וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופנה דינמית: ב.מ.וו X4 החדש במבחן דרכים

3.7.2018 / 8:29

ב.מ.וו החליפה את X4 בדור חדש לחלוטין מוקדם מהצפוי. זה לא מהלך אופייני בתעשיית הרכב ובוודאי לא לב.מ.וו. האם יש לכך סיבה? יואל שורץ בחן את הדור החדש וחזר עם תשובות

ב.מ.וו X4. יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X4/אתר יצרן, יצרן

אם יש משהו שאנשי ב.מ.וו פמפמו מהרגע הראשון, היה זה נושא ההתנהגות הדינמית. כן, לב.מ.וו יש תדמית שכזו, אבל בפעמים האחרונות בהם השתתפתי בהשקות דומות של דגמי ליבה ודגמי נישה, הם פסקו מלייחצן אותה. "כבר יש לנו את ה-DNA הספורטיבי, אנחנו לא צריכים להדגיש את הנושא עם כל דגם חדש," היתה התשובה פעם אחר פעם. בגלל זה ההדגשה בכל הזדמנות במהלך השקת הדור החדש של X4 נראתה כל כך חריגה. ובמיוחד כשמדובר בהצגת רכב פנאי ולא רכב ספורטיבי טהור.

לטענת קברניטי החברה, ל-X4 קהל לקוחות שונה מזה של X3, עליו כאמור הדגם מבוסס. אלה לקוחות שרוצים תחושה יותר ספורטיבית, הם מגיעים ממכוניות קופה ורוצים משהו דומה עם עדיפות לישיבה גבוהה יותר. X4 החדש אמור לענות על רצונות אלה ולכן הדור החדש, והשני במספר, הגיח אחרי 4 שנים בלבד, ומוקדם מהצפוי, בלוז יצרן רכב.

מלבד התחרות העזה בשוק שמחייבת את היצרניות להתחדש, היתרון המרכזי בהחלפה המזורזת הוא שימוש בפלטפורמה החדשה של X3 החדש לכשעצמו. "הפלטפורמה החדשה מאפשרת שימוש בטכנולוגיה העדכנית ביותר שלנו: מרווח, מערכות מדיה, בטיחות, שקט וכמובן ספורטיביות." היתה התשובה של אנשי ב.מ.וו.

ב.מ.וו X4. יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X4/אתר יצרן, יצרן

מבפנים ומבחוץ

כמקובל, X4 החדש גדול משמעותית מקודמו ודומה בממדיו ל-X3 החדש. הוא ארוך מקודמו בכ-8 ס"מ, רחב בכמעט 4 ס"מ ובסיס גלגליו ארוך בכ-5.5 ס"מ משמעותיים (286 ס"מ בסך הכל). הגובה הצטמצם ב-0.3 ס"מ בלבד אבל יחד עם מפסק גלגלים רחב יותר, מתקבלת פרופורציה שונה. אגרסיבית יותר, רחבה ושרירית יותר. אישית, אני לא מתחבר לעיצוב. גם לא התחברתי לעיצוב של הדור הקודם, או לשאר השחקנים בקבוצה. אבל אין ספק שמדובר בדגם שנראה שונה ולפעמים כל מה שצריך זה רכב שיראה אחרת מזה "שבווילה של השכן" בשביל לחתום על השיק.

הממדים הגדולים משמעותית גם מבשרים על מרחב משופר בתא הנוסעים. נכון שהגג הנמוך יותר מכתיב ישיבה נמוכה יותר מאשר ב-X3, הן מלפנים והן מאחור, ועדיין המרחב מלפנים טוב בכל המדדים ומאחור יש כעת הרבה יותר מקום לברכיים. אבל לעיצוב הפחוס יש מחיר, אנשים גבוהים שישבו מאחור יתכן ויפגשו בתקרה ולרשותם גם מרווח מעט מצמצם לכפות הרגליים בשל מסילות המושב הקדמי שמעט מפריעות.

ב.מ.וו X4. יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X4/אתר יצרן, יצרן
ב.מ.וו X4. יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X4/אתר יצרן, יצרן

נפח תא המטען גדל ב-25-30 ליטר וכעת מכיל 525 ליטר (25 ליטר פחות מזה של X3) שיכולים לצמוח עד 1,430 ליטר (1,600 ליטר ב-X3) בהשכבת המושבים שמתפצלים בחלוקה של 40:20:40. הוא בנוי היטב, מציע כמה סוגי עיגונים וגם תא נוסף ברצפה לעוד ג'אנק ולהסתרת הכיסוי הנגלל כשצריך. התא אגב מורם בעזרת בוכנה(!) שתתאמץ במקומך, וגם יכול להישאר במצב פתוח כדי להקל על ההעמסה/הוצאה.

מראה תא הנוסעים מוכר וכל בעל סדרה אחרת של ב.מ.וו ירגיש מיד בבית. ועדיין, מסדרה 5 החדשה דרך 6GT, X3 ועכשיו גם X4, ב.מ.וו מציגה עליית מדרגה בתחום. הדשבורד נקי, מוקפד, ונראה מצוין, ומשלב איכות גימור, הרכבה וחומרים משובחת, עם שני סייגים (ואולי שלושה) שגם נצפו בחלק מהדגמים האחרים. האחד הוא איכות הגימור באזור פס הקישוט שמתחת ליחידות המיזוג, האחר הוא החומר ממנו עשוי תא האחסון שבדשבורד בצמוד לרגל שמאל של הנהג ואולי גם גודלו המעט מוגבל של תא הכפפות.

עוד באותו נושא

טריפל X: ב.מ.וו X3 החדש במבחן דרכים

לכתבה המלאה
ב.מ.וו X4. יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X4/אתר יצרן, יצרן

העיצוב הכמעט זהה של הדגמים החדשים יחד עם ההשתלטות הדיגיטלית על עולם הרכב, מביאה כמה פנינים כמו לוח המחוונים המוקרן (בגודל "12) ומסגרות הכרום הבולטות סביבו. הוא אפילו נראה טוב יותר ממושב הנוסע שיכול להתרשם יותר מאפקט התלת-מימד של מסגרות הכרום. גם התצוגה העלית שמוקרנת על השמשה הקדמית עבור עיני הנהג בלבד ראויה לציון במיוחד. היא צבעונית, מוקרנת על שטח גדול יחסית (בב.מ.וו לא יכלו לומר כמה), ומציגה עושר רב של מידע שגם יכול להופיע כשצריך ולהסתתר כשאינו נחוץ.

מנגד יש גם כמה חסרונות תפעול שחוזרים על עצמם בכל הדגמים האלה כמו פקדי בורר מצבי הנהיגה. הם נמצאים במקום נוח בסמוך לידית ההילוכים, וגם מעבירים רטט כשאצבע חולפת על פני כל פקד, אבל היות ומדובר בכפתורי טאץ' קשה מאוד לתפעלם בצורה עיוורת. בנוסף לחצן ניתוק בקרת היציבות ממוקם בצמוד אליהם. אצל רוב יצרניות הרכב סביר שזה היה נחשב טעות הנדסית, אבל לא במקרה של ב.מ.וו, כאן מדובר בהעצמת התדמית הדינמית של המותג ששזורה בתוך המכונית.

ב.מ.וו X4. יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X4/אתר יצרן, יצרן

כמו בשאר דגמי החברה גם כאן צג המידע בוקע מאמצע הקונסולה המרכזית. אני לא מתחבר לסגנון העיצוב הזה שנראה מפר את האיזון האסטטי שבחלל האירוח, אבל זו האופנה כעת. זהו צג רחב מאוד בגודל "10.2 שניתן לתפעול ע"י מגע, חווי קולי, חוגת I-DRIVE ומחוות יד. תפעול המערכות הרבות נוח ברובו למרות ריבוי התפריטים והאפשרויות, כשפה ושם מחוות יד שלי לא נקלטו ע"י המערכת כאשר מחוות אחרות שלא כוונו למערכת, נקלטו והחלישו את הנחיית מערכת הניווט.

ב.מ.וו X4. יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X4/אתר יצרן, יצרן

יוצאים לדרך

היות והמארגנים רצו גם שנחוש את היכולות הדינמיות עליהן הם דיברו, התאפשר לי גם לנהוג על מסלול הניסויים של ב.מ.וו שבשטח המפעל שמייצר את המכונית בדרום קרוליינה שבארה"ב. הקצו לנו 6 הקפות סה"כ כאשר בכל זוג הקפות ניתן לשחרר מעט את רסן בקרת היציבות. הגרסאות שהוכנו למסלול היו M40d עם חבילות M Performance. גרסאות M בתוספת מספר ספרות מוצעת גם בסדרות נוספות בדגמים כמו M140i או M760i, והיא למעשה סדרת ביניים של ב.מ.וו: בין הדגמים "הרגילים" לדגמי "M" שלהם תוספת של רק ספרה אחת. לגרסה זו מנוע 3.0 ליטר דיזל, 6 צילינדרים בטור שבעזרת 2 מגדשי טורבו מפיק 360 כ"ס ו-69.3 קג"מ מ-1,750 סל"ד. עם כל כך הרבה מומנט ומסל"ד כמעט אפסי, X4 הזו פשוט "עפה" בכל פעם שהדוושה נלחצת מעבר לליטוף. לא משנה באיזה הילוך אתה נמצא מתוך ה-8, לחיצה... והמכונית כבר לא שם. תענוג.

ב.מ.וו X4. יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X4/אתר יצרן, יצרן

לנסיעת הכביש עמדה לרשותי גרסת xDrive 30i: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 2.0 ליטר שמפיק 252 כ"ס. גם הוא משודך לתיבת 8 הילוכים אוטומטית פלנטרית ולא מרגיש חלש בשום צורה, אלא שהוא מעט מחוויר לעומת הדיזל עם תוספת של מעל 100 כ"ס ומעל 33 קג"מ שעוד מושגים בסל"ד נמוך יותר. סה"כ יחידת הכוח הבנזינית מאוד יעילה, שקטה וחלקה שבקלות מזיזה את רכב הפנאי המסוגנן הזה מהר. מאוד מהר.

X4 החדש אולי יושב על אותה פלטפורמה של X3, אולם זו חייה אחרת לגמרי. ראשית המפסק האחורי שלו רחב יותר, מרכז הכובד שלו נמוך (גם ביחס לדור הקודם), כשבנוסף מערכת המתלים עברה כיול מותאם אישית ממחלקת M ספורט, ומותקנת מערכת ההיגוי שונה. שתי המערכות האחרונות מוצעות ב-X4 כסטנדרט כשב-X3 הן מוצעות בתוספת תשלום.

ב.מ.וו X4. יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X4/אתר יצרן, יצרן

מהמעט שניתן היה לבחון, התוצאה בהחלט מרשימה. מרכב רכב הפנאי נותר מאוזן גם בפניות הדוקות, מסייע למערכת ההיגוי להכניס את האף כשצריך ויחד עם גלגל ההגה בעל עובי, קוטר ומשקל נכונים, ומעט מאוד שטח מת במרכז, מושגת כאן יכולת דינמית גבוהה. צמיגי הברידג'סטון הדביקים רק השלימו חבילה משובחת.

אבל אין ארוחות חינם, והכיול הקשיח פגע בנוחות הנסיעה. מדהים עד כמה X4 ו-X3 רחוקים מבחינה זו היות והנוחות ב-X3 היא מהטובות בקבוצה. כאן X4 רטן וריקד על מהמורות ושברי אספלט גם בעיר וגם מחוצה לה. זהו לא רטט קיצוני כמו שהוא נוכח כל הזמן, ובעיקר לא מתאים למכונית בסדר גודל הזה של מיצוב ומחיר. חבל.

ועוד נקודה בעניין. מושבי גרסת xDrive 30i אותה פגשתי על הכבישים הציבוריים היו מעט קצרים, ולאורך זמן הרגישו פחות נוחים. גרסת M40d שפגשתי על המסלול קיבלה אותי במושבים נוחים ועוטפים יותר. זה נכון גם במושב האחורי ובמיוחד בקדמי. בקלות ניתן להגיע לתנוחת נהיגה טובה, למרות שלפחות לטעמי חסרה מעט תמיכת צד לגב גם אחרי הידוק כריות הצד וריקון כרית הגב.

ב.מ.וו X4. יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X4/אתר יצרן, יצרן

סוף דבר

הדור הראשון של X4 שהוצג ב-2014, היה הראשון מסוגו וסלל את הדרך עבור מתחרים נוספים שהצטרפו ועדיין מצטרפים לנישה. למעשה כך גם היה עם אחיו הגדול X6, שגם הגיע לעולם לפני כולם. להערכת קברניטי ב.מ.וו הנישה הזו תמשיך לגדול ומכאן הרצון לבדל את X4 מ-X3 וההזדרזות בהצגת דור חדש שונה חזותית והתנהגותית. לא לחינם טרחו להדגיש את נושא ההתנהגות ב-X4, זהו המסר השיווקי אותו הם ניסו להעביר. כ-200,000 יחידות נמכרו מהדור הראשון של X4 ועד היום, ובב.מ.וו מצפים שהדור השני יגדיל את הכמויות. אלינו תגיע המכונית בתחילת 2019.

ב.מ.וו X4. יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X4/אתר יצרן, יצרן
ב.מ.וו X4. יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X4/אתר יצרן, יצרן
ב.מ.וו X4. יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X4/אתר יצרן, יצרן
  • עוד באותו נושא:
  • ב.מ.וו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully