וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחילה מחדש: אופל אינסיגינה גרנד ספורט 1.5 ל' אינוושין פרמיום במבחן

4.3.2018 / 8:38

לאורך השנים הפיקה אופל מכוניות מנהלים לא רעות. האינסיגינה גרנד ספורט החדשה רוצה לעשות הרבה יותר מזה. עם עיצוב מצודד, ערימת מערכות בטיחות ומרחב פנים נדיב, יכול להיות שהקרב על המנכ"ל נפתח לרווחה

אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
אופל אינסיגינה גרנד ספורט החדשה. גרנדה שינויים מלמעלה ועד למטה/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

מכוניות מנהלים רבות ומצטיינות נרמסו תחת גלגלי הקרוסאוברים, אבל אופל אינסיגניה לא הייתה אחת מהן. הנימוק לכך די פשוט: כדי להיות קורבן של תופעה תרבותית (או אנטי תרבותית) עליך להפגין פופולריות לאורך זמן, ולמרות התחלה משכנעת המשפחתית הגדולה של אופל לא ממש איימה על צמרת הקבוצה בישראל או הרתיעה את המתחרות סביבה. לראיה, היקף המכירות מהשנה הקודמת מסגיר משהו מחולשתה של האינסיגניה - שנת 2017 הסתכמה בנתון מסירות דו ספרתי; אלו באמת נתונים חריגים שהביאו אותה לעצירה בחריקת בלמים.

אולם, מאחורי גיליונות האקסל העצובים והגרפים הקמלים, מזדקרים הסברים קצת יותר מורכבים מאוסף מספרים. בזמן שסקודה, שברולט, פולקסווגן וגם יונדאי ו-קיה פתחו מבערים, האינסיגניה נראתה כמו מכונית שמאיצה בהילוך סרק, תקועה בשנת 2008. העיצוב עוד איכשהו זרם בזכות המבנה השרירי והפרופורציות, אבל חלל הפנים, האיכויות, הנדסת האנוש והניהוג הותירו הרבה מקום לשיפור. שיפור, שכעת מוצא פרשנות מלאת תקווה על סיפונה המודרני של המועמדת הכל חדשה - אופל אינסיגניה 'גרנד ספורט'.

אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
עיצוב ספורטיבי עם קווים אלגנטיים/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

גרנדה, מעל ומתחת

טרם העברת אופל לידיים צרפתיות התבססו אופל על הפלטפורמה האמריקנית של ג'נרל מוטורס והלבישו על מאליבו את אינסיגניה גרנד ספורט החדשה (שמורכבת ברוסלהיים). המשמעות היא, שלמרות המעורבות האמריקנית יש לנו כאן מפגש מעניין עם מכונית גרמנית למחצה - כך לפי הניסוחים המקובלים וגם לפי נקודת ההשקפה הישראלית. סלט טרנס-אטלנטי כזה, אבל עם שורשים נטועים עמוק בארץ המוצא.

בניגוד לג'יפונים, המשפחתיות הקלאסיות משדרות בצורה נאמנה את חזון המותגים. אולי בשל כך, רק מעטים בחרו לוותר על מכונית בסגמנט או לקחת פסק זמן כדי לעשות אתחול (סיטרואן, או הונדה-אירופה לשם הדוגמא) ולהבין מה מחכה להם בהמשך הדרך. דוגמא טרייה מהתקופה האחרונה היא החייאתה של פיג'ו 508 שהוספדה הרבה לפני שטפון הקרוסאוברים של פיג'ו.

האינגסיגנה החדשה לא מתכתבת דווקא עם הדגמים האחרונים של אופל (מעטים ככל שיהיו). הגריל בחזית הוא אזכור מודגש למכונית הראווה אופל 'מונזה' מ-2015 וזו מחמאה גדולה למעצבי אופל שהצליחו לקמט לתוך האינסיגינה את הקווים הנאים של הקונספט המרשים הזה. מהחלק הקדמי ועד הזנב נעשתה עבודה מוצלחת מאוד, כי האינסיגנה, אפילו בגוון השחור פחם של רכב המבחן ביום אפרורי הצליחה ליצור עניין בכבישים. לא דבר של מה בכך למכונית שנהגה יושב בגובה קונבנציונלי.

עוד באותו נושא

על גלי הטרנד: אופל הציגה את רכב הפנאי המשפחתי גרנדלנד X

לכתבה המלאה
אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

קפיצה מטאורית

כשלרשותה עמד כל כך הרבה זמן לבצע שינויים, אופל ידעו שעל פלטפורמה כמו זו של מאליבו יהיה להם מענה ללאונג' המשתרע בספסלה האחורי של סקודה סופרב. ואכן, ברגע שמתיישבים בשורה שתיים משמיעים הנוסעים אנחת רווחה, דומה לזו של אנשים שנחתו זה עתה בכסא באולם הקולנוע, שניות לפני שהסרט מתחיל. עם בסיס גלגלים של 2.83 מ', ואורך של כמעט 4.9 מ', האיניסיגנה גרנד ספורט רובצת על שטח מחיה מהגדולים ביותר שחווינו בשנים האחרונות. גם בהשוואה למכוניות "אמריקניות" כמו סובארו B4 או ניסאן אלטימה, האיניסגינה רושמת לזכותה פער של כמה סנטימטרים מורגשים שיתאימו גם לגדולי מידות. בנוסף לכך, המושבים נוחים מאוד, ישנם פתחי מיזוג ובמכונית המבחן גם חימום מלא.

אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
מרחב הפנים לשלושה נוסעים טוב. התקרה קצת קרובה לראשים של גבוהי קומה. פתחי מיזוג וחימום למושבים/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

האבזור הוא גם אחד מנקודות המפתח באינסיגניה גרנד ספורט. אנחנו קיבלנו את גרסת ה'אינווישן-פרמיום' העמוסה לעילא, אבל גם בגרסאות "כניסה" כמו 'אנג'וי פרמיום' מקבלים תמורה שתחמיא לבעליה; ריפודי עור, גג-שמש, כניסה ללא מפתח, מושב ארגונומי עם 6 כיוונים, מערכת שמע אינט-לינק מקורית על צג 8 אינטש ומערכת שמע של BOSE, דיבורית ותאימות לאפל ו-אנדרויד. בגרסת המבחן התווספו כמה פינוקים מעולם הסאלון, כמו למשל כסא נהג ונוסע עם חימום לרוחבו ואורכו, עיסוי! מצלמות היקפיות 360 מעלות עם מבט-על, תצוגה עלית, סייען חניה במקביל, מחשב דרך גדול ועוד.

אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סביבת העבודה באינסיגנה גרנד ספורט אוורירית ומרווחת. האבזור מצוין, גלגל הגה ספורטיבי. המערכת הראשית קריאה אבל אינה מהטובות ביותר בשוק/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

נעים להיות נוסע באינסיגניה, אבל חוויה מרשימה עוד יותר שמורה למי שאוחז בגלגל ההגה. נהגים שהורגלו לסלט המתגים והאווירה הקודרת בדגם היוצא, ישמחו לקבל פיצוי הולם בשורה הראשונה; איכות הדיפונים בכל הקומות גבוהה, הביצוע מדויק, חלוקת המפלסים קלאסית עם צג ממורכז וגדול והמרחב לשניים מצוין - גם לכתפיים וכן לברכיים. השליטה על המערכות גם מלוח המחוונים הדיגטילי והקרנתו (החלקית) של המידע על גבי תצוגה עלית הם תרומה מבורכת לבטיחות.

אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

בטיחות: לאינסיגינה 5 כוכבי ריסוק ממכון Euro-Ncap. לזכותה גם רשימה גדושה של מערכות בטיחות חכמות כבר בדגמי הבסיס; מפרט אנג'וי ב-170 אלף שקלים כולל בקרת סטיה מנתיב עם תיקון אקטיבי בהיגוי, ניטור מרחק מלפנים ובלימה אוטונומית. 'פרמיום' מוסיף גם בקרת שיוט אדפטיבית. מפרט 'אינוושין פרמיום 'של מכונית המבחן מוסיף זיהוי כלי רכב בשטח "מת" של מראות הצד, תאורה אדפטיבית, זיהוי תמרורי תנועה ועוד.

האם צריך יותר מ-1.5 ל' טורבו?

אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
מנוע ה-1500 סמ"ק טורבו של אופל. משרת גם את שברולט/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

לסקודה סופרב יש היום בארץ את אחת מטייסות המנהלה הקרביות ביותר - דגם כפול הנעה עם 280 כ"ס. אופל מצידם מציעים משהו בנוסח דומה - 2.0 ל' טורבו עם 260 כ"ס ותיבת 8 הילוכים אוטומטית, על בסיס הנעת AWD. אלו מכוניות שתימכרנה במספרים זניחים - בשני צידי המתרס, שכן מחיריהן בסביבות 270 אלף שקל ו-250 אלף שקל בהתאמה. היכולת נדירה, אבל רק מעטים ידעו לגייס את המנועים הבשרניים לכבישים הנכונים, ובטח שמערכת ההנעה הכפולה אינה פריט חיוני בארץ צחיחה כמו שלנו.

לרוב האנשים שלא מחפשים לרסס את הנורדשלייפה בשאריות צמיגים, תספיק ויותר מזה גרסת ה-1.5 ל' טורבו הצנועה, לה תיבת 6 הילוכים אוטומטית פלנטרית בסיסית; 165 כ"ס זורמים לגלגלים הקדמיים והעברת הכוח שוטפת את הכביש בקלילות, עם האצה ל-100 קמ"ש בקצת פחות מ-10 שניות. זו יחידת כוח יעילה, חסכונית (10 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת), שמצליחה להזיז את האינסיגניה מהמקום היטב עם מומנט של 25.5 קג"מ שמקבלים קצת יותר דחיפה נחושה באזור ה-2,500 סל"ד.

אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
תיבת ששה הילוכים אוטומטית. טיפוסית/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

התגובות של המנוע והתיבה אינם סופר מהירים במצבים רגישים, במיוחד כאשר רומסים את הדוושה הימנית ומנסים לבצע עקיפה פתאומית בכביש 4 - בניסיון לחמוק משוכני הנתיב האמצעי הרדומים. ישנו שיהוי קל שנובע מהפעולה המעט עצלה של התיבה אך יחד עם זאת, האינסיגניה מתמודדת עם המטלות היומיומיות בשלווה, ומצאנו שהשיטוט עימה בכבישים הבינעירוניים והעירוניים נינוח.

ניהוג, נוחות

אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
האם היא יודעת לתקוף פניות בחדווה?/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

מנוע ה-1.5 ל' טורבו יסרב לתגמל את הנהג שמחפש מנת אקשן סוחפת בסיבובים; הוא מחוספס מדי, נעדר מחץ החלטי בתחתית הסל"ד, ולמוח הממוחשב חסר כיול ספורטיבי או מצב דינמי שמשנה אפילו בשיעור סמלי את הרפלקסים האלקטרוניים מהמצערת, התיבה או ההיגוי. תחת תנאים אלו, מצאנו שגם אם הייתה מצוידת תפעול מנופים מגלגל ההגה הביצועים לא היו מקבלים תפניה חדה, ועל כן חווית הנהיגה במקטעים המפותלים בסיכומו של דבר הייתה פושרת לטעמנו.

בין הארה אחת לאחרת, אפשר להבחין בשלדה עם פוטנציאל לילדים הרעים ב-OPC - ושמשקלה היחסית נמוך יעניק לה יתרון, אבל היא מתחננת למנוע בריון שיאתגר אותה במקביל לחידוד מהותי במתלים וכן לחיזוק הבלמים - שהיו חלשים לטעמנו ודרשו לחיצה בריאה ו-ארוכה. מאידך, יש כאן בהחלט מכונית שבטוח מאוד לנהוג בה במהירות תלת ספרתית קרוב למגבלות, שכן האחיזה של הצמיגים (245/45) מרשימה וההיגוי מדויק (אם כי הרבה מידע לא עובר מהגלגלים, כרגיל בהגאים מחושמלים).

אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

האינסיגניה היא מכונית שהוכשרה להוביל אנשים בנסיעות ארוכות; המושבים מצוינים - כולל הידוק חשמלי לכלוב הצלעות בלחיצת כפתור, שדה הראיה בסדר (למעט הזגוגית הצרה מאחור), מערכות הבטיחות האקטיביות דרוכות לאפיזודת של ניקורים והממשקים קלים להבנה ותפעול.

מצד שני, היא זקוקה לכבישים שאיכותם גבוהה מהרגיל כדי לצאת להפלגה קצת מעל האיכות הממוצעת בסגמנט - והיא לא מתמודדת עם האספלט המקומי ברוגע; אין לנו כבישים טובים בשפע, ולכן לא התגלה פער גדול בין הטיפול בחריצים האלימים לבין הגדודיות על הכבישים המהירים; מפגש עם בקעים קטנים חובטים בבולמי הזעזועים, וטיפוס במד המהירות עשוי לעתים להחמיר את המצב כי המתלים נוטים לצד הקשיח. בנוסף לכך, חודר פנימה הרבה רעש צמיגים שמקורו בחישוקי ה-18 אינטש, שגם הם בין היתר אחראים לפגיעה בנוחות הנסיעה.

אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

כושר חיזוי

מספר בשורות חשובות יוצאות אתנו מהמבחן עם אופל אינסיגינה גרנד ספורט החדשה; א. השמועות על מותה של מכונית המנהלים היו מוקדמות (מאוד). ב. אופל רתמו את האמצעים הבינלאומיים שעמדו לרשותם וחילצו מכונית טובה לאין שיעור מקודמתה, בכל ההיבטים. התוצאה, לפחות מבחינת מי שמתלבט אם לשדרג מהדור הקודם לקיים היא כי תהיה לו חוויה שתפצה על רגשי נחיתות שאולי הכבידו על האינסיגינה היוצאת יותר מדי זמן. הדגם החדש, משדרג אותה למפלס העליון בשורה אחת עם מתחרותיה המערביות.

המסר האחרון, הוא שיש לנו כאן עוד משפחתית גדולה, מהוקצעת שיכולה (וצריכה) לתת קרב הולם לקרוסאוברים ברמת המחיר שלה, שמתחיל ב-170 אלף שקלים ועד 200 אלף שקלים וקצת למכונית המבחן עם מנוע ה-1.5 ל' טורבו, שיש בה מלוא החופן. היינו שמחים לקצת יותר כוח ופחות תזיזתיות מהכביש המשובש, אבל עם קבינה מאורגנת למופת, אבזור בטיחותי היקפי, מרחב נעים ועיצוב אלגנטי, האינסיגינה גרנד ספורט היא מכונה מלוטשת וחכמה; זו מכונית סולידית, שכנראה מותאמת לנהגים שבוחרים להתרחק מעדריות ולשים את כספם על שותפה חרישית באופייה. אם יעשו כך, סביר שיגלו שיש לה הרבה מה להציע.

מפרט טכני

מנוע, הנעה - בנזין טורבו
נפח - 1498 סמ"ק
הספק/סל"ד - 165/5,600
מומנט/סל"ד - 25.4/2000
תיבת הילוכים - 6 מהירויות פלנטרית

ביצועים
תאוצה 0-100 (שניות) - 9.8
מהירות מירבית (קמ"ש) - 218

מידות
אורך (ס"מ) - 489
רוחב (ס"מ) - 186
גובה (ס"מ) - 145
בסיס גלגלים (ס"מ) - 283
תא מטען (ליטרים) - 490
משקל (ק"ג) - 1472

מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' - מקפרסון/רב חיבורי
בלמים קד'/אח' - דיסק מאוורר/דיסק מאוורר
צמיגים - 245/45/18

מסגרת אחריות: 3 שנים.

אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
אופל אינסיגינה 1.5 ל' טורבו במבחן/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
  • עוד באותו נושא:
  • אופל
  • שלמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully