וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעם שלישית כלא? המכונית שלא מפסיקים לגנוב

4.2.2019 / 7:30

תיעוד מיוחד שהגיע לידי וואלה רכב, מתאר את השתלשלות המקרים של רכב אחד שניצל ברגע האחרון מלא פחות משלושה ניסיונות גניבה בתוך חצי שנה. צפו במרדף של צוות האכיפה של פוינטר ורגע התפיסה

מרדף אחרי רכב גנוב/יח"צ פוינטר

כתבנו רבות בעבר על חוסר האונים של אזרחים תמימים מול מכת גניבות המכוניות בישראל. מכה שנראה שאין לאף אחד באמת אינטרס לטפל בה. המדינה מרוויחה מכל מכונית חדשה או משומשת שתקנו במקומה, סוחרי החלפים הגנובים זוכים לאספקה שוטפת של מכוניות לפירוק, המשטרה מקבלת גנבים ומבריחים שמוצאים את הפרנסה שלהם מגניבה והברחה של מכוניות ולא אמל"ח וחברות הביטוח? אל תדאגו להן, הן יודעות לבקש פרמיות יפות מאוד אם אתם גרים באיזורים מועדים לפורענות או נוהגים במכוניות מבוקשת.

המצב האבסורדי בו כל הצדדים מרוויחים מגניבת מכונית - מלבד האזרח התמים הוא תעודת עניות למצב הביטחון האישי של האזרחים. מי שכן מהוות קרן תקווה לאותם בעלי מכוניות הן חברות המיגון והאיתור כמו איתוראן או פוינטר שעוסקות במציאה ולעיתים אפילו החזרה של אותן המכוניות.

הסיפור שאנחנו מביאים לכם כאן מגיע מחברת פוינטר, שגם מספקת כמה נתונים מעניינים על גניבות מכוניות בשנת 2018.

גניבת רכב. יח"צ,
שלושה ניסיונות גניבה של אותה מכונית סוכלו בתוך חצי שנה/יח"צ

הברדק הכה שלוש פעמים

הסיפור מתחיל בתאריך ה-24.7.2018. כאשר בשעה 22:19 מתקבל במוקד פוינטר חיווי פריצה למכונית מסוג מאזדה CX5. זה המקום לציין כי במקביל לעליית הפופולריות שלהם בציבור הרחב, הג'יפונים הפכו ללהיט מבוקש גם אצל הגנבים. עם קבלת החיווי, מופעל נוהל לאירוע גניבה. בו מוזנקים כוחות משטרה ופריסת מחסומים בקו התפר ובמקביל מזנקים צוותי האכיפה של פוינטר. הפעולה המהירה מסתיימת בתפיסה של כלי הרכב הגנוב באיזור התעשייה של כפר קאסם והרכב הושב לבעלים שלו.

האירוע השני, מתרחש ב-10.12.2018 פחות מחמישה חודשים אחרי ניסיון הגניבה הראשון. השעה היא הפעם 18:17 והמקום הוא קריית שדה התעופה. טלפון מהיר ללקוח מריץ אותו אל הרכב שם הוא מוצא את הגנבים במהלך פעולת הפריצה לרכב. הגנבים מבינים שנתפסו ועוזבים במנוסה את המקום.

אז אם פעם אחת היא מקרה ופעמיים הן צירוף מקרים. הפעם השלישית כבר מעלה את החשד שכנראה מדובר בחולייה ש"סימנה" את המכונית ונחושה לגנוב אותה. הפעם עוברים קצת יותר משבועיים ובתאריך ה-28.12 בשעה 15:03 מתקבל שוב חיווי במוקד של פוינטר. במקביל להפעלת נוהל גניבה והקפצת הכוחות, מאתר אוכף של פוינטר את כלי הרכב על כביש 5 (חוצה שומרון). האוכף מתחיל בנסיעה אחרי כלי הרכב שמבחין במעקב נוטש במהלך המנוסה את הרכב ונמלט רגלית. האירוע מסתיים בשעה 16:11 דקות קצת יותר משעה של דרמה.

עד הפעם הבאה? נקווה שלא.

עוד באותו נושא

צפו: מרדף לילי בירושלים

לכתבה המלאה
גניבת רכב. יח"צ,
שימו לב למי אתם נותנים את מפתחות הרכב, אחד מהם יכול לשכפל אותם בקלות/יח"צ

מי נגנבות, איך נגנבות ומאיפה?

סיכום שנת 2018 של פוינטר בתחום גניבות הרכב מעלה שבעוד כמות הגניבות או ניסיונות הגניבה נותרו דומים לאלו של שנה שעברה. בשנת 2018 המשיכה התופעה של שיטת גניבה שהחלה עוד ב-2017 ותפסה תאוצה. בשיטה זו, מתחברים הגנבים לשקע ה-OBD של הרכב ובאמצעות התחברות למחשב הרכב לוקחים מפתח "גולם" ולמעשה הופכים אותו למפתח הרכב על ידי הגדרתו במחשב כמפתח מקורי. בשנת 2018 נרשמה עלייה של 200 אחוזים בניסיונות הגניבה בשיטה זו, כאשר היא אחראית ל-45 אחוזים מניסיונות הגניבה. את המענה לכך, מנסה החברה לתת באמצעות הטמעה של מערכת בינה מלאכותית, שיודעת לאפיין לאורך זמן את דפוסי השימוש של המכוניות ומתריעה על חריגה מהם, גם אם לא זוהה ניסיון פריצה בפועל.

במקביל לעליה בשימוש בשיטה המתוחכמת הזו, נרשמה ירידה בשיטת ה"תקיפה האלימה" - הנעת הרכב על ידי פריצה לרכב והחלפה של רכיב המחשב. אלו הקיפו 25 אחוזים מכלל המקרים, ירידה של 50 אחוזים. גניבה באמצעות פריצה לבית וגניבת המפתחות (המכונה בעגה המקצועית "דאבל") הייתה אחראית ל15 אחוזים מהגניבות וגם פה יש ירידה של 11 אחוזים ביחס לנתוני שנה שעברה. גניבה על ידי מורשה שכוללת שכפול מפתח על ידי מישהו שניתן לו הרכב (תחנת שטיפה, מוסך, חניון) אחראית ל-13 אחוזים מהמקרים עם עליה של 18 אחוזים ביחס לשנה שעברה. ושיטת הגניבה המפחידה ביותר - שוד - נותרה באותו יחס של 2 אחוזים.

גניבת רכב. יח"צ,
הלהיט החדש - "שכפול" מפתח גולם והנעת המכונית איתו/יח"צ

מבחינת המקומות המועדים יותר לגניבה, מוביל מחוץ המרכז עם 36 אחוזים (עליה של 12 אחוזים), אחריו השרון עם 23 אחוזים, השפלה וירושלים עם 11 אחוזים, הדרום עם 10 אחוזים והצפון עם 9 אחוזים.

מכוניות פרטיות, ג'יפונים וקרוסאוברים הם עדיין חביבי הגנבים כאשר אלו מהווים 63 אחוזים מסך הגניבות. אך בתוך המספרים האלו, מציינים בפוינטר כי בהמשך לנתון מ-2017, נראה שכלי רכב היברידיים הם פחות גניבים ממכוניות אחרות.

מהן שעות הפעילות המרכזיות של הגנבים? מסתבר שבין 22:00 ל-5:00 הסבירות למצוא חנייה ריקה ממכונית היא הגבוהה ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully