וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן שבילים, סוזוקי ג'ימני 1.5 ליטר

4.4.2019 / 10:21

בעולם של רכבי שטח נכחדים, ג'ימני החדש הוא תוספת ברוכה לשוחרי השטח. אז איך זה שרכב שטח קטן, חינני כבלוק איטונג, צפוף, לא נוח, בעל ציון ריסוק נמוך הפיל אותנו שדודים לרגליו?

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
פשוט דבר קטן וחמוד שמעלה חיוך כשרואים אותו/ניר בן טובים, רמי גלבוע

סוזוקי ג'ימני 2019 נולד לעולם שונה לחלוטין מזה שהקביל את פני אבא ג'ימני הראשון, ב-1999. לפני עשרים שנה רחשה הפלנטה בעשרות "רכבי שטח עירוניים", כך קראנו להם בזמנו. טרופר ופאג'רו, דיסקברי ולנד קרוזר 80, מרצדס G, ויטארה וספורטאז' 'אמיתיים'. עשרים שנים חלפו והדינוזאורים נכחדו מן העולם; רק קרוזר, רנגלר, רקסטון ו-G קלאס שרדו את התופת המכאנית, ובשדותינו רועים קרוסאוברים מפנקים ואלגנטיים.

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש/ניר בן טובים, רמי גלבוע

ב- Fast Forwardמהיר אנו מזפזפים ל-2019, מצפים בדריכות לראות את יורש העצר היפני. האם ישמור על ייחודו ומידותיו, הייכנע לצו האופנה, האם ייתקרנף כמו רבים וטובים? והנה זה פלא, המסך מתרומם ומאחוריו ניצב ג'ימני חדש אך גם ישן, רכב משופר בכביש, שלא איבד דבר בשטח. "הללויה!" זימרו שוחרי המותג ואנחנו יצאנו לשטח כדי לבדוק, הכצעקתה?

עוד באותו נושא

נהיגה ראשונה: סוזוקי ג'ימני החדש

לכתבה המלאה
מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מהלך מתלה מצוין משפר את העבירות, פחות טוב על הכביש/ניר בן טובים, רמי גלבוע

במדינת הגמדים, רעש מהומה

התגובה האוטומטית למראה הג'ימני החדש היא, "איזה חמוד"! עיצובו החיצוני הוא הדבר האחרון לו היינו מצפים בעולם של חיסכון בדלק וזיהום. המעצבים היפניים הלכו בכיוון הפוך מהמצופה - הם חזרו ארבעים שנים לאחור אל סבא-סמוראי, הוסיפו קמצוץ G קלאס וקורט דיפנדר, ויצא להם רכב מקסים וחריג. הג'ימני החדש מתעתע בך - מרחוק הוא נראה כמו רכב קרבי אבל מקרוב, זהו רכב עירוני קטן מידות. עם 3.65 סנטימטרים מפגוש לפגוש הוא קצר מהג'ימני הקודם בכ-5 סנטימטרים, רחב וגבוה ממנו בסנטימטרים בודדים.

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
חזית 'רטרו' קשוחה ורבועה, זוויות מרכב מצוינות/ניר בן טובים, רמי גלבוע

הג'ימני החדש משדר קשיחות מכוונת, הוא מוקף בחגורות פלסטיק שחורות וגסות למראה, כולו זוויות וחינניות של בלוק 'איטונג'. פינות הפגוש הקדמי קטומות ומאפשרות גישה למכשולים אכזריים, הפנסים העגולים מקנים לו מראה אנושי ושובב - הוא נראה כמו גור ג'יפים המכשכש באגזוז. צמיגי ה-195/80R15 תחובים בפינות המרכב; הם גדולים מהקודמים ב-1 אינץ', דקים יותר והחתך מתאים יותר לעבודת שטח. גלגל רזרבי בגודל מלא מועמס על הדלת האחורית, מרזבי גשם מסורתיים מקלים על התקנת גגון, אבזר נחוץ מאוד ברכב מיניאטורי שכזה. יש רבים המתקשים להתחבר לעיצוב המיושן במתכוון, הניזון משורשים מוטוריים נוסטלגיים; אני מאוד אוהב אותו, הייתי שמח לפגוש אותו בכל בוקר.

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש/ניר בן טובים, רמי גלבוע

אני שואל את עצמי (שאלתי גם את אנשי סוזוקי, אבל לא קיבלתי תשובה...), מתי יגיע זמנו של ג'ימני 5-דלתות? זה יוכל להיות רכב משפחתי מדהים, שירחיב את קהל הלקוחות פי כמה. סוזוקי מכירים את התרגיל הזה, הם עשו אותו עם ויטרה הישנה וגם עם גרנד ויטרה האחרונה. הגדלת גרנד ויטרה הוסיפה 56 סנטימטרים לאורך המרכב, כך שג'ימני 5 דלתות יכול היה להידחס לאורך כללי של 4.20 מטרים. זו מידה שאינה עונה לתקנות Kei-Car היפניות אבל לדעתי, ג'ימני משפחתי יהיה להיט היסטרי בשווקים מערביים. קדימה, סוזוקי, עשו לנו ילד!

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
תא הנוסעים השתפר פלאות, עדיין צפוף והדוק. מספיק מרווח לשני נוסעים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

בית הבובות

השאלה הגדולה היא, איך העסק נראה מבפנים? מסתבר כי תא הנוסעים של הג'ימני מתאים מאוד לזוג נוסעים. תנוחת הישיבה מלפנים לגמרי לא רעה, ויש הרבה מרחב. החלון הקדמי זקוף והגג גבוה, חלונות הצד כמעט ניצבים ומשאירים מרחב כתפיים טוב. ניתן להסיט את המושבים לאחור, כך שגם ארוכי רגליים ירגישו נוח. תא הנוסעים הצר מכתיב אינטימיות בין הנוסעים מלפנים אבל היי, האם זה לא מה שאנחנו מחפשים בחיים? לנהג אין בעיה להושיט יד אל הדלת הימנית או למעמקי המושב האחורי, הכל קומפקטי וזעיר - כולל מינימום של תאי איכסון דקיקים וקונסולה מרכזית ממש קטנה - המשאירה מרווח ברכיים טוב להפתיע. תזדקקו ליצירתיות רבה כדי למצוא מקום למצלמת רפלקס או מחשב.

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הנדסת האנוש טובה, יש מעט מקומות אחסון, כולם קטנטנים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

המושב האחורי צפוף עוד יותר, לא מתאים למבוגרים מגודלים אבל זוג סטודנטים ייסתדרו שם. תא מטען? הצחקתם אותי. בתצורת ארבעה מושבים נשארים 85 ליטר בלבד, המספיקים לכמה בקבוקי שתייה, ערכת קפה ופוזמק מפות. ציוד מחנאות? על הגג, בבקשה. בנסיעה זוגית תוכלו לקפל את המושבים האחוריים ולקבל 377 ליטרים של איחסון, זה כבר מספיק לטיול שטח של כמה ימים. יש שני שקעי 12 וולט, שקעUSB בודד.

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הכנסנו לבגאז' שישיית מינרליים ושתי רצועות גרירה, נגמר לנו המקום/ניר בן טובים, רמי גלבוע

במושבים הקדמיים יש שדרוג משמעותי ביחס לג'ימני היוצא. לוח המחוונים עשוי חומרים פלסטים נוקשים אבל נעימים לעין, עם מסך מגע 8 אינץ' גדול, באיכות בינונית. מחווני הרכב מפורטים ומודרניים, יש בקרת אקלים מלאה, אין תחושה של קמצנות. גלגל ההגה מצופה עור, המושבים הקדמיים "בסדר" (למרות שאין כוונון גובה) ולא תאמינו, יש אפילו חימום חשמלי למושבים. מערך הבטיחות עבר שדרוג רציני עם שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית והתראה על סטייה מנתיב. למרות זאת קיבל הג'ימני רק שלושה כוכבים במבחן הריסוק EuroNCAP.

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש/ניר בן טובים, רמי גלבוע

על הכביש המתפתל

נקדים ונבהיר כי למרות הופעתו החיננית, ג'ימני אינו ג'יפון עירוני רגיל; זהו רכב שטח אמיתי עם שלדת סולם, סרנים חיים ומתלים/צמיגים הנותנים עדיפות ליכולות השטח. הג'ימני יכול לפתוח בפניכם את עולם נהיגת השטח האתגרית אבל הוא לא תחליף כביש ראוי, אפילו לא לסופר מיני רגילה.

מנוע 1.5 ליטר החדש מייצר 100 כוח סוס, בהשוואה ל-1.3 ליטר 85 כ"ס בדגם היוצא. זה נשמע טוב אבל בפועל, שיפור הביצועים מינורי למדי. משיקולי אמינות בחרו מהנדסי סוזוקי במנוע 4 בוכנות אטמוספרי ולא את אחד ממנועי הטורבו שלהם, בנפח 1.0 או 1.4 ליטר; אני מוכן לקבל בחירה זו אבל חבל מאוד שבתיבה האוטומטית יש רק ארבעה הילוכים, ולא חמישה (כמו בידנית) או אפילו שישה. הג'ימני האוטומטי משייט במהירויות תלת ספרתיות, אבל זה לא בא לו קל. המנוע ממריא בסולם הסל"ד (3,000 סל"ד גבוהים ב-100 קמ"ש), הילוכים שלישי-רביעי מוחלפים תדיר, והתחושה היא של מאמץ - דבר שיכול היה להשתפר פלאות עם הילוך חמישי. לא בדקנו את הגרסה הידנית אבל היא אמורה להיות יותר זריזה וחסכונית: 14.1 שניות מאפס ל-100 (בהשוואה ל-17.2 שניות ברכב המבחן האוטומטי).

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ג'ימני הוא רכב עירוני מצוין, המנוע מספיק זריז וקל להשחיל אותו לכל מקום/ניר בן טובים, רמי גלבוע

הודות לבידוד אקוסטי משופר ניתן לשייט עם הג'ימני גם ב-120 קמ"ש, אבל זה לא כיף גדול. בהתחשב בהספק המנוע ובאירודינמיקה של בלוק איטונג, תצרוכת הדלק לא רעה: כ-11 קילומטר לליטר לאורך המבחן, עד 12-13 קמ"ל בנהיגה בינעירונית רגועה. עם נוסעים נוספים וגגון עמוס, הנתונים יהיו פחות טובים.


תחושת היציבות אינה מזכירה רכב כביש מודרני - למרות מוט מייצב קדמי עבה יותר, מרכב הג'ימני מתנודד ונכנס להטיות לא נעימות. בנהיגה רגועה אין בעיה, אבל תמרונים ברוטאליים עלולים להוציא אותו משלוותו. על הכביש נע הג'ימני בהנעה אחורית, והוא מסתפק בבלמי תוף אחוריים - חריג ב-2019. אל תחפשו נהיגת כביש ספורטיבית, לא תקבלו אותה ברכב שטח כמו הג'ימני. עבור הלקוחות הנכונים זה בסדר גמור, רק קחו בחשבון את המגבלות. ולאחר שאמרנו זאת, נסכם שאת ימי המבחן עברנו בשמחה ובששון. מאות קילומטרים כביש, נהיגת עיר נעימה עם תנוחת ישיבה גבוהה ושולטת יחסית, כניסה זחוחה לחניות מיניאטוריות, ים של מחמאות מצד כל מי שפגש את הרכב הכריזמטי. כחובב שטח אני חושב שפשרות הכביש סבירות, עבור מי שמחפש רכב שטח אמיתי במחיר ומידות XXS.

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש/ניר בן טובים, רמי גלבוע

עכברי המדבר

הג'ימני נועד להגיע למקומות הנמצאים מחוץ ליכולותיהם של קרוסאוברים רגילים - כולל בעלי נטיית שטח כמו סובארו פורסטר, דאצ'יה דאסטר, ושאר ג'יפונים. הג'ימני עושה זאת בעזרת מכלולי שטח קלאסיים (שלדת סולם, סרנים חיים, הילוך 'כוח'), וצמיגי 195/80R15 המאפשרים הורדת לחץ אוויר ושדרוג לצמיגי שטח. מערכת ההנעה פשוטה וברורה: בכביש נוסעים ב-2X4, בשטח משלבים 4X4 בעזרת מנוף מכאני אפקטיבי, או 4X4 "קצר". יש בקרת משיכה לא רעה, ובקרת נסיעה במורד (לא התרשמתי). מהלך המתלים מפתיע לטובה, ויחסי ההעברה מתאימים למשתמש הקלאסי.

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש/ניר בן טובים, רמי גלבוע

אבל לפני שאנחנו "נועלים כל מה שיש", אנחנו מטיילים בשביל נורמלי. הג'ימני החדש הפתיע אותנו לטובה, בנוחות נסיעה עדיפה בהרבה על פני זו של הדגם היוצא. בהיותו קטן וקל (1,135 קילוגרם בלבד) הוא עדיין מקפץ ומטלטל, אבל הוא ממש לא ברוטאלי. המתלים והצמיגים סופגים היטב את מהמורות השביל, פגיעה מזדמנת במכשול חריג עוברת בלי דרמות, ממש נחמד.

המתלים הקדמיים רכים מדי עבור נהיגה מהירה, זה לא רלוונטי לקצב טיול. הורדת לחץ האוויר ל-22 שיפרה את הנוחות עוד יותר, מעלימה שיבושי שביל קטנים. איתגרנו את הג'ימני גם בטיפוסים תלולים, ובשבילים טרשיים משובשים. עם מרווח גחון משופר של 21 סנטימטרים הוא חולף בקלות על פני סלעים ומדרגות - המרכב הקצרצר מסייע כאן. זוויות המרכב מצויינות גם הן, גישה 37 מעלות, נטישה 49 מעלות. נציין לרעה שלושה ווי גרירה נמוכים המפריעים בגישה למכשולים, וקורת רוחב נמוכה בקרבת תיבת ההילוכים.

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
זה בערך, קצה המהלך. בקרת המשיכה הוציאה אותנו מכאן, בקלות/ניר בן טובים, רמי גלבוע

כאשר נגמר מהלך המתלים, משלימה בקרת המשיכה את החסר. הבקרה אינה מדוייקת ולא מגיבה ברמה של טובי המתחרים, אבל היא מתפקדת בסדר גמור. שוחרי עבירות רציניים ישקלו התקנת נעילה רוחבית, אוטומטית או נשלטת. הילוך הכוח מאפשר לגשת למכשולים בזחילה מבוקרת, לשלוט היטב בהעברת הכוח לקרקע, מה אומר לכם? תענוג של ממש, להזדחל במעלות. למרות זאת נדגיש כי הג'ימני אינו מכונת עבירות עם פוטנציאל של ג'יפ רנגלר ולמידות הקטנות יש גם מחיר, בוודאי בסעיף נוחות הנסיעה. בידיים טובות ועם מכוון חיצוני, כמו סבו הסמוראי, הג'ימני יכול לעשות בית ספר גם לכלים גדולים ממנו בהרבה.

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מצד שני, למידות הקטנות יש גם מחיר - טיפוס תלול מאוד יכול לאתגר את העצבים, שיפועי צד עלולים להלחיץ. חשוב לא להגביה אותו יותר מדי, ולא להעמיס על הגג מטענים כבדים כמו מים או דלק. מיכל הדלק אוחז רק 40 ליטרים, זה מספיק לטיולי מדבר - בואו לא נשכח, אנחנו לא באוסטרליה. לא בדקנו את הג'ימני בדיונות, אבל אין לנו ספק שהוא ירגיש שם נוח. בלחץ אוויר מופחת הוא יתמודד בקלות עם שבילי דיונות, רק אל תצפו ממנו לטפס את הסכינים של וואדי רם.

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ילד שעשועים של ממש/ניר בן טובים, רמי גלבוע

יש מקום לשיפור

אחד העיסוקים האהובים על עכברי שטח הוא שיפור הרכב. ג'ימני הוא פלטפורמה מצוינת לשיפורים, אפשר גם להפוך אותו למפלצת עבירות שאינה חוקית ואף מסוכנת. כדי לשמוע מה נכון לעשות פנינו אל דוקטור מורי מראשל"צ, מומחה לרכבי שטח של סוזוקי. השיפור הראשון המתבקש לרוב רכבי השטח הוא הגבהת מרכב חוקית של שני-אינץ', לשיפור העבירות ונוחות הנסיעה. לצערנו גילינו כי כרגע אין אישור יבואן/יצרן להגבהת הג'ימני, בעיקר עקב חוסר התאמה למערכות הבטיחות. מי שיגביה בכל מקרה, ימצא את עצמו בלי אחריות על מכלולים הנוגעים ישירות להגבהה. הגבהת המרכב (בולמים+קפיצים) תעלה לכם כ-4,000 שקלים; אני בכלל לא בטוח עד כמה היא נחוצה, ולמי; יכולות השטח של הרכב מספיקות לטיילים לא קיצוניים ויש לי רתיעה מהגבהת רכב שמלכתחילה, גבוה וצר יחסית.

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
זהו ג'ימני דור-ראשון, משופר בקיצוניות; הדוקטור ממליץ לא להגזים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

שיפורים נוספים יכולים להיות מיגון טרנספר ומיכל דלק (1,600 שקלים, לא חיוני למגן גם את החזית), נעילות דיפרנציאל (אוטומטית 2,700 שקלים, חשמלית 5,500, ARB 8,500 שקלים). מגיני סף עולים 1,000 שקלים (לא חיוני), שנורקל 1,300 שקלים, גגון (חיוני למסעות!) 1,600-2,000 שקלים. צמיגי שטח "מקסיס 751" בדירוג AT יעלו לכם 450 שקלים לצמיג.

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
חזית רטרו, לא תעבור לכל אחד חלק/ניר בן טובים, רמי גלבוע

רשימת ההזמנות נסגרה...

רכבי השטח של סוזוקי לא הלכו מעולם בנתיב המקובל, וכך גם ג'ימני החדש. ג'ימני 2019 מעוצב בנוסטלגיה מקסימה ופונקציונאלית, הוא משדר את המסרים הנכונים וקל מאוד להתאהב בו. זה רכב ייחודי בעולמנו הסינתטי, עם טונות של כאריזמה וחיוך המובטח לך בכל פעם שתראה אותו בחניה. הג'ימני אינו מסוגל להתחרות על הכביש במכוניות מיני העולות עשרות אחוזים פחות, אבל היי - זהו רכב שטח אמיתי, העולה כמחצית מהמתחרים הרלוונטים. הג'ימני פחות נוח ממתחריו לקטגוריית השטח אבל הוא ממש לא מרושע, הוא מתאים מאוד ללקוחות צעירים וחסונים.

מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מבחן דרך: סוזוקי ג'ימני החדש/ניר בן טובים, רמי גלבוע

לצערנו, מחיר הג'ימני דילג ביותר מ-25% ביחס לדגם היוצא, בגלל השיפורים הטכנולוגיים ושינויי המיסוי. רכב המבחן האוטומטי יעלה לכם 144,990 שקלים, ג'ימני ידני עולה 132,990 שקלים. בתוספת 3,000 שקלים תקבלו גג בצבע שחור. אלו לא מחירי-תפרנים אבל עדיין, זו האופציה הזולה ביותר למי שרוצה לקרוע ניילונים מעל רכב שטח חדש: החלופות מתחילות ב-240,000 שקלים עבור רקסטון, 300,000 עבור רנגלר ספורט או לנד קרוזר 3 דלתות. גם הוצאות התפעול של הג'ימני מיניאטוריות ואת זה יודעים 200 הלקוחות שכבר רכשו ג'ימני חדש. מי שעוד לא הזמין ייאלץ להמתין עד תחילת הקיץ כדי לקבל את הג'ימני שלו, יש מחסור עולמי באספקת ג'ימני חדשים. בצדק, גם אני רוצה אחד כזה.

על הצד הטכני: סוזוקי ג'ימני 4X4 אוטומטי

מנוע, הנעה: בנזין 4 בוכנות, 2X4, 4X4, הילוך 'כוח'
נפח: 1,435 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס) 100/6,000
מומנט/סל"ד (קג"מ): 13/4,000
תיבת הילוכים: פלנטרית, 4 הילוכים (ידנית 5-הילוכים)

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות): 17.2 (ידנית 14.1)
מהירות מרבית (קמ"ש): 145 (ידנית, 140)
תצרוכת דלק במבחן (קמ"ל): 11.0


מידות:
אורך (ס"מ): 365
רוחב (ס"מ): 164.5
גובה (ס"מ): 172.5
בסיס גלגלים (ס"מ): 225
מרווח גחון (ס"מ): 21.0
משקל עצמי (ק"ג): 1,135
תא מטען (ליטרים): 85

מחיר: 149,990 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully