וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: מרצדס ספרינטר

25.6.2019 / 7:20

המסחריות המודרניות צריכות להיות הרבה יותר מרכב גדול. הן משמשות משרד, מקום להעביר שעות ארוכות ולכסות מרחקים אדירים ובסוף גם להיות רכב משתלם. איפה מרצדס ספרינטר החדש בכל הדבר הזה?

מבחן דרך: מרצדס ספרינטר. קינן כהן, ניר בן טובים
חרטום עם נוכחות והרבה פלסטיק קשיח להגנה סביב/ניר בן טובים, קינן כהן

בתחום כלי הרכב המסחריים, אנחנו כבר רגילים לזיהוי גנרי של קבוצות וסגמנטים שלמים באמצעות שם דגם מסוים. כך בז'רגון העממי, לרוב כל טנדרון הוא ברלינגו, מסחרית קטנה היא טרנספורטר, בינונית היא טרנזיט, טנדר גדול הוא סילברדו וגם למרצדס ספרינטר יש מקום של כבוד במילון המסחריות השלם. הרכב הזה הוא הדור השלישי למשפחה שהוצגה ב-1995 לראשונה וכפי שמקובל בז'אנר שלו הוא מגיע בשלל תצורות, מרכבים, אורכים, ייעודים, משקלים ועוד לא נגענו בכלל באפשרויות הדיגום הספציפיות שמאפשרות לכל לקוח לתפור את הספרינטר "שלו".

הגרסה שאנחנו לקחנו למבחן היא ה-314 שבאופן משעשע לרכב באורך כללי של 528 ס"מ מכונה "קומפקט", ללמדך כמה עוד אפשר לצמוח במקרה שלו. ובהחלט אפשר לצמוח, מעליו במדרג הגודל והמשקל נמצאים ה-316 (3.55 טון) וה-416 (3.99 טון) בתצורות הוואן קצר או ארוך, 516 (בין 4.6 ל-5.5 טון) קצר או ארוך, 519 (5 או 5.5 טון) עם ארגז פתוח קצר או ארוך ותא נוסעים בודד או כפול - בקיצור, בלי להבין בעולם הזה של כלי רכב מסחריים אתם עלולים למצוא את עצמכם מעלעלים בקטלוג של הספרינטר עם אותו מבט של גבר שפותח ארון מקלחת של בחורה ורק מנסה להבין מה פה השמפו.

מבחן דרך: מרצדס ספרינטר. קינן כהן, ניר בן טובים
מאפייני עיצוב ממכוניות הנוסעים של מרצדס, אבל עם פלסטיקה קשוחה שתחזיק מעמד בעבודה קשה/ניר בן טובים, קינן כהן

מגיע למשרד

כאמור, אנחנו לוקחים למבחן את הקטנה והקלה מבין הגרסאות. בה ניתן גם לנהוג עם רישיון B לאלו שהוציאו אותו לפני השינוי בתקנות המשקל ב-2007. התצורה כאן היא של תא נוסעים ובו שבעה מקומות, שלושה בשורה הקדמית ועוד ארבעה מאחור, עם תא מטען סגור. אבל רגע לפני שניכנס, סיבוב קצר מבחוץ. למעט הגריל הגדול עם סמל הכוכב המשולש הענק והפנסים הצרים יחסית לדור הקודם, מה שמאוד בלט לי לעין הייתה חגורת הפלסטיק השחור והקשיח שמקיף את הספרינטר. אולי לא שיא האופנה, אבל אומרת שתכננו אותו אנשים שמבינים דבר או שניים בסביבת המחיה העוינת בה צפוי לחיות הספרינטר. הוא אולי מרשים, אבל אין פה חן יוצא דופן, זה רכב מסחרי.

בתא הנוסעים סביבת הנהג משלבת היטב בין תכליתיות, שימושיות וחלל שבו יהיה נעים להעביר שעות ארוכות וקילומטרים רבים. העיצוב הכללי מזכיר פה ושם את מכוניות הנוסעים המודרניות של החברה, בעיקר עם הפקדים על גלגל ההגה ומערכת המולטימדיה המקורית (והוא מאוד יוצא דופן בהיבט הזה ביחס למתחרים). המסך מגיע במימדים של 7 או 10.25 אינץ' בהתאם לרמת הגימור. הוא קל, פשוט ונוח לתפעול גם בנסיעה, בין אם במגע או מכפתורי המגע על גלגל ההגה. אפשר להסתייג מהפלסטיקה הפשוטה והנוקשה בתא הנוסעים וההגה שאינו מצופה עור, אבל תכל'ס, התא הזה בנוי יותר לשרוד הנחה של כלי עבודה קלים, קלסרים או לחוות חבטה מזדמנת של ארגז יותר מאשר לפנק את קצות האצבעות. אותו הדבר לגבי ההגה, שלו היה מצופה עור, סביר להניח שהיה נשחק מהר מאוד בתנאי עבודה קשים. כמות תאי האחסון לא גדולה כמו אצל חלק מהמתחרים שלו, ואפילו די מאכזבת שכן למעט תא גדול מתחת למושבים הקדמיים אין פה מענה כמו מושב אמצעי מתקפל שהופך למשטח עבודה, תאים נסגרים (בגרסה זו) ואפילו תא כפפות שיאפשר להשאיר חפצי ערך מוחבאים, או מדף עליון בתקרה.

עוד באותו נושא

מרצדס ספרינטר בתפירה ייחודית

לכתבה המלאה
מבחן דרך: מרצדס ספרינטר. קינן כהן, ניר בן טובים
ארבעה מושבים מאחור בתצורה זו, השניים האמצעיים עם חגורת מותן בלבד/ניר בן טובים, קינן כהן

מושב הנהג הידראולי, הוא נוח מאוד, ויחד עם ההגה רב כיווני הכיוון מאפשר למצוא תנוחת נהיגה מהר מאוד. בספרינטר אימצו שימוש בשקעי USB מסוג C הקטנים יותר, התעשייה אמנם הולכת לכיוון הזה, אבל הם עדיין נדירים יחסית ופחות נפוצים בקרב האכלוסיה. מדוע לא בחרו להשאיר גם אפשרות לשקע USB רגיל? אין לאף אחד תשובות. עוד בתחום האבזור, פקדי שליטה על ההילוכים מההגה, הנעה ללא מפתח, סיוע לזינוק בעליה, אותה מערכת מולטימדיה מתקדמת ועוד. בלטו בחסרונם: מצלמת רוורס חיונית מאוד ובקרת שיוט. מבחינת מערכות בטיחות יש פה בלימה אוטומטית, התרעת סטייה מנתיב והתרעת רכב ב"שטח מת", שגם בפני עצמה היא יפה מאוד לרכב מסחרי, אבל חבילת האבזור שעולה כ-10,000 שקלים מוסיפה כאן תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.

בתצורה זו כאמור שני מושבים לצד הנהג, שיכילו שני מבוגרים, אחד בנוחות השני יהיה בסדר אם הוא לא מפונק. מאחורה ספסל בעל ארבעה מושבים נפרדים, הגודל טוב, הבעיה היא סידור החגורות, רק שני הקיצוניים מקבלים חגורת שלוש נקודות, השניים באמצע יסתפקו בחגורות מותן.
מאחורי שורת המושבים ארגז מטען סגור במידות צנועות מאוד שלא מאפשרות הובלות, מיטה או מקרר לא תוכלו להכניס לשם, גם בתי הגלגלים שתקועים באמצע הארגז ולמעשה מצמצמים את שטח הרצפה לקצת פחות מ-1.40 מטרים. אבל הוא יספיק למשל לציוד עבודה לצוות שטח, כמו גנרטור, רתכות, דיסקים, ארגזי כלים ועוד. שוב, בעולם של כלי הרכב הללו ניתן לתפור, לזווד ולדגם כל כלי בהתאם לדרישות של הלקוח.

מבחן דרך: מרצדס ספרינטר. קינן כהן, ניר בן טובים
חסר תאי אחסון כמו במתחרים, לפחות אחד מהם שיכול להיסגר, אם רוצים להשאיר חפצים נסתרים במכונית/ניר בן טובים, קינן כהן

יוצא לעבוד

בחרטום הספרינטר מנוע דיזל 2.1 ליטר בהספק 143 כ"ס ו-33.6 קג"מ (בגרסאות אחרות שלו ההספק עולה ל-163 כ"ס ו-36.7 קג"מ). למרות שההספק לא מסחרר, בזכות תיבת הילוכים עם תשעה יחסי העברה לספרינטר קצב תנועה טוב מאוד ביחס למסחרית כאשר אינו מועמס ומספיק בהחלט עם מטען. עוד מילה על תיבת ההילוכים, הופתעתי לגלות שבנסיעה במורד היא לא ממהרת להעלות הילוך ומסייעת בבלימת מנוע, אלא אם כן נתבקשה לעשות אחרת.

התצפית ממרומי הקבינה טובה מאוד, מכיוון שהוא קומפקטי יחסית קל מאוד לתמרון אותו ברחובות צפופים. סמטאות כפר קאסם היו שטח המבחן בתחום זה והוא בהחלט הרשים עם קוטר סיבוב קטן, זריזות בתמרון ועוד יותר מאלו - נחות הנסיעה במיוחד במצב לא מועמס. מאחור יותר באותו יום קפצנו להעמיס חביות יין ישנות ביקב וגם בדרך לשם בכביש 6 נשמרה נוחות הנסיעה, בצירוף בידוד רעשים טוב ביחס למסחרית ונכונות מפתיעה לשייט במהירויות גבוהות מאוד באופן נינוח למדי. בכביש המפותל הספרינטר עושה עבודה טובה בלשלוט על המרכב מלהתנודד יותר מדי. נוחות נסיעה במכונית כזו היא לא מותרות או פינוק, היא עניין רציני וחשוב לא רק מבחינת תנאי הת"ש של היושב מאחורי ההגה, אלא גם בעלת היבט בטיחותי של לשמור על הנהג רענן.

מבחן דרך: מרצדס ספרינטר. קינן כהן, ניר בן טובים
פלטפורמת הנעה קדמית מאפשרת הנמכה של פתח ההטענה. בתצורה זו בתי הגלגלים מגבילים מאוד את שטח ההעמסה/ניר בן טובים, קינן כהן

סוף יום עבודה

בסביבת העבודה התחרותית מאוד של מרצדס ספרינטר אפשר למצוא מתחרים רבים, איווקו דיילי, רנו מאסטר, פורד טרנזיט, יונדאי H350, פולקסווגן קראפטר ואחרים. חלק ניכר משיקולי הרכישה של הכלים האלו כלל אינם נוגעים לטיב תא הנוסעים, המנוע או האבזור אלא לעלויות התחזוקה השוטפות שלהם. כאן מרצדס מציעה חבילות שונות תחת השם "כלמוביל פרו" ובהן החל מפתרונות מימון, שירות, ליסינג תפעולי, טרייד אין, הסכמי אחזקה ואפשרות להרחבת האחריות משנתיים ו-200 אלף ק"מ לארבע שנים ו-400 אלף ק"מ. אנחנו יכולים לספר על צריכת הדלק במבחן שעמדה על 10.4 ק"מ לליטר, אז נכון שלא עלינו את הקסטל בעומס מירבי, ועדיין הנתון מפתיע מאוד.

מבחן דרך: מרצדס ספרינטר. קינן כהן, ניר בן טובים
מאחור אין משחקי עיצוב, כאן הפרקטיות של קוביה משחקת יותר תפקיד/ניר בן טובים, קינן כהן

אמנם תצורת המבחן שקיבלנו רחוקה מלייצג את מרבית מכירות הדגם, שילכו מן הסתם לגרסאות היותר גדולות ובעלות כושר ההעמסה הרציני יותר. אבל גם בתצורה הזו, אפשר לראות מי שימצא בו שימוש. לזכותו סביבת מחיה טובה, אבזור נאה, מנוע טוב, צריכת דלק טובה בגרסה הקצרה ונוחות מצוינת הוסיפו לאלו הכרה בהוצאות מהשקל הראשון בשל משקל גבוה מ-3.5 טונות ושבעה מושבים וייתכן שיש כאן מקלט מס בלי יותר מדי פשרות. לחובתו תא הנוסעים בעל מחסור בתאי אחסון, חגורות המותן במושב האחורי, היעדר מצלמת רוורס באבזור התקני והיעדר בקרת שיוט.

אבל בסופו של דבר זהו גם המחיר שהופך אותו בעיקר מתאים למי שסעיפי היתרונות שלו הם ממש קריטיים. כי ב-285 אלף שקלים לגרסה הנבחנת הוא בעיקר יקר יותר בכ-50-60 אלף שקלים מדגמים מקבילים אליו, לחלקם כמו ביונדאי ופולקסווגן אחריות יצרן ארוכה יותר. בכל זאת, מרצדס...

מבחן דרך: מרצדס ספרינטר. קינן כהן, ניר בן טובים
מבחן דרך: מרצדס ספרינטר/ניר בן טובים, קינן כהן

על הצד הטכני: מרצדס ספרינטר 314

מנוע, הנעה: דיזל, טורבו, קדמית
נפח: 2,143 סמ"ק
הספק (כ"ס): 143
מומנט/סל"ד (קג"מ): 33.7/1,400
תיבת הילוכים: אוטומטית, 9 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 527
רוחב (ס"מ): 202
גובה (ס"מ): 179
בסיס גלגלים (ס"מ): 326

ביצועים:
תאוצה 0-100: כן
מהירות מירבית: תלוי באורך הכביש ובאומץ

מתחרים:
פולקסווגן קראפטר, פורד טרנזיט, איווקו דיילי, רנו מאסטר

מחיר:
285 אלף שקלים (מבחן), 200 אלף שקלים (בסיס)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully