וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונת מצב: האם הג'יפון המודרני מחסל את מכונית הנוסעים המשפחתית?

16.7.2018 / 15:56

בארה"ב המגמה כבר ברורה: מכוניות הסדאן Out, הקרוסאוברים In, ומה שהחל כרצון של חלק מהצרכנים ללכת בלי ולהרגיש עם, הופך להיות נחלת הכלל והאופנה השלטת. גם בישראל המספרים מוכיחים שהנהג רוצה להרגיש על הגובה. אבל האם זהו באמת סופה של המכונית המשפחתית?

מכירת מכוניות ארה"ב. AP, AP
אז מה נקנה היום? מכונית סדאן או ג'יפ גדול? לקוחות באולם פורד בארה"ב/AP, AP

הווידאו-קליפ הראשון בתולדותיה של רשת MTV ב-1981 נקרא "הווידאו הרג את כוכב הרדיו". הקליפ עצמו הוקלט על ידי הלהקה, ה-באגלס' שנתיים מוקדם יותר, אבל הפלטפורמה של MTV הפכה את הלהקה הזו מחבורה קצת אפורה ואנונימית לכוכבי על. אף אחד לא תיאר לעצמו מה תהיינה ההשלכות התרבותיות של MTV על תחום הבידור, אבל מסר אחד יצא משם באותו ערב מכונן של ה-1 באוגוסט: שום דבר לא יהיה יותר כפי שהיה - הדרך לצרוך מוסיקה ולחוות אותה עומדים בפני מהפכה ענקית.

ביג איז דה בסט

האמריקנים לא אוהבים מהפכות קיצוניות כשזה נוגע לגלגלים שלהם, אבל גם שוק הרכב האמריקני כבר מתקשה לעמוד בפני הפיתוי הזה שנקרא "ג'יפון". מדי 12 חודשים נמכרות בארה"ב בערך 17 מיליון מכוניות, ולכן עסוקים שם (בחרדה) בשאלה גורלית: "האם ה-SUV קבר סופית את מכונית הסדאן"? כשמסתכלים ימינה ושמאלה בכבישים הנסיגה מורגשת; על פי כלי התקשורת המובילים בצפון היבשת מכוניות סדאן שקועות בצרות צרורות: "נתח המכירות עומד על 10.7% בלבד, שזה הערך הנמוך ביותר מאז 1991", כך אומרת ג'סיקה קולדוול, מומחית של אתר הרכב 'אדמונדס'.

את האמריקנים מעניין לא רק הנתון הכלכלי אלא התוצא העדרי: "הטעם של הצרכנים משתנה מדי כמה זמן. זה טבעי. הגיוני. אבל זה פשוט מפתיע באיזו מהירות הם החליטו לקפוץ לרכבי SUV ולנטוש את מכוניות הסדאן", מוסיפה קולדוול. עוד היא מעירה, "אני חושבת שיש פה עניין נוסף: הצרכנים מבינים שהם יכולים לקבל SUV תמורת מחיר דומה למכונית סדאן ולחסוך כסף בתחנות הדלק. אז קשה לשכנע אותם לחזור לרכב קטן יותר ופחות מרשים במימדיו או בעיצוב שלו".

מכירת מכוניות ארה"ב. AP, AP
מגרש מכירות של ג'יפ-קרייזלר/AP, AP

דוגמא טריה למהפכה הצרכנית שמתרחשת בארה"ב ובמיוחד בגזרת מכוניות הסדאן אפשר לראות במטה פורד. באפריל הודיעו במותג על גניזת כל מכוניות הנוסעים בתחילת העשור הבא מלבד המוסטנג, ובימים האחרונים התחזקו הדיווחים לפיהם הפיוז'ן (מונדאו) תמחק מהארסנל והכותר יועתק לטובת כביש-שטח שיתחרה בסובארו אאוטבק. אאוטבק הוא הרכב הנמכר ביותר של סובארו באמריקה ובפורד מבינים שהם חייבים לקפוץ על הרכבת מהר. "כלי רכב כאלו מעניקים לנהגים שימושיות טכנית אמיתית, בלי להעניש אותם בצריכת דלק מופרזת", כך אמר לאחרונה ג'ים פרלי, מבכירי פורד העולמית.

הקולגות של פורד, בין אם אלה שכנותיה במישיגן או מסביב לעולם שוקלות פתרון פחות קיצוני; "אני חושבת שכרגע הם (יצרני הרכב) מנסים להבין אם זה צעד נבון להשבית את ייצור מכוניות הסדאן ברמה מסוימת, או לבצע מיקור חוץ לשווקים בהם מכוניות נוסעים הן עדיין המצרך המבוקש ביותר כמו בסין (שוק הרכב הגדול בעולם). או אולי פשוט להתמקד במקומות בהם זול יותר לייצר אותן, מקסיקו לדוגמא", אומרת קולדוול.

פולקסווגן טיגואן אולספייס. פולקסווגן, אתר יצרן
פולקסווגן טיגואן 7 מושבים/אתר יצרן, פולקסווגן

מה כל כך מפתה בג'יפונים?

ג'יפון מודרני, כמו שאנחנו מכירים אותו - יונדאי טוסון, קיה ספורטאז', פולקסווגן טיגואן, פיג'ו 3008 והקטנים יותר, הוא נגזרת של רכבי ה-SUV ההיסטוריים, אבל הוא לא חולק עימם כמעט שום דבר במשותף; ראשית, רובם מתבססים על הנעה קדמית ואין להם יכולת מינימלית בשטח. שנית, הם לא מתנועעים על הכביש כמו שיכורים אלא נוסכים בטחון גבוה בנהג למרות מרכז כובד בעייתי (מכונית גבוהה היא בעלת זווית גלגול חדה יותר).

ההבדל העיקרי בין שיטות הפיתוח מלפני 20 שנה להיום נעוץ בפלטפורמה ויחידות ההינע; פורד אדג' למשל, אחד מרכבי ה-SUV הנמכרים ביותר בארה"ב בעשור האחרון מוברג על פלטפורמה של מאזדה 6, כך שבמישור הדינמי מתגמל בחווית נהיגה מאוזנת לעומת רכבי SUV שהתבססו על שלדות פרימטיביות של טנדרים וגרמו לנוסעים למחלת ים.

תירוץ נוסף שעומד לזכותם של רוכשי הג'יפונים נוגע בנקודה רגישה נוספת - צריכת הדלק. גם כאן, התרומה הגדולה ביותר היא מצד הקידמה ותקנות זיהום האוויר שכפו על יצרני הרכב לבצע התאמות סביבתיות ולהגדיל את השימוש במנועי כלאיים; באמצע שנות ה-2000, כאשר מחירי הבנזין נסקו, קמו הצרכנים ודרשו אלטרנטיבה לשתיינות המופרזת של הטנדרים ורכבי ה-SUV, מהם נעדרו מנועים קטנים מששה או שמונה צילינדרים ("דינוזאורים חזירים" כינו אותם בפורומים). בעידן הנוכחי, רוב הקרוסאוברים מציעים חלופה עם ארבע בוכנות, לפעמים עם סיוע היברידי וביצועים טובים. כך שמבחינת הנהגים, הפשרה ביכולת היא קנס סמלי והבונוס הוא מראה חיצוני מושך.

עוד באותו נושא

פסגה אירופאית: פיג'ו 3008 דיזל-פרימיום נגד פולקסוואגן טיגואן Comfortline

לכתבה המלאה
מכירת מכוניות ארה"ב. AP, AP
דודג'. מה יהיה גורלה של מכונית הסדאן בעוד כמה שנים?/AP, AP

הפספוס האמיתי

כשמדברים על "קרוסאוברים" ההבחנה ה"מקצועית" היא לאותם כלים חדישים שמשלבים שלדה מעודכנת ומנועים עממיים. אבל לא כולם מביעים התלהבות גדולה מהדהירה האובססיבית לכיוונם - נהגי מירוץ בדימוס למשל חוטפים אלרגיה חריפה למשמע המילה הזו. מספיק לקרוא את הביקורת של רנדי פובסט (ה"רקטה", אלוף מספר פעמים במירוצי GT) בן ה-62, היום אחד הבוחנים הראשיים של ירחון 'מוטור טרנד' בשביל להבין את הסתירה שבאחזקת SUV לבין התמורה שהוא לכאורה מספק: "אנשים שואלים אותי למה כולם קונים SUV? ובכן, אם תסתכלו מה עוללו לתצורת הסטיישן-וואגון בשנים האחרונות תבינו בעצמכם; מצד אחד, הם הרבה יותר פרקטיים והגיוניים ומצד שני - יצורים ארכאיים נטולי השראה עם עיצוב אומלל, שפשוט הפסיקו להתייחס אליהם. חבל. ועם זאת, נראה לי שזה אולי עומד להשתנות".

פובסט ציין את הדברים גם במסגרת מבחן שביצע לוולוו V90 קרוס-קאנטרי. לא נהגנו, אז לא נביע דעה כמובן. ובכל זאת, וולוו, וגם סובארו עלו על פתרון ביניים מעניין שנים קודם לכן כשהגביהו מכונית סטיישן והפכו אותן למושא הערצה בקרב חקלאים ולאחר מכן גם בסביבת משפחות. פובסט מוסיף, כי הוולוו משקפת לטעמו את מוביל המשפחה האידאלי: רכב רב-שימושי עם הנעה כפולה, מעוצב, עם מנוע 4 צילינדרים ואיכויות קפדניות. כמובן שהוא יקר מאוד (מעל 70 אלף דולר) אבל לפחות הוא מסוגל לטפס על עוד משהו מלבד מדרכה.

מכירת מכוניות ארה"ב. AP, AP
וולוו V90 קרוס-קאנטרי. שילוב חכם בין יכולת שבילים לשימושיות וחסכון בדלק/AP, AP

לאן מפה?

כל מי שאומר בבטחון שהוא יודע מה יהיה ה"דבר הבא" בעולם הרכב מתבסס על השקפה חד ממדית: רכבי ראווה. הבעיה בגישה הזו היא שקונספטים הם קרקע ניסויית לעיצובים וטכנולוגיות בחיתולים שלהם ולא כל קונספט שנפלט מסערת מוחות שווה בהשפעתו לרכב רעיוני כמו 'מאקו-שארק' למשל - דגם התצוגה שהבשיל לשברולט קורבט סטינג-ריי, מכונית שבאמת חוללה מפנה תרבותי בעולמם של רכבי הספורט משנות ה-60 והלאה.

אבל כמו שפובסט טען, הוא מזהה ניצנים של רנסנס במכוניות הסטיישן המודרניות; שימו לב מה עשו מאזדה עם 6 וואגון המפוסלת לפני שנים אחדות, ה-V60 החדשה של וולוו מבטיחה הרבה ולאחרונה הפיג'ו 508 סטיישן החדשה וגם סופרב סטיישן מביאות בשורות אופנתיות; כולן זכו לתשומת לב מצד מחלקת העיצוב ולא הוגלו לשוליים של המותג.

העתיד, אולי טמון במרכב מיוחד שיגשר בין קרוסאובר לסטיישן.

מבחן שברולט אימפלה. קובי ליאני
שברולט אימפלה/קובי ליאני

יש עוד זמן

האם אפשר להכריז על מותה של מכונית הסדאן? לפני שנתיים איש לא היה מעלה על דעתו שהאפשרות הזו בכלל מונחת על השולחן. אבל אחרי שסרג'יו מרקיונה, הבוס הגדול של פיאט-קרייזלר החל במסע קיצוצים רוחבי של מכוניות נוסעים והקצה משאבים רבים לפיתוח טנדרים ורכבי SUV, כולם הפסיקו להתייחס אליו כמו משוגע ולקרוא לו גאון. ג'ף שוסטר, אנליסט ב-LMC אוטומטיב: "בזכותו, כמעט כל מכונית נוסעים נבחנת עכשיו שלוש פעמים. ויש כאלו שכבר מתגלגלות אל שורת הנידונים למוות".

קל מאוד לזהות היום סדרות שנידונו לגסיסה, אומרת סטפני ברנטלי, אנליסטית בכירה בענף הרכב האמריקני. "בוא נאמר שסיכויי ההישרדות של כותרים כמו שברולט 'אימפלה' נמוכים, כי דגמים כמו מאליבו נהיו הרבה יותר גדולים. זה גורם לאימפלה להיות חסרת חשיבות צרכנית. אם מישהו רוצה רכב יותר גדול מהמאליבו - הוא פשוט קונה מיניוואן או SUV".

אם למדוד את סיכויי ההישרדות שלהן בישראל ביחס לארה"ב, סביר שרכבי סדאן עם מנוע בנזין ותיבה אוטומטית יהיו כאן עוד הרבה מאוד שנים. שוק הרכב הישראלי אמנם האט בשנה האחרונה עם ירידה של כ-5% במסירות לעומת התקופה המקבילה ב-2017, אבל דגמים אלו עדיין מרכיבים את הנתח המרכזי בחלוקת המכירות בארץ. הג'יפונים מצדם ממשיכים לדהור אלינו מעבר לים היישר לצמרת עם עשרות אלפי מכירות מדי חודש על חשבונן של מכוניות הנוסעים, מכרסמות תחתיהן את הקרקע הבטוחה עליהן נסעו עד היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully