וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שם פס, יחטוף צינור?

8.8.2019 / 11:18

לאחר שהואשם בגרימת מוות ברשלנות בתאונה, נשלל רישיונו של מ' ל-14 חודשים. זה לא עצר אותו מלהמשיך לנהוג. בפעילות אכיפה של משטרת התנועה הוא נתפס ויועמד לדין, הפעם יש לקוות, זה יעזור

נתפס נוהג בשלילה. דוברות המשטרה, דוברות משטרת ישראל
נהיגה בשלילה, זלזול מוחלט בחוק, למה הענישה לא בהתאם?/דוברות משטרת ישראל, דוברות המשטרה

מקריאת כתב האישום שהוגש נגד מ', נהג משאית קשה שלא להזדעזע, לכאורה עוד תאונה בה נהג משאית פוגע ברכב על השוליים, אלא שעל פי העולה מכתב האישום, בתאונה הזו שהתרחשה ביולי 2017 בכביש 6 לא הייתה סיבה של ממש לקרות התאונה. תנאי הכביש, השוליים הרחבים, הראות ומקום העמידה של כלי הרכב שנפגעו על השטח המקווקו בהשתלבות של כביש 6 עם כביש 431 (מחלף נשרים) - כולם לכאורה יצרו מצב בו לא הייתה סיבה להימנע מהפגיעה הקטלנית. אך זו התרחשה וגבתה את חייו של אדם שעסק בהעמסת משאית תקולה על גרר.

רשיונו של הנהג הפוגע נשלל, ובהמשך הטיל בית המשפט לתעבורה במחוז המרכז שלילה של 14 חודשים שהחלה ב-1.8.2018. אולם, העונש כנראה היה רחוק מלהרתיע את הנהג מלשוב ולנהוג. במסגרת פעילות האכיפה שנערכה השבוע על ידי משטרת התנועה נתפס הנ"ל כאשר הוא נוהג במכונית בזמן פסילה כאמור סמוך לאשדוד.

נתפס נוהג בשלילה. דוברות המשטרה, דוברות משטרת ישראל
מבצעי אכיפה נרחבים כנגד אכלוסיות פוגעות ונפגעות/דוברות משטרת ישראל, דוברות המשטרה

בבדיקה במסוף המשטרתי עלה כי רישיונו של הנהג כאמור נמצא בפסילה, ולאחר שנחקר ביחידת הבוחנים הועבר למעצר בית עם הזמנה לדין. הרכב בו נהג הושבת ל-60 בשל חומרת העבירה.

"נהיגה בזמן פסילה מהווה עבירה חמורה וזלזול במערכת אכיפת החוק", אומר רפ"ק שחר גמזו, דובר משטרת התנועה, " שוטרי אגף התנועה פועלים כל העת בכדי לאתר נהגים עבריינים, המרשים לעצמם לעלות על ההגה לאחר שבית המשפט פסל את רישיונם וזאת במטרה למצות עימם את הדין".

בישראל לפי ההערכות המשטרה ישנם בכל רגע נתון עשרות אלפי נהגים שרישיונם בפסילה, אולם מכיוון שהפסילות נובעות מסיבות שונות, חלקן בריאותיות או מנהלתיות (דוגמת סנקציות של ההוצאה לפועל) שנעשות על ידי משרד התחבורה וחלקן בשל הרשעות בעבירות תנועה - למשטרה אין מסד נתונים מסודר של כלל אותם שלולי רישיון. שכן כאמור על אותם עשרות אלפי שלולי רישיון יש להוסיף עשרות אלפי רשיונות בפסילה מנהלתית.

תיקון לחוק שיאפשר הקמת מאגר ארצי של פסולי רישיון עלה כהצעה עוד לפני יותר מעשר שנים על ידי ח"כ גלעד ארדן (אז) ולמרות החלטת הממשלה 2779 מחודש יוני 2017, הדבר טרם בוצע.

עוד בוואלה!

צפו: בצהרי היום, ללא רישיון על אופנוע כבד באיילון

לכתבה המלאה
שיטת אכיפה חדשה: השוטרים עלו על אוטובוסים בקווי שירות ועקבו אחר עבירות התנועה שביצעו נהגים בכביש. דוברות משטרת ישראל
שוטר במהלך בדיקת רישיונות/דוברות משטרת ישראל

העונש קבוע בחוק, בתי המשפט מקלים

על פי סעיף 67 לפקודות התעבורה, נהג המורשע בעבירה של נהיגה בזמן שלילה עונשו שלוש שנות מאסר ומינימום של פסילה למשך שנתיים. עדיין, בפועל בתי המשפט לא נוטים לפסוק בחומרה בעבירות אלו.

במקרה אחד בית המשפט בעכו גזר על נהג שרישיונו פקע בשנת 2003, נתפס נוהג בשנת 2009 שישה חודשי מאסר על תנאי ל-3 שנים, פסילה מלהחזיק רישיון נהיגה ל-10 חודשים וקנס כספי של 2,000 שקלים. בית המשפט בחיפה דן במקרה של רוכב קטנוע שנתפס בפעם הרביעית (!) למרות עונש מאסר על תנאי קודם שהוטל עליו. גזר הדין היה שישה חודשים בעבודות שירות, צו מבחן למשך 18 חודשים ופסילת רישיון ל-36 חודשים ובנוסף פסילה על תנאי ל-10 חודשים למשך 3 שנים וקנס של 1,500 שקלים.

מקרים נוספים ודומים לא חסרים. והשורה התחתונה היא בעייתית מאוד, המשטרה עושה ככל שיכולתה להביא את הנהגים העבריינים לדין, לסלק מהכבישים את אלו שסיכנו חיים וממשיכים לעשות זאת, אבל שיטת הדלת המסתובבת של הענישה המקלה - רחוקה מאוד מלהרתיע.

עו"ד ארז רופא, מומחה בדיני תעבורה, מסביר את המורכבות של המצב הנוכחי:
"בשונה מעבירות תנועה רבות, בתי המשפט מתייחסים לעבירת נהיגה בזמן פסילה ככזו שביסודה טמונה מחשבה פלילית וכוונה מודעת לביצועה. ההסבר לחוסר האחידות בענישה נובע משיקול הדעת שמפעיל השופט, כתלות בנסיבות המקרה, עברו התעבורתי של הנאשם והיבטים רבים נוספים.
ישנם אף לא מעט מקרים בהם לבית המשפט אין ברירה, אלא להקל בעונשו, בשל כשלים ראייתיים עליהם הצביע בא כוחו, שנובעים מחקירה לקויה שביצעה המשטרה.

לצד זאת, קיים עיוות בלשון החוק הנוכחית שמכניסה את כל המורשעים תחת אותה מטרייה. יש לתקן את החוק ולקבוע מתחם ענישה שונה, כתלות בעבירת המקור שבגינה הוטלה הפסילה. כך למשל, ליצור הבדל בין פסילה שהושתה בעקבות גרם מוות ברשלנות לבין מצב בו הנהג נפסל מלהחזיק ברישיון לפרק זמן קצר בשל עבירת מהירות".

נתפס נוהג בשלילה. דוברות המשטרה, דוברות משטרת ישראל
תיעוד נהגים בביצוע העבירה באמצעות מצלמות בעלות עדשות טלסקופיות/דוברות משטרת ישראל, דוברות המשטרה

אכיפה בהילוך גבוה

במסגרת האכיפה הממוקדת בה נתפס הנהג, נפרסו כוחות משטרת התנועה בכבישים מרובי תאונות ובמיקוד באכלוסיות משתמשי דרך "פוגעים ונפגעים" להגדרת המשטרה. במהלך השבוע, נרשמו 7,000 דוחו"ת תנועה, חלקם תוך שימוש באמצעים טקטיים כגון מצלמות סטילס עם עדשות טלסקופיות לתיעוד עבירות תנועה ועוד. למעלה מ-1,100 נהגים נתפסו באופן זה כאשר הם עושים שימוש בטלפון הנייד. רישיונם של 24 נהגים נפסל ל-30 יום. 31 כלי רכב הושבתו למשך 30 יום בעקבות עבירות תנועה חמורות.
למעלה מ-1,000 דוחו"ת נרשמו לנהגי רכב כבד בגין עבירות תנועה, ליקויי בטיחות ותקינות ומספר דומה לרוכבי דו גלגלי בשל רכיבה מסכנת חיים.

נתפס נוהג בשלילה. דוברות המשטרה, דוברות משטרת ישראל
שימוש באמצעים טקטיים לאיתור עברייני תנועה/דוברות משטרת ישראל, דוברות המשטרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully