וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופני ה-KTM MACINA KAPOHO LT 272: דו"ח שני

17.5.2019 / 17:12

אופני השטח החשמליים של KTM, ה- MACINA KAPOHO LT 272 הרשימו אותנו, אבל הרגשנו שיש מקום לשיפור. אז הנה מה שעשינו ומה שיצא מזה

אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה. ניר בן טובים
אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה/ניר בן טובים

כמות אופני השטח החשמליים שמסתובבים לאחרונה בסינגלים ברחבי הארץ, מעידה על ההצלחה של הזן החדש הזה לאחרונה בישראל. רק לפני שנה וחצי, שקיבלתי למבחן את הדגם הקודם של אופני ה- KTM MACINA KAPOHO, מעט מאוד רוכבים הבחינו בכך שאלו בכלל אופניים חשמליים ובמשך כמה שבועות לא פגשתי אופניים חשמליים אחרים בשטח. כיום, בכל רכיבה בשטח אני פוגש כמה דגמים שונים של אופניים חשמליים, כולל חבורות שלמות של חשמליים.

לאחרונה שמעתי גם שבמרוץ האנדורו הקרוב שיתקיים במשמר העמק תיפתח קטגוריה מיוחדת לאופניים חשמליים. לפי דעתי, הופעתם של החשמליים בטווח מחירים של 20,000-35,000 שקלים והביקוש הגדול לדגמים אלו היא אחת מהסיבות לקריסת שוק אופני השטח המשומשים ובעיקר של היקרים שבהם. אין ספק שיש כאן שינוי גדול בתחום אופני ההרים ואנחנו נמצאים רק בתחילתו של התהליך.

אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה. ניר בן טובים
אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה/ניר בן טובים

שיפור בהמשכים

מאז הסקירה האחרונה החלטתי להחליף את הכידון המקורי של הקי.טי.אם (760 מ''מ) לאחד רחב יותר (800 מ''מ) וגבוה פחות ובנוסף לקצר גם את הסטם. שינויים אלו מיועדים לשפר את היכולת של האופניים במסלולים מהירים ואגרסיביים יותר מבלי לפגוע בביצועים בתנאי רכיבה אחרים. לאחר ההחלפה, שאלתי את עצמי מה גרם לאנשי KTM להרכיב כידון וסטם במידות אלו לכתחילה לאופניים עם בולמים בעלי מהלך 160 מ''מ ושלדה הבנויה להתעללויות - לא הצלחתי למצוא לכך תשובה. עכשיו האופניים מתנהגים הרבה יותר טוב בירידות ותחושת הביטחון גברה מאוד.

עוד באותו נושא

מפגש ראשון: אופני השטח החשמליים של KTM

לכתבה המלאה
אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה. ניר בן טובים
אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה/ניר בן טובים

לאור הגשמים הרבים שירדו טרום ימי המבחן, מרבית הרכיבות שלי התבצעו בתנאי בוץ וגשם, שחייבו שטיפה יסודית של האופניים לאחר השימוש. בהתחלה חששתי מעט מחדירת מים למנוע ולמגעים של הסוללה, אך מהר מאוד הבנתי שהמנוע אטום לחלוטין וכך גם המגעים של הסוללה. בזמן השטיפה לא פרקתי את הסוללה, כפי שמומלץ בספר היצרן, מכיוון שבבדיקה לאחר השטיפה של הסוללה והמגעים הבנתי שאין חדירת מים לאזור זה. בנוסף לכך, אין חוטים שעוברים מחוץ למנוע ולסוללה, פרט לחיבורים לצג ולבורר שעל הכידון. באחת מהרכיבות במדבר יהודה הצלחתי, אחרי שני פנצ'רים, לקרוע את צמיג השוואלבה האחורי ולכן נאלצתי להתקין פנימית. אין לי ספק שצמיגי דאונהיל עבים יתאימו לאופניים ולאופי הרכיבה שלי הרבה יותר מהשוואלבה הדקיקים.

אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה. ניר בן טובים
אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה/ניר בן טובים

אני מקווה שבקרוב יגיע המוס שהזמנתי מחברת VITTORIA שבזכותו אני מקווה לפתור את בעיות הפאנצ'רים בגלגל האחורי ולאפשר לי להוריד קצת לחץ אוויר לטובת האחיזה והנוחות על אבנים. אופני ה-KTM החשמליים אפשרו לי לשנות את מסלול הרכיבה שלי בדרך הסוכר. במקום להחנות במעלה אדומים לרדת ברכיבה ולעלות בחזרה עם הקפצה ברכב. אני מחנה בצומת אלמוג, עולה ברכיבה עד לפסגת המונטר בדרך הסוכר ויורד בחזרה לצומת אלמוג. בנוסף לכך בקטעים רבים לאורך המסלול אני בוחר בנתיבי האופנועים המאתגרים, שעוברים על קווי הרכס ולא רק בנתיב הקלאסי. זה עבורי יתרון גדול של אופני השטח החשמליים על פני הרגילים, כי בלי הסיוע של המנוע, כמעט בטוח שלא הייתי מצליח לעשות זאת.

אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה. ניר בן טובים
חשמליים בשטח: KTM MACINA KAPOHO מול ספשליזד Turbo Kenevo/ניר בן טובים

KTM MACINA KAPOHO מול ספשליזד Turbo Kenevo

כמו שבאופניים ללא מנוע חשמלי קיימים דגמים ייעודיים לכל סגנון רכיבה, כך גם באופניים החשמליים. בכדי להבין טוב יותר את היכולות והאופי של אופני ה-KTM שלנו, צרפתי הפעם לסקירה על אופני ה-MACINA KAPOHO גם השוואה עם אופני הספשליזדTurbo Kenevo . חשוב לציין, שלא מדובר במבחן השוואתי מקיף, אלא רק השוואה בכל הקשור לסגנון הרכיבה המועדף וההבדלים המכאניים העיקרים בין שני האופניים.

אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה. ניר בן טובים
בולמי האוהלינס המקוריים עושים פלאות לשיכוך/ניר בן טובים

אופני ה-Turbo Kenevo של ספשליזד פונים יותר לכיוון רכיבת פרירייד בעיקר בזכות מהלך מתלים של 180 מ''מ מלפנים ומאחור לעומת 150/160 ב-KTM ומבנה שלדה, שגורם לרוכב תחושה כמעט כמו של אופני דאונהיל. למרות שהמנועים שונים ומיוצרים על ידי יצרנים שונים וגם שיטת החיבור של המנוע לשרשרת היא שונה, התחושה המתקבלת ברכיבה עם המנוע החשמלי דומה מאוד. שני המנועים מאפשרים בחירה בין מספר מצבי התערבות ורק לאחר פרק הסתגלות לא קצר, ניתן לדעת מתי לבחור בכל אחד מהמצבים ובאיזה הילוך להימצא בכדי לנצל בצורה המיטבית את יכולת המנועים בתנאים השונים. מנוע הבוש של KTM ידידותי יותר בכל הקשור לייצור אחיזה ולתגובה הראשונית בזינוק בעליות עם דרדרת.

הקיבולת של שתי הסוללות היא של כ-500 וואט לשעה ומכיוון שההספק המרבי הוא 250 וואט, המשמעות היא שניתן לרכוב שעתיים בהספק המרבי עד שהסוללה מתרוקנת. מניסיון, גם לאחר רכיבות של כמעט 3 שעות, לא הצלחתי להגיע למצב שבו יותר ממחצית הסוללה התרוקנה בשני האופניים.

אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה. ניר בן טובים
אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה/ניר בן טובים

בספשליזד בשונה מה-KTM אין צג שבו ניתן לראות את מצב הסוללה, מצב ההתערבות והמהירות, במקומו יש תצוגה של מספר נוריות בצד הקורה התחתונה של השלדה המשמשות לחיווי מצב הטעינה. גם הכפתור שבעזרתו עוברים בין מצבי ההתערבות קטן יותר בספשליזד והרבה פחות חשוף, אך קשה יותר לעבור בין המצבים ולדעת באיזה מצב המנוע נמצא. מצד אחד, תפעול המצבים השונים והחיווי על כל מצב כולל הטעינה של הסוללה ונתונים חשובים נוספים, הרבה יותר נוח ב-KTM בזכות הצג הגדול ומתג השליטה. מצד שני, הצג שלו פגיע ולא מאפשר את הפיכת האופניים על הכידון, ללא שימוש במשהו שיגביה את הכידון מהקרקע.

אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה. ניר בן טובים
אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה/ניר בן טובים

בסינגלים המהירים והמפותלים בולטת זריזותם של אופני ה-KTM לעומת ההיגוי הכבד והמעורפל יותר של הספשליזד, בעיקר בגלל זוויות השלדה ומידת הגלגלים הקדמיים השונה. הגלגל הקדמי ב-KTM הוא בקוטר 29 אינץ' עם צמיג ברוחב רגיל של 2.3 ולעומתו בספשילזד הצמיג הקדמי הוא בקוטר 27.5 אבל עם צמיג ברוחב 2.8 אינץ' כמו האחורי. בירידות הכף נוטה חזרה לטובת הספשליזד והם מעניקים תחושת יציבות גבוה יותר ומאפשרים התעלמות מסלעים וממכשולים שב-KTM מחייבים התייחסות. הספשליזד אפילו הזכירו לי אופנוע שטח שתי פעימות בנפח מנוע קטן בכל הקשור ליכולת שלהם לתקל מכשולים בירידות. אהבתי מאוד את האפשרות להפעיל את המנוע בספשליזד בעזרת כפתור כאשר דוחפים את האופניים בעליות מבלי לרכוב עליהם, אפשרות שבפועל משום מה לא קיימת ב-KTM למרות שיש לכך כפתור ביחידת השליטה.

אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה. ניר בן טובים
אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה/ניר בן טובים

הבדל אחרון מתבטא ביכולת לרכוב על האופניים ללא סיוע של המנוע וללא ספק בתחום זה יש יתרון ל-KTM. לסיכום: שני האופניים נראים מעולה והמצאות המערכת החשמלית לא בולטת יתר על המידה ולא מפריעה כלל לרכיבה. הבולמים בספשליזד איכותיים יותר לעומת ה-KTM, במיוחד בולם האוהלינס TTX האחורי, אבל הגלגלים והבלמים ב-KTM עדיפים על אלו של הספשליזד.


הספשליזד פונים בעיקר לרוכבים שמחפשים אופניים שאיתם אפשר לטפס חזרה לתחילת הירידה ללא רכבל או רכב הקפצות ואת ההנאה מהרכיבה מוצאים בעיקר במסלולים טכניים לאורך ירידות תלולות עם אלמנטים טבעיים ומלאכותיים גדולים. לעומתם ה-KTM פונים לרוכבים שמחפשים אופניים שיעניקו להם חווית רכיבה כמו של אופני אול-מאונטיין איכותיים ללא מנוע, עם יתרון בעליות, שנובע מהסיוע של המנוע החשמלי. הם דורשים יותר ריכוז ותשומת לב כדי לטוס בירידות עם אלמנטים גדולים, אבל מאפשרים לרוכב ליהנות יותר ברכיבה בסינגלים מישוריים ומפותלים מאוד לאו דווקא במהירות המרבית.

אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה. ניר בן טובים
אופני שטח חשמליים KTM סקירה שנייה/ניר בן טובים

תוכניות להמשך

בינתיים צברתי כבר יותר מ-350 קילומטרים של רכיבה מבלי להיתקל בשום בעיה טכנית, פרט לפאנצ'רים המרובים. החלפת הכידון והסטם נבעה כאמור אך ורק מכך שהרגשתי שהחלקים המקוריים מגבילים את האופניים ולא מאפשרים לי לנצל את מלוא היכולת של המתלים והשלדה ובאמת כך היה. בחודש הבא אני מתכוון להחליף לצמיגים יותר אגרסיביים וגם להכניס מוס לצמיג האחורי. אני מקווה לפתור בכך את בעיית הפאנצ'רים ועל הדרך להרוויח קצת יותר אחיזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully