וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

KTM 790 אדוונצ'ר R במבחן ראשון

16.9.2019 / 14:07

אופנועי האדוונצ'רים הם הכלים הרב תכליתיים של עולם הדו גלגלי. מתמרנים בעיר, מכסי מרחקים מצוינים ויש כאלו שגם יביאו אתכם רחוק בשטח. ה-790 אדוונצ'ר R של KTM הוא אחד מהם

KTM790 אדוונצ'ר R. ראובן סביו, קינן כהן
מרשים על הכביש ועוד יותר בשטח/קינן כהן, ראובן סביו

להגיע לכל מקום שנרצה, לאורך כל מסלול שנבחר וגם לקחת אתנו את כל מי ומה שנרצה, את כל זה אופנוע אדוונצ'ר צריך לאפשר לנו לעשות. בין אם אנחנו בוחרים לרכוב בקצב תחרותי, או ברכיבה רגועה ושלווה וגם אם אנחנו נמצאים בתוך תנועה עירונית צפופה.

אופנוע אדוונצ'ר אמור להתנהג בכל מסלול ובכל קצב רכיבה, באופן שיעניק לרוכב בטחון ונוחות ברמה הגבוהה ביותר. אופנועי האדוונצ'ר מהדור האחרון, מאפשרים לרוכב להרחיב את גבולות ההנאה מהרכיבה במגוון רחב של מסלולים, באופן ששום אופנוע אחר לא מסוגל לעשות. חשוב להבין, שלא מדובר באופנועים דו שימושיים כמו שנהוג היה לקרוא להם בעבר, שבעיקר מצליחים לשלב בין יכולת כביש לשטח עם הרבה פשרות לשני הכיוונים. מדובר באופנוע שבכל התנאים והמסלולים יהיה מסוגל להעניק ביצועים ברמה הגבוהה ביותר, כזו שתגרום לרוכב להעצים עוד יותר את חווית הרכיבה.

KTM790 אדוונצ'ר R. ראובן סביו, קינן כהן
קרבי וממוגן בגרסת ה-R הקשוחה/קינן כהן, ראובן סביו

קטגוריה לוהטת

בשנים האחרונות זכו אופנועי האדוונצ'ר להצלחה מסחררת ובאופן מפתיע בעיקר הגדולים שביניהם. לרוב מדובר באופנועים גדולים וגבוהים עם מנועים בעלי הספקים הרבה מעל 100 כ''ס, משקל בסביבות ה-250 ק''ג ומחירים הרבה מעבר ל-100,000 ש''ח. הבעיה היא, שבגלל הממדים הגדולים ועוצמת המנועים הם דורשים מהרוכב ניסיון ומיומנויות רכיבה גבוהות בכביש ובעיקר בשטח. ה-KTM אדוונצ'ר 790 החדש מתוכנן בכדי להיות כמה שיותר קרוב מבחינת הביצועים לאדוונצ'רים הגדולים, אך מבלי לדרוש מהרוכב יכולות רכיבה וחוסן גופני כמו האדוונצ'רים הגדולים ובמחיר נמוך יותר.

ה-KTM אדוונצ'ר 790 נמכר בשני דגמים, האדוונצ'ר ה"רגיל" והאדוונצ'ר 790R. את האדוונצ'ר ה"רגיל" בחנו לפני חודש והוא הצליח להשאיר עלינו רושם חזק מאוד ועכשיו הצלחנו לקבל את דגם ה-R למבחן של כמה ימים אינטנסיביים. למבחן הצטרף אלי ענתבי משה (צ'יקו) שכבר 35 שנים רוכב בעיקר על אופנועי אנדורו ואדוונצ'ר, מדריך רכיבה בחברת פרוריידינג ורוכב על KTM אדוונצ'ר 990.

עוד בוואלה!

רכיבה ראשונה: KTM 790 אדוונצ'ר

לכתבה המלאה
KTM790 אדוונצ'ר R. יצרן, אתר יצרן
מנוע ה-LC8 מגיע מהדיוק 790 ועובר התאמות לשימוש באדוונצ'ר R/אתר יצרן, יצרן

מנוע בנפח בינוני עם ביצועים של גדול

שני הדגמים חולקים את אותו מנוע LC8, שפותח במיוחד עבורם על בסיס מנוע הדיוק 790. מנוע זה מציע ממדים קומפקטיים במיוחד, גמישות וזמינות כוח לכל אורך רצועת הסל"ד וצריכת דלק נמוכה, שמאפשרת טווח רכיבה גדול של עד כ-400 ק"מ. מנוע ה-LC8 שנמצא ב-790 אדוונצ'ר וה-R, עבר שינויים לעומת מנוע ה-DUKE 790, כדי להתאים לאופנועי האדוונצ'ר החדשים. זהו עדיין אותו מנוע טווין מקבילי בנפח 800 סמ"ק, אך בשל שינויים ברכיבים הפנימיים במנוע, ההספק ירד ל-95 כ"ס ב-8,000 סל''ד לעומת 105 בדיוק 790 והמומנט המרבי עומד על 8.9 קג"מ ב-6,600 סל''ד וזה לטובת רצועת כוח רחבה במיוחד המתאימה לאופי של אופנועי האדוונצ'ר. השימוש בצמד גלי איזון ותיבת הילוכים בעלת שילוב מהיר וחלק גורמים לתחושה של מנוע חלק, אחיד מאוד ונטול רעידות כמעט לחלוטין.

KTM790 אדוונצ'ר R. ראובן סביו, קינן כהן
את המשקף המינימליסטי אפשר להחליף בכאלו בעלי מיגון רוח עדיף/קינן כהן, ראובן סביו

במנוע מותקן גם מצמד חדש, בעל מנגנון החלקה מוגבלת ומוגבר כוח, שפותח במיוחד עבורו. מצמד זה תוכנן לייצר החלקה כאשר בלימת המנוע גבוהה מידי, למשל בהורדת הילוכים אגרסיבית, כדי למנוע את נעילת הגלגל האחורי כתוצאה מבלימת המנוע. יחד עם זאת, הוא מגביר את הלחץ על דסקיות החיכוך בזמן האצה, במטרה להפחית את הלחץ שיש להפעיל על מנוף המצמד בהעברת הילוכים, כך שניתן להפעיל את המצמד בקלות רבה. המצמד טבול בשמן לטובת הקירור ולהפתעתי הפעלת המצמד היא באמצעות כבל ולא הידראולית, כפי שהתרגלנו לראות אצל היצרן האוסטרי.

מערכת הפליטה עשויה מנירוסטה לטובת אריכות חיים ובנויה כך, שתאפשר יצירת מרווח גחון גדול ככל הניתן ולא תגרום לפליטת חום לכיוון רגלי הרוכב.

KTM790 אדוונצ'ר R. ראובן סביו, קינן כהן
בולמי ה-WP עושים הבדל עצום ביכולת שלהם, וקשה למצות את המהלך שלהם גם ברכיבה אגרסיבית/קינן כהן, ראובן סביו

עידן ההיטק

כמו באדוונצ'רים הגדולים והיקרים, גם ה-790 מצויד במערכות אלקטרוניות מתקדמות, אשר לא רק מעניקות רמת בטיחות גבוהה, אלא גם עוזרות לרוכב בכל תוואי וסגנון רכיבה שיבחר. מערכות אלה מודדות בכל רגע את מצב המצערת, תפוקת המנוע, זווית ההטיה והתאוצות בכל הצירים בכדי לאפשר לרוכב להאיץ, לבלום ולפנות בצורה נחושה ובטוחה בכל התנאים. הרוכב יכול לבחור במגוון מצבי רכיבה בהתאם לתנאי הדרך, אשר משפיעים על תגובת המנוע, התערבות מערכת בקרת האחיזה ומערכת הבלימה. הבלימה זוכה לתשומת לב מיוחדת בזכות מערכת ABS שבנוסף לחיישני נעילת הגלגלים, מתחשבת גם בזווית ההטיה וגם היא ניתנת לשליטה במספר מצבים ואף לכיבוי מלא בהתאם לצורך. בדגם ה-R ניתן לבחור במצב RALLY המיועד לרכיבת שטח, שבו ניתן לבחור גם את רמת ההתערבות של מערכת בקרת האחיזה, את תגובת המצערת ואת מצב ההתערבות של מערכת ה-ABS. בכדי להצליח להפיק ממערכות משוכללות אלו את המקסימום, צריך ללמוד היטב כיצד הן פועלות ואיך להתאים אותן למסלולים ולתנאים השונים.

כיאה לעידן הדיגיטלי שבו האנושות מחוברת למסכים כמעט ללא הפסקה, אנשי KTM השקיעו הרבה מחשבה ותשומת לב במסך הדיגיטלי החדש. בנוסף למצבי הפעולה הרבים ולתאורת רקע מתחלפת בהתאם למידת האור, הוא מאפשר גם שליטה על כל הפעולות מיחידת הבקרה, שעל הכידון מבלי להוריד ממנו את הידיים. ניתן גם להשתמש במסך כצג של מערכת הניווט וזה יתרון משמעותי בטיולים ארוכים למקומות פחות מוכרים.

KTM790 אדוונצ'ר R. יצרן, אתר יצרן
מיכל הדלק המפוצל, אפשרות לחביקה טובה יותר של האופנוע והנמכת מרכז הכובד/אתר יצרן, יצרן

בכדי להבין עד כמה המערכות הללו משפיעות על הביצועים והיכולות של האופנוע, בחרתי עליית פודרה ארוכה בסמוך לכביש נבי מוסא וניסינו לעלות ולרדת אותה, כל פעם במצב התערבות אחר. התוצאות הראו שבמרבית המקרים ועבור מרבית הרוכבים ההתערבות של מערכות הבקרה מסייעת מאוד לסיים את העלייה בהצלחה, בתנאי שמכוונים את המערכת באופן הנכון. במקרים שניסיתי לנתק את כל המערכות לחלוטין (דבר הדורש קצת תרגול בתפעול המערכות) הצלחתי לסיים את העלייה רק כאשר לא סגרתי את הגז לאורך כל הדרך. העלייה במצב זה דרשה ממני הרבה עבודה עם הגוף והרגשה של התעללות באופנוע, בכדי להצליח לשמור על הקו הנכון ולא לאבד את התנופה. אין לי ספק שמערכות הבקרה חשובות מאוד באופנוע עם כל כך הרבה כוח, במיוחד בתנאי אחיזה ירודים ועבור רוכבים פחות מנוסים בשטח.

KTM790 אדוונצ'ר R. ראובן סביו, קינן כהן
KTM790 אדוונצ'ר R/קינן כהן, ראובן סביו

ארגונומיה חדשנית

מכל דלק בנפח 20 ליטר אשר ממוקם בשני צדי האופנוע לא רק משפר את הארגונומיה ויוצר מבנה צר מאוד באזור הרגליים המזכיר אופנוע שטח, אלא גם יוצר מרכז כובד נמוך במיוחד לטובת הזריזות ויכולת התמרון. תנוחת הרכיבה בישיבה ובעמידה נוחה מאוד והיא מאפשרת רכיבות ממושכות מאוד בנוחות מרבית. יתרון נוסף הנובע ממבנה מיכל הדלק המיוחד בא לידי ביטוי בהגנה, במקרה של נפילה, שמיכל הדלק מספק למנוע ולכל המערכות הרגישות שמחוברות אליו. בנוסף לכך, מבנה זה גם מאפשר הרמה הרבה יותר קלה של האופנוע לאחר נפילה, כי הוא משאיר את האופנוע בזווית גדולה יחסית לעומת הקרקע. חשוב לציין, שמשני צדדי מיכל הדלק מורכבים מגנים עשויים מתרכובת עמידה במיוחד של פלסטיק עם קרבון, שמיועדים לספוג חבטות ולמנוע מגע בין מיכל הדלק לסלעים או עצמים אחרים. המושב בדגם ה-R הוא לא מפוצל כמו בדגם הרגיל, כדי לאפשר תנועה עם הישבן בשינוי תנוחות רכיבה בשטח וגבוהו 88 ס''מ, אך נותר רחב ונוח מאוד. המשקף הקדמי נמוך יותר מזה של הדגם הרגיל, בכדי לאפשר שדה ראיה טוב יותר לטווח הקצר ולמי שמעוניין ניתן להרכיב את המשקף הגבוה מהדגם הרגיל.

KTM790 אדוונצ'ר R. ראובן סביו, קינן כהן
מלך בשבילים פתוחים ומהירים כמו גם בכאלו טכניים ואיטיים/קינן כהן, ראובן סביו

למרות זאת גם על גבי דגם ה-R לא הייתה בעיה לרכוב מהר עם קסדת שטח ומשקפי אבק. המזלג הקדמי ההפוך הוא בקוטר 48 מ''מ ומהלך של 240 מ''מ וברכיבה אגרסיבית הוא מצליח להעלים גם את החריצים והמהמורות הגדולים. גם הבולם האחורי מתנהג באופן דומה וגם במקרה של הרכבת רוכב נוסף, עדיין רק לעיתים נדירות הצלחתי להגיע לקצה המהלך. בזכות הבולמים המעולים, המנוע הבשרני ותנוחת הרכיבה הנוחה גם עבור המורכב, הצלחתי לרכוב מהר מאוד בשטח עם רוכב נוסף מאחור ולהרגיש כמעט ללא מגבלות. נוחות הרכיבה על כבישים משובשים ועל דרכי עפר בשטח גבוהה מאוד וגם במקרים של טעויות בבחירת הקו, האופנוע מצליח להישאר בכיוון הרצוי.

פילטר האוויר נמצא מתחת למושב הרוכב והוא נגיש מאוד לטיפול ותחזוקה כיאה לאופנוע שטח. למרות שרק במקרים בודדים הצלחתי לגעת עם מגן הגחון בקרקע, אני חושב שכדאי להתקין מיגון מסיבי יותר, במיוחד עבור מי שמתכוון לרכוב בשטח באופן אגרסיבי. מרווח הטיפולים עומד על 15,000 ק"מ מכובדים מאוד.

KTM790 אדוונצ'ר R. ראובן סביו, קינן כהן
ציקו/קינן כהן, ראובן סביו

לאחר שלושה ימים

ה- KTM 790 אדוונצ'ר R מצליח לשלב בין ביצועים של אופנועי אדוונצ'ר בנפח 1,000 סמ''ק עם משקל שלא עולה בהרבה על משקלם של אופנועי דו''ש בנפח 650 סמ''ק. בזכות תנוחת רכיבה של אופנוע שטח בישיבה וגם בעמידה, הנוחות ותחושת השליטה על האופנוע הם ברמה גבוהה מאוד.

הוא פונה לרוכבים שמחפשים אופנוע, שניתן יהיה לרכוב עליו באופן אגרסיבי בכביש ובעיקר בשטח וגם מוכנים להשלים עם מושב גבוה יותר, מתלים נוקשים יותר, משקף נמוך יותר ומחיר קנייה גבוה ב-10,000 ש''ח, לעומת ה-790 אדוונצ'ר הרגיל. כבישים עירוניים, הרריים מפותלים, מהירים, לבד, בהרכבה, מעלות קשים במדבר, ירידות תלולות ללא אחיזה, חלוקי נחל, קפיצות... לא משנה איפה שמתי את הצמיגים, הצלחתי לחוות את הריגוש מהרכיבה ובמנות גדולות. לאחר יומיים של רכיבה על ה-790 החלטתי להיכנס איתו למסלול העקלתון בנחל ענבה, שלרוב משמש לאימוני רכיבה של רוכבי האנדורו. מהר מאוד מצאתי את עצמי משכיב את האופנוע נמוך מאוד, מתרומם לאוויר ומצליח לשמור על זרימה רציפה במהירות גבוהה יחסית למסלול וכל זה בתנאי האחיזה הירודים של הקיץ. זה ללא ספק מעיד על כך, שמדובר כאן באופנוע אדוונצ'ר שונה מכל מה שהכרנו עד היום.

KTM790 אדוונצ'ר R. ראובן סביו, קינן כהן
הבקרות מאפשרות גם לרוכבים לא מנוסים להפיק ממנו את המירב/קינן כהן, ראובן סביו

השילוב בין מנוע בנפח 800 סמ''ק שמושך חזק ואחיד בכל סל''ד, שלדה קשיחה, תנוחת רכיבה של אופנוע שטח ספורטיבי, מערכות בקרה מתקדמות ומרכז כובד נמוך במיוחד, מעניקים לרוכב תחושה שהכול אפשרי. לא משנה אם זה כביש מהיר, כביש הררי מפותל, רכיבה בשטח או השתחלות בתוך תנועה עירונית צפופה, או גם עם רוכב נוסף, בכל מצב האדוונצ'ר החדש מצליח לגרום לרוכב ליהנות ולהתרגש מהרכיבה. מחיר של 96 אלף שקלים הוא ללא ספק מחיר גבוה, אך אם לוקחים בחשבון את איכות הבולמים, שלל מערכות הבקרה האלקטרוניות ואת איכות החלקים, הפלסטיקה וההרכבה של האופנוע, מבינים שיש תמורה למחיר.

KTM790 אדוונצ'ר R. ראובן סביו, קינן כהן
KTM790 אדוונצ'ר R/קינן כהן, ראובן סביו

ענתבי משה (צ'יקו) על KTM 790 אדוונצ'ר R

כל פעם מחדש אנשי קי.טי.אם מצליחים להמציא לנו את הגלגל מחדש. הפעם הם המציאו אופנוע אדוונצ'ר, שיגרום גם לרוכב אנדורו לצרוח מאושר בקסדה. לדעתי ישבו כמה מהנדסים אוסטרים ותוך כדי נבירה במרתפי KTM הם מצאו את התוכניות המקוריות של ה-950 סופר אנדורו של ג'יואבני סאלה מהארצברג ושל ה-950 ראלי של פאבריציו מאוני מהדאקר. זה גרם להם לחשוב על אופנוע אדוונצ'ר עם מנוע גדול וחזק, אבל יחד עם זאת בעל יכולת שטח כמעט לא מוגבלת. הרעיון של מיכל דלק מפוצל ונמוך להורדת מרכז הכובד וכחלק מההגנה ההיקפית של האופנוע, בטוח נלקח מאותה מגירה. מכיוון שעברו הרבה שנים מאז והשימוש בטכנולוגיה הפך לנחלת הכלל, החליטו אותם מהנדסים לצייד את האופנוע החדש בכל מערכת אפשרית, בכדי לאפשר גם לבני תמותה רגילים ליהנות מהביצועים של האופנוע. התחושה שלי ה-790 היא של אופנוע שמתחברים אליו מהר מאוד והוא מאפשר לך לעשות כל מה שעולה לך בראש. תחושת הביטחון והשליטה הם ההבדל העיקרי בינו לבין האדוונצ'רים הגדולים שהכרתי עד היום וזה יתרון עצום לטובת ה-790 החדש.

KTM790 אדוונצ'ר R. ראובן סביו, קינן כהן
KTM790 אדוונצ'ר R/קינן כהן, ראובן סביו

על הצד הטכני: KTM790 אדוונצר

מנוע: טווין מקבילי, 4 שס' לציל'
נפח: 799 סמ"ק
הספק: 94 כ"ס ב-8,000 סל"ד
מומנט: 8.9 קג"מ ב-6,600 סל"ד
יחס דחיסה: 12.7:1
קירור: נוזל
מצמד: מחליק

מתלה קדמי: WP הפוך מתכוונן, קוטר 48 מ"מ, מהלך 240 מ''מ
זווית מזלג: 25.9 מעלות
מתלה אחורי: זרוע דו-צדדית, בולם יחיד WP, מהלך 240 מ''מ
בלם קדמי: צמד דיסקים 320 מ"מ, קאליפרים רדיאליים 4 בוכנות
בלם אחורי: דיסק 260 מ"מ, 2 בוכנות
ABS: רב-מצבי

צמיג קדמי: 90/90 R21
צמיג אחורי: 150/70 R18

מרווח גחון: 26.3 ס"מ
גובה מושב: 88 ס"מ
מכל דלק: 20 ליטר

משקל (יבש): 189 ק"ג
מרווח טיפולים: 15,000 ק"מ או שנה

מחיר: 96 אלף שקלים. מחיר לעסקת מזומן (ללא טרייד-אין): 90 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    12
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully