וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע של חוסר תשומת לב והילד נשאר במכונית. זה יכול לקרות גם לך

17.7.2019 / 6:50

קו דק מאוד מבדיל בין ילד מיובש או סובל ממכת חום לבין טרגדיה נוראית כתוצאה משכחת ילדים במכונית. הימים החמים שלפנינו מחזירים את הסכנה הזו לפתחנו, הנה הנתונים והדרכים למנוע את זה

שכחת ילדים במכונית. יח"צ,
הטמפרטורות מזנקות תוך דקות ל-70 מעלות/יח"צ

הכתבה הזו לא קלה, היא לא מעודדת ברובה, היא תגרום לכל ההורים שביניכם לחשוב על הדבר היקר לכם מכל ולזוז באי נחת. יש בה מספרים, עובדות ונתונים, יש בה טיפים ומידע, אבל יותר מכל טיפ או ידע מעשי ושימושי שנעניק לכם כאן, הדבר הראשון שאתם חייבים לדעת הוא לעולם לא לומר "לי זה לא יקרה".

על פי נתוני ארגון "בטרם" למניעת היפגעות ילדים, מאז שנת 2008 מספר המקרים המדווחים של ילדים שנשכחו או נלכדו ברכב עומד על 794 ילדים, 30 מהמקרים האלו הסתיימו במוות. אלפי מקרים נוספים לא מדווחים או לא מגיעים לכדי טיפול גורמים רפואיים. בשנת 2018 בלבד שלושה ילדים מצאו את מותם בעקבות שכחה במכונית. השנה, נכון לכתיבת שורות אלו לא אירעו מקרי מוות כתוצאה משכחת ילדים, בתקווה שהנתון הזה לא ישתנה גם בתקופה החמה שלפנינו. אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות בדרכים: "העלאת הנושא למודעות מביאה יותר אנשים לנהוג באחריות ובערבות הדדית ולפעול במידה והם מבחינים בילד שנשאר לבד ברכב. חשוב להמשיך ולעסוק בנושא, במטרה שנצליח לסיים את הקיץ בלי לאבד חיים יקרים".

תינוקת בת 9 חודשים נמצאה ברכב ברמת גן במצב אנוש. יוני 2013. ניב אהרונסון
רכב שבו הושארה תינוקת בת תשעה חודשים ברמת גן/ניב אהרונסון

עדיין, מקרים של היפגעות בשל שכחה או השארה במכונית "רק לרגע" ממשיכים להתרחש, למרות הסכומים האדירים שהושקעו ועדיין מושקעים בקמפיינים להעלאת המודעות לתופעה. על פי נתוני מגן דוד אדום, מתחילת השנה הוזנקו צוותי חירום לשלושה מקרים של שכחת ילדים במכונית ופונו לבתי חולים להמשך טיפול רפואי. באופן מדאיג, שלושת אירועים אלו התרחשו בפרק זמן של שבועיים בלבד. הראשון היה ב-1 במאי, בו פעוטה ששהתה זמן ממושך ברכב נעול במרכז מסחרי בראשון לציון. עשרה ימים מאוחר יותר, הפעם במרחב לכיש אותר פעוט נעול במרכז מסחרי וחולץ במצב קל. המקרה השלישי מתרחש ב-14 למאי, כאשר צוות מד"א מטפל ומפנה לבית החולים תינוקת בת שמונה חודשים שחולצה ממכונית ברחובות.

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "מגן דוד אדום, כארגון ההצלה הלאומי של ישראל, רואה חשיבות רבה להעלאת המודעות למניעת שכחת ילדים ברכב. המוות המיותר של תינוקות וילדים שנשכחים ברכב סגור בחום הכבד, יכול להימנע בקיץ הנוכחי, אם כל אדם שמסיע ילדים במכונית יזכור מה עלול לקרות, ויבדוק תמיד את המושב האחורי לפני עזיבת הרכב בחניה. תשומת הלב של הציבור יכולה להציל חיי ילדים ותינוקות".

עוד בוואלה!

מושבי בטיחות: סכנה גדולה לקטנים

לכתבה המלאה
ילד נשכח ברכב ברכב הסעות ומת במודיעין עלית , אוגוסט 2012. עומר מירון
המכונית שבה הושאר ילד בן ארבע במודיעין עילית במשך שעות/עומר מירון

אלפי ילדים בין חיים למוות

אולם כאמור, אלו הם רק המקרים המדווחים, אלו שבהם נזקקו הילדים לטיפול רפואי או פינוי לבתי חולים. אך ההיקף המצב של השארת ילדים במכונית או ילדים שנלכדים בטעות במכונית הוא עצום. הוכחה לכך ניתן למצוא בנתונים של עמותת "ידידים - סיוע בדרכים" שהינה אחת מכמה עמותות המספקות עזרה ראשונה לא רפואית. מהמספרים שהגיעו לידי "וואלה!רכב" עולה כי במהלך שנת 2018 חולצו 1,104 ילדים מכלי רכב נעולים, כאשר 9 מהם מכיוון שנשכחו ברכב. החל מינואר 2019, חולצו עד היום 729 ילדים, שמתוכם 4 נשכחו ברכב. המרחק בין חילוץ כזה למקרה היפגעות חמורה הוא דקות ספורות, אלו הדקות הראשונות לאחר העמדת הרכב שבהן מתרחשת עליית הטמפרטורת העיקרית, זו בשיאה מגיעה ל-70 מעלות צלזיוס. תשומת לב של עובר אורח, תגובה מהירה של מתנדב ידידים והסיפור נגמר אחרת לגמרי.

שכחת ילדים במכונית. יח"צ,
ולפעמים זה נגמר כך, מתוך האתר של ידידים סיוע בדרכים/יח"צ

ישראל אלמסי - מנכ"ל ידידים סיוע בדרכים נותן לנו דוגמה למקרה שארע לאחרונה ומדגים כרוניקה מדויקת של אסון שנמנע רק בשל תשומת לב.

בשעות הבוקר הגיע מתנדב ידידים ממרחב שומרון לפעוטון בו שוהה בנו. בפתח הפעוטון צדו עיניו רכב שבתוכו משחק ילד כבן שלוש. המתנדב סבר כי האם, העובדת כמטפלת בפעוטון, יצאה לרגע להביא משהו מהמבנה ואמורה לשוב לרכב, אך כאשר נכנס המתנדב לפעוטון הוא הבחין באם משחקת עם ילדי הפעוטון. ברגע זה הבין כי משהו אינו כשורה. הוא שאל אותה האם ידוע לה כי בנה שוהה ברכבה. האם ענתה כי היא בוודאות הוציאה את הילד והכניסה אותו למעון הסמוך. המתנדב לא הרפה וביקש ממנה לגשת עמו לרכב, ואכן כאשר הגיעו, הבחינה האם לתדהמתה בבנה משחק בתוך הרכב הנעול. מבירור הנסיבות עלה כי הילד שיחק בחצר הגן, וכאשר ראה את הרכב של אמו חונה בחוץ, נכנס לתוכו ונעל את עצמו מבפנים. במקרה זה נמנע אסון כבד עקב העובדה שהאם הייתה אמורה לשוב לרכב רק בשעה 16:00.

שכחת ילדים במכונית. יח"צ,
מתנדב ידידים מסייע בפתיחת רכב שננעל עם המפתחות בתוכו/יח"צ

בתוך כך, לאחרונה הותר לפרסום פסק דין בו חויבו ארגון גני הילדים, חברת הביטוח וגננת לשלם פיצוי בגובה של 1.3 מיליון שקלים להורי פעוטה כבת 10 חודשים, לאחר שזו נשכחה ברכב למשך שעתיים וחצי - מה שהביא להיווצרות נזק מוחי קשה ביותר. בתחילה, הגננת טענה להגנתה כי התינוקת לקתה בדלקת מוח ויראלית, וחייה ניצלו בזכות ערנותה כאשר שמה לב למצבה בעת שישנה במיטתה בתינוקיה. הגננת דיווחה לרופאים במיון כי תוך כדי שינה הפעוטה "גלגלה עיניים" ומאז אינה מגיבה. הוריה של הקטינה היו אסירי תודה לגננת שכן סברו כי הצילה את חיי ביתם. אלא שכחודש לאחר האירוע, התקבלה במשטרה שיחת טלפון אנונימית בה דווח ע"י המטפלות בגן כי האמת היא שהתינוקת נשכחה ברכב ההסעות של הגן. היות והרופאים התקשו להגיע למסקנה חותכת לגבי הסיבה שהובילה לנזק הנוירולוגי החמור, התבסס בית המשפט על עדות המטפלות שהתוודו בפני המשפחה על המקרה לאחר שתחילה הן הכחישו את הדברים במשטרה.

עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין: פסק הדין מצייר תמונה מזעזעת על רשלנות בלתי נתפסת שהובילה לפגיעה מוחית חמורה ולנכות שכלית בשיעור של 30%. ההורים נקלעו למסכת משפטית מיותרת בעקבות התעקשות הנתבעים לדבוק בגרסתם התמוהה בנוגע לנסיבות המקרה.

עו"ד אסף ורשה. רגב כלף,
עו"ד אסף ורשה: רשלנות בלתי נתפסת/רגב כלף

בשניות של חוסר תשומת לב

במהלך הכנת הכתבה, עלתה תופעה נוספת ההולכת ותופסת תאוצה בשנים האחרונות, ועליה מספר לנו ישראל אלמסי מנכ"ל "ידידים סיוע בדרכים". לא מעט מהמכוניות המודרניות מצוידות במנגנון נעילת דלתות אוטומטי, בו במידה והדלתות סגורות, גם כאשר המפתחות בתוכה והרכב מונע, לעיתים אפילו בפרק זמן קצר שלעיתים עומד על 15 שניות - המכונית ננעלת. "זה קורה ברגע" אומר ישראל, "האמא מניחה את הילד בכיסא הבטיחות, סוגרת את הדלת ומקפלת את העגלה כדי להכניס אותה לתא המטען, עד שהיא מסיימת לקפל אותה המכונית נעולה - והילד בתוכה". אלפי קריאות בשנה בדיוק סביב המקרים האלו הביאה את הארגון לצייד את המתנדבים שלה בערכות פריצה למכוניות. אולם כדי לא להגיע למצבים האלו מומלץ מאוד להכיר את המכונית שלכם את מנגנון הנעילה בה. לבדוק בספר הרכב אם ניתן להשבית אותו ולהקפיד שלא להגיע למצב בו כל הדלתות סגורות ואתם מחוץ למכונית, אפילו לפרק זמן קצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully