וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוצח השקט בתא המטען שלכם

וואלה!רכב

5.5.2019 / 6:30

החומר פורמלדהיד לא רק נשמע כמו משהו שעדיף להימנע מכל מגע או קרבה אליו, הוא גם אחד החומרים הכימיים המסרטנים ביותר בסביבה. והוא עלול להיות בתא המטען שלכם

חומר ההדלקה המסרטן. פרטי, ניר בן טובים
גם אתם השארתם את חומר ההדלקה הזה בתא המטען? אתם חשופים לסכנה/ניר בן טובים, פרטי

לאחרונה נחשף ב"פוליטיקו", מגזין פוליטי אמריקאי, כי גורמים בממשלת ארה"ב מנסים לטשטש דו"ח חמור של הסוכנות להגנת הסביבה, לפיו ישנו קשר בין שאיפת הרעל פורמלדהיד לסיכון מוגבר ללקות בלוקמיה, סרטן חלל האף וסרטן הגרון, כמו גם מחלות אחרות. הדיווח החריג הגיע מעובדי ציבור אנונימיים שמעורבים עם הסוכנות. למעשה, מזה שנים קיימת אזהרה באתר רשות הסביבה בישראל, בה מצויין כי הרעל נמצא בשורה ארוכה של מוצרים ובכללם חומרי ניקוי ואפילו המזרנים שאנו ישנים עליהם. הסכנה הגדולה שטמונה בפורמלדהיד הוא המבנה המולקולארי שמאפשר לחומר הפעיל להתנדף בקלות, כן גם בתוך חלל הרכב.

על פי הערכות, אלפי ישראלים מותירים בתא המטען של הרכב מוצר שכולל ריכוזים גבוהים של החומר, מבלי שיהיו מודעים לפוטנציאל ההרסני של החשיפה אליו. עכשיו, טרום יום העצמאות שמהווה "מאני טיים" בו המוני ישראל יירכשו אותו - זו העת להצביע על הסיכון. מדובר על מדליק הפחמים " הלבן", שכולל שורה של רעלים ובתוכם גם פורמלהיד. באזהרה שמופיעה על גבי המוצרים נכתב כי הוא עלול לאבד ממשקלו 20% בשנה, כאשר בין יתר החומרים שמתנדפים ממנו - נמצא גם הרעלן הזה שבקלות מתפשט בחלל הרכב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיל האוויר קרקע מטוסי F-16 בהם נמצא ריכוז של החומר המסוכן/מערכת וואלה!, צילום מסך

החומר שמשבית מטוסי F-16

לדברי ד"ר שמואל ברנר, מבכירי הכימאים בישראל, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד איכות הסביבה ומנהל המכון לסיכונים סביבתיים: בנוסף לכל האזהרות ביחס לבטיחות האריזה והשימוש של מדליק הפחמים 'הלבן', הדבר מתייחס במיוחד לחומר לפורמלדהיד "מדובר בחומר רעיל ונדיף בעל שימוש רבים בתעשייה ודווקא משום כך יש לשים לב ולהמנע כה כמה שניתן מחשיפה מיותרת". המסוכנות הרבה שכרוכה בשימוש באותם מדליקים, הביאה לכך כי נכתב תקן מיוחד עבורם שכולל אזהרות חמורות ובכלל זה, המנעות ממגע עם יד חשופה, הכרח להמתין עד להתכלות הטבליה טרום הצלייה ושורה ארוכה של דגשים בטיחותיים. אולם כנראה שאיש לא לקח בחשבון כי רבים מבין המשתמשים יאפסנו את המוצר בגמר השימוש, בין היתר בתא המטען של הרכב.

עדות לחומרה של המצאותו בסביבה סגורה כגון חלל רכב אליו נפלטים מולקולות של פורמלדהיד ניתן לקבל מהחלטה שנתקבלה בעבר לקרקע מטוסי F-16 לאחר שבבדיקות שערך חיל האוויר התגלה החומר בתא הטייס בשלושה מטוסי F-16 . בעקבות גילוי הממצא החריג הורה מפקד חיל האוויר, האלוף אליעזר שקדי, לעצור את טיסות האימונים במטוסים אלו.

עוד באותו נושא

מושבי בטיחות: סכנה גדולה לקטנים

לכתבה המלאה
ישראלים חוגגים את יום העצמאות במנגלים, תל אביב, 19 באפריל 2018. ראובן קסטרו
מדליקים מנגל? תעשו את זה עם חומרים טבעיים/ראובן קסטרו

האכלוסיות שבסיכון: תינוקות, ילדים, נשים בהריון וקשישים

ד"ר ברנר מסביר כי מדובר על גז חסר צבע ובעל ריח אופייני מטריד, בנוסף לכל היבטי הרעילות שבהיחשפות לטווח קצר, החומר מוגדר כבר זמן רב במדינות המפותחות ובישראל כמסרטן מוכח.
מחקרים שנעשו בנושא מצאו כי תגובות אנשים שנחשפו לפורמלדהיד כללו: תחושת חולי, צריבה, הפרעות שינה ואף בחילות ואסטמה. מחקר אחר בארה"ב מצא קשר בין חשיפה לפורמלדהיד לבין משקל נמוך אצל תינוקות. המשמעות לדברי ד"ר ברנר אחת היא - יש למזער את החשיפה לרעל הזה, במיוחד כאשר מדובר על חומרים כמו מדליקי פחמים אליהם נחשפים במקרים רבים אוכלוסיות רגישות כגון תינוקות וילדים, קשישים ונשים בהריון. "אין ספק שיש להעדיף מדליקי פחמים שבהם הרכב החומר, צורת האחסון והשימוש אינם חושפים את הציבור והסביבה לסיכונים בטיחותיים ובריאותיים", הוא מוסיף.

בשורה התחתונה, למי מבינכם שאינו מעוניין להמצא בקרבת חומר שמשמש בין היתר לשימור גופות, פשוט מומלץ להתרחק ממנו, קל וחומר שלא לאחסן חבילה פתוחה ברכב או בכל מקום סגור אחר. לחילופין אם אתם מתעקשים להכניס רעלים לגוף שלכם או לאחסן אותם בבית וברכב, אולי כדאי שתדעו כי בניסוי שנערך במחלקת איכות הסביבה של נאס"א נמצאה דרך אלגנטית וטבעית לנטרל את האוויר מחמש מולקולות רעילות ובכללן גם פורמלדהיד. מתוצאות המחקר הממושך שהחל ב־1989 והסתיים בשנת 2015 עולה כי ישנם כ־18 צמחים המסוגלים לספוג את הרעלנים הנפוצים ולטהר את סביבת החדר והרכב. שניים מהם קל מאוד להשיג גם אצלנו בישראל: פטיפילום וצמח החרצית.

יום עצמאות שמח ובטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully