וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאנגו: ממה חוששים נהגי המוניות?

27.12.2018 / 9:59

בפגישה שערך איגוד נהגי המוניות, המליצו ראשי הארגון לנהגי המוניות שלא להצטרף לשירות הזמנת המוניות החדש. החשש, יאנגו היא "דלת אחורית" דרכה רוצה אובר להכין את הקרקע לכניסה שלה

יאנגו שירות המוניות של יאנדקס. צילום מסך, צילום מסך
אפליקציית יאנגו/צילום מסך, צילום מסך

"כל עוד לא יתקבל מסמך מיאנגו המאשר כי לא ייעשה שימוש בפלטפורמה להכנסת אובר לישראל - לא נמליץ לעבוד עם החברה", כך אומר ל"וואלה רכב" יהודה בר אור, יו"ר איגוד המוניות בישראל.

יאנגו, שירות הזמנת המוניות החדש שנכנס לאחרונה לישראל הצטרף לשוק האפליקציות להזמנת מוניות שכיום נשלט ברובו המוחלט על ידי GETT ובחלקו על ידי רקסי, אובר מוניות ועוד. החברה הינה למעשה שלוחה של חברת יאנדקס, ענקית טכנולוגיה רוסית, ש-51 אחוזים מהבעלות עליה שייך לסברבנק, הבנק הגדול ביותר ברוסיה שבתורו נמצא בשליטה של המדינה (57 אחוזים). יאנדקס היא ה"גוגל" של רוסיה המפעילה בין השאר מנוע חיפוש, שירותי מפות ודוא"ל. בחודש פברואר 2018, מוזגו הפעילויות של יאנדקס בתחום הזמנת המוניות עם אלו של אובר. הראשונה קיבלה למעשה גישה לשווקים מערב אירופים (שם, כמו בישראל היא תעבוד תחת המותג יאנגו) ואובר מצידה קיבלה דריסת רגל בשוק הרוסי.

מצב דברים זה, מביא לחשש לא רק של נהגי מוניות, אלא גם של מומחי אבטחת סייבר ושל המשרד לבטחון פנים של ליטא למשל, שהמליץ שלא לעשות שימוש באפליקציה בשל האפשרות שנתוני המשתמשים יגיעו לידיים הלא נכונות. יאנדקס מבחינתה הצהירה כי פעילות החברה בתחום זה נעשית מחוץ לרוסיה ובמנותק מהחברה האם.

מונית נוסעים. ניר בן טובים
יו"ר איגוד נהגי המוניות: מברכים על התחרות ל-GETT/ניר בן טובים

מברכים על תחרות, לא על הסתרה

"אין לנו בעיה עם התחרות ל-GETT" אומר לנו בר אור, " להיפך, אנחנו נברך על תחרות שתוזיל את דמי הסדרנות וגם תשפר את השירות ללקוחות המוניות". בהתייחסות זו לתחרות מול GETT, נוגע בר אור בטענות של נהגי מוניות רבים על אותם דמי סדרנות שגובה החברה מהנהגים העושים שימוש בשירותיה. כאשר נכנסה זו לישראל היא הצהירה על דמי סדרנות נמוכים של כ-300 שקלים, אולם ככל שעלו מספר נהגי המוניות העובדים איתה, וככל שצברה כוח בשוק המוניות, עלו התעריפים. בשלב הראשון ל-500 שקלים ועד לאלו המבוקשים כעת העומדים על 1,000 ו-1,200 שקלים.

החשש של האיגוד, בו חברים 22,700 נהגי מוניות כי יאנגו, לאור השותפות עם אובר, למעשה מסתירה כוונות אחרות. "אנחנו כאיגוד הדואג לפרנסת הנהגים בענף, לא נוכל לתת יד לחברה שביום שתחליט להפעיל שירותי היסע בידי אנשים פרטיים - תפגע בענף שלנו. החשש של בר אור אולי נשמע רחוק, ונוגע לפעילות של אובר, שתאפשר לנהגים פרטיים להסיע נוסעים בשכר. אבל יש גם היבט אחר - Yandex.Taxi השם בו פועלת החברה במדינות מזרח אירופה כבר מפעילה במוסקבה מספר מוניות אוטונומיות בשלב פיילוט למהלך הבא שלה. זה שישלב את המידע, הידע, שירותי המפות ומשתמשי האפליקציה שלה כדי לייצר אלטרנטיבה למוניות הנהוגות על ידי נהגים כיום.

עוד באותו נושא

"בושה": כמה באמת מרוויח נהג מונית בישראל?

לכתבה המלאה
מירוץ אפליקציות: גט טקסי נגד אובר. ראובן קסטרו
מי תשלוט על תחום האפליקציות למונית?/ראובן קסטרו

נכון להיום, שני הנכסים הגדולים בחדירה האגרסיבית של יאנגו לישראל היא פטור של חצי שנה מדמי סדרנות לנהגי המוניות שהצטרפו והנחה ללקוחות הנוסעים בשיעור של 50 אחוזים (עד 50 שקלים בנסיעה) לחמש הנסיעות הראשונות ואז הנחה של 30 אחוזים. נכון להיום, אחת המצטרפות המשמעותיות לשירותי החברה היא תחנת המוניות "הקסטל", מהגדולות והוותיקות בישראל שלה כ-750 נהגים. על ההצטרפות שלה אומר יהודה בר אור "קסטל, כמו במקרה של GETT מיהרה להצטרף בלי לשאול את השאלות", האם זו הייתה טעות? ימים יגידו.

מאבקי ציבור נהגי המוניות בצד, את הרווח העיקרי רושמים כעת הנוסעים במוניות, שמקבלים שירות מהיר יותר ובמחירים תחרותיים יותר. על התוצאה הסופית של מהלך הכניסה הזה והשינויים שיביא או לא יביא לענף המוניות עוד מוקדם להתנבא.

תוגבת יאנגו:
מיאנגו ישראל נמסר כי בניגוד לנאמר, אין לנו בשלב זה כל תכנון לעבוד עם חברת Uber בישראל. ההסכם בין יאנגו ל-Uber הוא אך ורק במס' מצומצם של מדינות מזרח אירופאיות תחת איגוד CIS. במדינות הבלטיות ובפינלנד לדוגמא, Uber היא מתחרה של יאנגו.
נוסף על כך, אנו ביאנגו ישראל עובדים מול תחנות ונהגים מורשים בלבד.

לגבי נושא השימוש במידע, יאנגו בסיסה הוא בהולנד והיא כפופה לחוקי האיחוד האירופי והרגולטור המקומי, לכן כל ענייני הדאטה כפופים לחוקי ה-GDPR

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully