וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טויוטה היילקס חוגג 50 שנות סולר, יזע ודמעות

28.12.2018 / 14:45

חמישים שנה מלאו לטנדר המיתולוגי העושה חייל באוסטרליה ותל אביב, אפגניסטן ויפן. היילקס הוא רכב מיוחד, עם יחסי ציבור כבירים לא פחות. יצאנו להיזכר, להבין ולחגוג

יום הולדת 50 להיילקס. יצרן, אתר יצרן
למסיבת "יום הולדת 50" כינסנו שלושה היילקסים: מפלצת העבירות של ארז סמדר, מיליונר הקילומטרים של אבשי הרצוג, וטנדר המסעות של עידן ויצמן/אתר יצרן, יצרן

במהלך חמישים השנים קמו הרבה מעריצים לטנדר היילקס 1-טון; 17,700,000 מיליון היילקסים נמכרו ברחבי העולם וטויוטה טוענת כי חלק גדול מהם עדיין נוסעים. בעולם של מותגים מתחלפים שומר היילקס על קונספט קבוע ובלתי משתנה, והוא מכוון לאותו פלח שוק. הדגם הראשון בשושלת הושק ב-1968, נצר ל"בריסקה" הענתיקה שהורכבה גם בישראל, בתחילת שנות השישים של המאה שעברה. הדור הראשון של היילקס התאפיין במידות ויכולות המזכירות במידה רבה את הטנדר הנוכחי; היילקס דור ראשון היה טנדר חד קבינה באורך 4.22 מטרים, עם כושר העמסה של 1,000 קילוגרם. היו בו שלדת סולם וסרן אחורי חי, מנוע בנזין 1.5 ליטר 70 כוח סוס, ותיבת 4 הילוכים ידנית. קפיצים? בדיוק כמו היום, עלים מאחור, סלילים מלפנים.

יום הולדת 50 להיילקס. יצרן, אתר יצרן
דור שני של היילקס מודל 1972, מנוע בנזין 1.6 ליטר, 83 כ"ס/אתר יצרן, יצרן

ב-1991 הגיע לישראל הדור החמישי של היילקס, בתצורת תא כפול והנעת 2X4. ה-4X4 בעל שני הסרנים נחת אצלנו ב-1992 ומאז ועד היום, נמכרו בישראל 35,825 היילקסים. לאחר שנים של חרם ערבי היה השוק הישראלי צמא לטנדרים של טויוטה, שזכו להצלחה מידית בסקטור הקיבוצי והמושבי. היילקס 4X4 היה רכב גמלוני וקשוח, בעל שני סרנים חיים, ומנוע דיזל חלשלוש, 88 כ"ס בלבד. הוא היה קופצני ואיטי, אבל שום דבר לא עצר אותו.

עוד באותו נושא

מבחן טנדרים חוצה-קטגוריה: איסוזו די מקס, טויוטה היי לקס, מיצובישי טרייטון, ניסן נבארה, פולקסווגן אמארוק

לכתבה המלאה
יום הולדת 50 להיילקס. יצרן, אתר יצרן
היילקס פראי של מיכאל חן. בתום השיפוץ סיים הטנדר את תחרות 'קינג אוף האמרס' בפורטוגל/אתר יצרן, יצרן

הטנדר הראשון היה הבסיס לתדמית האגדית של היי לקס בישראל - זו לא חוכמה כאשר יש לך מכלולים של טרקטור ומנוע של קטנוע, שום דבר לא נשבר... עד היום מתלהט וויכוח עז בין אנשי שטח, עד כמה נכונה תדמיתו של היילקס? האם גם הדגמים החדשים אמינים יותר מהמקובל אצל שאר היצרנים? או שמא עליית הספקי המנועים והכניסה לטכנולוגיה מתוחכמת יותר, פגעו באמינות המותג? במקביל למחיאות הכפיים (הרבות) נשמעים גם (מעט) סיפורים על אמינות לקויה אבל אני לא אכנס למלכודת הזו: אין לי מידע בדוק, אין נתונים השוואתיים, זו לא מטרת הכתבה.

יום הולדת 50 להיילקס. יצרן, אתר יצרן
ב-2007 נערכו שני מסעות ארקטיים נפרדים, אחד לקוטב הצפוני, השני לקוטב הדרומי. ה-היילקסים שהוכנו בסדנת 'ארקטיק טראקס' האיסלנדית נועלים צמיגי 44 אינץ', אבל המנוע סטנדרטי/אתר יצרן, יצרן

אזרח העולם

מכירות היילקס הושפעו לא רק ממערך שיווק ויחסי ציבור אלא גם מגורמים נוספים, רבי עוצמה. הראשון הוא כוחות הרשע שמשום מה, מעדיפים היילקס על פני כל טנדר אחר. האם המוג'יהדין או דעאש יודעים יותר מאיתנו על אמינותו של היילקס, שהפך להיות המקבילה המוטורית לקלאצ'ניקוב? לעולם לא נדע, אבל שיירות המחבלים הנוסעים על היילקסים ממותקנים במקלעים כבדים, הפכו להיות אייקון קבוע בכל סכסוך בינלאומי. עד כדי שהרשויות באמריקה ניסו לחקור כיצד הגיעו מאות היילקסים חדשים לארגון המדינה האסלאמית ולאל-קעידה? חייב להיות גורם שלישי הרוכש טויוטות עבור הטרוריסטים, לדוגמא עירק - עד 2008 נמכרו בעירק כ-6,000 היילקסים בשנה, וב-2013 זינקה הכמות ל-18,000 טנדרים בשנה! מישהו עושה קופון גדול על הטנדר המבוקש והרשויות האמריקניות מנסות לסכור את הזרם, במידה מסוימת של הצלחה.

שלל מצרי שלקח תא דעאש סיני מהצבא המצרי לאחר התקפות. צילום מסך
שלל מצרי שלקח תא דעאש סיני מהצבא המצרי לאחר התקפות/צילום מסך

מקדם מכירות נוסף היה לא אחר מאשר כתב הטלוויזיה האגדי, ג'רמי קלרקסון הבריטי. ב-1988 לקחה הפקת התוכנית 'טופ-גיר' היי לקס סטנדרטי, וניסתה (לכאורה) להשמיד אותו - הטביעו אותו באוקיינוס, חבטו בו בכדור פלדה, הציתו אותו, העמידו אותו על גג בניין קורס, והטנדר לא שבק. בדרך פלא הצליחו להניעו פעם אחר פעם, עד שהגיע לדרכו האחרונה, באולפן הטלוויזיה. האם היה זה אירוע אמיתי, או סתם פעלול של טלוויזיה מלוטשת? האם מיצובישי מגנום לא היה עומד בהצלחה באותה התעללות? לעולם לא נדע אבל זה בוודאי ההיילקס הידוע ביותר בעולם, ומקדם מכירות אדיר - עובדה שאנחנו עדיין זוכרים ומדברים עליו לאחר 30 שנה!

יום הולדת 50 להיילקס. יצרן, אתר יצרן
הטנדר המרוסק-מוטבע-שרוף של ג'רמי קלרקסון; האם לא היה טנדר של מיצובישי או איסוזו עומד באותה התעללות?/אתר יצרן, יצרן

איש המרתון

אם תשאלו את אבשי הרצוג ממושב אלמגור האם יש הצדקה לתדמית האמינות של היילקס, תשובתו תהיה "כן" מהדהד. אבשי הוא לא רק לקוח נאמן שכבר החליף חמישה היילקסים, הוא גם שיאן המרחקים, אלוף המרתון, שייח'-אל-כביר ומיליונר-קילומטרים בזכות עצמו. את ההיילקס הלבן קנה ב-2006 ומאז נהג בו 1,433,402 קילומטרים (מיליון וארבע מאות שלושים ושלושה אלף, ארבע מאות ושניים קילומטרים בלבד...). את המרחק הפנטסטי הזה עשה בנסיעות בלתי פוסקות מצפון הארץ לדרומה, על סיפון הטנדר הידני. מדי פעם הוא יורד לנהיגת שטח במטעים, נראה כי הטנדר הזה לא נח לרגע.

יום הולדת 50 להיילקס. יצרן, אתר יצרן
הטנדר של אבשי כבר הקיף את הפלנטה 35 פעמים, בחיפושו אחרי הפירות הטובים ביותר. אין בטויוטה מד-מרחק שיכול להציג את המרחק הזה... אבל יש פוטושופ/אתר יצרן, יצרן

כדי להמחיש את מהות המספר 1,433,402 נציין כי הוא שקול להקפת כדור הארץ 35 פעמים, נוכל לומר שהטנדר הזה שתה עד היום כ-150,000 ליטרים סולר, שזה 750 חביות של 200 ליטר או ארבעה סמי טריילרים גדושים... לא יאומן. הדלק עולה כמו ארבעה טנדרים חדשים ורק בגלל הבחירה בגיר הידני, אבשי חסך עד היום למעלה מ-100,000 שקלים... אבשי החליף מנוע לפני 100,000 קילומטרים; לא מכיוון שהוא נגמר, אלא מכיוון שהחל להשמיע קולות לא נעימים, ואבשי מצא מנוע חלופי בהזדמנות. הוא כבר החליף שני מצמדים, אבל תיבת ההילוכים מקורית לחלוטין. לא תאמינו, אבל הטנדר עדיין נוסע על הבולמים והקפיצים ה-מ-ק-ו-ר-י-י-ם שלו... נהגתי באוטו ואני חייב להודות שהוא מדהים. תא הנוסעים מרוט במקצת אבל מבחינה מכאנית, הוא נוסע נהדר. אין חופשים, אין קרקושים, המנוע סוחב היטב, נוחות הנסיעה עדיפה בהרבה על זו של היילקס חדש.

יום הולדת 50 להיילקס. יצרן, אתר יצרן
יום הולדת 50 להיילקס/אתר יצרן, יצרן

זחלן הסלעים

ההיילקס האדום של ארז סמדר הגיע למפגש על גרר, לא מכיוון שהתקלקל; זה מפלץ עבירות משודרג להפליא, המרגיש נוח בין הסלעים ולא בנתיבי הכביש המהיר. זה היילקס מודל 1997 בעל שני סרנים חיים, מהעידן בו נוצרה תדמית האמינות המוחלטת של היילקס ולנדרקרוזר 70, למשל. ארז מנהל את מוסך 'סמדר' באזור תעשייה מתתיהו-מודיעין, המתמחה דווקא בגרנד צ'ירוקי. ארז בחר בהיילקס מכיוון שהוא מציע את השלדה והסרנים המתאימים ביותר לחזונו המכאני. הוא קנה את הטנדר לפני כארבע שנים, והכניס בו מהפך טכנולוגי מתוכנן ומבוצע היטב.

יום הולדת 50 להיילקס. יצרן, אתר יצרן
הקצב: שבלולי, הנחישות: חזיר בר/אתר יצרן, יצרן

הטנדר שמר על השלדה והסרן האחורי אבל חוץ מזה, הכול חדש: יש בו מנוע ותיבת הילוכים של פראדו (מנוע 125 כ"ס, נטול אלקטרוניקה), ציריות כרומולי מחוזקות, שני טרנספרים בטור (טרנספר 4.7 + הפחתת Dual-Case), הארגז קוצר ב-17 סנטימטרים. המרכב הוגבה בכ-6-אינץ', והצמיגים הנבחרים הם מקסיס Trepador 37/12.5R16 נמוכי-לחץ. בעזרתו הצמודה של מוסך סמי שרביט מאשקלון הרכיב ארז מלפנים סרן אחורי של פראדו, ועכשיו יש לו שתי נעילות חשמליות, תענוג. הטנדר האדום משייט יפה במהירויות 80-100 קמ"ש, אבל האקשן מתחיל כאשר מהירות הנסיעה יורדת מתחת ל-5 או 3 קמ"ש.

יום הולדת 50 להיילקס. יצרן, אתר יצרן
בסלעים ובמים/אתר יצרן, יצרן

בשילוב שתי תיבות ההעברה מתקבל קצב תנועה שבלולי לחלוטין; ניתן לצעוד בשלווה ליד הטנדר המזדחל, נמלים וחלזונות עוקפים אותך, יש זמן לחשוב על משמעות החיים... הטנדר האדום מפליא ביצועיו בקטעי עבירות קיצוניים דוגמת נחל כמריר או מחצבות נטושות. יכולתו לטפס על קירות מדהימה, אני התרשמתי בעיקר מהקלות והאיטיות בהן הוא מתמודד עם סלעי ענק. המנוע מסתובב "על הטורים" והאוטו מזדחל קדימה, צמיגי הענק לופתים את הסלעים ומושכים אותך מעלה, בעקשנות של חזיר בר. זה רכב עבירות אדיר וארז מצהיר, חד וחלק: היי לקס (או 75) הוא הפלטפורמה הטובה ביותר לבניית רכב עבירות, שאינו מתחיל בשלדת צינורות מבנייה עצמית.

יום הולדת 50 להיילקס. יצרן, אתר יצרן
ההיילקס של "איש שטח" מוכן למסעות, עם כל האבזור שיעלה על דעתכם, ואף יותר/אתר יצרן, יצרן

הטייל בפלנטה

לא כל ההיילקסים מקיפים עולמות ומטפסים על קירות, יש גם כאלה המשמשים לקוחות פחות קיצוניים. עידן ויצמן מחנות המחנאות האינטרנטית "איש שטח" רכש את ההיילקס 2017 לשימוש יומיומי ולטיולי סוף שבוע. הרכב שופר באופן מינורי, אבל ארגז האלומיניום שלו מתוצרת Alucab מלא וגדוש כל טוב. יש מקרר SnoMaster על מגירה נשלפת, היורדת לגובה נוח לשימוש. יש תאי אחסון הנפתחים מהצד ומאחור, שתי מגירות נשלפות בעלות תכולה של 100 קילוגרם כל אחת, מיכל מים למקלחת ושטיפת כלים, צילייה שמכסה 270 מעלות נטולת רגלים, שקעי חשמל ולחץ אוויר, הכול מוכן למסע הגדול. אהבתי במיוחד את שולחן האלומיניום המתקפל, המוצמד לתקרת הארגז, מוכן לשימוש בכל רגע.

יום הולדת 50 להיילקס. יצרן, אתר יצרן
יום הולדת 50 להיילקס/אתר יצרן, יצרן

היילקסים כאלה הם להיט השכרה גדול בנמיביה ויעדים אחרים, שם הם משמשי טיילים חסרי ניסיון, הרוצים לשוטט ברחבי הסוואנה האפריקנית. הם באים עם אוהל גג, המאפשר להם לישון מחוץ לטווח האריות ושאר חיות הטרף. עידן מעדיף ללון עם המשפחה באוהל קרקע נרחב, כדי שלא להגביה את הטנדר בעוד סנטימטרים מיותרים.

יום הולדת 50 להיילקס. יצרן, אתר יצרן
אל תתרשמו מ"היילקסים" שיוצאים ל'דקאר' ול'דרך המשי', אלו אבות טיפוס שאין כל קשר בינם לבין הרכב הסדרתי/אתר יצרן, יצרן

ביום שאחרי

עדיפותו של היילקס אינה טוטלית; הוא לא הטנדר הכי נוח ובוודאי לא הכי חזק, במבחן הדרכים האחרון שלנו הוא הגיע למקום השני-שלישי. רבים טוענים כי המיתולוגיה סביבו מוגזמת, אבל אין ספק שהטנדר בן החמישים שנה הוא מוביל קטגוריה מובהק; נציין שמבחינת מכירות 4X4 הוא מוביל את השוק הישראלי. היתרון המספרי של די-מקס נובע מריבוי מכירותיו בתצורת X42, אבל הטויוטה מוכר יותר טנדרי שטח. אל כל אלה מצטרף יתרון כספי גדול, מאלה שהשוק הישראלי מכבד כל כך.

יום הולדת 50 להיילקס. יצרן, אתר יצרן
היילקס המסעות של שמוליק שמואלי עובד קשה משך השבוע, ובשבת מטייל ברחבי הנגב. זהו טנדר ממוגן ומשופר בטעם טוב, ללא הגזמות/אתר יצרן, יצרן

היילקס הוא אחד הכלים הנחטפים ביותר בשוק המשומשים - ירידת הערך שלו קטנה בהרבה מזו של כל המוצרים המקבילים ולכן, הוא מאפשר לבעליו לצמצם משמעותית את עלות ההחזקה וריענון הטנדר אחת לכמה שנים. עבורנו, טויוטה היילקס הוא אחד מכלי הרכב החשובים ביותר בסגמנט רכבי השטח ההולכים ונכחדים. זו לכשעמה סיבה טובה לציין את יום הולדתו החמישים, ולאחר לו עוד יובל שנים בכביש ובשטח.

יום הולדת 50 להיילקס. יצרן, אתר יצרן
יום הולדת 50 להיילקס/אתר יצרן, יצרן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully