וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכונית האוטונומית עדיין לא על הכביש, אבל לטכנולוגיה שלה יש יישום כיום

וואלה!רכב

13.1.2019 / 11:30

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי הופיע בכנס של אינטל בתערוכת CES וסיפק תובנות בנוגע ליישומים של מכוניות אוטונומיות אותם ניתן להטמיע כבר היום במכוניות כדי להפוך אותן לבטוחות יותר

נסיעה במכונית האוטונומית של לקסוס. יצרן, ניר בן טובים
ייקח עוד הרבה זמן עד שנראה כאן המוני מכוניות אוטונומית/ניר בן טובים, יצרן

חדשות רעות לכל אלו המצפים לרבבות רבבות מכוניות אוטונומיות שיכבשו את הכבישים - זה לא הולך לקרות בקרוב. כן, פיילוטים ופה ושם דגם חצי אפוי יסתובבו פה בטווח הזמן של עשר שנים, והיכולות האוטונומיות של מכוניות ילכו ויתפסו עוד ועוד מקום מידי הנהגים. אבל המהפכה האוטונומית עליה כולם דיברו בשנתיים-שלוש האחרונות עוד רחוקה.

זו המסקנה שעולה מתערוכת CES, הכינוס הטכנולוגי הגדול בלאס וגאס שהפך בשנים האחרונות לבמה המרכזית של השיח על עתיד המכונית האוטונומית. יצרניות הרכב, הקיצו מחזון המכונית האוטונומית להבנה שיש פער עצום בין היכולות הטכנולוגיות לבין הייתכנות של יישום שלהן בעולם האמיתי.

הד להבנה הזו, עולה מסמינר שהעביר פרופסור אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי בתערוכה. שם הוא דיבר על כך שלמרות כשיום האתגר האמיתי של מכוניות אוטונומיות שוכן מחוץ למעבדות, בכבישים, שם נמצאות התשובות לשאלות היותר מסובכות עמן צריכות להתמודד המכוניות האלו. שאלות כמו הבטחת הבטיחות שלהן והקבלה שלהן על ידי הציבור.

שימוש בטכנולוגיה אוטונומית לבטיחות. Walden Kirsch/Intel Corporation,
פרופסור שעשוע בתערוכת CES/Walden Kirsch/Intel Corporation

מיפוי ותיעוד סביבתי

אתגר נוסף עמו תצטרך המכונית האוטונומית להתמודד הוא המיפוי. שכן לא די שהמכונית תדע לזהות את תמונת התנועה שלפניה, אלא תוכל להבין את התמונה הרחבה יותר של התשתיות עליהן היא נעה, גם את הפרטים שאינם גלויים בפניה כרגע. על מנת לבנות מיפוי מהימן ועדכני, מובילאיי תעשה שימוש במצלמות מערכות הסיוע לנהג הקיימות כבר כיום.

המצלמות הללו יאספו מידע אודות הדרך והתנועה מסביב, ישלחו אותם לשרתי אחסון ומשם הם יורדו לכלי רכב אוטונומיים שינועו על הכביש. אולם בעוד האתגרים של יכולת השידור, העברת המידע ופיזורו פתירים ברמה הטכנית, השאלות הגדולות יותר נוגעות לפרטיות ואישור הנהגים כי ייעשה שימוש בתיעוד הזה ובאיזה אופן.

טכנולוגיה זו עומדת בבסיס הפרויקט בו משתפות פעולה מובילאיי ופולקסווגן.

עוד באותו נושא

אחד שיודע: 5 אתגרים עתידיים למכוניות

לכתבה המלאה

המכונית האחראית

פרויקט נוסף שכבר היום נעשה בו שימוש, אם כי בתפוצה מוגבלת הוא מערכת ה-RSS של מובילאיי. אלו ראשי תיבות של Responsibility-Sensitive Safety. המערכת, שנמצאת בשלבי יישום בשיתוף הפעולה עם ענקית האינטרנט הסינית "באידו", מנטר מצבי נהיגה יום יומיים ועל פי התנהגות הנהגים האמיתיים בכביש מייצר מודלים מתמטיים שעל פיהם תדע המכונית האוטונומית לצפות מראש מצבי סיכון.

בטכניקה כזו, תהפוך המכונית האוטונומית לחכמה ביכולת שלה להימנע ממצב חירום, ולא רק צודקת ולהגיב למצב חירום אליו היא נקלעת באשמתה או בעקבות התנהגות הנהגים האחרים בכביש.

מוטמעת כבר היום

אז כאמור, המכשולים הגדולים בדרך למכונית אוטונומית הם היום משהו שמדברים עליו לא רק המתנגדים למכוניות האלו, אלא גם האנשים בתעשיית הרכב והאוטו-טק. ההבנה כי בין היכולת הטכנית ליכולת היישום בכבישים קיים פער אדיר הולך ומתבסס. כך שבינתיים הפתרונות הם שיפור היכולות של אותן מערכות שישמשו את המכוניות האוטונומיות בעתיד, על ידי הטמעה של חלקן במכוניות שכבר היום יוצאות את פסי הייצור.

לדוגמה נותן פרופ' שעשוע את הנתון כי מתוך 16 מכוניות שזכו לדירוג של חמישה כוכבי ריסוק במבחנים של ארגון EuroNCAP ב-12 מהם מותקנות מערכות למניעת התנגשות של מובילאיי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully