וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתלים במבחן: פיאט Fullback משופר בסדנת 'אספיר'

4.6.2018 / 7:34

טנדר המבחן היה עמוס בתוספות רבות אבל אותנו עניין מכלול אותו לא תראו במבט חפוז - ערכת מתלים של Bilstein/Pedders המגביהה את הרכב ב-2 אינץ', ואמורה לשפר את נוחות הנסיעה. האמנם?

פיאט פולבק. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הפולבק המשופר ניצב גבוה על מתליו, פגוש אספיר וכננת משלימים את המראה הקרבי/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מאז ומתמיד אהבנו להתלונן על נוחות הנסיעה הנחותה בטנדרי 4X4, קומפקטיים ואמריקניים כאחד. הבעיה ידועה - הרכב מתוכנן להעמסת 1000 קילוגרם בארגז, ולכן הוא צריך מתלים אחוריים קשוחים. עם משקל מלא הם מתפקדים מצוין אבל הבעיה היא שבלא עומס הקפיצים אינם נכנסים בכלל לפעולה, והם מטלטלים את הנוסעים עד צאת נשמתם.

מבחן משווה טנדרים 2018. רמי גלבוע, ניר בן טובים
בעיית נוחות הנסיעה ללא מטען משותפת לכל הטנדרים, תאילנדיים ואמריקנים כאחד. רוב הסדנאות בישראל מציעות ערכות מתלים משופרות/ניר בן טובים, רמי גלבוע

במבחן הטנדרים הגדול גילינו שתי אופציות מעניינות לעקוף את הבעיה - פולקסוואגן אמארוק הגיע מהמפעל בגרסת Light duty עם ארבעה קפיצי עלים (במקום חמישה בגרסת HD), ניסן נבארה הגיע עם קפיצי סליל אחוריים. פתרונות אלה מציעים נוחות נסיעה גבוהה משמעותית מזו של טנדרים רגילים, אבל הם מתאימים רק לטנדריסטים שאינם נדרשים להעמיס מטענים כבדים - טיילי שטח, פקחים או גננים, למשל. מי שאינו מוכן לוותר על האופציה להעמיס 600 קילוגרם מטען יעדיף ישבן מוצק יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פיאט פולבק. רמי גלבוע, ניר בן טובים
טנדרי 4X4 משמרים את גחלת השטח, מתאימים מאוד למי שרוצה לטייל עם רכב קשוח ויעיל/ניר בן טובים, רמי גלבוע

הפרקטיקה מלמדת שרוב הטנדריסטים ממשיכים לקפץ עם רכביהם; אחדים מעמיסים לארגז משקולות, יש שהסירו בעצמם קפיץ או שניים - פעולה מפוקפקת ולא חוקית בעליל. האישור הגורף שניתן להגבהת רכבי שטח ב-2 אינץ' (חמישה סנטימטרים) פתח את השער לשיפורי מתלים לכל טנדר, ולא רק למיוחסים מרט"ג, חברת החשמל, ושאר מוסדות מועדפים. הגבהה של 2 אינץ' היא שיפור מבורך לכל מי שמתכוון ברצינות לרדת לשטח, ואם על הדרך אפשר להרוויח גם נוחות - אז זו בוודאי סיבה למסיבה.

פיאט פולבק. רמי גלבוע, ניר בן טובים
המרווח המוגדל בין הגלגלים למרכב, ממחיש את האפקטיביות של הגבהת ה-2 אינץ'. יש גם פגושים משופרים בשני הקצוות, קשת העמסה מאחור וכננת מלפנים. מלמטה, מיגון מלא/ניר בן טובים, רמי גלבוע

קופרודוקציה פיאט - אספיר

טנדר ההדגמה הועמס בכל טוב, ושמחתי להניח עליו את ידיי או יותר נכון, להניח בו את ישבני. הטנדר המוגבה נראה קרבי יותר מאחיו הסטנדרטיים, צריך להניף רגל גבוהה כדי להיכנס למושב הנהג. התצפית החוצה מזכירה את זו של רכב שטח רציני, זה נחמד ונעים אפילו בעיר. ערכת המתלים של אספיר כוללת ארבעה בולמי בילשטיין שיוצרו במפעל על פי הגדרות הסדנה, ושני קפיצי סליל חדשים מתוצרת חברת פדרס האוסטרלית. קפיצי העלים האחוריים נשארו בתצורתם המקורית, מכיוון שאין אישור חוקי לדלל אותם בישראל - חבל מאוד! זה אולי הזמן לאתגר את סדנאות השיפורים בישראל - מדוע לא תפתחו קפיצי עלים חלופיים, רכים יותר מאלה המקוריים?

פיאט פולבק. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הבילשטיין הצהובים משפרים את עבודת המתלה האחורי, אבל החוק אוסר על דילול קפיצי העלים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

ערכת המתלים עולה 6240 שקלים (כל המחירים בכתבה כוללים הרכבה, אך לא מע"מ) ואת תרומתה אפשר להרגיש במטרים הראשונים של הנסיעה, על כל גדודית או קרע אספלט. השיפור הבולט ביותר הוא מלפנים; קפיצי הסליל האדומים פרוגרסיביים יותר, בשילוב הבילשטיינים הם מעניקים שיכוך טוב יותר של מהמורות, וריסון משופר של החרטום - השיפור מורגש בכל מהירות. לא רק הנוחות גדלה, גם צלילת החרטום בזמן טלטלות הצטמצמה מאוד, בינגו!

פיאט פולבק משופר מסדנת אספיר. רמי גלבוע, ניר בן טובים
המתלה הקדמי מתפקד מצוין, בכל מהירות/ניר בן טובים, רמי גלבוע

הפתרון פחות משכנע בירכתיים שם הייתה הבעיה הגדולה, מלכתחילה. בולמי הבילשטיין טובים מאלה המקוריים, אבל קפיצי הסליל נשארו כשהיו - קשוחים מדי, לנסיעה עם משקל קטן. למרות מגבלה זו השתפרה נוחות הנסיעה, באופן מובהק. זה לא פאג'רו או קרוזר, אבל הפולבק-אספיר מעניק נוחות נסיעה טובה מזו של הטנדר המקורי (או טרייטון / די מקס / טויוטה בעלי תצורה דומה).

כך גם המצב בנסיעת שטח, הנוחות משופרת אם כי לא עוצרת נשימה. בנסיעה איטית הטנדר עדיין מטלטל למדי אבל ברגע שנוהגים בו מהר וחזק, הוא משתפר פלאות. בנסיעה מהירה הוא מאוזן ומבוקר מאוד, מאפשר תפירה מהירה של שבילים משובשים. הבעיה היא שרוב הטנדריסטים אינם דוהרים בשטח במהירויות של 50-60 קמ"ש ומעלה, ובמהירות טיול רגועה - 25-40 קמ"ש? - הטנדר עדיין נוקשה למדי.

פיאט פולבק. רמי גלבוע, ניר בן טובים
פיאט פולבק/ניר בן טובים, רמי גלבוע

לסיכום - ערכת המתלים של אספיר משפרת מאוד את התנהגות הפולבק; נכון והוגן לשער שגם ערכות מקבילות של סדנאות מתחרות, גם על טנדרים אחרים, יביאו לאפקט דומה פחות או יותר. השיפור המשולב של הגבהת הטנדר לטובת עבודת שטח + שיפור הנוחות (גם בנהיגה איטית יחסית), מצדיקים לחלוטין את ההשקעה בערכת המתלים. השקעה זו חשובה בהרבה מאשר התקנת קשתות מסוגננות, ארגזי מטען ופגושים, או אמצעי תאורה אותם מרכיבים טנדריסטים רבים בלי להתלבט.

פיאט פולבק. רמי גלבוע, ניר בן טובים
פיאט פולבק/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מה עוד בחבילת ההפתעות?

ב'אספיר' העמיסו על הפולבק עוד תוספות רבות; כל משתמש יחליט מה נחוץ לו, ומה מיותר. זה עניין של צרכים פרקטיים, סגנון השימוש בטנדר והמראה שאתה רוצה להעניק לו. אם אתה מסגר או קבלן פרגולות למשל, קשת ההעמסה האחורית היא פריט חיוני (1950 שקל כולל הרכבה, לפני מע"מ). אם יש לך חותנת או ילדים רכים המתקשים לטפס אל הסיפון, יכול להיות שתרצה להרכיב מדרגות צד; 2640 שקלים. לא כל ג'יפאי רוצה וצריך מדרגות צד, אבל זוהי תוספת מקובלת.

פיאט פולבק. רמי גלבוע, ניר בן טובים
פיאט פולבק/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מקובל מאוד להתקין מיגונים, חבילת 3-מיגונים מלאה תעלה לכם 3,560 שקלים. מי שמטייל בשטח לבדו, ירצה אולי להרכיב כננת 9500 ליברות, 4050 שקלים; הכננת דורשת גם החלפת פגוש קדמי, עוד 5,130 שקלים. פגוש אחורי עם וו גרירה יעלה 2,700 שקלים. סך הכול הועמסו על רכב המבחן אבזרים בשווי 27,300 שקלים, 31,900 שקל כולל מע"מ. זהו סכום גבוה מאוד להשקעה, אבל רוב האנשים ירכיבו רק את מה שהם באמת צריכים / חושקים. הייתי ממליץ בוודאות ללכת על ערכת המתלים, וכל השאר נתון לשיקול; עם הגבהה של 2 אינץ' לא כולם צריכים מיגון מלא, בוודאי לא כננת. בסופו של דבר, לא כולנו עושים את נחל כמריר כל חודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully