וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם האופנוע הפרטי לאירופה: חלק ב'

טל רייר

10.1.2020 / 14:34

בחלק א' של הכתבה דנו בהיבטי הכדאיות של יציאה לחו"ל עם האופנוע הפרטי שלכם, לטובת אלה שלא ירדו מהרעיון ועדיין מעוניינים להוציא את החלום אל הפועל, הפעם נספר על תהליך היציאה עצמו

עם האופנוע לאירופה. טל רייר, קינן כהן
הדרך אל נופי אירופה החלומיים עוברת בנמל חיפה, הפחות חלומי.../קינן כהן, טל רייר

רגע לפני שנצלול להליך הוצאת האופנוע מישראל, בעקבות פניות ושאלות שקיבלנו מאז פורסם חלק א', יש נקודה חשובה להבהיר: ההנחיות בכתבה נכתבות מתוך ניסיון אישי, וסביר להניח שמיום שנכתבו שורות אלה ועד היום בו תקראו אותם (שלא נדבר על היום בו תממשו את העניין בפועל) יעברו אי אלו מים בירדן, והדברים עלולים להשתנות מעט. מומלץ לבדוק את הדברים שוב בעצמכם, לא להסתמך על כתבה זו באופן "עיוור", ובכל מקרה להצטייד בהמון סבלנות והבנה לשינויים ואופטימיות באופן כללי.

הכנות מראש

כפי שצוין קודם, יש רק מעבורת אחת הפעילה בקו ישראל אירופה (חיפה - לאבריו). המעבורת מופעלת ע"י חברת Salamis היוונית ומיוצגת בארץ ע"י חב' הספנות רוזנפלד.

בדרך כלל, ואם אין שינויים מיוחדים - המעבורת (ששמה Alexo) יוצאת מחיפה כל יום חמישי בשעות הצהריים, ואמורה לעגון ביוון ביום ראשון בשעות הבוקר המוקדמות. הדגש כאן על המילה "אמורה". מדובר בים (ובשילוב "מנצח" של שירות יווני-ישראלי מונופוליסטי) ולכן צפו לעיכובים ושינויים של הרגע האחרון.

יום ראשון הוא יום מנוחה ביוון, ולכן החלק המשרדי של הנמל בלאבריו (קרי, המכס ושלוחותיו) פעיל רק במשך כ-3 שעות בבוקר. על מנת לשחרר את האופנוע מהנמל נדרשות מספר פעולות של אותו החלק המשרדי בנמל. לכן, במקרה איחור ולו המזערי ביותר של האוניה, לא תראו את האופנוע שלכם לפני יום שני.

טיפ: מראש - אל תבנו על איסוף האופנוע ביום ראשון, ותתכוננו לאסוף אותו רק ביום שני. נקודת אור מרגיעה: מרגע המסירה בחיפה ועד לאיסופו בלאבריו - הכלי מבוטח ע"י חב' הספנות נגד גניבה (פחות נגד נזק וונדליזם, אמנם).

מסמכים שחייבים להכין מבעוד מועד:
- רישיון נהיגה בינלאומי (ניתן להנפקה בסניפי מ.מ.ס.י)
- תרגום רשיון הרכב לאנגלית. מבוצע בכל סניף של ממסי בעבור 18 שקלים.

עם האופנוע לאירופה. צילום מסך: גוגל מפות, קינן כהן
לא לפספס: הכניסה למשרדי רוזנפלד ספנות/קינן כהן, צילום מסך: גוגל מפות

השלבים בדרך אל האושר

שלב א' - בחירת מועד להפלגה
כאמור, בעיקרון ההפלגה מתקיימת כל שבוע, ביום חמישי. אבל לפעמים יש שינויים (למשל חגים מקומיים - בישראל, יוון, או קפריסין). בדרך כלל הנציג של חב' רוזנפלד מקבל את לוח ההפלגות רק בתחילת החודש, ורק לחודש הקרוב. מה יקרה בחודש הבא, או עוד חודשיים? ובכן, למי שבכל זאת רוצה לתכנן דברים מראש - נמליץ לבדוק היטב בתאריכונים ולוחות החגים, ובכל מקרה לא לתכנן על ההפלגות הראשונות בכל חודש, אלא דווקא על אמצע החודש והלאה, תוך השארת פתח לשינויים אפשריים. לוחות חגים ניתן למצוא בקלות ברשת, למשל כאן.

שלב ב' - רכישת ביטוח Green Card
את הביטוח יש לרכוש מבעוד מועד. הסיבה העיקרית - הוא לא ניתן לרכישה בארץ, אלא רק אצל סוכנים בחו"ל, ואתם צריכים את תעודת המקור. גם אם תבחרו באופציית השילוח המהירה (והיקרה יותר, בדמות DHL ודומיהם) יעברו לפחות שבועיים תמימים עד שתחזיקו את התעודה בידכם. שילוח רגיל? - אנחנו ויתרנו מראש.

את הביטוח ניתן לרכוש אצל מגוון סוכנים אירופים. אנחנו רכשנו כאן: mototouring.com ובהחלט ממליצים עליהם מבחינת המחיר והשירות (לשמחתנו לא נדרשנו לבדוק את הביטוח בפעול).
ביטוח מקיף לכלי? - אין. הפתרון? פשוט תהיו אופטימיים.

עם האופנוע לאירופה. טל רייר, קינן כהן
עם האופנוע לאירופה/קינן כהן, טל רייר

שלב ג' - ניתוק מערכות איתור / עדכון תוכנה
לפני שיוצאים לחו"ל עם כלי שמותקנת בו מערכת איתור (איתוראן, פוינטר, וכו') המתבססת על תקשורת סלולרית למוקד, מאוד מומלץ (עד כדי חובה של ממש) לנתק את המערכת או לחילופין להחליף בה את כרטיס ה-SIM לכזה שיעבוד בחו"ל. גם אם חברת האיתור טוענת ש"הכל בסדר" וש"עדכנו לכם את גרסת התוכנה" וש"לא אמורות להיות בעיות" - גשו לטכנאי ותוודאו שאתם יודעים איך לנתק את המערכת מהחשמל בעצמכם במקרה הצורך. אחרת אתם עלולים למצוא את עצמכם עם מצבר שמתרוקן כל 24 שעות מקסימום. אל תשאלו מאיפה אנחנו יודעים את זה...
בכל מקרה, כדאי לארוז עמכם בוסטר קומפקטי וטעון במלואו.

ביום המיוחל של השילוח:
אל תבנו על קלילות וזריזות ביום הזה. מומלץ להצטייד בביגוד נוח, תיק לנשיאת הקסדה, בקבוק מים, נעליים נוחות להליכה והמווון סבלנות.

שלב ד' - רכישת כרטיס למעבורת
בבוקר היום תדרשו להגיע למשרדי חב' רוזנפלד. נא לא לשכוח דרכון + תעודה מזהה נוספת (למשל רישיון הנהיגה או ת.ז.). מגיעים למשרדי רוזנפלד בדרך העצמאות, 104 בחיפה. מחנים את האופנוע בזהירות ועולים לקומה השנייה. במשרד משלמים על הכרטיס למעבורת + מסי נמל יוונים. מקבלים כרטיס עליה למעבורת וטופס תשלום לחט"ד (אל תשאלו...) בשילוב עם אישור קב"ט להיכנס לשטח נמל חיפה, ועוברים לביגוד נוח. את הקסדה והתיק מומלץ להשאיר במשרדים. כמו שאמר פעם יהודה ברקן באחד מסרטי המצלמה הנסתרת - "אנחנו עוד נחזור אליהם".

שלב ה' - תשלום מיסים ישראלי
יוצאים ממשרדי רוזנפלד, חוצים את הכביש, ועלים עם הגשר אל השער של נמל חיפה. בשער מציגים את הכרטיס למעבורת, את שובר התשלום, ובתמורה להשארת תעודה מזהה מורשים להיכנס למבנה.
יורדים קומה אחת במדרגות (שימו לב לשילוט) ופונים ימינה במסדרון ארוך. הולכים לאורך המסדרון, דרך דלת, ועוד אחת, ועוד... עד שבסופו של דבר, אחרי שאתם כבר בטוחים שהגעתם למבוי סתום - מגיעים לחדר גדול המלא פקידים ועמדות תשלום.

ניגשים לפקידה, מציגים את שובר התשלום שקיבלתם ברוזנפלד, מקבלים שובר אחר, והולכים... לעמדה הממוחשבת ממול (זאת עם המקלדת הנתקעת והעכבר בעל רצונות משלו). שם משלמים (בכרטיס אשראי) את מיסי נמל חיפה. אחרי התשלום במכונה יש להמתין כרבע שעה (שהנתונים יתעדכנו...) ולגשת בחזרה לפקידה לקבלת אישור התשלום. מירביליס? מובילאיי? אומת הייטק? ברוכים החוזרים בזמן ל-1985...

עם האופנוע לאירופה. טל רייר, קינן כהן
החניה בשער 2 של נמל חיפה. "תוודאו שיש אישור כניסה לא רק לאופנוע אלא גם לרוכב"/קינן כהן, טל רייר

שלב ו' - נכנסים לנמל

אחרי ששילמתם את המיסים, חוזרים אל משרדי רוזנפלד, עולים על הציוד והאופנוע ורוכבים אל שער 2.
טיפ 1: עוד במשרדי רוזנפלד, תוודאו שאישור הכניסה לנמל (שער 2, לטובת הכניסה עם האופנוע. הכניסה לחט"ד כבר לא רלוונטית) שקיבלתם הינו גם לאופנוע וגם לרוכב עצמו. כן, זה נשמע טריוויאלי. לא זה לא בהכרח בא ביחד. שוב, אל תשאלו מאיפה אנחנו יודעים...
טיפ 2: דאגו לתדלק את האופנוע תרם הכניסה לנמל. יציאה עם מיכל מלא עשויה לחסוך לכם זמן וטרחה בצד היווני. גם בוסטר טעון כדאי שימצא בשלוף באחד הארגזים.

שלב ז' - מכס (יציאה), ועליה למעבורת.
בכניסה לנמל, יפגוש אתכם נציג נוסף של רוזנפלד, שיוביל אתכם (ברכיבה) אל משרדי המכס. שם יבדקו (ויצלמו) את האופנוע, ישאלו מספר שאלות, יבדקו את הרישיונות (יש להביא גם את הרישיון הישראלי וגם את התרגום), יוודאו שהכלי לא משועבד ומותר להוציאו מהארץ, יבקשו מכם למלא טופס המפרט את הטובין שנמצאים בארגזי האופנוע וזהו פחות או יותר.

הנציג (של רוזנפלד) ילווה אתכם אל האוניה, שם תעלו את האופנוע ותחנו במקום שתונחו אליו על ידי הצוות, ואת המפתח תמסרו לנציגי הקפטן. הפעם הבאה שתפגשו את הכלי - יהיה על אדמת יוון.
בשלב זה נזדקק שוב לתיק הקסדה, והנעליים הנוחות. יש לנו מרחק רב למדי ללכת עד לשער היציאה החוצה מהנמל.

עם האופנוע לאירופה. טל רייר, קינן כהן
נמל לאבריו/קינן כהן, טל רייר

שלב ח' - הגעה לנמל בלאבריו
את הדרך ליוון על הרוכב לעשות עצמאית, ולא ניתן להצטרף אל האופנוע להפלגה.
טיפ: תבואו ליוון יום/ערב לפני איסוף האופנוע. יום האיסוף עלול להיות עמוס חוויות, ריצות וסידורים.

לאבריו נמצאת כ 50 ק"מ דרום מזרחית לאתונה. זוהי עיר נמל קטנטנה ונידחת למדי. גודל הנמל - קצת יותר מזה של יפו. ניתן למצוא פתרונות לינה גם בעיירה עצמה, אך הם אינם רבים ומתבססים בד"כ על חדרים מושכרים בבתים פרטיים. בתי מלון של ממש - אין. אופציות הבילוי בערב יסתכמו בשתי הטברנות / בתי קפה מול הנמל.

רשמית, ניתן להגיע לעיר גם באמצעות תחבורה ציבורית (שילוב מנצח של רכבת, אוטובוס והרבה נחישות ומזל) - המלצה שלנו, אל תנסו אפילו, ההפרש בן 30 היורו לא שווה את כאב הראש. פשוט תפסו מונית (כ-50 אירו מאתונה / נמל התעופה עד הנמל בלאבריו). קחו בחשבון שמרבית נהגי המוניות אינם דוברים אנגלית, אז תכינו את הכתובת רשומה גם ביוונית. את הנמל שלה, מכירים כולם דווקא. ועדיין, מומלץ שתבדקו במפה איפה הכניסה אליו כדי שלא תצטרכו ללכת מרחק מיותר עם הפקלאות.

נקודה חשובה נוספת היא מועד ההגעה לנמל. אין מה להגיע לשם כל עוד האונייה לא עגנה. מומלץ לעקוב אחרי מיקום האוניה דרך אחד מאתרי מעקב הספנות. למשל זה: https://www.myshiptracking.com (מזינים בשורת החיפוש את שם האוניה (Alexo) ורואים אינטראקטיבית על המפה את מיקומה).

עם האופנוע לאירופה. טל רייר, קינן כהן
ניתן לעקוב אחר התקדמות המעבורת גם באתר/קינן כהן, טל רייר

שלב ט' - שחרור וקבלת האופנוע
יש להגיע למשרדי חב' הספנות Salamis (ראו תצלום אוויר). ציפייה שעובדי החברה יחלקו איתכם את ההתלהבות - גובלת בנאיביות. האדישות חוגגת, ואף אחד לא ממהר לשום מקום. התאזרו בהרבה סבלנות (וסנדוויץ', המסעדה הקרובה - במרחק של כמה ק"מ הליכה מהמקום).

לאחר הגעתכם תדרשו להציג דרכון, רישיון האופנוע מתורגם, רישיון נהיגה (בינלאומי) וישראלי, ומספר מסמכים שקיבלתם מחב' רוזנפלד. חלק מהם יזכו לצילום במכונת הצילום המקומית ויתויקו. חלקם האחר יילקח אל משרדי המכס המקומיים (ויוחזר מיד לאחר מכן). רק לאחר סיום ענייני הניירת תורשו לגשת אל שער הכניסה הפנימי ולהתייחד עם אופנועכם.

המלצה: למרות שאת מפתח האופנוע אתם מוסרים בשלב העלאתו למעבורת לנציגי הקפטן, ולא אמור לקרות לו כלום - מומלץ לקחת איתכם מפתח נוסף. כשתראו את הבלאגן החוגג שם, תבינו למה...
חשוב: אם בכוונתכם לצאת עם האופנוע מיוון, אתם אמורים לקבל מסמך מיוחד, אותו יש למסור לנציג המכס במעמד עזיבת יוון. תוודאו שקיבלתם אותו מנציגי חב' הספנות ושמרו עליו מכל משמר. אתם לא רוצים ליפול בקטנות האלה.

על ההתנהלות עם האופנוע הישראלי באירופה והדרכים להמשיך מיוון, כמו על סדר הפעולות בדרככם חזרה - בפרק השלישי של הכתבה.


גילוי נאות: הכותב הינו מנכ"ל ובעלים של חב' EuroMotoTours.co.il העוסקת בארגון והובלת טיולים רכובים על אופנועים, מכוניות ומה שביניהם למגוון יעדים באירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully