וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי, איפה, איך ואיזה: סיכום גניבות רכב ב-2019

וואלה!רכב

1.1.2020 / 7:30

החברות פוינטר ואיתוראן העוסקות באיתור והשבה של כלי רכב מפרסמות את נתוני השנה החולפת. אילו מכוניות העדיפו הגנבים, מאיפה הן נגנבו ומתי?

מרדף אחרי רכב גנוב/יח"צ פוינטר

לפי נתוני המשטרה נכון לפרסומים השנתיים שלהם לשנת 2018 גניבות הרכב נמצאות במגמת ירידה. אבל לפי דו"ח מבקר המדינה שפורסם במאי 2019 - ירדה גם ההרתעה שלה כלפי עברייני רכוש וכמות האזרחים שמאמינים שהגשת תלונה תביא להשבת הרכוש.

לא משנה אצל מי נמצאת האמת, והיא נוטה להיות תמיד איפה שהוא באמצע - ספק אם זה מנחם את כמה אלפי האזרחים שגם השנה התעוררו למקום חניה ריק במקום המכונית שלהם. ואחרי שנייה של מחשבה אופטימת "אולי החניתי אותה ברחוב?" מגיעה ההבנה - גם לך גנבו את המכונית.

סיכום גניבת רכב 2019. משטרת ישראל, צילום מסך
מקרי גניבת רכב בעשור האחרון כפי שפורסמו על ידי המשטרה לסיכום 2018/צילום מסך, משטרת ישראל

בואו נתחיל להבין מה הסיכוי שלכם להתעורר לחניה ריקה. הנתונים נאספו על ידי שתי חברות האיתור והשבת כלי רכב "פוינטר" ו"איתורן". על פי נתוני פוינטר לא נרשמו שינויים ביחס לשכיחות הגניבות של כלי רכב בהם מותקנות מערכות האיתור ביחס לשנה שעברה. באיתוראן, המבססת את נתוניה על מדגם של 600 אלף כלי רכב דווקא מדווחים על עליה של כ-10 אחוזים באירועי גניבות רכב ביחס לשנה שעברה.

אז איפה אתם גרים? אם זה באיזור המרכז, הסיכוי שלכם גבוה מאוד. הן בפוינטר והן באיתורן איזור המרכז וגוש דן הם המובילים בשכיחות של גניבת מכוניות, נתון לא מפתיע שקשור בעיקר לריכוז האכלוסיה. במקום השני נמצא איזור השרון, גם פה הנתון לא מפתיע בשל העובדה שהרוב המכריע של כלי הרכב מגיעים לשטחי הרשות הפלסטינית כאשר טול כרם ורמאללה הן שני היעדים המרכזיים. במקום השלישי באיתורן נמצא איזור הדרום ועל פי פוינטר איזור השפלה. ירושלים במקום הרביעי, תושבי הצפון במקום החמישי ואיזור יהודה ושומרון הם בעלי שיעורי הגניבה הנמוכים ביותר.

עוד בוואלה!

פעם שלישית כלא? המכונית שלא מפסיקים לגנוב

לכתבה המלאה
סיכום גניבת רכב 2019. פוינטר, צילום מסך
פילוח הגניבות לפי מחוזות/צילום מסך, פוינטר

מה בנוגע לשיטת הגניבות? על פי נתוני פוינטר השיטה המובילה היא התחברות לשקע ה-OBD של המכונית, נטרול המפתחות הקיימים ו"יצירת" קידוד למפתח חדש. שיטת הגניבה הזו היא הנפוצה ביותר עם 50 אחוזים מהמקרים. על פי איתורן השיטה הנפוצה ביותר הייתה באמצעות מפתח הרכב המקורי, בין אם בעקבות פריצה לבית או מה שמכונה "גניבה בידי מורשה" אדם שהייתה לו גישה למפתח ולקוד הרכב ויכל לשכפל את המפתחות. אצל שתי החברות במקום השני נמצאת "תקיפה אלימה" בה המכונית נפרצת והמחשב שלה מוחלף באחד אחר.

סיכום גניבת רכב 2019. פוינטר, צילום מסך
פילוח לפי שיטות גניבה/צילום מסך, פוינטר

שעות הפעילות העיקריות של הגנבים הן בין 22:00 בלילה ל-5:00 בבוקר, בפוינטר מנסים לסכל את ניסיונות הגניבה האלו בשני אופנים הראשון הוא מערכת בשם clock & lock המגדירה שעות פעילות של הרכב, האופן השני הוא יצירת דפוסי שימוש אופייניים לכל רכב מנוי, ובזיהוי חריגה מאלו, קיצור פרק הזמן שבו אירוע חריג מוגדר כגניבה ומתחילים בפעולות השבה.

כמו על רוב ישראל, גם הגנבים מגלים חיבה יתירה לרכבי שטח וג'יפונים. אלו לפי איתוראן מהווים 35 אחוזים מכלי הרכב הנגנבים, כאשר בפוינטר מדווחים על זיהוי מגמה של "ביקוש" רב לרכבי שטח מהשנתונים 2005-2007 באיזור הדרום באופן ספציפי. קשר לעליה בפעילויות הברחות הסמים בגבול מצריים? בהחלט ייתכן.

כלי הרכב הפרטיים במקום השני עם גידול בביקוש למכוניות היברידיות. טבעי לאור הגדילה בכמות הגרסאות ההיברידיות שנמכרו בישראל בשנים האחרונות, מה שיוצר דרישה לחלפים זולים שמקורם במכוניות גנובות.

כלי רכב מסחריים במקום השלישי, ואחריהם משאיות, כלי צמ"ה ואופנועים.

סיכום גניבת רכב 2019. משטרת ישראל, צילום מסך
נתוני המשטרה בסיכום 2018 של יחס גניבות כלי לרכב ל-1000 כלי רכב/צילום מסך, משטרת ישראל

על פי הערכות באיתוראן, מעצר 140 חוליות גנבי הרכב אליהן הובילה החברה בשנת 2019, יחסוך על פי החישוב שלה 9,520 גניבות (ממוצע של 68 גניבות בשנה לחוליה) שהמשמעות הכספית שלהן הוא 761 מיליון שקלים בשנה למשק. זו עליה של 20 אחוזים ביחס לנתונים של השנה שעברה.

מלבד מניעת הגניבה, לתפיסה "על חם" של חוליות הגנבים יש גם משמעות בהיבט ההרשעתי של הגנבים והסיכוי לכך שיגזרו עליהם עונשי מאסר ממושכים יותר.

סיכום גניבת רכב 2019. פוינטר, צילום מסך
פילוח גניבות לפי סוג רכב/צילום מסך, פוינטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully