבקש.

על הצד הטכני – דאצ'יה דאסטר, 1.5 ליטר דיזל אוטומטי

מנוע, הנעה – דיזל, קדמית
נפח – 1,461 סמ"ק
הספק/סל"ד – 109 / 4000
מומנט/סל"ד – 25.5 / 1750
תיבת הילוכים – אוטומטית רובוטית EDC 6 הילוכים

ביצועים
תאוצה 0-100 (שניות) – 11.9
מהירות מירבית (קמ"ש) - 169

מידות
אורך (ס"מ) – 4,315
רוחב (ס"מ) – 1,822 (ללא מראות)
גובה (ס"מ) – 1695 (עם מסילות גג)
בסיס גלגלים (ס"מ) – 267
תא מטען (ליטרים) –408
משקל (ק"ג) – 1,349

מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' – מק'פרסון / סרן גמיש וקפיצים ספירליים
בלמים קד'/אח' – דיסק מאוורר / תוף
צמיגים – 215/65 R16

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully