וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 1.3 פרסטיז' 4X4

רמי גלבוע, צילום: דודי מוסקוביץ

2.12.2019 / 8:21

דאסטר היה ונשאר אופציה אטרקטיבית מאוד לטיילי Low Cost, הרוצים לטייל בשבילים מסודרים ושטח רך. מנוע הבנזין החדש מייצר 150 כ"ס המורגשים היטב על הכביש; האם 120 אלף שקלים קונים עסקת שטח טובה?

דאצ'יה דאסטר/וידאו: יצרן

מזה שנים שמורה בליבי פינה חמה לקרוסאובר הרומני המציע יכולות שטח טובות יחסית, במחיר נמוך בהרבה מזה של מתחריו לקטגוריה. הדאסטר לא ניסה מעולם להתייפיף ולהיות גיבור גדול בסימטאות העיר. הוא שימושי ופרקטי, נוח ומרווח עבור משפחה צעירה. רצינו לראות כיצד מתחברת רמת הגימור "פרסטיז'" הגבוהה למיצוב ה-Low Cost, ולתג המחיר שנשאר מתחת לרף ה-120,000 שקלים. מתחריו המיידיים של הדאסטר הם סובארו XV העולה החל מ-140,000 שקלים ומעניק יכולות שטח פחות טובות, אבל רמות עידון ובטיחות גבוהות יותר משמעותית על הכביש. מצידו השני של המתרס ניצב סוזוקי ג'ימני העולה החל מ-125,000 שקלים; הסוזוקי מכוון הרבה יותר לשטח וממש פחות לכביש, ותשכחו מפרקטיקה. בגרסה אוטומטית הוא כבר עולה 137,000 שקלים.

מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4. דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
מנוע ה-150 כ"ס מעניק לדאסטר זריזות מפתיעה. מתלי השטח רכים ונעימים, אינם מעודדים נהיגת כביש תוקפנית/רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

מי צריך 150 סוסים באורווה?

מנוע ה-1.3 ליטר החדש פותח בשיתוף עם מרצדס ורנו, והוא פועם גם בחרטומיהם של ניסאן קשקאי, רנו גרנד קופה ומרצדס A קלאס החדשים; זה ייחוס לא קטן, עבור הרומני הבסיסי. מנוע הבנזין טורבו מגיע בשתי רמות הספק (131 ו-150 כ"ס) ועם תיבת הילוכים ידנית בת שישה יחסי העברה; גרסה אוטומטית תגיע בעתיד, רק לדגמי 2X4. הדאסטר הבסיסי מגיע ברמת גימור LAUREATE, בהנעת 4X4 הוא עולה 110,000 שקלים - ואני מרשה לעצמי להוסיף כאן את המילה "בלבד", זה מחיר אטרקטיבי מאוד. גרסאות 2X4 מתחילות כבר ב-95,000 שקלים.

עוד בוואלה!

דאצ'יה דאסטר מעלה הספק ומחיר

לכתבה המלאה
מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4. דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4/רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

מנוע ה-150 כ"ס מייצר 25.5 קג"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 10.4 שניות עד מהירות מירבית של 200 קמ"ש. רכב המבחן הגיע ברמת גימורPRESTIGE המוסיפה מפתח חכם, חישוקי 17 אינץ', מצלמות 360 מעלות, בקרת אקלים, והתרעה על רכב ב"שטח מת". מערכות הבטיחות נשארו פסיביות בלבד והן כוללות התרעה על אי שמירת מרחק, זיהוי הולכי רגל והתראה על סטיה מנתיב. יש מערכת ניווט וצליל באיכות בינונית למדי, עם קישוריות סבירה.

מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4. דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
תא הנוסעים עושה את העבודה, לא הרבה יותר. במחיר 120,000, החבילה סבירה/רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

על הכביש

הדרך למדבר עוברת בכביש 6, וכך יכולנו להתרשם ממנוע ה-1.3 ליטר החדש. הוא מהיר וסוחף, עולה בקלילות בסל"ד, תיבת 6 הילוכים ידנית מעניקה לדאסטר ביצועים טובים וכושר שיוט של 140-150 קמ"ש. ב-140 קמ"ש מסתובב המנוע בכ-2,900 סל"ד, שקט, נעים ורגוע. לא ביקשנו יותר ביצועים מהגרסאות הקודמות, אבל תמיד נחמד לקבל תגובה מיידית מהדוושה הימנית. נזכיר כאן את הדוושה השמאלית, הקלאץ'; עבור רבים היא מהווה סיבה מספקת כדי לחלוף על פני אולמות התצוגה של דאצ'יה, לא כולם רוצים להחליף הילוכים ידניים. הספק מנוע הבנזין וגמישותו מאפשרים למעט בהעברת הילוכים, מה שמצמצם את המטרד.

מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4. דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
העיצוב החיצוני אינו מתיימר, הוא מתאים מאוד לאופיו המצטנע של הדאסטר/רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

מוט ההילוכים קצר ומדוייק להפעלה, אבל המצמד לא נעים - נקודת החיבור שלו נמוכה מאוד ונקודתית, לוקח קצת זמן להתרגל. נקודה נוספת שלא עברה שיפור היא רעשי רוח חזקים מהגגון והמיית תמסורות עדינה, מהתיבה הידנית. גם לזה מתרגלים, מה לא נעשה בעבור מחיר אטרקטיבי. תא הנוסעים נשאר בסיסי כפי שהיה; ריפודים, הנדסת אנוש, איכות גימור וחומרים, אל תחפשו כאן את מיטב התוצרת האירופית. הנדסת האנוש מוזרה לפעמים, עם מתגי בקרת מהירות (לא אדפטיבית) הממוקמים מתחת לבלם היד, ועוד. המרחב טוב עבור ארבעה נוסעים, ובתא המטען יש גלגל רזרבי בגודל מלא - נקודה חשובה לשוחרי נהיגת שטח, שאינם יכולים להסתפק בגלגל רזרבי דקיק. לטיול סופ"ש משפחתי תיאלץ כנראה, להעמיס ציוד על הגג. אין שפע של תאי אחסון.

מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4. דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
זוויות המרכב טובות, וכך גם מרווח הגחון/רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

טבילת שטח

אנחנו אוהבים את יכולות השטח של הדאסטר אבל חייבים להדגיש, זה לא רכב שטח אמיתי; אין לו הילוך כוח, העברת הכוח לאחור ויסקוזית, ורוב מכלוליו אינם חזקים מאלו של מכונית נוסעים רגילה. קהל מעריציו לוקח אותו למקומות קשי עבירות כמו נחל ערוד, מעלה עשוש, המשלט ועוד גדולות ונצורות; אני מאוד מעריך את ביצועיהם אבל זו לא סביבת העבודה הטבעית לדאסטר, אם אתה לא רוצה לפרק אותו בכל סוף שבוע.

עם מרווח גחון של 21 סנטימטרים וזוויות מרכב טובות, אין לדאסטר אתגרי עבירות בשביל הכחול של בקעת קנאים, שביל העלול להציב בעיות בפני קרוסאוברים רגילים. הדאסטר גיהץ את השביל בזלזול מופגן, מתליו סופגים היטב את המהמורות הקלות - למרות שברמת הגימור 'פרסטיז' הוא נועל צמיגי 215/60R17, פחות נוחים מצמיגי ה-16 אינץ' של הגרסה הבסיסית. אהבנו את עבודת המתלים, ואת זוויות המרכב שאיפשרו תיקול נינוח של מעברי מים, טיפוסים קלים וכיו"ב.

מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4. דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
ניתן ללחוץ את הדאסטר אל מעבר למגבלותיו, אבל זה לא מומלץ – מכלולי הגחון/רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

חיפשנו אתגרי עבירות רציניים יותר וגילינו כי גם עם מנוע הבנזין יודע הרומני הקטן להצליב גלגלים, לטפס לא רע, ולהגיע רחוק למדי - עד שהנסיעה תחייב זחילה איטית ואז עלייך לבחור בין טיגון המצמד, לבין נהיגה מהירה על גבול האלימות. מגבלה זו פחות תטריד נהגי שטח מיומנים אם כי בסופו של דבר היא תעצור גם אותך, אם נקלעת לשביל הלא נכון. נהגי שטח מתחילים ייצטרכו ללמוד כיצד לנהוג ולזרום ברכות, ולהשגיח על מכלולי הגחון הנמוכים, חלקם חשופים למדי. מיגון הגחון של 'רסטה' עוזר כאן.

מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4. דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4/רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

ההילוך הראשון קצר יחסית, אבל לא מספיק לעבודת שטח אמיתית; ברגע שצריך לתקל מכשולים במהירות נמוכה מתחיל מנוע הבנזין לרטון, לגמגם, ובסוף אף ידומם. בנקודה זו הוא פחות יציב ממנוע הדיזל, הנלחם על הסל"ד בעקשנות גדולה יותר. נציין לטובה את מערכת 'עצור וסע' שבדרך כלל אני ממהר לנטרל אותה; בנהיגת שטח היא מועילה מכיוון שברגע שאתה מדומם מנוע, היא תניע מחדש ברגע שתלחץ על דוושת המצמד. לא זו הייתה כוונת המהנדס, אבל זה נחמד מאוד. יתרון נוסף הוא נעילה אוטומטית של הבלמים למשך 2-3 שניות, ברגע שאתה מרפה מדוושת הבלם לצורך זינוק בעלייה; זה מקל מאוד על חידוש ההתקדמות בעיצומו של מכשול.

מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4. דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4/רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

הדאסטר מעניק תחושה מצוינת בנהיגת שבילים מהירה; הוא נוח יותר מרוב מתחריו המודרניים, סופג היטב את שיבושי השביל. חרטום גרסת הבנזין קל יחסית, אינו מתנודד יותר מדי. למרות זאת, צריך להשגיח על החרטום, ולמנוע נגיחה בגבנון המרכזי של השביל. עוד נציין קרקושי מרכב ברמה גבוהה מכפי שהיינו מצפים למצוא ברכב רענן כל כך; זה לא סימן לפוטנציאל הזדקנות טוב.

איך תרצה את הדאסטר שלך?

דאצ'יה דאסטר הוא רכב זול ופשוט יחסית, אבל הוא מציע יתרונות רבים - יכולת שטח טובה עבור הסגמנט, נוחות נסיעה, ועלות תחזוקה נמוכה. במרוצת השנים הוסרו סימני השאלה בנושאי אמינות הג'יפון הרומני; יעידו על כך נהגי מוניות שעשו 750,000 קילומטרים בלא תקלה משמעותית. הדאסטר אינו מתאים למי שמחפש יוקרה וסטאטוס, או חרד מתיבת הילוכים ידנית. הוא שומר על ביקוש ער בשוק המשומשים וניתן גם למצוא כלים משומשים שעברו הגבהת מרכב, מיגון מסיבי ואף התקנת נעילות דיפרנציאל.

מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4. דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
הדאסטר יביא אותך לפינות חמד הנמצאות מחוץ לטווח של ג'יפונים מודרניים יותר. גרסת פרסטיז' מביאה חבילת איבזור לא רעה, עבור תוספת של 10,000 שקלים בלבד/רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

מבחינתי, אין טעם לקנות דאסטר ולהפוך אותו למכונת עבירות, תהליך שיפגע אנושות בעידון הנסיעה, ובאמינות המכלולים. איני יודע איך אומרים ברומנית Keep it simple, אבל זו הגישה אותה הייתי מאמץ. רכב המבחן 'פרסטיז' אינו מקפיד על עיקרון זה, מאחר והוא מנסה לקרוץ ללקוח המפונק יותר בעזרת מנוע חזק (לא חיוני, אם כי נחמד), חישוקי סגסוגת ובקרת אקלים דיגיטלית, מפתח חכם ומצלמות היקפיות, ועוד זוטות. אלה מביאות את מחירו ל-119,990 שקלים, 10,000 יקר יותר מגרסת 'לוראט' הבסיסית, המגיעה עם מנוע 131 כוח סוס - מספיק בהחלט.

מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4. דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
קפיצה קטנה למדבר/רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

אילו חיפשתי דאסטר לשטח הייתי מדלג על פני חבילת 'פרסטיז' המנסה לעטות נוצות טווס; הייתי בוחר בגרסת הבנזין 131 כ"ס הזולה יותר, או בגרסת הדיזל 116 כ"ס העולה 123,000 שקלים - המעניקה חיסכון של כ-20% בדלק, ויכולת שטח משופרת. הגרסאות הבסיסיות גם מגיעות עם צמיגי 16-אינץ' בחתך מעט יותר גבוה, המשפר את הנוחות ואת יכולת השטח.

תודה רבה לדודי מוסקוביץ' מ- https://www.dudpro.com/ על הזמן והצילומים. עוד עבודות שלו ניתן למצוא באתר שלו בלינק המצורף.

מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4. דודי מוסקוביץ, רמי גלבוע
מבחן דרך: דאצ'יה דאסטר 4X4/רמי גלבוע, דודי מוסקוביץ

על הצד הטכני: דאצ'יה דאסטר פרסטיז' 4X4 בנזין TCe 150

מנוע: בנזין טורבו 1.3 ליטר, 1,332 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 150/5,250
מומנט/סל"ד (קג"מ): 25.5/1,700
תיבת הילוכים: ידנית, 6 הילוכים
הנעה: קדמית, 4X4 לכביש ולשטח
עזרי עבירות: בקרת משיכה, נעילת דיפרנציאל מרכזי

מידות:
אורך (ס"מ): 434.1
רוחב (ס"מ): 180.4
גובה (ס"מ): 168.2
בסיס גלגלים (ס"מ): 267.6
מרווח גחון: 21 ס"מ
זווית גישה / נטישה / (מעלות): 30 / 33
צמיגים: 215/60R17
משקל עצמי (ק"ג): 1,406
נפח תא המטען (ליטרים): 376 / 1,559

ביצועים:
מהירות מירבית: 196 קמ"ש
תאוצה 0-100: 10.6 שניות

מחיר: 119,990 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully