וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי סמלי המכוניות שלכם

11.7.2018 / 9:19

ברוכים הבאים ל"לוגיקה של הלוגו", סדרת הכתבות שתעשה לכם סדר אחת ולתמיד לגבי המשמעות של הסמל בחזית המכונית שלכם. הפעם: אבארט, אודי ואופל

הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי הסמלים. יצרן, אתר יצרן
הטבעות, העקרב והברק מסתירים סיפורים מרתקים מאחוריהם/אתר יצרן, יצרן

סמלים הם עניין חשוב, טעון, מרכזי. תשאלו כל אוהד קבוצת כדורגל, איש צבא, איש דת או הצעירים האלו שכל ההודעות שלהם זה אימוג'ים שבשלב מסוים אתה מפסיק להבין למה קקי מחייך, לב שבור וחד קרן מייצרים איזו שהיא אמירה קוהרנטית וזה לא מקרה של לחיצות אקראיות.

גם בעולם הרכב, סמלים הם עולם ומלואו. מחידות היסטוריות, סיפורים שלמים, ציון דרך משמעותי ועד המקרים הפשוטים של פשוט כיתוב בתוך אליפסה - כן קיה, דאצי'ה וג'יפ - אנחנו מדברים גם עליכם. הסמל, הוא במידה רבה המקבילה של עולם הרכב לחתימת האמן על ציור. הסמל הוא מה שאנשים מחפשים כאשר הם רואים מכונית מיוחדת, יפה, כזו שמושכת אותם.

בסדרת הכתבות שלנו אנחנו הולכים להפגיש אתכם דווקא עם הסמלים המיוחדים, אלו עם הסיפורים מאחוריהם. לפעמים קצרים, לפעמים הם יהיו רק קצה הקרחון - אבל הם תמיד מעניינים. בסדרת הכתבות שתעבור על המותגים בסדר ה-א'-ב' ניגע קודם באלו המוכרים יותר ומי יודע, אולי נחזור בסבב שני למיטבי הלכת לסמלים מיוחדים יותר.

בכתבה הראשונה שלפניכם נכיר מקרוב את העקרב של אבארט, את הטבעות של אודי והברק של אופל.

הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי הסמלים. יצרן, אתר יצרן
המקור- עקרב מפורט, מדויק וקשה לחיקוי/אתר יצרן, יצרן

אבארט: קרלו האסטרולוג

נראה שאין מתאים יותר מאשר עקרב להופיע על סמל המכוניות של אבארט. קטנות, זריזות, עוקצניות ומהירות חימה - זה חייב להיות עקרב לא? אני לא יודע אם אתם מאמינים באסטרולוגיה וההשפעה שלה על גורלות האנשים, אבל במקרה הזה - זה בהחלט עבד.

קרלו אבארט, האוסטרי-איטלקי שייסד את החברה בשנת 1949. נולד בווינה בנובמבר 1908 בתור קארל אלברט אבארט. עוד בתור נער הוא עבר לאיטליה שם עבד בסדנת קסטגנה, בונת המרכבים המפוארת ובהמשך בשנות ה-30 היגר וקיבל אזרחות איטלקית, אז גם שינה את שמו לקרלו. התשוקה הראשונה של קרלו הייתה אופנועים, אבל תאונה קשה שעבר הביאה אותו לנטוש את מושב האופנוע ולעבור לתכנן סירות צד לאופנועים. אבל לא רק, אלא גם אגזוזים, לא סתם אגזוזים אלא כאלו שעשו שימוש בפיברגלאס, כדי לשפר הן את הביצועים וגם את צליל המנוע.

הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי הסמלים. יצרן, אתר יצרן
עם הניצחונות על המסלול המגן נוסף וברקע צבעי המירוצים אדום ולבן/אתר יצרן, יצרן

סמל העקרב נבחר לעטר את מוצריו משתי סיבות, הסיבה הראשונה היא המזל בו נולד - מזל עקרב. אבל הסיבה השנייה והמעניינת לא פחות, היא שהלוגו שיצר היה מורכב ולכן קשה מאוד לחיקוי והעתקה. בראשית הדרך היה זה רק העקרב והכיתוב Abarth & Co.- Torino, בשנת 1954 נוסף המגן כסמל לניצחונות של מכוניות המירוץ שלו, המילה טורינו הושמטה מהכיתוב, כאשר רקע המגן הוא צהוב ואדום, שני צבעים המזוהים עם מירוצים, אבל גם סמלי העיר מרנו ממנה הגיע אביו. בשנת 1958 גם ה-Co התקצר ל-C בלבד, והשינוי הבא הגיע ב-1961, כאשר העקרב הפך למופשט יותר. בשנת 1969, עובר הסמל שוב רענון, עדיין מגן, עדיין עקרב אם כי במראה פשוט עוד יותר ובעל צבתות גדולות במיוחד על רקע אדום-צהוב, אבל רק המילה אבארט מתנוססת בחלקו העליון.

הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי הסמלים. יצרן, אתר יצרן
הסמל משנות ה-50, כאן על פיאט 500/אתר יצרן, יצרן

ב-1971, קונה פיאט את אבארט החברה מקרלו האיש, שוב עובר הלוגו שינוי, העקרב בתכלת, ובראש המגן הרקע הוא דגל איטליה שהופיע לעיתים אופקית ולעיתים אנכית. בשנת 2007 מחליטה פיאט להפוך את אבארט מחטיבה שייצרה גרסאות חזקות וספורטיביות למותג עצמאי בקבוצה והסמל עובר שינוי נוסף. הזווית בה מונח העקרב משתנה, כך שהקו בין הגוף והראש עם הזרועות הוא הקו שמפריד בין צבעי האדום-צהוב. הדגל האיטלקי מצטמצם לפס דק בעוד הכיתוב הוא לבן על רקע שחור.

הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי הסמלים. יצרן, אתר יצרן
הסמל הנוכחי משנת 2007/אתר יצרן, יצרן
הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי הסמלים. יצרן, אתר יצרן
ארבע הטבעות שעצבנו את הוועד האולימפי/אתר יצרן, יצרן

אודי: בטבעת זו

הסיפור שלנו עם אודי מתחיל באוגוסט הורך, מהנדס גרמני שמקים בשנת 1899 את "אוגוסט הורך ושות' מפעלי רכב", בשנת 1910 הוא עוזב את החברה שהקים ומקים חברה אחרת "אוגוסט הורך מפעלי רכב בע"מ", ממש יצירתי עם השמות שלו, הבחור. אבל מכיוון ששם המשפחה שלו כבר היה שייך לחברה הקודמת, הוא נאלץ למצוא פתרון יצירתי באמת. זה הגיע בדמות תרגום המילה הורך שפירושה "הקשב!" בגרמנית ללטינית - אודי (כן, מכאן גם המושג אודיו).

עוד באותו נושא

תגיד את זה כמו בוס: כך מבטאים שמות של יצרני רכב

לכתבה המלאה
הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי הסמלים. יצרן, אתר יצרן
אולם תצוגה של אוטו יוניון עם ארבעת המותגים/אתר יצרן, יצרן

בשנת 1932, מתבצע מיזוג בין ארבע חברות רכב גרמניות, כל אחת בעלת מיקוד שונה, על מנת לייצר חברה אחת מאוחדת. כך, ונדרר (יצרנית מכוניות בינוניות), אודי וורקה (מכוניות בינוניות יוקרתיות), הורך (מכוניות פאר גדולות) ו-DKW (יצרנית מכוניות קטנות ואופנועים) - מתאחדות לחברה אחת משולבת בשם אוטו-יוניון. ארבע הטבעות השלובות זו בזו בסמל, מייצגות כל אחת מהחברות האלו. מיזוג נוסף של אודי עם יצרנית אחרת היה בשנת 1969, כאשר בעלת הבית פולקסווגן, שרכשה את אוטו יוניון מדיימלר בנץ מספר שנים קודם לכן (ממש טלנובלה גרמנית) איחדה אותה עם NSU.

הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי הסמלים. יצרן, אתר יצרן
מכונית של הורך, עם סמל החברה למעלה ומתחתיו על הגריל ארבע הטבעות/אתר יצרן, יצרן

אז למה אין עוד טבעת חמישית בסמל אחרי צירוף NSU שאלה טובה, ייתכן והתשובה לכך נעוצה בעובדה שלוגו חמש טבעות כבר שייך לגוף אחר - המשחקים האולימפיים. אגב, בשנת 1995 הגיש הועד האולימפי תביעה נגד אודי על הפרת הסמל המסחרי - אך תביעה זו נהדפה.

למרות האיחוד, טכנית, את סמל ארבע הטבעות בלבד לא תמצאו על אף מכונית של אוטו יוניון משנות ה-30 - להוציא מכוניות המירוץ המהוללות של החברה. הסמל עצמו היה, אבל תמיד בצירוף סמל החברה המסוימת מבין הארבע שייצרה את המכונית. לאחר מלחמת העולם השנייה, כאשר אוטו יוניון מוקמת מחדש באינגלושטאט בשנת 1949 בעוד שאריות שלה נמצאות בגרמניה המזרחית תחת השלטון הסובייטי, מייצרת החברה דגמים מיושנים יחסית על בסיס התכנונים של DKW. רק ב-1965 מוצגת המכונית הראשונה עם סמל ארבע הטבעות בלבד ונקרא פשוט - אודי.

אז בואו כבר עכשיו נשים בצד את הפירוש של AUDI כ- Auto Union Deutschland Ingolstadtזה אולי נשמע טוב, אבל לא נכון.

הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי הסמלים. יצרן, אתר יצרן
אוטו יוניון A טייפ הייתה הראשונה לשאת רק את סמל ארבע הטבעות וכך כל מכוניות המירוץ של החברה בשנות ה-30/אתר יצרן, יצרן
הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי הסמלים. יצרן, אתר יצרן
ממכונות תפירה למכוניות, הסמל של אופל עבר הרבה גלגולים/אתר יצרן, יצרן

אופל: ברק בעיניים

יצרנית המכוניות הגרמנית (היום בבעלות צרפתית של PSA), הוקמה בשנת 1862 על ידי אדם אופל, לא כיצרנית מכוניות כמובן, כי אז לא היו מכוניות - מה שיוצר פרדוקס נוראי. היא החלה את דרכה בתור יצרנית מכונות תפירה. בשנת 1886 הוא מתחיל לייצר גם אופניים, שלב ביניים נפוץ מאוד אצל יצרניות רכב ובשנת 1899 מוצגת המכונית הראשונה שלו שנבנית תחת שותפות, העסק לא מתרומם ורק בשנת 1902 הוא מציג את המכונית העצמאית הראשונה שלו אך זו נכנסת לייצור רק ב-1906.

הלוגו הראשון של אופל, שככל הידוע לא הופיע על מכוניות, היה פשוט שילוב של האות A מאדם בתוך האות O של אופל. על אופנועי החברה הופיע רק הכיתוב אופל, וסמל של ממש נראה רק בשנת 1910, הוא היה בצורת עין, כאשר בתוכה כתוב OPEL על רקע כחול והשוליים מעוטרים בעלי דפנה.

הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי הסמלים. יצרן, אתר יצרן
העין הכחולה של אופל, מעוטרת בעלי דפנה/אתר יצרן, יצרן

מכאן ואילך, העסק מקבל תפנית מעניינת, החל משנות ה-30 מתחיל להופיע סמל מעניין מאוד למכוניות אופל. סמל הפונה שמאלה ושנראה לפעמים כמו צפלין, או כוכב שביט ולפעמים כמו מטוס או ציפור. המשותף להם היה שהחפץ טס דרך טבעת. במקביל לו, הופיעו גם סמלים בצורת מגן אליפטי, בגוונים לבן וצהוב (המאפיינים את אופל עד היום) והכיתוב אופל בשחור.

הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי הסמלים. יצרן, אתר יצרן
צפלין? מטוס? כוכב שביט? מה טס דרך החישוק?/אתר יצרן, יצרן

מקור הברק בסמל, מגיע בכלל ממשאית, או ליתר דיוק סדרת משאיות בשם "בליץ" שפירושו ברק בגרמנית. השם עצמו שנבחר אחרי תחרות, ניתן למשאית של אופל בשנת 1930, בהמשך, הפכה אופל לספקית המשאיות העיקרית לוורמאכט - חיל הרגלים הגרמני ובין השנים 1935 ל-1944 מעריכים כי יותר מ-130 אלף משאיות בליץ במגוון פלטפורמות סופקו לצבא הנאצי.

הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי הסמלים. יצרן, אתר יצרן
תחילתו של הברק בכיתוב על חזית המשאיות לצבא הגרמני/אתר יצרן, יצרן

בחזית המשאית נכתבו המילים "אופל" ו"בליץ" זו תחת זו באופן שיצר צורה המזכירה את האות Z ואת צורת הברק. בשנת 1963 התמזגו שני הסמלים, ובדגמי 1964 את העצם המעופף דרך העיגול החליף הברק של אופל. כך נוצר סמל הברק בתוך העיגול.

הלוגיקה של הלוגו: מה מסתתר מאחורי הסמלים. יצרן, אתר יצרן
עם השנים קוצצו קצוות הברק כדי להכיל את הסמל בריבוע צהוב, שיוכל לשבת לצד הריבוע הכחול של ג'נרל מוטורס/אתר יצרן, יצרן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully