וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכונית אוטונומית גם לסיטרואן: התרשמות ראשונה

4.7.2017 / 14:31

המירוץ לפיתוח מכונית אוטונומית נמצא בשיאו והחזון שתקראו בפסקאות הבאות עתידי ולא וודאי. אולם לאחר יום עיון במרכז הפיתוח של סיטרואן בנושא מכוניות אוטונומיות, והתנסות עם מכונית ללא נהג, זה הדבר הראשון שצץ במוחי - כך יספרו צאצאי על מה שעברנו

סיטרואן אוטנומית. יצרן, יואל שוורץ, ניר בן טובים
עוברים לעתיד בלי נהג. דגמי סיטרואן אוטונומיים/ניר בן טובים, יצרן, יואל שוורץ

אני זוכר בהיותי ילד, נהניתי להקשיב לסיפורים של סבי, יואל שוורץ, על המירוץ למכונית האוטונומית. הוא סיפר לי שטסלה היתה מהחלוצות להציג מכונית אמיתית שניתן לרכוש, והיא למעשה היתה זו שהציתה את הדימיון ובכך עקפה את שאר יצרניות הרכב המסורתיות בעלות העבר העשיר והמפואר. במבט לאחור זה נראה מעט מגוחך שיצרניות הרכב - חברות בדרך כלל עם כיסים מאוד עמוקים - נרדמו בשמירה. הן הרי החלו לעבוד על רעיון המכונית האוטונומית עוד הרבה לפני כן - עוד בשנות ה-70 של המאה ה-20 - ולמרות שכמעט כולן היו בשלבי פיתוח מתקדמים יותר מטסלה, הן הסתפקו בלשבת על הגדר בהמתנה להסדרת תקנות, חוקים ושאר קווים מנחים שיגדירו את הרעיון העתידי של מכונית ללא נהג.

סיטרואן אוטנומית. יצרן, יואל שוורץ, ניר בן טובים
סיטרואן אוטנומית/ניר בן טובים, יצרן, יואל שוורץ

כך יראה יום עבודה שגרתי בעוד עשר שנים?

6:30. מתחיל עוד יום רגיל. שוב לוקח שעות להעיר את הילדים לביה"ס, שוב אותם סנדביצ'ים ושוב לחכות להסעה שתיקח אותם למרכזי הלימוד. כבר שנים שזה הסידור, אותה הסעה, אותו כריך עם שוקולד, אותה שעה ורק הכיתות משתנות. בהתחלה עוד היו חששות בכל הנוגע להסעה. מה יקרה אם ההסעה תאחר? האם בכלל אפשר לסמוך על חברת ההסעות? מזל שבהסעה אין נהג - דאגה אחת פחות.

8:05. הילדים כבר נאספו, יוצא לטיול הבוקר הקבוע להמרצת הדם ושחרור הכלבה, ומגלה ברגע האחרון בעת שמיעת הודעות היומן שלי, שהפגישה שתוכננה להרצליה הועברה לירושלים. הכלבה הפעם תצטרך להסתפק בטיול מקוצר. חוזר הביתה ותוך כדי סידורים אחרונים, קובע את מסלול הניווט מהבית למשרד שבירושלים.

8:40 המכונית שלי נפתחת לקראתי, המזגן כבר עובד ומהרמקולים מלקולם מקלארן מנגן ג'אז בפריז. אני מתיישב, מתעדכן בחדשות, ועובר פעם נוספת על המצגת לקראת הפגישה. תוך כדי תנועה מודיעה לי המכונית שהמסלול התארך בעוד 5 דקות בגלל עומס בלתי צפוי. לא מבין את זה! אם כל יום המסלול מתעדכן בעומס בלי צפוי, סימן שהוא כבר נצפה בעבר וצפוי מחר. לא יודע, אולי מישהו יחשוב איך להיפתר מהבאג הזה בעתיד...

סיטרואן אוטנומית. יצרן, יואל שוורץ, ניר בן טובים
סיטרואן אוטנומית/ניר בן טובים, יצרן, יואל שוורץ
המטרה עם המכונית האוטונומית הייתה בראש ובראשונה לספק בטיחות

בסיפורים של סבי, תעשיית הרכב דרגה את ההתקדמות האוטונומית ל-5 שלבים. שלב 2 שקיבל את הכינוי "ללא ידיים" היה השלב בו היה העולם ב-2017 עם מערכות בעלות תפעול אוטונומי חלקי בעיקר בטיחותי כמו בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית וכו'. שלב 3 כונה "ללא עיניים", תוכנן ל-2020 כשהיעד הוא מכונית שנהגה בעצמה ללא התערבות הנהג בתנאים מוגבלים, והנהג תמיד בשליטה. שלב 4 שתוכנן ל-2025 וכונה "ללא מחשבה" ("Mind off"), איפשר לאוחז בהגה פרקי זמן של היעדרות ממושב הנהג. כמו למשל בנסיעה ארוכה בכביש מהיר.

שלב 5 שאז לא ידעו להעריך מתי יתרחש, הוא זה שקיים כיום - השלב הסופי שנקרא "ללא נהג". כלומר רכב יכול לקחת נוסעים עצמאית ולא זקוק לנהג לשם התקדמות או פיקוח. במבט לאחור, התהליך שעברו עד שהגיעו לשלב "ללא נהג" נראה כל כך מסורבל וארוך. כבר אז העריכו שעם ההתקדמות צפויים שינויים בתקנות התעבורה, בבניית ובתחזוקת התשתיות, בעדכון פוליסות ביטוח, בדרגות רישיון הנהיגה, והשד יודע במה עוד, רק שאז לא הבינו עד כמה מורכב זה הולך להיות.

סבי גם סיפר לי איך אז כשנהגים היו רואים מכוניות אוטונומית על הכביש, מתלהבים, ומנסים לאתגר אותן - לראות איך יגיבו למצבי חירום. זה לא תמיד הצליח ולפעמים אירוע שהחל כבדיחה היה נגמר בתאונה. תעשיית הרכב הבינה זאת די מהר, והפסיקה לסמן ולמתג את המכוניות האוטונומית. התופעה פסקה.

המטרה עם המכונית האוטונומית היתה בראש ובראשונה לספק בטיחות. בטיחות לדרי הרכב ובטיחות לסביבה ורק אח"כ ניידות חופשית. הם גם ידעו שהמהפך האוטונומי ישנה את התקשורת בין הנהג לשאר הנוסעים במכונית, אבל איך הם היו יכולים לנחש את מה שבאמת קרה מבחינה זו בתוך המכונית, את הקרבה שנוצרה בכל נסיעה.

עוד באותו נושא

קקטוס של סיטרואן קיבל תיבה אוטומטית, איך הוא בכביש?

לכתבה המלאה

זזים

יציאה לכביש המהיר והתנועה מעט "נפתחת". המכונית מודיעה כי בשל איבוד הזמן בעומס שהיה קודם וחלף, היא ממליצה להעלות את המהירות מעבר למה שקבעתי מראש. אני מאשר והמכונית שקודם נעקפה, מתחילה להוביל, עד שבסוף היא זו שמובילה שיירה. הקצב הגבוה בהחלט משפר את הזמנים, אבל יש דברים שכנראה לעולם לא ישתנו כמו ההבטחה שלא יהיו פקקים בדרך לירושלים, החלום של מכונית מעופפת או עוד התבטאות מהפכנית של הקשיש אילון מאסק להעברת אנשים ממקום למקום, הפעם דרך חור תולעת.

9:30. המכונית עוצרת מול דלתות המשרד בירושלים. אני יוצא והיא ממשיכה בגפה לעבר החניה שחיפשה ומצאה - חניון פרטי של בנין משותף שדיריו יצאו עם רכבם לעמל יומם. שם המכונית תנוח, בצל, עד שאזמן אותה.

סבי סיפר לי איך הוזמן באמצע 2017 ליום עיון של סיטרואן לקראת אותו עתיד אוטונומי ושם דיברו ש-DS7 קרוסבק תהיה המכונית הראשונה שתציג יכולות אוטונומית. היכולות אז היו בסיסיות למדי, הוגדרו כ"שלב 2" ולא הפגינו ביצועים יוצאי דופן ביחס לחלק מהיצרניות האחרות שהציגו טכנולוגיה דומה כבר קודם. העניין הוא שסיטרואן פיתחה את המוצר לבדה. היא התבססה על מצלמה קדמית של חברה מובילאיי שבהמשך נבלעה לתוך אינטל, חיישני רדאר של וולאו (Valeo), רכיבים של בוש ועוד, אבל את כל החומרה PSA (פיג'ו-סיטרואן) פיתחה בעצמה.

היו זמנים

אהבתי לשמוע את הסיפורים שלו, על כיצד PSA השתעשעה עם רעיון המכונית האוטונומית עוד ב-1985 אבל דוגמה ליכולותיה היא חשפה 32 שנה מאוחר יותר עם מכוניות שהציגו נהיגה אוטונומית בכבישים בינעירוניים בלבד. הוא אף נסע בשתיים מהן, C4 גרנד פיקאסו ו-3008 אוטונומית לאותה תקופה, בכבישי צרפת.

המכוניות אז יכלו לזהות כלי רכב אחרים בכביש מהיר, ולעקוב אחר תוואי הכביש בצורה מדויקת מאוד ועדיפה משמעותית על זו של חלק ניכר משאר יצרניות הרכב. בהחלט הישג נאה יחסית לאותה תקופה. היא גם תיאורטית יכלה לבצע ניווט ותמרוני עיר, אולם כושר הזיהוי לא היה מספיק מדויק כשזה נגע לחלק ממשתמשי הכביש כמו קורקינטים חשמליים, חיות קטנות וכו'. הוא נסע באותן מכונית האוטונומית כמה עשרות ק"מ בכביש מהיר והן נראו כמו מכוניות רגילות, למעט שני אלמנטים: צג מחשב שהחליף את לוח המחוונים וההגה קטום כדי שניתן יהיה למקם באופן יעיל מצלמה וחיישנים שיזהו את מידת ערנות הנהג שלא באמת עשה דבר.

יעד הניווט נקבע, ובירידה לכביש המהיר גם המהירות הרצויה, עד 130 קמ"ש כפי שמתיר החוק בצרפת, והנתיב המועדף בכביש. סיטרואן בחרה בדרך שונה למשל ממרצדס כשזה נגע לעקיפות. בשנת 2017 כשנהג E קלאס ביקש לעקוף, הוא רק היה צריך להפעיל את ידית האיתות והמכונית סטתה לנתיב הרצוי. על הנהג היה לשים לב אם מכונית נמצאת בנתיב. גם בסיטרואן המעבר בוצע באמצעות הפעלת ידית האיתות, אלא שנדרשה לחיצה נוספת על הידית כדי לאשר את פעולת המעבר. אם מסיבה כלשהי לא ניתן היה לעבור לנתיב,

המכונית האוטונומית לא היתה מבצעת את הפעולה. המערכת של סיטרואן גם זיהתה שלטי מהירות, אבל כיוון שהרעיון היה שהנהג חייב להיות בשליטה מלאה, המהירות בפועל לא עודכנה בהתאם. כמה רחוק התקדמנו מאז.

סיטרואן אוטנומית. יצרן, יואל שוורץ, ניר בן טובים
סיטרואן אוטנומית/ניר בן טובים, יצרן, יואל שוורץ

16:45. אחרי פגישה מוצלחת וארוחת צהריים ארוכה שהתלוותה, המכונית מתייצבת בפתח המסעדה בעקבות קריאה שלי. חישוב מסלול הביתה ואני יוצא לדרך. תוך כדי תנועה ובין מבול שיחות הטלפון, אני מקבל הודעה דרמטית מאשתי שנגמרו הלחמניות לסנדביצ'ים של מחר. בנוסף צריך לאסוף את אחת הילדות מהחברה, ולא מהחוג כפי שתוכנן במקור. הודעות ועדכונים מהאישה הפכו לשגרת היום, כנראה שיש דברים מוטבעים ב-DNA משחר ההיסטוריה. שינוי ניווט קל והמכונית בדרך חדשה, תוך כדי הודעה למאפיה על ההזמנה הנדרשת.

18:25. אני יוצא מהמכונית בפתח הבית. המכונית כבר יודעת את דרכה לחניה, ומחנה את עצמה חרישית לצד קורבט אספנות שלי מודל 2019. המכונית שסבי קנה כחדשה ובה אני נוהג רק בסופי שבוע - כפי שמתיר החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully