וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: סיאט לאון 1.5 ליטר

9.1.2019 / 5:15

במסגרת ריענון קו המנועים בקבוצת פולקסווגן, מגיע גם תורה של סיאט לאון לקבל את מנוע ה-1.5 ליטר עם 150 כ"ס. לקחנו את גרסת ה-FR למבחן מהיר למשפחתית המפולפלת

מבחן דרך: סיאט לאון 1.5 FR. קינן כהן, ניר בן טובים
עדיין נאה, למרות הגיל/ניר בן טובים, קינן כהן

"145 אלף שקל על זה?", אמר האיש בתחנת הדלק "בכסף הזה אני מביא טוסון חבל על הזמן".
אם עולם הרכב ימשיך לנוע בכיוון הנוכחי של מעבר מסיבי לג'יפונים וקרוסאוברים, מה שכרגע נראה כמו הימור בטוח יותר מתוצאות הבחירות - אפשר להבין מאוד את הלוגיקה של הבחור. אתם מבינים, מכוניות קומפקטיות נמצאות בבעיה לא רק בגלל הנסיגה שלהן בפני כלי הרכב מוגבהי הגחון - אלא גם מכיוון שכדי להמשיך להיות אטרקטיביות, עליהן להציע ללקוח משהו אחר, טוויסט בעלילה, שיחפה על האפיל הפוזאי שיש לאותם ג'יפונים להציע.

הפיצוח של סיאט לאון את האטרקטיביות הזו, היה מתמיד התדמית שלה. אם הגישה של סקודה הייתה "מחיר נמוך משל פולקסווגן מקבילה - אבל תראה את תא המטען הזה", בסיאט זה הלך לכיוון של אותה הילת ספורטיביות שהעתירו הקופרות וה-FR-ים (בטרם הפכו האחרונות לרמות גימור) על שאר הגרסאות.

מבחן דרך: סיאט לאון 1.5 FR. קינן כהן, ניר בן טובים
תא הנוסעים מתבגר בכבוד, לוח המחוונים הדיגיטלי נראה מצוין/ניר בן טובים, קינן כהן

עולה על טרנינג

מזה מספר שנים שצמד האותיות FR בסיאט אינו מייצג גרסה ספורטיבית בהיבט של כוח, אלא בעיקר רמת גימור שמוסיפה מאפייני עיצוב ספורטיביים. חיצונית אלו יציאות אגזוז כפולות, חישוקי 18 אינץ' ופנסי לד מלאים. בתא הנוסעים אלו מושבים ספורטיביים ותומכים יותר, שליטה על ההילוכים מגלגל ההגה ותאורת אווירה מחליפת צבעים, מסך מולטימדיה 8 אינץ' עם מערכת הפעלה מקומית מבית צ'מפיון מוטורס ובה וויז, תחנות רדיו אינטרנט, אפליקציות חניה ועוד. במושב האחורי יש משענת יד נפתחת.

תחום הבטיחות המתקדמת כולל בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטומטית ואת שאר המאפיינים כמו בקרת סטייה מנתיב, זיהוי תמרורי מהירות, זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי עושה מערכת פסיבית של מובילאיי - סיאט, זה מטרד שהגיע הזמן להתקדם ממנו הלאה. מצלמת רוורס היא אופציה בתשלום. אחריות היצרן הינה לשנתיים ושנה שלישית מוצעת כאופציה.

עוד באותו נושא

מבחן השוואתי: יונדאי i20 מול סיאט איביזה

לכתבה המלאה
מבחן דרך: סיאט לאון 1.5 FR. קינן כהן, ניר בן טובים
מערכת המולטימדיה המקומית עשירה באפשרויות, אך דורשת פרק הסתגלות/ניר בן טובים, קינן כהן

סביבת הנהג נראית מוכרת מאוד ברגע הראשון, עם הנדסת האנוש הטובה מאוד של תאי הנוסעים של החברה קל מאוד להתמצא ולהבין מה עושה כל דבר ואיך הוא עושה את זה. אבל כאשר מסובבים את המפתח ולוח המחוונים הדיגיטלי מתעורר לחיים, עם התצוגות הברורות והמתחלפות, נכנס פה שאר רוח יוקרתי. החומרים איכותיים, רמת ההרכבה טובה, התפרים האדומים על ההגה מוסיפים צבע לתא הנוסעים, רק שילך לכל הרוחות ההגה הזה השטוח בחלק התחתון שלו.

מערכת המולטימדיה על שלל הפונקציות שלה עדיין צריכה ליטוש בתפעול שלה ובהנדסת האנוש. לא ברור מייד איך חוזרים למערכת המקורית של היצרן, איך מפסיקים את השמע דרך הרמקול החיצוני שלה ומה עושה כל כפתור. לפעמים פחות זה פשוט יותר. חובה להתנסות בה אם אתם שוקלים לקנות את המכונית הזו ולהבין אם זה משהו שאתם יכולים לחיות איתו.

מבחן דרך: סיאט לאון 1.5 FR. קינן כהן, ניר בן טובים
המרווח טוב, יציאות המיזוג האחוריות חשובות באקלים המקומי/ניר בן טובים, קינן כהן

המרווח במושב האחורי מקבל את הציון "טוב". לחיוב נציין את מרווח הראש, יציאות המיזוג המבורכות, והנוחות לשני היושבים בו. לשלילה נציין מרווח ברכיים שראינו טובים ממנו ואת העובדה שלנוסע השלישי באמצע יהיה מאוד לא נוח עם תעלת ההינע והחלק המרכזי המעט מוגבה וקשה שלו.

עם 380 ליטרים נפח תא המטען סביר להאצ'בק, אבל אין בו את פתרונות האחסון החכמים שאנחנו כבר פוגשים במכוניות מודרניות יותר. הפתח שלו מעט צר וסף ההטענה גבוה בעוד הרצפה נמוכה - מה שאומר שהכנסה והוצאה של חפצים כבדים למשל לא ממש נוחה.

מבחן דרך: סיאט לאון 1.5 FR. יצרן, אתר יצרן
380 ליטרים בתא המטען, הפתח גבוה והרצפה עמוקה - זה לא שילוב אידיאלי להעמסת חפצים כבדים/אתר יצרן, יצרן

בקבוק קולה בתא המנוע

בהוויה הישראלית, 1.5 ליטר תמיד יגיע בשילוב של שם המשקה הקל המועדף עליכם. למרות שמהפכת צמצום הנפחים כבר מזמן כאן, עבור לא מעט לקוחות הדיבור על נפח מנוע עדיין מהווה עוגן דרכו הם מעריכים את המכונית.
המנוע שנמצא כאן, הוא מדור המנועים העדכני של קבוצת פולקסווגן, שאט אט דוחק את רגלי מנועי ה-1.4 ליטר בהספק זהה של 150 כ"ס. אפשר למצוא אותו כבר בדגמים אחרים של סיאט ופולקסווגן ואנחנו עתידים לראות אותו בסופו של דבר בכלל מותגי הקבוצה.

1,498 הסמ"ק שלו מפיקים 150 כ"ס ב-5,000 סל"ד ו-25.5 קג"מ ב-1,000 סל"ד. ההנעה היא כמובן קדמית ותיבת ההילוכים היא רובוטית כפולת מצמד בת 7 יחסי העברה. על הנייר, המנוע דומה מאוד בנתוניו לאלו של היוצא, לא רק בהספק ובמומנט, אלא גם בסל"ד בו הם מתקבלים. אבל ההבדל הוא ברמות הזיהום, הגביע הקדוש של יצרניות הרכב. בזכות טכנולוגיית השבתת שניים מארבעת הצילינדרים שלה, בעוד המנוע הקודם דורג ברמת זיהום 7, זה החדש, שוב בנתונים זהים נמצא בדרגת זיהום 3. מבחינת הלקוח זה בעיקר אומר שגם צריכת הדלק אמורה להשתפר.

מבחן דרך: סיאט לאון 1.5 FR. קינן כהן, ניר בן טובים
מנוע ה-1.5 ליטר מציג הספק ונתון מומנט זהה, אבל צריכת הדלק שופרה/ניר בן טובים, קינן כהן

כבר עם תחילת התנועה וביתר שאת בהמשכה, דבר אחד ברור - נוח לא יהיה פה. מעבר לכיול הבסיסי הנוקשה יחסית של המכונית מקונצרן פולקסווגן, סיאט לאון FR מוסיפה חטא על פשע ויושבת על חישוקי 18 אינץ' בחתך 40. זה נראה מצוין באולם התצוגה, אבל בחיים האמיתיים זה מעט מאוד גומי ובתוצאה הסופית היא פשוט נוקשה ורועדת כל הזמן. הוסיפו לזה חדירה של רעשי צמיגים על אספלט שהוא ברמת סלילה פחות ממושלמת - ויש לכם מכונית שלא נעים לשהות בה.

מבחן דרך: סיאט לאון 1.5 FR. קינן כהן, ניר בן טובים
הנוקשות והצמיגים הרחבים מאפשרים לה יכולת דינאמית ויציבות גבוהה במבחן הסלאלום/ניר בן טובים, קינן כהן

לפחות בסעיף הדינאמי היא מחזירה תמורה טובה. אלו לא רק הביצועים הטובים לכשעצמם מהמנוע והשילוב שלו עם תיבת ההילוכים. זה אומר שיש פה שילוב בין מנוע שמוציא מהכוח אל הפועל את הפוטנציאל אלו במהירות ותיבת הילוכים שמוצאת כהרף עין את יחס ההעברה המתאים. תאוצות הביניים זריזות מאוד והיא מטפסת במהירות שלה בקצב שבהחלט לא אופייני למשפחתיות.

בסעיף ההתנהגות, כל עוד נוהגים בה בקצב סביר, אין הפתעות והביצוע טוב מאוד. כאן דווקא כיול קשיח וצמיגים נדיבים עוזרים מאוד - את בדיקת הסלאלום שלה היא עברה בלי דרמות ובתפקוד מצוין.
כאשר מעלים את הקצב היא עדיין מרשימה מאוד ומסוגלת לרוץ בקצב מצוין בכביש מפותל ותובעני. ביציאה מפניות למשל, הדיפרנציאל האלקטרוני מאפשר לה "למשוך" את עצמה מפניות צפופות גם תחת האצה בקלות והורדת כוח יעילה. העסק מתחיל לחרוק כאשר ממשיכים להעמיס עליה ואז פוגשים מקרים של תת היגוי במקרה של הוספת הפנייה להגה בפניה מהירה או לחלופין "ריקוד" קטן של החלק האחורי בהרפייה מהגז. אלו לא דברים חריגים, העניין הוא שלא מקדימים אותם סימנים מעידים מהשלדה או ההגה שהנה זה מגיע.

מבחן דרך: סיאט לאון 1.5 FR. קינן כהן, ניר בן טובים
למראה הספורטיבי של חישוקי 18 אינץ' יש מחיר של ממש בנוחות/ניר בן טובים, קינן כהן

זמן סיכום

סיאט לאון היא לא מכונית חדשה. לעולם היא הוצגה בשנת 2012, אלינו היא הגיעה בשנת 2013. בהתחשב בגיל המופלג שלה במונחי עולם הרכב, מפתיע לגלות עד כמה היא נותרה רעננה בעיצוב החיצוני שלה. תא הנוסעים כבר מתחיל להראות סימני גיל, אבל עדיין בנוי ומתוכנן היטב ולוח המחוונים הדיגיטלי בהחלט יעשה את זה לאנשים. המנוע החדש ממשיך להיות אחת מיחידות הכוח היעילות והנעימות לשימוש בשוק ואת ההבטחה לצריכת דלק טובה הוא מקיים עם מספרים שנעו בין 9.8 ק"מ לליטר בנהיגה מאומצת ו-16.5 ק"מ לליטר בשיוט רגוע. וזה למכונית זריזה ודי חזקה עבור משפחתית.

מה שנשאר זה רק העניין הזה של נחות הנסיעה, גם אחרי כל המחמאות, אנחנו מטלטלים בפקקים וברחובות הרבה יותר זמן מאשר בכביש המפותל ובתאוצות מרמזור לרמזור. בחירה ברמת הגימור הנמוכה יותר "סטייל" אמנם אומרת וויתור על אביזרי נוחות ועיצוב, אבל לא על יחידת הכוח והעברת ההילוכים, היא גם מצוידת בצמיגים בחתך 45 וחישוק 17 שמן הסתם משפרים את הנוחות וגם תשאיר לכם לא מעט כסף בכיס עם תג מחיר של 129 אלף שקלים לעומת 145 אלף שקלים של ה-FR.

תודה רבה למסלול מוטור סיטי על האפשרות לעשות שימוש במתקן הספורט המוטורי וההדרכה המשובח במהלך המבחן. אתם עוד תפגשו אותם לא מעט במחנים שלנו פה.

מבחן דרך: סיאט לאון 1.5 FR. קינן כהן, ניר בן טובים
מבחן דרך: סיאט לאון 1.5 FR/ניר בן טובים, קינן כהן

על הצד הטכני: סיאט לאון 1.5 ליטר FR

מנוע, הנעה: בנזין, טורבו, קדמית
נפח: 1,498 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 150/5,000
מומנט/סל"ד (קג"מ): 25.5/1,000
תיבת הילוכים: רובוטית, כפולת מצמד, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 428
רוחב (ס"מ): 182
גובה (ס"מ): 146
בסיס גלגלים (ס"מ): 262
תא מטען: 380 ליטר

ביצועים:
תאוצה 0-100: 8.3 שניות
מהירות מירבית: 213 קמ"ש

מתחרות:
הונדה סיוויק 1.5 ליטר, מאזדה 3

מחיר:
145,000 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully