וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע בין כוכבים: טיול שטח לילי במצפה רמון

22.7.2018 / 8:36

לעתים אנו מתייחסים למצפה רמון כאל חניית ביניים סתמית, נקודת תדלוק בדרך לדרום הפרוע. האמת היא שיש הרבה מה לראות ולעשות במצפה - גם לאחר רדת החשיכה. עשרה חודשים לאחר הכרזת מצפה רמון כ"שמורת אור כוכבים בינלאומית", חזרנו למדבר

מסע כוכבים על ג'יפים במצפה רמון. רמי גלבוע, ניר בן טובים
תצפית לילית מרתקת במצפה רמון. תאורת הלייזר מסייעת בזיהוי הכוכבים וגרמי השמים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מי שמכיר את המדבר יודע כי בלילה, השמים יותר מעניינים מאשר הקרקע. החשיכה המוחלטת מדגישה את הכוכבים ואפשר לראות כוכבי לכת וערפיליות, גלקסיות מרוחקות וגם את שביל החלב. לעתים אני מתרחק ביודעין מאור המדורה, מנסה לזהות צורות שמימיות: הנה העגלה הגדולה, זה חץ הצפון ופה הקסיופיאה, ולהיכן נעלמה הדובה הגדולה? התצפיות האיכותיות ביותר מתרחשות בהר הנגב שם זיהום האור הוא מינימאלי, האוויר צלול, ושכבת האטמוספרה דקיקה ביותר.

לאחרונה סיימנו טיול מדברי במצפה רמון, ויצאנו לתצפית כוכבים עם נדב סילברט ממרכז ההדרכה "בטבע" בסיור קודם הפליא נדב בתיאוריו על הארכיאולוגיה וההיסטוריה של הר כרכום, ותוך כדי כך העלה נקודות רבות על סמלים אסטרונומיים וגרמי שמיים. מסתבר שרגליו של האיש נטועות בקרקע אבל עיניו נשואות לחלל, באמצעות טלסקופים ענקיים אותם הוא מעמיד לרשות קבוצות מטיילים. את התצפית שלנו מיקם נדב בתחתית מכתש רמון עם מדורה קטנה, מחצלות וקפה ריחני. לרקע אורותיה המרצדים של מצפה רמון סיפר לנו נדב על הגדרתו של מכתש רמון כ'שמורת אור כוכבים'; אל נא תקלו ראש בעניין, יש ברחבי העולם רק 54 שמורות אור כוכבים, המוכרות על ידיInternational Dark Sky Association האמריקני, וגם על ידי אונסק"ו.

מסע כוכבים על ג'יפים במצפה רמון. רמי גלבוע, ניר בן טובים
לאחר טיול ג'יפים מאובק, אין כמו תצפית לילית שתקשט לנו את הלילה/ניר בן טובים, רמי גלבוע

הכרזה נכספת זו מוענקת רק לקומץ אתרים ברחבי העולם בהם נשארו שמי הלילה במצבם הטבעי, משמרים את המראה הייחודי של כיפת השמיים זרועת הכוכבים. ישראל היא המדינה הראשונה במזרח התיכון הזוכה להכרה זו, וצריך לעבוד קשה כדי לשמר את התואר. עיריית מצפה רמון התחייבה לצמצם את תאורת הרחוב, להתקין תאורות שאינן מכוונות לשמיים, ולהגדיר מספר שעות לילה, בהן תואפל רוב העיירה. כמה חודשים לאחר ההכרזה, שמחנו לגלות שינויים של ממש ברמת התאורה במצפה רמון ובמכתש; העירייה התאימה את תאורת הרחובות לתקן הנדרש של אורות מוחלשים, בטמפרטורה שאינה פוגעת בתצפית הכוכבים. מוקדי תאורה במכתש הוחשכו לחלוטין, ביניהם תאורה של נקודות שאיבה, ניטור וחשמל. חניון 'בארות' הוחשך לחלוטין; נעלמו הזרקורים הגדולים, ובמקומם הותקנה תאורה רכה וסמויה יותר. הפתעה טובה מאוד, מדברים וגם עושים!

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

ט"ו בשבט של אוהבים וליקוי ירח נדיר, ב-27 ליולי

המוני התיירים עוד לא זורמים מאירופה אבל בסוף השבוע הבא יתרחש ליקוי ירח מלא ונדיר, אירוע המתרחש כל עשרים שנים. ליקוי הירח נופל בדיוק על חג האהבה ט"ו בשבט, וגורמי תיירות החליטו להפוך אותו לחגיגה עממית עם דגש על אירועי זוגיות ומשפחה. החגיגות יתרכזו בכמה מוקדים: חוות האלפקות, כרמי הר הנגב, קבלת שבת בחאן צל מדבר, לינה באתר קמפינג, ועוד. מחיר הפעילויות החל מ-85 שקלים לאדם (65 לילד), אבל אפשר גם לבוא לצפות בחינם - השמיים אינם שייכים לאף אחד!

הכרזת מכתש רמון כ'שמורת אור כוכבים' הגיעה לאחר שלוש שנות מעקב בינלאומי על איכות האור (ובעיקר, החושך...) במכתש רמון. צמצום רמת האור תיטיב עם בעלי החיים הפעילים בלילה, עדרי פראים וראמים, יעלים וצבאים. יש האומרים כי נשארו במכתש עוד פרטים בודדים של נמר המדבר, איפה הם?... צמצום זיהום האור מתחבר גם אל מסורות עתיקות המוצאות את ביטויין המרכזי ב"דרך הבשמים" העוברת במכתש רמון; קשה שלא להתפעל מהעובדה כי שבטי הנבטים שניווטו כאן לפני אלפי שנים הסתייעו באותם גרמי השמיים, המרצדים גם היום בשמי המכתש! מכתש רמון משמש גם אתר הנצחה לאילן רמון ושבעת חברי הצוות של מעבורת החלל קולומביה; השמיים אותם ראו השבעה עד התרסקותם הטראגית הזכירו להם אולי, את שמי הלילה במכתש רמון.

מסע כוכבים על ג'יפים במצפה רמון. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מסע כוכבים על ג'יפים במצפה רמון/ניר בן טובים, רמי גלבוע

אסטרונומיה עלולה להישמע כעיסוק מתנשא אבל בשנים האחרונות נחשפו הישראלים לפוטנציאל התיירותי של צפיית כוכבים, באירועי 'מטר של כוכבים' הפופולאריים להפתיע. זקנים נשים וטף יורדים באלפיהם לדרום כדי לצפות בקסם המסתורי במו עיניהם, במשקפות, טלסקופים או במצפה כוכבים הניצב על שפת המכתש. לא לכולם יש גישה לטלסקופ מקצועי ולכן התכנסנו בלילה אפל, מסביב לטלסקופ ולסיפוריו הנרחבים של נדב.

לילה של יום מפרך

יכול הג'יפאי לבלות את הלילה בחניון לילה מוסדר, חינם אין כסף. יכול הוא גם לישון במלון 'בראשית' ההיפר מפנק, נא להכין כמה אלפי שקלים... אפשר גם לישון באחד החאנים והצימרים שבסביבה ואנחנו בחרנו להתאשפז הפעם ב'צל מדבר', חוות אירוח מקסימה היושבת ממש על מצוק המכתש. לאחר מקלחת חמה וצפייה בשקיעה הרומנטית ירדנו לפגוש את נדב והטלסקופים על קרקעית מכתש רמון, 900 מטרים מעל פני הים.

מסע כוכבים על ג'יפים במצפה רמון. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מסע כוכבים על ג'יפים במצפה רמון/ניר בן טובים, רמי גלבוע

הייתי שמח לפרט בפניכם את פרטי הפרטים של מה ששמענו באותו הלילה - כוכבים לכת ושבת, גלאקסיות, ערפיליות, מרחקים בלתי נתפסים ודימויים המנסים לתת לנו מושג על גודלם העצום של גרמי השמיים. הייתי שמח אבל איני זוכר הכול, וגם לא צריך. הצפייה בטלסקופ הענקי היא חוויה מרתקת, אבל לא צריך להפוך אותה לקורס אקדמי בטכניון. עובדה היא שכאשר הצצתי בעינית הטלסקופ, אחזה בי התרגשות בלי מובנת - זה לא היה סתם לראות כוכבים גדולים וקרובים יותר; זה היה סוג של מסע לעולמות אחרים, הצצה במשהו שהיה ויישאר תמיד מחוץ להישג ידם של בני תמותה. מראה הכוכבים מקסים וצלול ואתה גם יודע שמה שאתה רואה התרחש לפני שנות אור קדומות, הרבה לפני שאדם כלשהו דרך על כדור הארץ.

תצפית הכוכבים של נדב מסתייעת בתאורת לייזר רבת עוצמה, והיא כוללת מבוא מרתק ללילה המדברי וחיבורים מפתיעים למיתולוגיה, יהדות ומדע המסופרים בלשון הנהירה לכל אדם - לא צריך להיות פרופסור! העובדות היבשות הופכות לחוויה מדהימה: בסך הכל אתה רואה שמים שחורים עם נקודות לבנות וקצת צבע, אבל הדימיון מעיף אותך אל על. אתה נזכר ביורי גגרין עם הספוטניק, מצדיע בליבך לאילן רמון האמיץ והמקסים וזה באמת, מסע של כוכבים. לא ציפיתי לחוויה מהסוג והעוצמה הזאת! כאשר אתם יורדים למדבר החשוך, קחו איתכם את הילדים; כמי שגדלו בעולם של מסכי טלפונים וזיהום אור המסתיר כמעט לחלוטין את גרמי השמיים, המבט הראשון בשמי המדבר ישאר חקוק בליבם. אינכם צריכים רכב שטח, אגב - האחרונה במשפחתיות תגיע בנוחות אל נקודות התצפית, כך גם אוטובוס העמוס בכיתות ילדים צוהלים.

מסע כוכבים על ג'יפים במצפה רמון. עזרי קידר, מרכז הדרכה בטבע, תמונות גולשים
מסע כוכבים על ג'יפים במצפה רמון/תמונות גולשים, עזרי קידר, מרכז הדרכה בטבע
  • עוד באותו נושא:
  • מצפה רמון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully