וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכב צמוד? ההייטק מתפכח מאשליית הנוחות

וואלה רכב

30.1.2019 / 6:40

האוויר הולך ומתרוקן מהבלון עליו רשומות צמד המילים "רכב חברה" שהילך קסם על רבבות ישראלים. נתונים שהגיעו לידי וואלה רכב מראים מגמה של שנה רביעית ברציפות של נטישת המסלול. "עובדי ההייטק יודעים כבר שכיום הליסינג דרך מקום העבודה אינו כלכלי עבורם"

בלון הליסינג מתרוקן. יצרן,
אלפי שקלים בנטו שווים יותר מסמל הסטטוס של רכב חברה/יצרן

ההתפכחות של עובדי ההייטק מחלום הרכב הצמוד וההבנה כי הטבת הליסינג התפעולי אינה משתלמת בכל מקרה, ניכרת היטב בשטח. על פי הנתונים שמביא חיים מולכו, מנכ"ל חברת "עוקץ מערכות" שעוסקת בפיתוח ואספקת פתרונות ממוחשבים מתקדמים בתחום כוח האדם, מגמת החזרת המפתחות נמשכת.

על פי הדו"ח השנתי של החברה, במהלך שנת 2018, חלה ירידה במספר עובדי ההייטק שהמשיכו להתקשר עם חברת הליסינג בהסכם תפעולי. עפ"י הנתונים, שיעורם בשנת 2018 עמד על 37.4% ואילו בשנת 2017 - עמד על 38.1%. בראיה של ארבע שנים מדובר על ירידה בשיעור של 7% מנתוני שנת 2015, בה 40.2% מהעובדים קבלו רכב בשיטה זו.

עוקץ מערכות יכולה לבחון נתון זה מכיוון שהיא מספקת מערכות שכר לחברות היי־טק רבות, ויש לה גישה לתלושי השכר של העובדים, שבהם מופיע בין היתר רכיב שווי השימוש בכלי רכב. החברה בחנה כ-6,584 תלושים שהופקו בין החודשים ינואר עד דצמבר 2018 תוך השוואה למספר זהה של תלושים מהשנים שקדמו לכך.

טויוטה קאמרי החדשה נגד יונדאי סונטה. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
טויטה קאמרי ויונדאי סונטה, שתי היברידיות לדרג הבכיר שיתיקרו באפריל הקרוב/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

מה צפוי לקרות עם פעילות הליסינג בשנת 2019?

בעקבות החלטתו של משרד האוצר לפרסם נוסחה חדשה, שמשמעותה ביטול רפורמת המיסוי הירוק, עיקר הייקור יהיה בקרב המכוניות הקטנות שמחירן צפוי לעלות בחודשים הקרובים בשיעור של כ-10%. גם רכבי דיזל, וכלי הרכב ההיברידיים המיועדים לדרג הניהול כגון יונדאי סונטה, טויוטה קאמרי, וקיה אופטימה יתייקרו. אלה יאבדו את הטבת מס הקנייה ולכן יתייקרו בעשרות אלפי שקלים.

בנוסף, בחודשים ינואר ואפריל, אמורים להשתנות מחירי כלי הרכב עקב שינוי בתקן המשמש למדידת זיהום האוויר. התקן החדש נקרא WLTP ומתבסס על שיטת מדידה חדשה שתבוצע בטווח רחב יותר של פלטפורמות. כפועל יוצא משימוש בתקן זה, ככל הנראה חלק מכלי הרכב יאבדו את הזיכוי אשר הם מקבלים היום (עד 15,000 שקלים לכלי רכב). מדובר על מכוניות מיני כגון קיה פיקנטו, ויונדאי i10 שרבות מהן משמשות את ציי הרכב וניתנות לעובדים במסגרת הסכם של ליסינג תפעולי.

עוד באותו נושא

אפודים צהובים? בואו נרגיע

לכתבה המלאה
מבחן השוואתי – מכוניות מיני: שברולט ספארק, רנו טווינגו, קיה פיקנטו, יונדאי i10. פבל צ'רניצקי, מערכת וואלה! NEWS
גם מכוניות המיני עומדות בפני התייקרות/מערכת וואלה! NEWS, פבל צ'רניצקי

יועץ הליסינג הבכיר אבי הורוביץ (ממייסדי ענף הליסינג בישראל) , שעובד עם חברות וארגונים גדולים, אומר כי בשבועות האחרונים אנו עדים להתעוררותן של חברות רבות שמבקשות לקדם עסקאות ליסינג תפעולי עם סוגי כלי רכב שמחירם עתיד להתייקר, לפני הצפי לעליית המחירים בחודש אפריל. המציאות באה לידי ביטוי במגרשי האחסנה של חברות הליסינג שהגבירו את קצב ההזמנה של כלי רכב כאלה לפני מועד העלאת מחירם. לדבריו, יש לצפות כי לאור עליית מחיר המחירון של הרכבים החדשים, יתייקרו גם רכבי היד השנייה - מצב שיאפשר לחברות הליסינג לתת הנחות גדולות יותר ולהשתמש בכך כמנוף מכירתי ומענה לבעיה של הקושי במכירת כלי רכב משומשים .

בלון הליסינג מתרוקן. יח"צ,
נועם בוסידן/יח"צ

עכשיו יקר לכם? עוד לא ראיתם כלום

כמו כן, גם המחיר שישלמו העובדים על שווי השימוש לאותם רכבים - צפוי לעלות, שכן גובהו מחושב על פי הנוסחה של שווי הרכב כחדש במכפלת שיעור קבוע של 2.48% ואפילו אם קיבלו מכוניות במחיר הישן, תתבצע, לפי נוסחת האוצר, התאמה של החיוב לפי המחיר החדש. נועם בוסידן מנכ"ל משותף של מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההייטק 'הייטקזון', מסביר כי העלייה שתחול תקטין עוד יותר את האטרקטיביות הפחותה גם כך של שיטה זו שכן בפועל, המעסיק אינו מסבסד את נהגי הליסינג. כל עלויות השימוש ברכבים ממומנות על ידי העובדים עצמם. חברת הייטק המחזיקה צי רכבי ליסינג גדול מעניקה לעובדים בעיקר שירות, שכיום כבר אין בו כל הטבה כספית. התשלום החודשי שגובה המעסיק מהעובדים כבר מגלם בתוכו את עלויות הדלק לפי היקף הנסועה האמיתית הממוצע בקרב נהגי הליסינג בארגון, ולכן אין בו כל הטבה חבויה לעובד.

בוסידן: "למעשה, עובדי ההייטק יודעים כבר שכיום הליסינג דרך מקום העבודה אינו כלכלי עבורם, בעיקר בשל מס שווי שימוש המנופח. מחישובים שערכנו, עלות חודשית ממוצעת של עסקת ליסינג להייטקיסט, עומדת על יותר מ-4,000 שקלים נטו. אין ספק כי השוק משווע לאלטרנטיבות ראויות ומשתלמות יותר, ואנו מאמינים שביכולתנו לסייע בכך".
לצד הירידה המסוימת בכדאיות מסלול הליסינג התפעולי לעובדים, שינוי שנכנס לתוקף בתחילת שנת 2019 מקטין את הכדאיות גם לחברות עצמן. מדובר על תקן דיווחי כספי בינלאומי בשם IFRS 16 שמתייחס לדרכי ההצגה של הסכמי החכירה בספרי בית העסק. נועם בוסידן מסביר כי התקן, מכניס לראשונה את החכירות התפעוליות של החברות הציבוריות אל תוך הדוחות הכספיים: החברות יידרשו לרשום את רכבי הליסינג כנכס במאזן, למול התחייבות תלויה כלפי חברת הליסינג.

המשמעות היא כאב ראש גדול עבור החברות ועבודה חשבונאית מורכבת ומיותרת למדי מבחינתן: מעתה הן יידרשו לנפח את המאזנים, לבצע חישובים מורכבים של פחת, להפריד בין רכיבי שירות לבין רכיבי ה"ברזלים" שאותם יש להוון, ולבחון כל העת את התחייבויות החכירה שלהן.

או במילים פשוטות יותר: לא רק לקוח הקצה של המכונית, אלא גם גורם הביניים, המעסיק, עלול לגלות שעסקת הליסינג הזו רחוקה מלהיות נוצצת ונחשקת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully