וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומרי מסורת: שיפוץ פולקסווגן ווסטפליה 1974

2.7.2018 / 9:05

הפרויקט החדש של חטיבת המסחריות ב"צ'מפיון מוטורס", של שחזור אחד האייקונים הגדולים של פולקסווגן, הטרנספורטר ווסטפליה, ישר סקרן אותנו. קפצנו לפגוש את התכשיט רגע לפני שהוא עובר את המהפך

פרויקט שיפוץ פולקסווגן ווסטפליה. קינן כהן, ניר בן טובים
אחרי נדודים בשלוש יבשות הוא מגיע למנוחה ולנחלה/ניר בן טובים, קינן כהן

יש מכוניות ישנות שמקפלות בין לוחות המתכת, העץ והעור שלהן סיפור, לא תמיד, אבל שהוא מגיע הוא בדרך כלל מרתק. כי מתוך פחת טבעי של מכוניות שהולכות בדרך כל מוצר, ומסיימות את חייהן כערימת פח מחלידה בשדה, מאגר חלפים לאחיותיה שנוסעות, או סתם מסיימות כפיסת ברזל גרוסה שהופכת לחלק מגשר בסין - יש את אלו שממשיכות לנסוע, לאלו בדרך כלל סיפור החיים המעניין יותר. סיפור שראוי שימשיך ויסופר.

פרויקט שיפוץ פולקסווגן ווסטפליה. קינן כהן, ניר בן טובים
הדור השני והנפוץ מאוד של הטרנספורטר הוא הבסיס כאן/ניר בן טובים, קינן כהן

האוטו שלנו גדול וגדל

אם יש אייקון מוטורי מתוצרת פולקסווגן שהוא שני רק לחיפושית, זה חייב להיות הטרנספורטר. הרכב המסחרי/נוסעים/טיולים הזה הפך בעשרות השנים שלו בעיקר לסמל לסוס עבודה אמין ועמיד בצורה יוצאת דופן. בשני הדורות הראשונים שלו ה-T1 וה-T2 (שממנו האקזמלר שלפניכם) הוא הפך גם לסמל הבלתי מעורער של ילדי הפרחים שנדדו איתו מפסטיבל מוזיקה לפסטיבל מוזיקה בארצות הברית. בצד השני של האוקינוס, הוא פרץ את הנישה המסחרית שלו בגרסאות הווסטפליה המוסבות למעין קאמפר טיולים.

תחילתו של הטרנספורטר, כמו תחילתן של הרבה אגדות בעולם הרכב הוא די מקרי. כאשר דילר הולנדי של פולקסווגן ביקר במפעל החברה וראה חיפושית שהוסבה לשינוע חלקים ברחבי המפעל בשנת 1946. שלוש שנים לאחר מכן, ואחרי שורת שינויים ושיפורים שנועדו להגדיל את יכולת הנשיאה והקשחת הבסיס שלו, מתחיל ייצור מה שכונה במקור טייפ 2 (הטייפ 1 הייתה החיפושית המקורית) כדגם 1950.

פרויקט שיפוץ פולקסווגן ווסטפליה. קינן כהן, ניר בן טובים
כשהוא לא קראוון, זו עדיין מסחרית מרווחת מאוד/ניר בן טובים, קינן כהן

סיפורן של גרסאות הווסטפליה, כמו זו שלפניכם, מתחיל בשנת 1951, אז חוברת פולקסווגן ליצרנית המרכבים Westfalia-Werke הקרויה על שם מחוז ווסטפליה בגרמניה. החברה ביצעה גם הסבות של כלי רכב אחרים, אבל הפכה למזוהה ביותר עם הטרנספורטר, במיוחד עם אותו גג מתרומם שאפשר הגדלת המרחב בתוך כלי הרכב. בניית המרכבים מתוצרת החברה המשיכה לאורך הדורות של הטרנספורטר, עד שנת 2003, אז משלימה דיימלר-קרייזלר דאז את רכישת החברה וההתקשרות עם פולקסווגן מסתיימת.

פרויקט שיפוץ פולקסווגן ווסטפליה. קינן כהן, ניר בן טובים
ברשימת האבזור ניתן היה להוסיף לברז והכיור גם כירת בישול/ניר בן טובים, קינן כהן

גרסאות הווסטפליה התאפיינו לרוב בכך שהציעו סביבת מחייה המתאימה לטיולים. בין אם היו אלו השדרוגים הסטנדרטיים כמו מושבים המתקפלים ליצירת מרחב שינה מאחור, פאנלים מעץ שהכילו תאי אחסון, צידנית, כיור, מיכל מים עם משאבה, חיבורי חשמל, ווילונות, פתחי אוורור לתא הנוסעים ושלחן מתקפל. כמו גם תוספות מיוחדות כמו אוהלים חיצוניים שהתחברו לפתח הדלת הצדדית, סככות צל, אסלה ניידת, הסבה של קבינת הנהיגה למיטת ילדים, כירה, התקן למפה בצד מושב הנהג ואפילו מיזוג אוויר כבר בשנת 1954.

פרויקט שיפוץ פולקסווגן ווסטפליה. קינן כהן, ניר בן טובים
ווסטפליה, על שם המחוז בו פעלה הסדנה, שימשה כבונת גרסאות התיור עד שנת 2003/ניר בן טובים, קינן כהן

קירור אוויר, חום משפחתי

אני מגיע לפגוש את הווסטפליה המשתפץ ב"איחוד מוסכים" של יוסי וגל טולדנו. עוד לפני שאני פוגש את שני ה"גורואים" הגדולים של שיפוץ, שיפור ושימור כל דבר עם סמל פולקסווגן בישראל, אני מבין שהגעתי למקום הנכון. בחלל המוסך שלל תוצרי VW מכל השנים, התצורות והגרסאות. חלקם קלאסיים נאמנים למקור וחלקם מוסבים ברמת סיווג שלא פגשתי מימי השירות הצבאי.

האחים טולדנו, גדלו במוסך שניהל אבא שלהם, וכמו כל ילד שמגיע לעבודה של אבא - עוד הרבה לפני גיל הרישיון הם התעסקו לא מעט בכל הקומבינציות האפשריות של מנוע, תיבת הילוכים וגלגלים, כמובן שעל בסיס החיפושית. משם ההתגלגלות לחיפושיות כדרך חיים הייתה קצרה.

פרויקט שיפוץ פולקסווגן ווסטפליה. קינן כהן, ניר בן טובים
מגירות, מדפים וארונות לאחסון/ניר בן טובים, קינן כהן

החיבה, הניסיון וההיכרות של השניים עם חיפושיות, הפכו את המוסך לבית ואבן שואבת לעשרות בעלי חיפושיות, טרנספורטרים, ווריאנטים ומה לא, במיוחד לפרויקטים המיוחדים יותר של המכוניות האלו. השניים שהעמיקו את המקצועיות שלהם, ועדיין עושים זאת עם התמחויות בגרמניה, הפכה אותם למומחים לכל תחום מקוררי האוויר, אבל לא פחות מכך, של בת הדודה האריסטוקרטית הפורשה -911.

פרויקט שיפוץ פולקסווגן ווסטפליה. קינן כהן, ניר בן טובים
בקרת אקלים משוכללת מאוד/ניר בן טובים, קינן כהן

גלגולו של ווסטפליה

אנחנו ניגשים לווסטפליה שעומד בפני השיפוץ וביחד עם יוסי אנחנו נעזרים בלוחית ה- M-Codeשל הרכב כדי לשלוף ממאגרי המידע את הסיפור שלו.

מבין שנות הייצור של הדור השני של הטרנספורטר, 1967 עד 1979, הרכב שלפניכם נולד בשנת 1974, ליתר דיוק ביום שני ה-25 במרץ 1974 במפעל בגרמניה זהו גם יום ההולדת של השר נפתלי בנט, אלטון ג'ון והשחקנית מורן אטיאס, מזל טוב.
במקור הוא יועד למשלוח לאנגליה עבור תייר אמריקני שהתכוון לטייל איתו בממלכה המאוחדת לפני שיפליג איתו לקליפורניה. מסתבר שהלקוח סימן לא מעט V על רשימת האופציות. כך למשל הוא מצוין בקוד 027 עם התאמה לדרגות זיהום האוויר של קליפורניה. הוא מצויד גם ב"חבילת D55" שמשמעותה בין השאר מכסה תא דלק ומנוע ננעלים, לוח מחוונים במיילים במקום קילומטרים, שני פנסי רוורס במקום פנס יחיד, בולמי זעזועים מיוחדים לנסיעה בדרכים משובשות, מערכת החשמל היא של 12 וולט אבל 54 אמפר במקום 45 במקור וגם התאורה, כך מפורט מיועדת למדינות בהן נוהגים בצד ימין של הדרך.

פרויקט שיפוץ פולקסווגן ווסטפליה. קינן כהן, ניר בן טובים
מיטה שהופכת לזוגית עם קיפול המושבים האחוריים/ניר בן טובים, קינן כהן

למרות שהווסטפליה שלפנינו מצויד במנוע 2,000 סמ"ק טייפ 4, על פי הרישומים, את המפעל הוא יצא עם מנוע 1,800 סמ"ק בן 70 סוסים במקום מנוע ה-1,600 בן 50 הסוסים במקור.

חודש יוני 1982 בזיכרון המקומי שלנו, הוא בעיקר פתיחת מלחמת שלום הגליל, אבל בהיסטוריה של הווסטפליה הזה, זהו תאריך העלייה שלו על הכבישים בארץ הקודש, אחרי שסיים לחרוש את אנגליה וארצות הברית.

פרויקט שיפוץ פולקסווגן ווסטפליה. קינן כהן, ניר בן טובים
טוב, זו עדיין מסחרית לפני הכל ואחרי הכל/ניר בן טובים, קינן כהן

להחזיר את הצבע ללחיים

מבחינה ראשונית של הרכב, המצב שלו נראה מפתיע בטיבו לאור הגלגולים הרבים שעבר. הוא שלם חיצונית, עם קווים טובים למרכב וללא מצבורי חלודה יוצאי דופן, על פי יוסי הוא גם צלח את הטסט והחזרה לכשירות בסיסית בקלות יחסית. אחרי שעבר את הבדיקה הראשונית שלו, עומד להיכנס הווסטפליה הזה לתהליך של חזרה לימי הזוהר שלו.

לאור מצבו הכללי, ודרישות הלקוח, חטיבת המסחריות של צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן לישראל. מעריכים במוסך כי הכיוון יהיה יותר ריענון מקיף מאשר שיפוץ יסודי. אם כי מניסיונם, ואם יורשה לי גם מניסיוני הדל, אין תחליף לעבודה שנעשית פעם אחת כמו שצריך מהבסיס ומעלה.

פרויקט שיפוץ פולקסווגן ווסטפליה. קינן כהן, ניר בן טובים
מנוע 2,000 סמ"ק אחראי על הניוד של הפולקסווגן הקשיש/ניר בן טובים, קינן כהן

בשלב הבא, יגיע שלב הפירוק הראשוני, בו יופשט הרכב מהפגושים, המראות, הידיות, חלקי הדיפון שלו, מערכת החשמל וכמובן מכלולי ההנעה כמו המנוע, סעפת הפליטה ותיבת ההילוכים לבחינה, איתור וטיפול בכל אותם מאפיינים של מכונית לא צעירה כמו נזילות שמן, אטמים ומסננים.

המטרה, לסיים את השיפוץ ולהביא אותו לשמש שגריר של המותג באולמות התצוגה של היבואנית לצד הנין הנוכחי וכן שימוש בו באירועים מיוחדים. הפעילות הזו של יבואן שמבקש לעשות שימוש בנכסים ההיסטוריים של היצרן אותו הוא מייצג, היא לא רק חשובה בהיבט השיווקי, אלא לא פחות מכך בהיבט של תרבות מוטורית מקומית.

בחודשים הבאים, אנחנו נלווה את החזרה של הווסטפליה ל"כשירות מבצעית" ונמשיך לעדכן בהתפתחויות - עד לנסיעת הבכורה החגיגית שלו למקום משכנו החדש.

עוד באותו נושא

פולקסווגן קליפורניה אושן: מבחן דרך

לכתבה המלאה
פרויקט שיפוץ פולקסווגן ווסטפליה. קינן כהן, ניר בן טובים
שלל פתרונות אחסון בכל חלל פנוי ברכב/ניר בן טובים, קינן כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully